Liefde vanaf versnelling één 9,0 Test 17 Madonna vond de Nissan Figaro zo bijzonder dat ze een exemplaar op haar 3 kilometer lange oprit wilde hebben staan. Niet alleen het popidool verloor haar hart aan dit retro-autootje. Ook Suzan Veldhuis (36) ging voor de bijl. Ze noemt 'm haar onthaastauto. vrijdag 8 maart 2019 Alpine A110 Légende, vanaf €67.600 als Britten links en hebben dus geen enkel probleem met het stuur dat rechts zit. Gebruiksaanwijzing In Nederland rijden maar 214 exem plaren. Dat heeft ongetwijfeld te ma ken met dat stuur 'aan de verkeerde kant'. ,,Je went er snel aan'', zegt Veldhuis, ,,ook omdat het een auto maat is.'' Maar dat stuur is wel de reden dat ze haar auto niet graag uitleent. ,,Het is een auto met een gebruiksaanwij zing. Neem bijvoorbeeld de richting aanwijzers: voor je het weet heb je je ruitenwissers aanstaan." Een ander nadeel dat je als be stuurder aan de andere kant zit, is dat je op N-wegen moeilijk kunt inhalen. ,,Inhalen is op smallere wegen al niet zo makkelijk, maar op een N-weg zie je gewoon niets. De bijrijder moet 'Dat het stuur rechts zit, is lastig bij inhalen. Op een N-weg zie je gewoon niets' bepalen of er ruimte genoeg is. De chauffeur kan het niet beoordelen.'' En dan het allergrootste nadeel van de Figaro: je hebt echt een probleem als je een parkeergarage inrijdt en een kaartje moet pakken. Om dat onge mak te tackelen, heeft Veldhuis een afvalgrijper in de auto liggen. ,,Ja, dat geeft veel verbaasde blikken. Het moet er ook raar uitzien als je achter me staat. Soms lukt het ook niet, hè. Dan moet ik helemaal de auto uit. Gelukkig heb ik een lief, schattig au tootje en wachten mensen doorgaans met alle liefde en geduld op me.'' Want dat is dan weer een enorm voordeel van de Figaro: je breekt ge makkelijk het ijs met zo'n unieke auto als dit. Veldhuis: ,,Het is een al lemansvriend. Dat merk ik ook op de weg; mensen steken hun duim naar me op en andere bestuurders zullen niet zo snel bumperkleven.'' En overal waar Suzan Veldhuis haar mintgroene bolide parkeert, heeft ze aanspraak. ,,Vooral bejaarde mannen zijn ervan overtuigd dat zij vroeger ook zo'n auto hebben gehad. Dat is echt nooit zo want daar is de auto simpelweg te jong voor is. De auto wordt vaak aangezien voor een Dai hatsu Copen, een Lloyd uit 1957 of een Simca uit 1959.'' Charmes De Figaro heeft de charmes van een oldtimer (en geen airbags, geen kreu- kelzone, geen ABS, geen elektrische buitenspiegels, geen EPS, geen auto matisch cabrioletdakje, geen digitale radio) maar het is een youngtimer (dus wel airco, stuurbekrachtiging, elektrische ramen) uit Japan, met het Japanse vignet nog op de voorruit. Veldhuis: ,,Ik kan nog wel wat toe voegen aan die voordelen, hoor: ik heb zo'n lol in dat wagentje, ik zit ge woon altijd te glimlachen in die auto. Zelfs als het regent, schijnt in mijn Figaro de zon.'' En dat de Nissan Fi garo redelijk onbekend is? ,,Dat maakt het een bijzondere verschijning, en dat vind ik dan juist weer leuk.'' Met slechts één stootje van mijn hoofd tegen de deurpost, duik ik de Alpine A110 Légende in. Het wordt met recht een speed- date met deze Franse verleiding want de auto is bloedsnel. Het is de Fransen gelukt om van de Alpine A110 een échte retro auto te maken. Een spitting image van het origineel uit de jaren 60 en tege lijkertijd helemaal van nu. Van de ronde kop lampen tot haar brede heupen: alleen maar vrouwelijke rondingen. Een lust voor het oog zijn de two tone Légende-wielen, in de zelfde stijl als de wielen van de originele A110 Berlinette 1600S. Alpine heeft een hekel aan kilo's, dus de A110 weegt nog geen 1100 kilo. De carrosserie is bijna helemaal van aluminium en is, om gewicht te be sparen, niet gelast maar gelijmd. Door de ruimte die de middenmotor in neemt, heeft de achter bak de grootte van een babybadje; je moet zelf dus ook licht pakken. Het kloppende hart is een i.8l viercilinder tur bomotor met 252 pk. Daarmee sprint ze in 4,5 seconden naar de 100. De automatische zeventraps DCT-transmissie scha kelt razendsnel. Hele maal als je de Track-mo dus ontdekt en speelt met de flippers aan het stuur. Wel moet ik eraan wennen dat de flippers niet meedraaien met het stuurwiel. Daardoor zit ten ze niet altijd onder mijn vingers in de boch- ten. Maar trap het gaspe daal in en de A110 trekt in elke versnelling de straatstenen uit de weg en Bonny Tyler klinkt schor en rauw uit de dubbele knalpijp. De Alpine heeft een mooie balans en geeft mij echt het gevoel samen te spe len. Rauw en in contact met moeder aarde. Ik durf te beweren dat zelfs de niet-autoliefhebber gecharmeerd zal zijn van de Alpine. Alle basics zijn aanwe zig, zoals navigatie en parkeersensoren. En die piepjes heb ik keihard nodig. Je kunt, bij wijze van spreken, net zo goed een zak over je hoofd trekken in deze auto. De achterruit is qua zicht net een brievenbus en door haar Rubens-figuur zie je bijna niets meer in de spiegels. GO Retro-auto Alpine A110 is een spitting image van het origineel. fotos marjolein tetteroo Prachtig Alpine design Puur rijgedrag Comfortabel genoeg h Weinig ruimte Beperkt zicht Niet intuïtief multi mediasysteem Puur, snel en ele gant. De Alpine A110 is een verslavende auto. Er zijn een paar prakti sche minpuntjes, maar die streep ik zonder problemen weg tegen een dagelijks adrena line-shot. —Odiel Mennink Figaro is een 1 allemansvriend die veel opgestoken duimen oplevert.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 45