NIEUWS 3
SIRE NIEUWE CAMPAGNE
Vandaag lanceert
Sire haar nieuwe
campagne #doeslief.
Het geweten van
Nederland probeert
ons een tikkie
aardiger te laten zijn.
Of vooral: een stuk
minder onaardig.
146.571 SCHELDTWEETS
MET HET WOORD
'KANKER' IN 2018.
#DOESLIEF
#DOESLIEF
DOESLIEF
IN 2018 IS 53.265
KEER HET WOORD
'KLOOTZAK'
GETWEET.
Verdubbeling
van aantal
verkeersruzies
maandag 4 maart 2019
Allereerst even de feiten. In 2018 wer
den er 146.571 scheldtweets met het
woord kanker de wereld ingeslingerd.
Het aantal keren dat we een ander voor
lieten gaan in het verkeer nam met 26
procent afin tien jaar tijd en 72 procent
van de weginspecteurs krijgt met re
gelmaat de middelvinger. Alleen al in
Rotterdam werden het afgelopen jaar
3618 burenruzies geregistreerd.
Dat is dus waarom Sire vanaf van
daag met een nieuwe campagne on
aardig gedrag aan de kaak stelt. Of lie
ver gezegd: ons oproept aardiger te
zijn. Dat gebeurt met de slogan 'Does
lief, kort voor 'doe eens lief. Directeur
Lucy van Helm lanceert hem met een
beetje pijn in het hart. Want uit onder
zoek blijkt: we zijn écht onaardiger
voor elkaar geworden. ,,Dat is natuur
lijk heel erg triest. Als je kijkt naar die
burenruzies in Rotterdam, lijkt het
aantal in eerste instantie nog wel mee
te vallen. Maar als je het vertaalt naar
heel Nederland, schrik je ervan. Net als
wanneer je ziet hoe vaak er wordt ge
scholden met het woord kanker. Ab
surde aantallen.''
Overal
En het erge: onaardig gedrag is overal.
In het verkeer, op sociale media, in het
openbaar vervoer, de politiek en de su
permarkt. ,,We voeren campagne met
achttien verschillende radiospotjes,
maar we hadden er misschien ook wel
vijftig kunnen maken.'' Van der Helm
vraagt zich dan ook af hoe het kan.
,,We hebben in Nederland bijna alle
maal een baan, een dak boven ons
hoofd, het gaat best wel goed. En toch
zie ik dan in Amsterdam een grote
vrachtwagen die een krappe bocht
moet nemen, met daarachter een
werkmansbusje dat de signalen van de
verkeersbegeleider negeert en waar
van de bestuurder begint te schreeu
wen omdat de regelaar niet opzij wil.''
Dat soort gedrag fascineert psycho
loog Paul van Lange, hoogleraar psy
chologie aan de VU, mateloos. ,,Ieder-
een wil hetzelfde: meer aardigheid.''
Om precies te zijn 74 procent van de
ondervraagden ondersteunt een cam
pagne over het onderwerp. Toch zijn
er blijkbaar hindernissen, die zorgen
dat Nederland als geheel helemaal niet
KORTER LONTJE
'V<4.
zo veel aardiger wordt. Goed om in dat
kader te onthouden: we vinden ons
zelf van nature aardiger dan 'de rest'.
Morele superioriteit, heet dat. Daar
naast gaan we ervan uit dat al die an
deren, vooral de mensen die we niet
kennen, vooral uit eigenbelang han
delen. ,,Dat maakt de kans kleiner dat
we aardig doen tegen anderen.''
Waarom zouden we: zij denken ook
alleen maar aan zichzelf. En we hou
den er als mensen ook helemaal niet
van om ons anders te gedragen dan 'de
anderen'. Als die niet aardig zijn, zijn
wij het dus ook niet.
Zo kan het dat er vooral tegen onbe
kenden soms heel onaardig wordt ge
daan. Het goede nieuws: dat gebeurt
lang niet altijd bewust. Van Lange:
,,Een bumperklever heeft vaak ge
woon haast om naar huis te komen.
Die is zich helemaal niet bewust dat
de bestuurder bij wie wordt gebum-
perkleefd zich helemaal kapot ergert.''
Hetzelfde geldt voor luid bellen in de
trein. ,,De beller wil zich graag ge
woon extra goed verstaanbaar maken,
vanwege het achtergrondgeluid.''
W Op 7 maart struinen
studenten sociale
media af en reageren
op haatberichten
Het advies van de gedragsweten
schapper: begin met nadenken over de
gevolgen van gedrag, ga er daarnaast
van uit dat anderen het helemaal niet
zo slecht bedoelen en oh ja, denk niet
dat je een uitslover bent door gewoon
eens een beetje aardig te doen tegen
een onbekende. ,,We zijn vaak wel aar
dig tegen de mensen in onze omge
ving. Maar juist leuk en aardig gedrag
dat onverwacht komt, heeft heel grote
effecten. Een voorbijganger die 10 mi
nuten de tijd neemt om een slachtof
fer van een ongeluk gerust te stellen,
kan jaren therapie voorkomen.''
Voor wie dit artikel niet leest, zijn er
vanaf vandaag de spotjes, posters en
een actie op sociale media met de slo
gan: 'doeslief'. Het is een simpele uit
spraak om onaardig gedrag aan de
kaak te stellen. Op 7 maart zullen stu
denten in het kader van de campagne
sociale media afstruinen om met
#doeslief te reageren op haatberich-
ten. Donderdag is het dus oppassen,
voor alle Nederlanders die met het
verkeerde been uit bed zijn gestapt of
gewoon hun knorrige zelf zijn.
GO
We worden steeds onaardiger
tegen elkaar, dus: doe eens lief!
Carla van der Wal
Amsterdam
De Sire-campagne
laat aan duidelijkheid
niets te wensen over.
Het aantal verkeersruzies
waar de politie aan te pas
moet komen, is in zes jaar tijd
verdubbeld. In 2018 waren er
ruim 6400 van die gevallen,
meldt de Nationale Politie in
EenVandaag. In 40 procent
van de verkeersruzies was er
sprake van geweld.
„Zorgelijk", zegt woordvoerder
Egbert-Jan van Hasselt. ,,Het lijkt
wel alsof we met zijn allen een
korter lontje hebben." De meeste
meldingen komen uit de regio's
Midden-Nederland, Haaglanden
en Oost-Nederland. Van Hasselt
raadt mensen aan bij conflicten
op de weg vooral kalm te blijven.
Van de automobilisten is 13 pro
cent naar eigen zeggen wel eens
betrokken geweest bij een ver
keersruzie, meldt EenVandaag
op basis van onderzoek onder
ruim 23.000 automobilisten.
Door 52 procent van die ruzies
ontstond een gevaarlijke situatie
op de weg. Daarbij ging het
onder meer om automobilisten
die elkaar abrupt lieten remmen
of elkaar bewust van de weg
probeerden te rijden. Ook loopt
een conflict geregeld uit op een
vechtpartij. ,,Bij een wegversmal
ling was mijn tegenligger het niet
eens met mijn voorrang. Hij trok
me uit de auto, sloeg mij en
scheurde mijn kleding. Dat werd
politiewerk", aldus een deelne
mer aan het onderzoek. Ook
niet-automobilisten komen gere
geld in verkeersruzies terecht.
Met 27 procent zijn fietsers van
alle weggebruikers het vaakst
betrokken bij een conflict.