Sleepbedrijven groeien om te overleven ZEELAND 3 woensdag 6 maart 2019 irathon Route van Ralph van ren dat lijn 53 van Middelburg naar Domburg wil nemen, is 35 euro kwijt. Als we zo doorgaan, dan wordt het OV nog verder uitge kleed. Als de bussen gratis zouden zijn, dan zouden er meer mensen gebruik van maken." Drempel Piet Geertse, die als vrijwilliger de buurtbus van Rilland naar Krui- ningen bestuurt, is het roerend met Van Hertum eens. De lijn van Rilland naar Kruiningen heeft een vaste prijs van 3,70 euro, of je nu in Krabbendijke, Oostdijk, Waarde of op het eindstation uitstapt. ,,Ik denk dat de prijs een drempel is om in te stappen", zegt Geertse. ,,Soms rijd ik een hele middag met een lege bus." Van Hertum is aan vankelijk de enige passagier, maar in Krabbendijke stapt Joëlle Bak ker in. De studente uit Wissen- kerke maakt regelmatig gebruik van het openbaar vervoer in Zee land. De prijs is voor haar geen punt, omdat ze vanwege haar OV- jaarkaart altijd gratis reist. Ze baalt wel van de lange reistijden. ,,De bus van Wissenkerke naar Middel burg doet er een uur over, terwijl je er met de auto in twintig minu ten bent." Van Hertum beleeft in Hoede- kenskerke, Ovezande en Middel burg een paar 'spannende' mo menten, omdat hij daar maar een paar minuten overstaptijd heeft. Toch bereikt hij Zeeuws-Vlaande- ren zonder problemen. Even over negen uur pakt hij de bus vanuit Hulst naar Goes. ,,Het was een leuke en leerzame dag. Als de PvdA mag aansluiten bij de coali tie-onderhandelingen, dan heb ben we veel OV-punten om in te brengen." Hollands Glorie is niet meer heilig. De concurrentiestrijd is fel. Het is niet van vandaag of gisteren dat sleepvaartbedrijven elkaar opzoe ken. Wie kent nog het befaamde Vlissingse sleep- en bergingsbe drijf Van den Akker waarvan de drijvende bok Simson tientallen jaren de omgeving van het NS-sta- tion domineerde? Al in 1965 nam Smit Van den Akker over. Nog tot 2002 zou Van den Akker blijven bestaan. Het was daarna over en uit. Van den Akker verdween. Het eveneens vermaarde Belgische sleepbedrijf URS, ook wel Union genoemd, onderging in 2003 het zelfde lot. Althans, het Neder landse Smit nam URS over. Zeven jaar later werd Smit op zijn beurt opgeslokt door Boskalis, dat ver volgens in 2016 met concurrent Kotug van de familie Kooren een samenwerkingsverband aanging: Kotug Smit. Vreemde eend En het gaat maar door. Boskalis en Kotug maakten begin deze week bekend Kotug Smit te willen verko- pen aan het Spaanse Boluda. Het sleepbedrijfwas een vreemde eend in de bijt van Boskalis dat zich De autoriteiten moeten de verkoop nog goedkeuren. Dat gebeurt in de tweede helft van het jaar vooral met aannemings- en bagger- activiteiten bezighoudt. Woord voerder Arno Schuttevaer maakt daar geen geheim van, maar de voornaamste reden voor de ver koop is toch wel de druk op de sleeptarieven. Zoals in de sleepvaart is met name ook in de containervaart een schaalvergroting aan de gang. De grootste containerrederijen heb ben allianties gevormd. Hun machtspositie is zo sterk dat zij sleepbedrijven onder druk kun nen zetten om goedkoper hun diensten te verlenen. Een krach tenbundeling in de sleepvaart is pure noodzaak om te kunnen overleven Containerrederijen Kotug Smit is vooral sterk in ha vens in West-Europa, waaronder Rotterdam. Boluda is marktleider in Spaanse en Franse havens en ontplooit ook activiteiten in Afrika, de Indische Oceaan en Zuid-Amerika. Het nieuwe sleep- bedrijf dat ontstaat na verkoop van Kotug Smit en Boluda, is zo groot dat het de kracht van de container rederijen aan kan. Overblijvers De mededingingsautoriteiten moeten de verkoop nog goedkeu ren. In de tweede helft van dit jaar wordt de beslissing verwacht. Valt die positief uit, dan blijven nog drie grote sleepbedrijven in Noordwest-Europa over: Boluda, het Duitse Fairplay waarmee sleep en bergingsbedrijf Multraship in Terneuzen nauw samenwerkt, en Svitzer dat eigendom is van het grote Deense scheepvaarconcern Maersk. Veel verder zal de schaal vergroting in de sleepvaart niet kunnen gaan. door Zeeland vergt geduld Oude Tonge 6 /SintPhilipsland Kamperland Sint-Annaland IWilhelminadörp Bergen op Zoom Middelburg 16; Goes^s/^ Kapel Ie Vlissingen 's-Heerenhoek Ovezande Hoedekenskerke - Sint-Annaland Breskens f*l8j Schoondijke Terneuzen ini Route j», L. Ralph van Hertum deelt rozen uit tijdens zijn marathon. Even lijkt hij de enige passagier in de buurt bus van Rilland naar Kruiningen bij buschauffeur Piet Geertse. foto johan van der heijden Schaalvergroting is wat de klok slaat in de sleepvaart. De voor genomen verkoop van het ook in Terneuzen actieve Nederlandse sleepbedrijf Kotug Smit aan het Spaanse Boluda is wat dat be treft een teken aan de wand. Harmen van der Werf Terneuzen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 35