uck you en bezorgt dus niet aan huis ECONOMIE 13 Dirk van den Broek gaat er hard in om te laten zien dat de supermarkt de goedkoopste is. ,,We moeten van ons laten horen.'' maandag 4 maart 2019 AAN HET WERK Er zijn veel dingen die ons werk tegen woordig stressvol maken: onhaalbare targets, een uitpuilende mailbox, je telefoon die blijft piepen. Of een bureau moeten delen met collega Rudolf die min of meer de hele dag hardop belt. Maar één ding is misschien wel het meest bepalend voor je werkstress: of je een gevoel van con trole hebt over je werk. Simpel gezegd: wanneer jij de controle hebt over je werk, kan dat je beschermen tegen stress. Mag je bijvoorbeeld bepalen wanneer je thuis werkt, op welke manier je opdrachten uitvoert en waar je mee bezig bent, dan heb je de controle over je werk. Wanneer je het gevoel hebt dat iemand anders de beslissingen neemt over jouw werk, zorgt dat voor stress. Bijvoorbeeld wan neer je baan een hoog lopendebandgehalte heeft, met strenge regels over in- en uitklok- ken, werk- en pauzetijden. Heb je zo'n baan, dan bepaalt iemand anders - je manager bijvoorbeeld - groten deels waar jij je mee bezig moet houden en hoe je dat moet doen. Je kunt dan het gevoel krijgen dat je veel 'moet', omdat je het niet kunt veroorloven Een spaarpotje waar je in principe een aantal maanden tot een jaar van kan leven als het nodig is om te stoppen. Een doeltreffende methode om een gevoel van controle te krij- gen(en dus je stress te verlagen) is het sparen van fuck you-geld. Pardon? Fuck you-geld is een spaarpotje waar je in principe een aantal maanden tot een jaar van zou kunnen leven als het nodig is. Dit potje stelt je in staat om in te grijpen wanneer je wordt gedwongen iets te doen waar je geen zin in hebt - en doet dus won deren voor je zelfvertrouwen. Je baas besluit dat jij je alleen nog maar bezig gaat houden met sales, terwijl je daar een hekel aan hebt? Je verzoek om je werktij den aan te passen aan de zorg voor je kinderen wordt afgewezen? Met je fuck you-potje hoef je dat niet te slikken en kun je te allen tijde zeggen: ik ben weg, zak er maar in. Je fuck you-geld geeft je de controle terug, omdat het je de mogelijkheid geeft om 'nee' te zeggen. Je hoeft je fuck you-geld waarschijnlijk nooit te gebruiken. Maar het ^s er, en dat feit alleen maakt je de baas over je eigen werk. Zoals Ed Sheeran ooit zong: You need me but I don't need you. Is je manager het er niet mee eens, dan weet je nu wat je kunt zeggen. Topman Vale doet stap terug Rompslomp voor Britse wijnimport 1^ Vorige week ging supermarktketen Dirk frontaal in de aanval op groot macht Albert Heijn. In een pagi nagrote advertentie in deze krant stelden de Amsterdammers dat klanten AH beter links kunnen laten liggen; bij Dirk zou je het voordeligst uit zijn. Hoever kan een supermarkt gaan met zo'n prijzenslag? Volgens Dirk-directeur Marcel Huizing best ver. ,,Als je maar slim inkoopt en goed op de kosten let. Een tandje harder lopen dan de rest helpt ook.'' ,,Nee, dat vind ik niet. Ik las dat AH stopt met zijn 'Goedkoopjes' en vroeg meteen aan mijn reclame bureau of we daar iets mee kon den. Binnen een week hadden we een nieuwe advertentiecampagne. Albert Heijn wordt ook niet voor joker gezet, je moet het zien als een knipoog. We hebben veel res pect voor AH. Maar als kleinere speler is het belangrijk dat wij af en toe op de trommel slaan en van ons laten horen. AH heeft veel grotere reclamebudgetten dan Dirk. Wij moeten het hebben van onze creativiteit. Nee, ik noem het geen rebellie tegen de grote jongens, bravoure is een betere term. Dat straalde Dirk van den Broek, de oprichter van ons bedrijf, ook altijd uit.'' ,,De landelijke marktgroei ligt nu op 5,9 procent, wij groeien harder, we zijn een gezond bedrijf. Die lage prijzen zijn mogelijk door heel efficiënt te werken. Denk daarbij vooral aan het inkoop- beleid, daar valt veel te halen. Ook op logistiek vlak boekten we veel winst door vrachten te com bineren. Ook niet onbelangrijk: je kunt bij ons niet online bood schappen bestellen en laten thuis bezorgen. Tot nu toe kost dat alleen maar geld. Het online- gebeuren groeit wel, maar nog steeds verdient niemand van onze collega's ermee. Omdat wij daar niet aan meedoen, kunnen we de prijzen ook laag houden.'' Het onlinegebeuren groeit wel, maar nog steeds verdient niemand ermee ,,Ik houd alle ontwikkelingen in de gaten. Maar Nederlanders blij ven gehecht aan hun supermarkt. We hebben nu 122 winkels en dat aantal breidt nog steeds uit.'' ,,We hebben onze eigen bakkerij en slagerij en daardoor kunnen we goede kwaliteit leveren voor een goede prijs. We sluiten met produ centen contracten af voor langere tijd. Daarmee bieden we zeker heid. Door net even harder te lopen en anders te denken kunnen we die laagste prijs voor onder meer A-merken garanderen.'' ,,Bij Dirk monitoren we voort durend de prijzen van concurre rende formules. Als specifieke producten bij hen goedkoper zijn, passen wij onze prijs aan. Zo zor gen wij ervoor dat we altijd de goedkoopste supermarkt zijn. Dirk en Jumbo zijn qua prijzen lastig te vergelijken. Jumbo kiest voor afwijkende prijzen in elke vestigingsplaats. Wij hanteren in alle Dirk-supermarkten bewust dezelfde lage prijzen.'' ,,Die prijsverlaging was niet heel bijzonder. Nee, daar word ik niet zenuwachtig van. Want ook na deze verlaging zijn wij nog steeds goedkoper met onze groenten en fruit. Plus doet het goed hoor, maar het is een van de duurste supermarkten van Nederland.'' ...moeit als Kool Typisch noeflkoopste suuermarKtuoor uw dagelijkse boodschappen! GO Psycholoog Thijs Launspach bindt de strijd aan met beroepsziekte nr. 1: burn-out. Elke maandag geeft hij hier zijn kijk op stress op het werk. Vandaag: een spaarpotje met fuck you-geld. Thijs Launspach is psycholoog en stress expert. Hij schreef hierover het boek Fokking Druk (2018). DAMRAMP Fabio Schvarts- man, de direc teur van het Braziliaanse mijnbouwcon- cern Vale legt zijn taken neer. Ook andere topmanagers doen een stap terug in de na sleep van een dodelijke dam breuk bij een ijzerertsmijn. Schvartsman noemt zijn 'tijde lijke vertrek in het belang van het bedrijf.' BREXIT Britse wijnhan delaren krijgen te maken met een explosieve groei in de ad ministratie bij een no deal- brexit. De Britse wijnhandelsor ganisatie denkt dat jaarlijks 500.000 extra formulieren moeten worden ingevuld voor geïmporteerde wijn en 150.000 voor Britse wijn die wordt geëx porteerd. a> E o Dirk doet alles om de goedkoopste te kunnen blijven Sanne Schelfaut Amsterdam Is het niet flauw om een con current direct aan te spreken? Dirk is volgens de Consumen tenbond de goedkoopste supermarkt. Hoe is dat vol te houden? Marcel Huizing houdt van de b -Marcel Huizing, directeur Dirk Maar op een gegeven moment zult u toch ook online moeten aansluiten? Terug naar de lage prijzen. Goed voor de consument, maar vangen de voedselproducenten niet de klappen op? roure van Dirk. foto robert joore Jullie houden elkaar allemaal scherp in de gaten. Jumbo geeft ook de laagsteprijsgarantie. Hoe zit het nu? Plus maakte onlangs groente en fruit 30 procent goedkoper, wordt u daar zenuwachtig van? CiMlDDELOl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 13