NIEUWS 3 SIRE NIEUWE CAMPAGNE Vandaag lanceert Sire haar nieuwe campagne #doeslief. Het geweten van Nederland probeert ons een tikkie aardiger te laten zijn. Of vooral: een stuk minder onaardig. 146.571 SCHELDTWEETS MET HET WOORD 'KANKER' IN 2018. #DOESLIEF #DOESLIEF DOESLIEF IN 2018 IS 53.265 KEER HET WOORD 'KLOOTZAK' GETWEET. Verdubbeling van aantal verkeersruzies maandag 4 maart 2019 Allereerst even de feiten. In 2018 wer den er 146.571 scheldtweets met het woord kanker de wereld ingeslingerd. Het aantal keren dat we een ander voor lieten gaan in het verkeer nam met 26 procent afin tien jaar tijd en 72 procent van de weginspecteurs krijgt met re gelmaat de middelvinger. Alleen al in Rotterdam werden het afgelopen jaar 3618 burenruzies geregistreerd. Dat is dus waarom Sire vanaf van daag met een nieuwe campagne on aardig gedrag aan de kaak stelt. Of lie ver gezegd: ons oproept aardiger te zijn. Dat gebeurt met de slogan 'Does lief, kort voor 'doe eens lief. Directeur Lucy van Helm lanceert hem met een beetje pijn in het hart. Want uit onder zoek blijkt: we zijn écht onaardiger voor elkaar geworden. ,,Dat is natuur lijk heel erg triest. Als je kijkt naar die burenruzies in Rotterdam, lijkt het aantal in eerste instantie nog wel mee te vallen. Maar als je het vertaalt naar heel Nederland, schrik je ervan. Net als wanneer je ziet hoe vaak er wordt ge scholden met het woord kanker. Ab surde aantallen.'' Overal En het erge: onaardig gedrag is overal. In het verkeer, op sociale media, in het openbaar vervoer, de politiek en de su permarkt. ,,We voeren campagne met achttien verschillende radiospotjes, maar we hadden er misschien ook wel vijftig kunnen maken.'' Van der Helm vraagt zich dan ook af hoe het kan. ,,We hebben in Nederland bijna alle maal een baan, een dak boven ons hoofd, het gaat best wel goed. En toch zie ik dan in Amsterdam een grote vrachtwagen die een krappe bocht moet nemen, met daarachter een werkmansbusje dat de signalen van de verkeersbegeleider negeert en waar van de bestuurder begint te schreeu wen omdat de regelaar niet opzij wil.'' Dat soort gedrag fascineert psycho loog Paul van Lange, hoogleraar psy chologie aan de VU, mateloos. ,,Ieder- een wil hetzelfde: meer aardigheid.'' Om precies te zijn 74 procent van de ondervraagden ondersteunt een cam pagne over het onderwerp. Toch zijn er blijkbaar hindernissen, die zorgen dat Nederland als geheel helemaal niet KORTER LONTJE 'V<4. zo veel aardiger wordt. Goed om in dat kader te onthouden: we vinden ons zelf van nature aardiger dan 'de rest'. Morele superioriteit, heet dat. Daar naast gaan we ervan uit dat al die an deren, vooral de mensen die we niet kennen, vooral uit eigenbelang han delen. ,,Dat maakt de kans kleiner dat we aardig doen tegen anderen.'' Waarom zouden we: zij denken ook alleen maar aan zichzelf. En we hou den er als mensen ook helemaal niet van om ons anders te gedragen dan 'de anderen'. Als die niet aardig zijn, zijn wij het dus ook niet. Zo kan het dat er vooral tegen onbe kenden soms heel onaardig wordt ge daan. Het goede nieuws: dat gebeurt lang niet altijd bewust. Van Lange: ,,Een bumperklever heeft vaak ge woon haast om naar huis te komen. Die is zich helemaal niet bewust dat de bestuurder bij wie wordt gebum- perkleefd zich helemaal kapot ergert.'' Hetzelfde geldt voor luid bellen in de trein. ,,De beller wil zich graag ge woon extra goed verstaanbaar maken, vanwege het achtergrondgeluid.'' W Op 7 maart struinen studenten sociale media af en reageren op haatberichten Het advies van de gedragsweten schapper: begin met nadenken over de gevolgen van gedrag, ga er daarnaast van uit dat anderen het helemaal niet zo slecht bedoelen en oh ja, denk niet dat je een uitslover bent door gewoon eens een beetje aardig te doen tegen een onbekende. ,,We zijn vaak wel aar dig tegen de mensen in onze omge ving. Maar juist leuk en aardig gedrag dat onverwacht komt, heeft heel grote effecten. Een voorbijganger die 10 mi nuten de tijd neemt om een slachtof fer van een ongeluk gerust te stellen, kan jaren therapie voorkomen.'' Voor wie dit artikel niet leest, zijn er vanaf vandaag de spotjes, posters en een actie op sociale media met de slo gan: 'doeslief'. Het is een simpele uit spraak om onaardig gedrag aan de kaak te stellen. Op 7 maart zullen stu denten in het kader van de campagne sociale media afstruinen om met #doeslief te reageren op haatberich- ten. Donderdag is het dus oppassen, voor alle Nederlanders die met het verkeerde been uit bed zijn gestapt of gewoon hun knorrige zelf zijn. GO We worden steeds onaardiger tegen elkaar, dus: doe eens lief! Carla van der Wal Amsterdam De Sire-campagne laat aan duidelijkheid niets te wensen over. Het aantal verkeersruzies waar de politie aan te pas moet komen, is in zes jaar tijd verdubbeld. In 2018 waren er ruim 6400 van die gevallen, meldt de Nationale Politie in EenVandaag. In 40 procent van de verkeersruzies was er sprake van geweld. „Zorgelijk", zegt woordvoerder Egbert-Jan van Hasselt. ,,Het lijkt wel alsof we met zijn allen een korter lontje hebben." De meeste meldingen komen uit de regio's Midden-Nederland, Haaglanden en Oost-Nederland. Van Hasselt raadt mensen aan bij conflicten op de weg vooral kalm te blijven. Van de automobilisten is 13 pro cent naar eigen zeggen wel eens betrokken geweest bij een ver keersruzie, meldt EenVandaag op basis van onderzoek onder ruim 23.000 automobilisten. Door 52 procent van die ruzies ontstond een gevaarlijke situatie op de weg. Daarbij ging het onder meer om automobilisten die elkaar abrupt lieten remmen of elkaar bewust van de weg probeerden te rijden. Ook loopt een conflict geregeld uit op een vechtpartij. ,,Bij een wegversmal ling was mijn tegenligger het niet eens met mijn voorrang. Hij trok me uit de auto, sloeg mij en scheurde mijn kleding. Dat werd politiewerk", aldus een deelne mer aan het onderzoek. Ook niet-automobilisten komen gere geld in verkeersruzies terecht. Met 27 procent zijn fietsers van alle weggebruikers het vaakst betrokken bij een conflict.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 3