Liefde vanaf
versnelling één
9,0
Test
17
Madonna vond de Nissan Figaro zo bijzonder dat
ze een exemplaar op haar 3 kilometer lange oprit
wilde hebben staan. Niet alleen het popidool
verloor haar hart aan dit retro-autootje.
Ook Suzan Veldhuis (36) ging voor de bijl.
Ze noemt 'm haar onthaastauto.
vrijdag 8 maart 2019
Alpine A110 Légende, vanaf €67.600
als Britten links en hebben dus geen
enkel probleem met het stuur dat
rechts zit.
Gebruiksaanwijzing
In Nederland rijden maar 214 exem
plaren. Dat heeft ongetwijfeld te ma
ken met dat stuur 'aan de verkeerde
kant'. ,,Je went er snel aan'', zegt
Veldhuis, ,,ook omdat het een auto
maat is.''
Maar dat stuur is wel de reden dat
ze haar auto niet graag uitleent. ,,Het
is een auto met een gebruiksaanwij
zing. Neem bijvoorbeeld de richting
aanwijzers: voor je het weet heb je je
ruitenwissers aanstaan."
Een ander nadeel dat je als be
stuurder aan de andere kant zit, is dat
je op N-wegen moeilijk kunt inhalen.
,,Inhalen is op smallere wegen al niet
zo makkelijk, maar op een N-weg zie
je gewoon niets. De bijrijder moet
'Dat het stuur rechts
zit, is lastig bij inhalen.
Op een N-weg zie je
gewoon niets'
bepalen of er ruimte genoeg is. De
chauffeur kan het niet beoordelen.''
En dan het allergrootste nadeel van
de Figaro: je hebt echt een probleem
als je een parkeergarage inrijdt en een
kaartje moet pakken. Om dat onge
mak te tackelen, heeft Veldhuis een
afvalgrijper in de auto liggen. ,,Ja, dat
geeft veel verbaasde blikken. Het
moet er ook raar uitzien als je achter
me staat. Soms lukt het ook niet, hè.
Dan moet ik helemaal de auto uit.
Gelukkig heb ik een lief, schattig au
tootje en wachten mensen doorgaans
met alle liefde en geduld op me.''
Want dat is dan weer een enorm
voordeel van de Figaro: je breekt ge
makkelijk het ijs met zo'n unieke
auto als dit. Veldhuis: ,,Het is een al
lemansvriend. Dat merk ik ook op de
weg; mensen steken hun duim naar
me op en andere bestuurders zullen
niet zo snel bumperkleven.'' En
overal waar Suzan Veldhuis haar
mintgroene bolide parkeert, heeft ze
aanspraak. ,,Vooral bejaarde mannen
zijn ervan overtuigd dat zij vroeger
ook zo'n auto hebben gehad. Dat is
echt nooit zo want daar is de auto
simpelweg te jong voor is. De auto
wordt vaak aangezien voor een Dai
hatsu Copen, een Lloyd uit 1957 of
een Simca uit 1959.''
Charmes
De Figaro heeft de charmes van een
oldtimer (en geen airbags, geen kreu-
kelzone, geen ABS, geen elektrische
buitenspiegels, geen EPS, geen auto
matisch cabrioletdakje, geen digitale
radio) maar het is een youngtimer
(dus wel airco, stuurbekrachtiging,
elektrische ramen) uit Japan, met het
Japanse vignet nog op de voorruit.
Veldhuis: ,,Ik kan nog wel wat toe
voegen aan die voordelen, hoor: ik
heb zo'n lol in dat wagentje, ik zit ge
woon altijd te glimlachen in die auto.
Zelfs als het regent, schijnt in mijn
Figaro de zon.'' En dat de Nissan Fi
garo redelijk onbekend is? ,,Dat maakt
het een bijzondere verschijning, en
dat vind ik dan juist weer leuk.''
Met slechts één
stootje van mijn hoofd
tegen de deurpost,
duik ik de Alpine A110
Légende in. Het wordt
met recht een speed-
date met deze Franse
verleiding want de
auto is bloedsnel.
Het is de Fransen gelukt
om van de Alpine A110
een échte retro auto te
maken. Een spitting
image van het origineel
uit de jaren 60 en tege
lijkertijd helemaal van
nu. Van de ronde kop
lampen tot haar brede
heupen: alleen maar
vrouwelijke rondingen.
Een lust voor het
oog zijn de two tone
Légende-wielen, in de
zelfde stijl als de wielen
van de originele A110
Berlinette 1600S.
Alpine heeft een hekel
aan kilo's, dus de A110
weegt nog geen 1100 kilo.
De carrosserie is bijna
helemaal van aluminium
en is, om gewicht te be
sparen, niet gelast maar
gelijmd. Door de ruimte
die de middenmotor in
neemt, heeft de achter
bak de grootte van een
babybadje; je moet zelf
dus ook licht pakken.
Het kloppende hart is
een i.8l viercilinder tur
bomotor met 252 pk.
Daarmee sprint ze in 4,5
seconden naar de 100. De
automatische zeventraps
DCT-transmissie scha
kelt razendsnel. Hele
maal als je de Track-mo
dus ontdekt en speelt
met de flippers aan het
stuur. Wel moet ik eraan
wennen dat de flippers
niet meedraaien met het
stuurwiel. Daardoor zit
ten ze niet altijd onder
mijn vingers in de boch-
ten. Maar trap het gaspe
daal in en de A110 trekt in
elke versnelling de
straatstenen uit de weg
en Bonny Tyler klinkt
schor en rauw uit de
dubbele knalpijp. De
Alpine heeft een mooie
balans en geeft mij echt
het gevoel samen te spe
len. Rauw en in contact
met moeder aarde. Ik
durf te beweren dat zelfs
de niet-autoliefhebber
gecharmeerd zal zijn van
de Alpine.
Alle basics zijn aanwe
zig, zoals navigatie en
parkeersensoren. En die
piepjes heb ik keihard
nodig. Je kunt, bij wijze
van spreken, net zo goed
een zak over je hoofd
trekken in deze auto. De
achterruit is qua zicht
net een brievenbus en
door haar Rubens-figuur
zie je bijna niets meer in
de spiegels.
GO
Retro-auto Alpine A110 is een spitting image
van het origineel. fotos marjolein tetteroo
Prachtig Alpine
design
Puur rijgedrag
Comfortabel genoeg
h Weinig ruimte
Beperkt zicht
Niet intuïtief multi
mediasysteem
Puur, snel en ele
gant. De Alpine A110 is
een verslavende auto.
Er zijn een paar prakti
sche minpuntjes, maar
die streep ik zonder
problemen weg tegen
een dagelijks adrena
line-shot.
—Odiel Mennink
Figaro is een
1
allemansvriend die
veel opgestoken
duimen oplevert.