jouw vacature
financieel of logistiek
direct zichtbaar
bij het juiste
publiek.
nationale
vacaturebank
MEDIA CULTUUR 23
Op zoek naar
een nieuwe medewerker?
Plaats jouw vacature
binnen 5 minuten.
maandag 4 maart 2019
Omdat platenlabel Spinnin' (dat on
der meer de hit Animals van Martin
Garrix uitbracht) meekijkt, worden
de liedjes inmiddels veel gerichter
geschreven. ,,De eerste keer hadden
we na afloop een hele stapel songs
voor wie we allemaal nog artiesten
moesten zoeken'', zegt Determeijer.
,,Nu proberen we de schrijvers meer
te sturen. We merken bijvoorbeeld
dat samples, herkenbare stukjes mu
ziek uit andere hits, nu erg populair
zijn. Daarom vragen we onze produ
cers die in te zetten.''
Bestelling
Het schrijven van songs op bestelling
is een industrie waar in de schaduw
van de spotlights miljoenen omgaan.
Vorig jaar 'exporteerden' Neder
landse componisten voor 22,5 mil
joen euro aan rechten op hun liedjes
naar het buitenland.
Waar speuren de hitdetectives pre
cies naar deze dagen? Wat maakt een
nummer tot een succesnummer? Er
zijn enkele wetmatigheden, zegt
Ombach. ,,Je moet voorkomen dat
mensen op Spotify het volgende
liedje aanklikken. Dus moet er snel
een hook zijn. Het liefst binnen een
paar seconden.''
Maar uiteindelijk draait het om
hun gevoel, zegt Determeijer. ,,Als je
alle studio's langs bent gegaan, is het
liedje dat je nog neuriet als je achter
je bureau gaat zitten, meestal het
goede.''
Inmiddels staat Geusebroek alweer
achter de microfoon in de studio
ruimte. In een decor van lege cola
blikjes, snoeppapiertjes en overblijf
selen van een pak stroopwafels zingt
hij het refrein: I gotta let you go-go-go-
go-go. ,,Een lied over twee geliefden
die ondanks de mismatch totaal ver
slaafd aan elkaar zijn'', legt Dreesde
uit.
Dromen
Gaandeweg wordt besloten dat de
stem van Martijn Jasper beter bij dat
tumultueuze verhaal past. Na zijn
eerste take stuitert Dreesde op zijn
stoel. ,,Dit is hard, Martijn! Dat hoor
je toch zelf ook wel?'' In sprinttempo
plakt hij de juiste stukjes opname aan
elkaar. Het resultaat klinkt als een
lied dat je deze dagen bovenaan de
hitlijsten hoort. Geusebroek: ,,Je
moet ook durven dromen. Misschien
hoort Justin Bieber dit liedje straks
en denkt hij: Ja! Deze ga ik opne
men!''
Hits uit het
Music AllStars
schrijverskamp
tien jaar lager. Tijdens het zoge
noemde Writing Camp van muziek
uitgeverij Music AllStars en platenla
bel Spinnin' Records wordt het stu
diocomplex een week lang bevolkt
door een nieuwe generatie hitcom
ponisten op dancegebied. Ze komen
behalve uit Nederland (Willie War
taal van de Jeugd van Tegenwoordig
was erbij; voormalig Rigby-voorman
Christon Kloosterboer tuurt in een
aanpalende studio naar een laptopje)
uit Zweden, Italië, Engeland, Frank-
rijk en Rusland. Ze dragen mutsjes,
gerafelde spijkeroverhemden, slob
berende T-shirts en witte sportsok-
ken in hun sneakers.
Het is na vijf jaar de tiende editie
van het componistenkampement.
Deze uitvoering begon maandag on
der gunstig gesternte: de tijdens de
vorige samenkomst geschreven song
Say Something van deejayduo Lucas
Steve is de week ervoor uitgeroepen
tot dance smash bij radiostation 538.
De credits vermelden vijf verschil-
lende songschrijvers. Een logisch
aantal, zegt Oscar Ombach die samen
met collega Daan Determeijer na
mens Music AllStars de opnames be
geleidt. Zij zullen de oogst van de
week later onder de aandacht bren
gen (pitchen, in vakjargon) van de
megasterren van deze wereld. Want
hoewel veel van de aanwezige com
ponisten zelf ook muziek uitbrengen,
betekent een track op het album van
een artiest met mondiale reikwijdte
pas echt de financiële bull's-eye.
nu tijdelijk
2e plaatsing
gratis!
Vamonos - Kriss
Kross Amsterdam
Ally Brooke
Weekend Love -
Sophie Francis
Good Life -
Oliver Heldens
Ida Corr
Say Something -
Lucas Steve
Give it Up - Mike
Williams
M Boven: Xerxes
Naseri en Moa
Pettersson Ham-
mar laten hun
laptops schallen.
Onder: Martijn
Jasper en Leon
Bolier werken
aan I Gotta Let
You Go.
FOTO'S LIN WOLDENDORP