Sleepbedrijven groeien om te overleven
ZEELAND 3
woensdag 6 maart 2019
irathon
Route van Ralph van
ren dat lijn 53 van Middelburg naar
Domburg wil nemen, is 35 euro
kwijt. Als we zo doorgaan, dan
wordt het OV nog verder uitge
kleed. Als de bussen gratis zouden
zijn, dan zouden er meer mensen
gebruik van maken."
Drempel
Piet Geertse, die als vrijwilliger de
buurtbus van Rilland naar Krui-
ningen bestuurt, is het roerend
met Van Hertum eens. De lijn van
Rilland naar Kruiningen heeft een
vaste prijs van 3,70 euro, of je nu in
Krabbendijke, Oostdijk, Waarde of
op het eindstation uitstapt. ,,Ik
denk dat de prijs een drempel is
om in te stappen", zegt Geertse.
,,Soms rijd ik een hele middag met
een lege bus." Van Hertum is aan
vankelijk de enige passagier, maar
in Krabbendijke stapt Joëlle Bak
ker in. De studente uit Wissen-
kerke maakt regelmatig gebruik
van het openbaar vervoer in Zee
land. De prijs is voor haar geen
punt, omdat ze vanwege haar OV-
jaarkaart altijd gratis reist. Ze baalt
wel van de lange reistijden. ,,De
bus van Wissenkerke naar Middel
burg doet er een uur over, terwijl
je er met de auto in twintig minu
ten bent."
Van Hertum beleeft in Hoede-
kenskerke, Ovezande en Middel
burg een paar 'spannende' mo
menten, omdat hij daar maar een
paar minuten overstaptijd heeft.
Toch bereikt hij Zeeuws-Vlaande-
ren zonder problemen. Even over
negen uur pakt hij de bus vanuit
Hulst naar Goes. ,,Het was een
leuke en leerzame dag. Als de
PvdA mag aansluiten bij de coali
tie-onderhandelingen, dan heb
ben we veel OV-punten om in te
brengen."
Hollands Glorie is niet meer heilig.
De concurrentiestrijd is fel. Het is
niet van vandaag of gisteren dat
sleepvaartbedrijven elkaar opzoe
ken.
Wie kent nog het befaamde
Vlissingse sleep- en bergingsbe
drijf Van den Akker waarvan de
drijvende bok Simson tientallen
jaren de omgeving van het NS-sta-
tion domineerde? Al in 1965 nam
Smit Van den Akker over. Nog tot
2002 zou Van den Akker blijven
bestaan. Het was daarna over en
uit. Van den Akker verdween. Het
eveneens vermaarde Belgische
sleepbedrijf URS, ook wel Union
genoemd, onderging in 2003 het
zelfde lot. Althans, het Neder
landse Smit nam URS over. Zeven
jaar later werd Smit op zijn beurt
opgeslokt door Boskalis, dat ver
volgens in 2016 met concurrent
Kotug van de familie Kooren een
samenwerkingsverband aanging:
Kotug Smit.
Vreemde eend
En het gaat maar door. Boskalis en
Kotug maakten begin deze week
bekend Kotug Smit te willen verko-
pen aan het Spaanse Boluda. Het
sleepbedrijfwas een vreemde eend
in de bijt van Boskalis dat zich
De autoriteiten
moeten de verkoop
nog goedkeuren. Dat
gebeurt in de tweede
helft van het jaar
vooral met aannemings- en bagger-
activiteiten bezighoudt. Woord
voerder Arno Schuttevaer maakt
daar geen geheim van, maar de
voornaamste reden voor de ver
koop is toch wel de druk op de
sleeptarieven.
Zoals in de sleepvaart is met
name ook in de containervaart een
schaalvergroting aan de gang. De
grootste containerrederijen heb
ben allianties gevormd. Hun
machtspositie is zo sterk dat zij
sleepbedrijven onder druk kun
nen zetten om goedkoper hun
diensten te verlenen. Een krach
tenbundeling in de sleepvaart is
pure noodzaak om te kunnen
overleven
Containerrederijen
Kotug Smit is vooral sterk in ha
vens in West-Europa, waaronder
Rotterdam. Boluda is marktleider
in Spaanse en Franse havens en
ontplooit ook activiteiten in
Afrika, de Indische Oceaan en
Zuid-Amerika. Het nieuwe sleep-
bedrijf dat ontstaat na verkoop van
Kotug Smit en Boluda, is zo groot
dat het de kracht van de container
rederijen aan kan.
Overblijvers
De mededingingsautoriteiten
moeten de verkoop nog goedkeu
ren. In de tweede helft van dit jaar
wordt de beslissing verwacht.
Valt die positief uit, dan blijven
nog drie grote sleepbedrijven in
Noordwest-Europa over: Boluda,
het Duitse Fairplay waarmee sleep
en bergingsbedrijf Multraship in
Terneuzen nauw samenwerkt, en
Svitzer dat eigendom is van het
grote Deense scheepvaarconcern
Maersk. Veel verder zal de schaal
vergroting in de sleepvaart niet
kunnen gaan.
door Zeeland vergt geduld
Oude Tonge
6 /SintPhilipsland
Kamperland
Sint-Annaland
IWilhelminadörp
Bergen
op Zoom
Middelburg
16;
Goes^s/^ Kapel Ie
Vlissingen
's-Heerenhoek
Ovezande
Hoedekenskerke - Sint-Annaland
Breskens f*l8j
Schoondijke
Terneuzen
ini
Route
j»,
L.
Ralph van Hertum deelt rozen uit tijdens zijn marathon. Even lijkt hij de enige passagier in de buurt
bus van Rilland naar Kruiningen bij buschauffeur Piet Geertse. foto johan van der heijden
Schaalvergroting is wat de klok
slaat in de sleepvaart. De voor
genomen verkoop van het ook in
Terneuzen actieve Nederlandse
sleepbedrijf Kotug Smit aan het
Spaanse Boluda is wat dat be
treft een teken aan de wand.
Harmen van der Werf
Terneuzen