175 12 NIEUWS ONDERHOUD MARINE Vanaf de Houthaven in Amsterdam kijk je zo op de Zr. Ms. Karel Doorman. Het grootste marineschip van Nederland, ligt voor onderhoud bij de NDSM-werf. et is alleen een andere kleur verf, voor de rest is I het onder- I houd zoals dat van alle andere schepen in de haven'', vertelt Carolien Verberne (46), plaatsvervangend comman dant op het 205 meter lange mari neschip Zr. Ms. Karel Doorman. Het schip ligt op dit moment voor periodiek onderhoud bij Damen Shiprepair Amsterdam op de NDSM-werf. Dat het grootste marineschip in de stad ligt, is veel Amsterdam mers niet ontgaan. Vanaf de pont bij de NDSM-werf en in West is het bevoorradingsschip goed te zien. Vincent Arends, veiligheids coördinator bij Damen, is blij met het schip. ,,Het is bijzonder dat het marineschip hier ligt. Toch zie ik het ook gewoon als een van onze projecten. Wij zijn net een auto garage en onze klant wil zo snel mogelijk weer kunnen rijden.'' Dat het schip voor onderhoud in Noord ligt, is niet zo gek. Elke vier jaar is groot onderhoud nodig om het schip in goede staat te houden. Vanaf de kade is te zien dat de Karel Doorman roestplekken heeft. Die zullen de komende pe riode bijgewerkt worden, naast het standaard onderhoud. De afgelopen jaren volbracht het schip meerdere humanitaire mis sies, vertelt Verberne. ,,In de peri- ode dat ebola snel om zich heen greep in West-Afrika hebben we beschermende pakken, voertuigen en medicijnen gebracht. Daarnaast hebben we geholpen op Sint Maarten na de verwoestende or kaan Irma. Er was een groot tekort aan drinkwater en voedsel. Maar ook jeeps en politieauto's hebben we aan land gezet.'' Op Kady Moerenhout (30), die als waarnemend hoofd Logistieke Dienst op het schip dient, maak ten missies zoals die naar Sint Maarten diepe indruk. ,,In het ha vengebied viel het nog mee. Pas toen we met kleinere bootjes naar afgelegen plekken gingen, werden we met onze neus op de feiten ge- drukt. De mensen klommen over elkaar heen om de hulpgoederen aan te pakken. Dat maak je niet mee bij een oefening.'' Het schip heeft ongeveer 140 vaste bemanningsleden, maar de capaciteit om er 300 te vervoeren. Afhankelijk van de missie gaan er gewapende mariniers mee. Toch is het vaartuig vooral bedoeld voor bevoorrading van andere marine schepen op zee, strategisch zee transport van bijvoorbeeld hulp goederen en 'seabasing', wat in houdt dat het schip operaties op land kan ondersteunen. Voor de Amsterdamse Verberne is het uniek en mooi om plaatsver- Het is standaard niet uitgerust met een groot wapenarsenaal vangend commandant op het schip te zijn. ,,Normaal ben ik lo gistiek officier, maar als we in de haven liggen, wordt het hoofd van een dienst de commandant. En dat ben ik deze keer in mijn eigen stad.'' Dat het schip niet veel verschilt van andere schepen die bij Damen liggen, komt doordat de wapens gedemonteerd worden voordat het vaartuig in onderhoud gaat. ,,Het schip wordt teruggebracht naar de 'burgerstatus' om onderhoud te kunnen plegen. Maar het is stan daard ook niet uitgerust met een groot wapenarsenaal, het is een lo gistiek ondersteuningsschip. Wel kunnen we helikopters aan boord meenemen ter bescherming. Maar onze systemen aan boord zijn er vooral op gericht om ons te kun nen verdedigen. Als we in een hoog geweldsspectrum terechtko men, worden we geëscorteerd door fregatten en hebben we hulp van anderen nodig.'' ,,Tot de zomervakantie liggen DOORMAN we in Amsterdam en dan gaan we naar Den Helder'', vertelt Ver- berne. ,,Dan worden de wapens weer gemonteerd en wordt er on derhoud aan gepleegd. Daarna gaan we de bemanning trainen en de systemen klaarmaken voor een volgende missie. Maar waar dat deze keer zal zijn, weten we nog niet.'' Vloot Koninklijke Marine woensdag 6 maart 2019 GO Even rust voor de REUS De boeg van Zr. Ms. Karel Doorman, die voor groot onderhoud ligt aangemeerd op de NDSM-werf in Amsterdam. foto marc driessen Jesper Roele Amsterdam -Carolien Verberne, plaatsvervangend commandant De Zr. Ms. Karel Doorman is het vierde marineschip dat naar Karel Doorman is ver noemd. Admiraal Doorman kwam in 1942 om bij de slag in de Javazee toen zijn schip de Hr. Ms. De Ruyter tot zin ken werd gebracht. Som mige bemanningsleden kon den gered worden, maar de admiraal koos ervoor om ge heel naar marinetraditie met zijn schip ten onder te gaan. 9 bemanningsleden lengte in meters 4 duikboten R 55 68 6 mijnbestrijders S 38 52 1 torpedowerkschip B 39 65 Ondersteuningsschip Caribisch gebied M13 65 77 opstappers 2 hydrografische opnemingsvaartuigen Zr. Ms. Rotterdam S 130 166 4 patrouilleschepen 50 108 2 M-fregatten J 160 122 604 opstappers 555 opstappers Zr. Ms. Johan de Wit 146 176 4 luchtverdedigings- en 202 commandofregatten 144 Zr. Ms. Karel Doorman 129 171 opstappers 050319 LVDB, bron: Defensie/marineschepen Excl. opleidings-, duik- en sleepvaartuigen H

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 12