,,Nee joh, volstrekt niet. Ben je gek. Er zijn weinig personen meer heteroseksueel dan ik. Maar ik ben ruimdenkend. Alles en ie dereen vind ik goed en aardig.'' anderen voor me, maar die hebben natuur lijk altijd wat te zeiken.'' En nu is er dus de biografie-die-geen- biografie-genoemd-mag-worden. In Lex Harding, 50 jaar media en popcultuur schrijft Ton van der Lee over de roemruchte jaren op het Veronica-schip, de hogere omroep politiek, over collega-deejays Rob Out en Adje Bouman en over Hardings talrijke ontmoetingen met sterren uit binnen- en buitenland. Daarmee komen we bij de kern van dit gesprek, want laat Harding daar maar over vertellen. Over Tina Turner, over Queen, kom maar op. Harding: ,,Best, die insteek, maar wel met een opmerking vooraf: ik heb me nooit opgedrongen aan die artiesten. Ik heb ze nooit om handtekeningen of iets dergelijks gevraagd.'' Jimi Hendrix Lex Harding, in 1945 geboren als Reinhard Lodewijk den Hengst in Boskoop, rommelt wat in zijn ruime werkkamer in zijn land huis op de Veluwe, in de bossen buiten Nij- kerk. Zoekt een schoteltje om de thee-ei eren op kwijt te kunnen, maar kan er geen vinden. Uiteindelijk schuift hij drie koekjes - één met stukjes chocola, twee Italiaanse amandelkoekjes - van een bordje. ,,Leg die thee dan maar hierop neer. Dit is trouwens witte thee, erg lekker. En die koekjes zijn voor jou hoor, allemaal.'' Gezien zijn slanke figuur negeert Harding wel meer koekjes. Hoewel hij in 1989 zijn laatste radiopro gramma presenteerde, is hij nog altijd druk. Met zijn kleurrijke tuin op het Nij- kerker landgoed, met het vastgoed dat hij bezit binnen de Amsterdamse grachten gordel en op Bonaire. ,,Nou ja, dat doen Nogmaals, ik wilde het ergens anders over hebben, maar dit roept de vraag op: ben je ook van de mannen? „Voordat ik bij de radio kwam was ik manager van een bandje, The Flower. Ik had een goede band met impresa rio Paul Acket, die in 1967 artiesten re gelde voor de Hippy Happy-beurs in de oude Ahoy in Rot terdam. Een rechte hal, een podium van nog geen meter hoog en één kleed kamer. Daar bevon den alle artiesten zich. Dus niet alleen The Flower maar ook Jimi Hendrix, want hij trad na ons op. Ik had mijn foto toestel bij me, zet die gasten van mijn bandje naast Hen- drix en zeg: 'Jimi, look eens effe here'. Hendrix was op dat moment op zijn top. Hij lag op het po dium te kronkelen met z'n gitaar, hij neukte 'm gewoon. En sloopte hem daarna volledig. Zo heftig, zo intens. Hij had een drum mer en een bassist bij zich voor het ritme, de rest deed- ie allemaal zelf. Het leek alsof je een heel orkest hoorde, maar het kwam toch echt uit één gitaar.'' Lex Harding, 50 jaar media en popcultuur van Ton van der Lee verscheen zojuist bij Just Publishers (€22,50). ZATERDAG 9 MAART 2019 25

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 113