EUWS 11
...NOG 24 DAGEN
Niels Klaassen
Schiphol
et een week tot de zo
veelste cruciale stem
ming in het Britse
Lagerhuis - over
Mays aangepaste
deal - is het stille chaos in Londen
en Brussel, met een no deal-brexit
op 29 maart als ultiem doemscenario
op tafel.
En toch heerst op Schiphol kalmte
deze maandagmiddag. De hoogste
politieke baas van de douane, staats
secretaris Menno Snel (D66) van
Financiën, wil met eigen ogen zien
of de diensten op de luchthaven
klaar zijn voor een harde brexit.
,,Goed kijken en dan de koffer
openmaken als het nodig is, dan leer
je het vak echt'', zegt Dilek (die niet
met haar achternaam in de krant
wil) bij de bagegecontrole, wijzend
naar het computerscherm. ,,Kijk, dat
zijn pillen. of nootjes, dat kan ook.''
Snel: ,,En dat is een waterkoker? Dus
die nemen mensen ook mee?''
Dilek is een van de negenhonderd
inspecteurs die de douane speciaal
voor de brexit heeft geworven. De
eerste driehonderd moeten eind
maart al aan de slag kunnen. ,,Ik
werkte hiervoor ook al op de lucht
haven, maar die brexit komt me niet
verkeerd uit, haha.'' De nieuwe
douaniers komen 'overal vandaan'
volgens Dilek. En ze zijn hard nodig
om de 'nieuwe' Britse goederen- en
personenstroom in goede banen te
leiden.
Derde landen
Jaarlijks importeert Nederland voor
dik 20 miljard euro aan spullen uit
het Verenigd Koninkrijk. En Schip
hol alleen al verstouwt elk jaar tien
miljoen reizigers van en naar Groot-
Brittannië. Als EU-lid konden deze
mensen en spullen vrij moeiteloos
door, maar bij een harde brexit moe
ten de douaniers Britse goederen
beschouwen alsof ze uit pakweg Tu
valu, de VS ofVenezuela komen, zo-
genoemde derde landen. Bij import
uit dergelijke landen hoort een
flinke papier-winkel. ,,Britten of Ne
derlanders die terugkeren van va
kantie moeten straks aangifte doen
van sommige spullen die ze binnen
brengen'', zegt brexit-programma-
directeur Hans Klunder van de dou
ane in de hal waar de bagage beke
ken wordt. Dus ook een kostbaar
weekendje kerstshoppen in Londen
moet aangegeven worden. ,,Dat be
tekent dat we voor het eerst echt
gaan zien wat ze vervoeren, wat ze
binnenbrengen.''
De grote vraag is: hoeveel tijd
nemen alle controles in beslag? In
Dover, zo is al eens becijferd, kun
nen trucks in wachtrijen van zes
dagen terechtkomen, als iedere
douanier daar per vrachtwagen
70 seconden neemt om lading en
papieren te controleren.
Zulke monsterfiles zullen rond de
Nederlandse havens of op Schiphol
niet snel ontstaan, is de boodschap
vanmiddag. Klunder: ,,Het kan zijn
dat papieren niet in orde zijn, maar
dan laten ferrymaatschappijen de
transporteurs vaak de veerboot niet
eens op.''
Om chaos te voorkomen heeft de
douane inmiddels wel 45 extra huis
vestingslocaties geregeld ('van een
bureautje extra tot een compleet
kantoor') en wordt een flink aantal
werknemers geworven. Maar alles
controleren gaat - en hoeft - niet.
,,Het is altijd een risico-inschatting.
We schalen de Britten na de brexit
in de middelste risicocategorie in
van de drie; nu zitten ze nog in de
laagste. We moeten steekproeven
doen, en ervaren of het klopt wat ze
aangeven.''
Een collega-douanier: ,,We weten
het gewoon nog niet met de Britten.
We kunnen het niet meer blind ver
trouwen als ze uit de EU zijn. Wie
weet kiezen tabakssmokkelaars het
Verenigd Koninkrijk als route.''
Staatssecretaris Snel staat erbij,
kijkt ernaar, vraagt honderduit en
lijkt totaal niet bevangen door de
brexitpaniek. In de Tweede Kamer
mag dan gemord worden over ge
brek aan tempo bij de werving van
nieuwe douaniers, Snel gelooft wel
dat de alle diensten goed voorbereid
zijn. ,,Maar het is als met een belang
rijke voetbalwedstrijd: je weet
vooraf niet precies hoe het loopt, dus
je zult ook moeten improviseren.
Gelukkig kunnen we dat ook.''
dinsdag 5 maart 2019
Douane is 'ready'. Maar waarvoor?
Als het Verenigd Koninkrijk deze
maand de EU zonder akkoord
verlaat, moeten de Nederlandse
douaniers aan de bak. Staats
secretaris 'voor douanezaken'
Menno Snel nam een kijkje op
Schiphol, ruim drie weken voor
D-Day. ,,Wie weet kiezen smokke
laars straks de VK-route."
Staatssecretaris
Menno Snel op
werkbezoek bij de
douane op Schiphol.
FOTO'S PIM RAS
Kras.nl/86160 Kv I
Prijzen per persoon o.b.v. 2 personei
Kras.nl/86129
Kras.nl/37121
xuusier servicebijdrage, reserverëngskosten en CalamiteiteTifonds
Adriatische kust
Per Costa Luminosa***"1"
Mediterrane steden
Per Costa Fascinosa***4"
Westelijke Middellandse Zee
Per MSC Bellissima****+
Oostelijke Middellandse Zee
Per MSC Opera
Mystiek Midden-Oosten
Per AIDAprima****
O.a. Griekenland, Kroatië en Italië
Incl. KLM-vlucht, transfers en fooien
Keuze uit 4 verschillende vaarroutes
O.a. Sicilië, Barcelona en Napels
Incl. KLM-vlucht, transfers en fooien
Keuze uit 2 verschillende vaarroutes
O.a. Marseille, Genua en Valletta
Per gloednieuw schip!
Vertrek: wekelijks t/m oktober 2019
O.a. Kotor, Santorini en Mykonos
Inclusief KLM-vlucht en transfers
Vertrek: mei t/m oktober 2019
O.a. Dubai, Muscat en Abu Dhabi
Nederlandssprekende reisleiding
Laatste plaatsen in maart en april