175
12 NIEUWS
ONDERHOUD MARINE
Vanaf de Houthaven in Amsterdam
kijk je zo op de Zr. Ms. Karel Doorman.
Het grootste marineschip van Nederland,
ligt voor onderhoud bij de NDSM-werf.
et is alleen
een andere
kleur verf,
voor de rest is
I het onder-
I houd zoals
dat van alle andere schepen in de
haven'', vertelt Carolien Verberne
(46), plaatsvervangend comman
dant op het 205 meter lange mari
neschip Zr. Ms. Karel Doorman.
Het schip ligt op dit moment voor
periodiek onderhoud bij Damen
Shiprepair Amsterdam op de
NDSM-werf.
Dat het grootste marineschip in
de stad ligt, is veel Amsterdam
mers niet ontgaan. Vanaf de pont
bij de NDSM-werf en in West is
het bevoorradingsschip goed te
zien. Vincent Arends, veiligheids
coördinator bij Damen, is blij met
het schip. ,,Het is bijzonder dat het
marineschip hier ligt. Toch zie ik
het ook gewoon als een van onze
projecten. Wij zijn net een auto
garage en onze klant wil zo snel
mogelijk weer kunnen rijden.''
Dat het schip voor onderhoud in
Noord ligt, is niet zo gek. Elke vier
jaar is groot onderhoud nodig om
het schip in goede staat te houden.
Vanaf de kade is te zien dat de
Karel Doorman roestplekken
heeft. Die zullen de komende pe
riode bijgewerkt worden, naast
het standaard onderhoud.
De afgelopen jaren volbracht het
schip meerdere humanitaire mis
sies, vertelt Verberne. ,,In de peri-
ode dat ebola snel om zich heen
greep in West-Afrika hebben we
beschermende pakken, voertuigen
en medicijnen gebracht. Daarnaast
hebben we geholpen op Sint
Maarten na de verwoestende or
kaan Irma. Er was een groot tekort
aan drinkwater en voedsel. Maar
ook jeeps en politieauto's hebben
we aan land gezet.''
Op Kady Moerenhout (30), die
als waarnemend hoofd Logistieke
Dienst op het schip dient, maak
ten missies zoals die naar Sint
Maarten diepe indruk. ,,In het ha
vengebied viel het nog mee. Pas
toen we met kleinere bootjes naar
afgelegen plekken gingen, werden
we met onze neus op de feiten ge-
drukt. De mensen klommen over
elkaar heen om de hulpgoederen
aan te pakken. Dat maak je niet
mee bij een oefening.''
Het schip heeft ongeveer 140
vaste bemanningsleden, maar de
capaciteit om er 300 te vervoeren.
Afhankelijk van de missie gaan er
gewapende mariniers mee. Toch is
het vaartuig vooral bedoeld voor
bevoorrading van andere marine
schepen op zee, strategisch zee
transport van bijvoorbeeld hulp
goederen en 'seabasing', wat in
houdt dat het schip operaties op
land kan ondersteunen.
Voor de Amsterdamse Verberne
is het uniek en mooi om plaatsver-
Het is standaard niet
uitgerust met een
groot wapenarsenaal
vangend commandant op het
schip te zijn. ,,Normaal ben ik lo
gistiek officier, maar als we in de
haven liggen, wordt het hoofd van
een dienst de commandant. En dat
ben ik deze keer in mijn eigen
stad.''
Dat het schip niet veel verschilt
van andere schepen die bij Damen
liggen, komt doordat de wapens
gedemonteerd worden voordat het
vaartuig in onderhoud gaat. ,,Het
schip wordt teruggebracht naar de
'burgerstatus' om onderhoud te
kunnen plegen. Maar het is stan
daard ook niet uitgerust met een
groot wapenarsenaal, het is een lo
gistiek ondersteuningsschip. Wel
kunnen we helikopters aan boord
meenemen ter bescherming. Maar
onze systemen aan boord zijn er
vooral op gericht om ons te kun
nen verdedigen. Als we in een
hoog geweldsspectrum terechtko
men, worden we geëscorteerd
door fregatten en hebben we hulp
van anderen nodig.''
,,Tot de zomervakantie liggen
DOORMAN
we in Amsterdam en dan gaan we
naar Den Helder'', vertelt Ver-
berne. ,,Dan worden de wapens
weer gemonteerd en wordt er on
derhoud aan gepleegd. Daarna
gaan we de bemanning trainen en
de systemen klaarmaken voor een
volgende missie. Maar waar dat
deze keer zal zijn, weten we nog
niet.''
Vloot
Koninklijke Marine
woensdag 6 maart 2019
GO
Even rust
voor de
REUS
De boeg van Zr. Ms. Karel Doorman, die voor groot onderhoud ligt aangemeerd op de NDSM-werf in Amsterdam. foto marc driessen
Jesper Roele
Amsterdam
-Carolien Verberne,
plaatsvervangend commandant
De Zr. Ms. Karel Doorman is
het vierde marineschip dat
naar Karel Doorman is ver
noemd. Admiraal Doorman
kwam in 1942 om bij de slag
in de Javazee toen zijn schip
de Hr. Ms. De Ruyter tot zin
ken werd gebracht. Som
mige bemanningsleden kon
den gered worden, maar de
admiraal koos ervoor om ge
heel naar marinetraditie met
zijn schip ten onder te gaan.
9 bemanningsleden
lengte in meters
4 duikboten
R 55
68
6 mijnbestrijders
S 38
52
1 torpedowerkschip
B 39
65
Ondersteuningsschip Caribisch gebied
M13
65 77 opstappers
2 hydrografische opnemingsvaartuigen
Zr. Ms. Rotterdam
S 130
166
4 patrouilleschepen
50
108
2 M-fregatten
J 160
122
604
opstappers
555
opstappers
Zr. Ms. Johan de Wit
146
176
4 luchtverdedigings- en
202 commandofregatten
144
Zr. Ms. Karel Doorman
129
171 opstappers
050319 LVDB, bron: Defensie/marineschepen
Excl. opleidings-, duik- en sleepvaartuigen
H