II 12 ZEELAND Atelier We zijn in Kunstwerk plaats KipVis, een atelierverzamelge bouw in Vlissingen, waar kunstenaar Tjeerd Vrielink (1980) zijn werkplek heeft. Wat opvalt bij binnenkomst in het ate lier zijn licht, elektriciteit en pa tronen. ,,Ik wil iets zinnigs halen uit wat chaotisch lijkt. Het leven is één grote puzzel die je moet uitzoeken voordat je het plaatje compleet hebt. Wat ontbreekt aan die puzzel motiveert me. De wereld is zo mooi en groot. En de werkelijk heid is zo boeiend. Ik wil de sa menhang begrijpen." Taal „Geometrie is een taal die me is aangeboden om het daarover te hebben. Aanvankelijk was mijn kunst vrij streng conceptueel. Maar in de afgelopen jaren is die geometrie uitgewerkt in bij- voorbeeld glas en licht een mooie lijn geworden om op verder te gaan." ,,Na mijn middelbare school heb ik eerst een jaartje aan mijn port folio gewerkt. Daarna ben ik aan genomen op de Willem de Koo ning Academie in Rotterdam, waar ik in 2007 afstudeerde. Het was fijn op de academie. Ik heb nog overwogen om daar een jaartje te vergooien en langer te blijven, maar iedereen verklaarde me voor gek. Het was ook niet no dig. Ik besloot na het behalen van mijn diploma terug te gaan naar Zeeland. Rust in het leven. Ik heb alle spullen ingepakt met hulp van mijn vrienden. Op het laatste mo ment besloot ik nog even in mijn brievenbus te kijken. Daar zat een uitnodiging in voor een postaca demische opleiding, het DNA pro gramma op de Vrije Academie in Den Haag. So! Wat als ik die post niet had gepakt, had ik het dan ge weten? Mijn terugkeer naar Zee land duurde dus nog wat langer" .,,Schrijven in boekjes, theorieën maken en gedachten opschrijven die ik belangrijk vond, deed ik al tijd al. Ik vond dat mooi om te hebben voor mezelf. Maar kon ik die ontdekkingen ook delen met anderen? In de kunst vond ik dat platform. Een vrijplaats om je ge dachten over het leven te delen en observaties vorm te geven. Dat vormgeven doe ik dus regelmatig met glas en licht. Spiegelglas, of perspex of half transparant. Glas snijden is boeiend. Het liefst maak ik de vormen met een mooi, rauw gesneden, niet gepolijst randje. In de toekomst zou ik graag met glas in lood willen werken." ,,En met licht. Sommige licht soorten zie ik als hout, andere als plastic. In mijn werk is neonlicht goed vertegenwoordigd. Het is verzadigd en lekker vol. Net als 'high definition' op je scherm. TL-licht is kouder, het heeft ook een weerslag op je gemoedstoe- Het allermooiste licht vind ik zonlicht. Hoe het breekt op glas, zoals bij glas in lood stand. Al heb ik het afgelopen jaar geëxperimenteerd met glas- verf op TL. Dat beviel heel goed. LED is het nieuwe ding, daar ben ik me nog in aan het verdiepen. Je hebt veel soorten licht. Daglicht is ook prachtig. Maar het aller- mooiste licht vind ik zonlicht. Hoe het breekt op glas, zoals bij glas in lood." ,,Ik word gedreven door hoe din gen in elkaar zitten. Zoals gras. Als je dat echt onderzoekt, dan zit er een heel netwerk van draden en wortels onder de oppervlakte dat aan elkaar verbonden is. Het 'rizo- matisch denken'. Check filosoof Gilles Deleuze." Vrielink laat twee dikke, volle mappen met ideeën en bijgaande theorieën zien. Wiskundige for mules, Plato's vijf platonische li chamen, zoals de kubus. Plannen voor kunstwerken over de dodeca- ëder, een vorm met twaalf gelijke vlakken. ,,Geometrie is een na tuurgetrouw materiaal. Het is een blauwdruk van iets wat ik ken uit de werkelijkheid. Neem bijvoor beeld de 'seed of life' en zeker de 'flower of life'. Dat heeft me zo dicht \bij een antwoord ge bracht. Het is zo diep. Ja, ik heb eindelijk gevonden wat ik zocht, techniek in concepten." dinsdag 5 maart 2019 Liesbeth Labeur Dit is een serie over Zeeuwse kunstenaars en hun werkplek. Vandaag: Tjeerd Vrielink in Vlissingen. - Tjeerd Vrielink Glas en licht geven het leven vorm Tjeerd Vrielink heeft zijn atelier in Vlissingen en probeert met geometrie in zijn kunst het leven te vatten. foto s mechteld jansen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 44