EUWS 11 ...NOG 24 DAGEN Niels Klaassen Schiphol et een week tot de zo veelste cruciale stem ming in het Britse Lagerhuis - over Mays aangepaste deal - is het stille chaos in Londen en Brussel, met een no deal-brexit op 29 maart als ultiem doemscenario op tafel. En toch heerst op Schiphol kalmte deze maandagmiddag. De hoogste politieke baas van de douane, staats secretaris Menno Snel (D66) van Financiën, wil met eigen ogen zien of de diensten op de luchthaven klaar zijn voor een harde brexit. ,,Goed kijken en dan de koffer openmaken als het nodig is, dan leer je het vak echt'', zegt Dilek (die niet met haar achternaam in de krant wil) bij de bagegecontrole, wijzend naar het computerscherm. ,,Kijk, dat zijn pillen. of nootjes, dat kan ook.'' Snel: ,,En dat is een waterkoker? Dus die nemen mensen ook mee?'' Dilek is een van de negenhonderd inspecteurs die de douane speciaal voor de brexit heeft geworven. De eerste driehonderd moeten eind maart al aan de slag kunnen. ,,Ik werkte hiervoor ook al op de lucht haven, maar die brexit komt me niet verkeerd uit, haha.'' De nieuwe douaniers komen 'overal vandaan' volgens Dilek. En ze zijn hard nodig om de 'nieuwe' Britse goederen- en personenstroom in goede banen te leiden. Derde landen Jaarlijks importeert Nederland voor dik 20 miljard euro aan spullen uit het Verenigd Koninkrijk. En Schip hol alleen al verstouwt elk jaar tien miljoen reizigers van en naar Groot- Brittannië. Als EU-lid konden deze mensen en spullen vrij moeiteloos door, maar bij een harde brexit moe ten de douaniers Britse goederen beschouwen alsof ze uit pakweg Tu valu, de VS ofVenezuela komen, zo- genoemde derde landen. Bij import uit dergelijke landen hoort een flinke papier-winkel. ,,Britten of Ne derlanders die terugkeren van va kantie moeten straks aangifte doen van sommige spullen die ze binnen brengen'', zegt brexit-programma- directeur Hans Klunder van de dou ane in de hal waar de bagage beke ken wordt. Dus ook een kostbaar weekendje kerstshoppen in Londen moet aangegeven worden. ,,Dat be tekent dat we voor het eerst echt gaan zien wat ze vervoeren, wat ze binnenbrengen.'' De grote vraag is: hoeveel tijd nemen alle controles in beslag? In Dover, zo is al eens becijferd, kun nen trucks in wachtrijen van zes dagen terechtkomen, als iedere douanier daar per vrachtwagen 70 seconden neemt om lading en papieren te controleren. Zulke monsterfiles zullen rond de Nederlandse havens of op Schiphol niet snel ontstaan, is de boodschap vanmiddag. Klunder: ,,Het kan zijn dat papieren niet in orde zijn, maar dan laten ferrymaatschappijen de transporteurs vaak de veerboot niet eens op.'' Om chaos te voorkomen heeft de douane inmiddels wel 45 extra huis vestingslocaties geregeld ('van een bureautje extra tot een compleet kantoor') en wordt een flink aantal werknemers geworven. Maar alles controleren gaat - en hoeft - niet. ,,Het is altijd een risico-inschatting. We schalen de Britten na de brexit in de middelste risicocategorie in van de drie; nu zitten ze nog in de laagste. We moeten steekproeven doen, en ervaren of het klopt wat ze aangeven.'' Een collega-douanier: ,,We weten het gewoon nog niet met de Britten. We kunnen het niet meer blind ver trouwen als ze uit de EU zijn. Wie weet kiezen tabakssmokkelaars het Verenigd Koninkrijk als route.'' Staatssecretaris Snel staat erbij, kijkt ernaar, vraagt honderduit en lijkt totaal niet bevangen door de brexitpaniek. In de Tweede Kamer mag dan gemord worden over ge brek aan tempo bij de werving van nieuwe douaniers, Snel gelooft wel dat de alle diensten goed voorbereid zijn. ,,Maar het is als met een belang rijke voetbalwedstrijd: je weet vooraf niet precies hoe het loopt, dus je zult ook moeten improviseren. Gelukkig kunnen we dat ook.'' dinsdag 5 maart 2019 Douane is 'ready'. Maar waarvoor? Als het Verenigd Koninkrijk deze maand de EU zonder akkoord verlaat, moeten de Nederlandse douaniers aan de bak. Staats secretaris 'voor douanezaken' Menno Snel nam een kijkje op Schiphol, ruim drie weken voor D-Day. ,,Wie weet kiezen smokke laars straks de VK-route." Staatssecretaris Menno Snel op werkbezoek bij de douane op Schiphol. FOTO'S PIM RAS Kras.nl/86160 Kv I Prijzen per persoon o.b.v. 2 personei Kras.nl/86129 Kras.nl/37121 xuusier servicebijdrage, reserverëngskosten en CalamiteiteTifonds Adriatische kust Per Costa Luminosa***"1" Mediterrane steden Per Costa Fascinosa***4" Westelijke Middellandse Zee Per MSC Bellissima****+ Oostelijke Middellandse Zee Per MSC Opera Mystiek Midden-Oosten Per AIDAprima**** O.a. Griekenland, Kroatië en Italië Incl. KLM-vlucht, transfers en fooien Keuze uit 4 verschillende vaarroutes O.a. Sicilië, Barcelona en Napels Incl. KLM-vlucht, transfers en fooien Keuze uit 2 verschillende vaarroutes O.a. Marseille, Genua en Valletta Per gloednieuw schip! Vertrek: wekelijks t/m oktober 2019 O.a. Kotor, Santorini en Mykonos Inclusief KLM-vlucht en transfers Vertrek: mei t/m oktober 2019 O.a. Dubai, Muscat en Abu Dhabi Nederlandssprekende reisleiding Laatste plaatsen in maart en april

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 11