II
12 ZEELAND
Atelier
We zijn in Kunstwerk
plaats KipVis, een
atelierverzamelge
bouw in Vlissingen,
waar kunstenaar Tjeerd Vrielink
(1980) zijn werkplek heeft. Wat
opvalt bij binnenkomst in het ate
lier zijn licht, elektriciteit en pa
tronen.
,,Ik wil iets zinnigs halen uit wat
chaotisch lijkt. Het leven is één
grote puzzel die je moet uitzoeken
voordat je het plaatje compleet
hebt. Wat ontbreekt aan die puzzel
motiveert me. De wereld is zo
mooi en groot. En de werkelijk
heid is zo boeiend. Ik wil de sa
menhang begrijpen."
Taal
„Geometrie is een taal die me is
aangeboden om het daarover te
hebben. Aanvankelijk was mijn
kunst vrij streng conceptueel.
Maar in de afgelopen jaren is die
geometrie uitgewerkt in bij-
voorbeeld glas en licht een
mooie lijn geworden om op verder
te gaan."
,,Na mijn middelbare school heb
ik eerst een jaartje aan mijn port
folio gewerkt. Daarna ben ik aan
genomen op de Willem de Koo
ning Academie in Rotterdam,
waar ik in 2007 afstudeerde. Het
was fijn op de academie. Ik heb
nog overwogen om daar een
jaartje te vergooien en langer te
blijven, maar iedereen verklaarde
me voor gek. Het was ook niet no
dig. Ik besloot na het behalen van
mijn diploma terug te gaan naar
Zeeland. Rust in het leven. Ik heb
alle spullen ingepakt met hulp van
mijn vrienden. Op het laatste mo
ment besloot ik nog even in mijn
brievenbus te kijken. Daar zat een
uitnodiging in voor een postaca
demische opleiding, het DNA pro
gramma op de Vrije Academie in
Den Haag. So! Wat als ik die post
niet had gepakt, had ik het dan ge
weten? Mijn terugkeer naar Zee
land duurde dus nog wat langer"
.,,Schrijven in boekjes, theorieën
maken en gedachten opschrijven
die ik belangrijk vond, deed ik al
tijd al. Ik vond dat mooi om te
hebben voor mezelf. Maar kon ik
die ontdekkingen ook delen met
anderen? In de kunst vond ik dat
platform. Een vrijplaats om je ge
dachten over het leven te delen en
observaties vorm te geven. Dat
vormgeven doe ik dus regelmatig
met glas en licht. Spiegelglas, of
perspex of half transparant. Glas
snijden is boeiend. Het liefst maak
ik de vormen met een mooi,
rauw gesneden, niet gepolijst
randje. In de toekomst zou ik graag
met glas in lood willen werken."
,,En met licht. Sommige licht
soorten zie ik als hout, andere als
plastic. In mijn werk is
neonlicht goed vertegenwoordigd.
Het is verzadigd en lekker vol. Net
als 'high definition' op je scherm.
TL-licht is kouder, het heeft ook
een weerslag op je gemoedstoe-
Het allermooiste licht
vind ik zonlicht. Hoe
het breekt op glas,
zoals bij glas in lood
stand. Al heb ik het afgelopen
jaar geëxperimenteerd met glas-
verf op TL. Dat beviel heel goed.
LED is het nieuwe ding, daar ben
ik me nog in aan het verdiepen. Je
hebt veel soorten licht. Daglicht is
ook prachtig. Maar het aller-
mooiste licht vind ik zonlicht. Hoe
het breekt op glas, zoals bij glas in
lood."
,,Ik word gedreven door hoe din
gen in elkaar zitten. Zoals gras. Als
je dat echt onderzoekt, dan zit er
een heel netwerk van draden en
wortels onder de oppervlakte dat
aan elkaar verbonden is. Het 'rizo-
matisch denken'. Check filosoof
Gilles Deleuze."
Vrielink laat twee dikke, volle
mappen met ideeën en bijgaande
theorieën zien. Wiskundige for
mules, Plato's vijf platonische li
chamen, zoals de kubus. Plannen
voor kunstwerken over de dodeca-
ëder, een vorm met twaalf gelijke
vlakken. ,,Geometrie is een na
tuurgetrouw materiaal. Het is een
blauwdruk van iets wat ik ken uit
de werkelijkheid. Neem bijvoor
beeld de 'seed of life' en zeker de
'flower of life'. Dat heeft me
zo dicht \bij een antwoord ge
bracht. Het is zo diep. Ja, ik heb
eindelijk gevonden wat ik
zocht, techniek in concepten."
dinsdag 5 maart 2019
Liesbeth Labeur
Dit is een serie over
Zeeuwse kunstenaars en
hun werkplek. Vandaag:
Tjeerd Vrielink in Vlissingen.
- Tjeerd Vrielink
Glas en licht geven het leven vorm
Tjeerd Vrielink heeft
zijn atelier in Vlissingen en probeert met geometrie in zijn kunst het leven te vatten. foto s mechteld jansen