je nooit een buil
Nieuwe Jimny is
spring-in-'t-veld
6,4
17
Test
Suzuki Jimny AllGrip Pro 1.5 (102 pk), vanaf
€26.999
komen nu in groten getale terug. Het
aanbod overtreft sterk de vraag. Zo'n
disbalans in vraag en aanbod zorgt
nu voor dramatische restwaardes."
De 'wetmatigheid' van de vijfjaars
cyclus geldt niet voor elke auto, ziet
Corduwener. ,,De Volkswagen Golf
en Polo behouden altijd hun waarde.
Dat geldt inmiddels voor een lange
periode, daar kun je je gewoon nooit
een buil aan vallen. Ook nu nog zijn
de Golf en Polo de nummers 1 en 2
van meest geïmporteerde auto's uit
Duitsland.
Tegelijkertijd zie je dat kleinere
SUV's als de Renault Captur, Volks
wagen Tiguan, Nissan Qashqai, Kia
Sportage en Mazda CX5 populair zijn.
Die hebben als tweedehandsauto dus
nu een relatief hoge aanschafprijs,
maar het zou zomaar kunnen dat dat
over vijfjaar anders is.''
De ANWB publiceerde jarenlang
een lijst met meest waardevaste
occasions. In september 2016 ver
scheen voor de laatste keer een top
10. Bovenaan prijkte de Mazda CX-5,
met na vier jaar nog 66 procent van
de nieuwprijs. Dat is minder dan 10
procent waardeverlies per jaar.
Daarna volgden de Volkswagen up!
en de Subaru BRZ.
Omslaan
De ANWB is bewust gestopt met
zo'n hitparade. Behalve dat het
onderzoek en het samenstellen van
de lijst gruwelijk veel werk was,
bleek de voorspellende waarde toch
te gering, zegt Menno Neeteson,
expert van de ANWB. „Lijstjes zijn
leuk, maar onze leden moeten er wel
wat aan hebben als ze een auto wil
len aanschaffen.'' Die meerwaarde
was er niet in voldoende mate. ,,We
zien in de praktijk dat de populariteit
van sommige auto's zomaar kan
omslaan.''
Wel zijn er trends, ziet ook de
ANWB. Zo is het credo 'hoge instap
lage afschrijving', dat lange tijd gold,
inmiddels achterhaald: de MPV-
modellen die vijf jaar geleden ontzet
tend populair waren, zijn dat niet
meer.
Wel geldt dat motto nog voor de
zeer gewilde SUV-achtige modellen.
Neeteson: ,,We zien ook dat auto's
die zowel nieuw als tweedehands erg
populair waren, zoals de Renault
Captur en de Peugot 2008, opeens
een knauw kunnen krijgen. Er ko
men modernere concurrenten op de
markt, zoals de VW T-Roc en de T-
'Ook de handel heeft
meer vertrouwen
in elektrisch rijden'
Cross, en dan staan er opeens
enorme aantallen te koop. Dus kel
dert de prijs.''
Volgens de ANWB kan het met de
vijfjaarscyclus die Corduwener
noemt, weleens snel afgelopen zijn.
Neeteson: ,,De afgelopen jaren zijn
er, door fiscale stimuleringsmaatre
gelen, héél veel dezelfde auto's
verkocht.'' Die komen op een gege
ven moment op de occasionmarkt,
met dalende prijzen tot gevolg. ,,Maar
met het schrappen van bijna alle
TIPS
verlaagde bijtelling-tarieven zien we
meer verscheidenheid in nieuw
gekochte auto's. Dan is een wetma
tigheid van een vijfjaarscyclus voor
populaire autotypes niet vol te
houden, denken wij.''
Elektrisch
Over bijtelling gesproken: nu vallen
alleen volledig elektrische en water
stofauto's nog onder het gunstige fis
cale tarief. Hoe waardevast blijven
die?
Neeteson: ,,Momenteel doet de
eerste generatie volledig elektrische
auto's het beter dan verwacht op de
occasionmarkt. Mogelijk speelt de
vraag uit het buitenland, gekoppeld
aan stimuleringsmaatregelen daar,
een rol. We zien dat veel consumen
ten interesse hebben in elektrisch
rijden, en ook de handel heeft er
meer vertrouwen in gekregen.''
Snel een Tesla of andere elektrische
auto met een flinke actieradius
kopen dan maar? Corduwener van
XRAY maakt een voorbehoud: ,,De
omslag naar elektrische auto's lijkt
me onontkoombaar. Maar voor een
gewone consument zijn de meeste
elektrische auto's praktisch onbetaal
baar, ze zijn door de fiscale voordelen
vooral populair in de leasemarkt.
Maar ook dat is weer een momentop
name.''
De nieuwe Jimny is
met zijn retrostyling
een lust voor het oog.
Dit lijkt een te heet ge
wassen Hummer of
Land Rover, maar het is
geen katje om zonder
handschoenen aan te
pakken. Door de korte
wielbasis en harde
achtervering springt de
auto alle kanten op als je
op normale snelheid
een verkeersdrempel
neemt. In de bochten
helt de auto snel over en
de besturing is vrij
indirect. Nog minder
fijn is de vaagheid rond
de middenstand.
Wie een beetje wil
meekomen met de rest
van het verkeer, moet de
motor flink aan het
werk zetten. De rem
men voelen wat zompig
aan en de versnellings
bak is hakerig. Insturen
doet de auto wel goed.
Ook is de draaicirkel
extreem klein, is het
zicht rondom prima en
zijn de remmen top.
Door de hoge zitpositie
is in- en uitstappen
gemakkelijk. Op de snel
weg heeft de Jimny even
wel niets te zoeken. Bij
120 km/u draait de motor
bijna 4000 toeren, ter
wijl de bak vrolijk jankt.
Dat wordt gauw ver
moeiend. Een zesde
versnelling was welkom
geweest.
Al met al blijkt de
Jimny met zijn ladder-
chassis meer een onver
valste 4x4 dan een eigen
tijdse 'bluf-SUV'. In het
terrein staat deze Suzuki
met zijn lichte gewicht
echt wel zijn mannetje,
maar hij zou beter toege
rust moeten zijn voor de
'urban jungle'. Toegege
ven: ondanks het stoere
en ietwat rudimentaire
voorkomen blijkt het
infotainment modern,
met ondersteuning van
Apple Carplay en
Android Auto. Ook
waarschuwt hij voor het
onbedoeld overschrijden
van de belijning op het
wegdek en toont hij de
actuele snelheidslimiet
in het instrumentarium.
De vraag is echter of dat
genoeg is om zijn nade
len te compenseren, ook
al omdat deze auto niet
echt goedkoop is.
vrijdag 1 maart 2019
FOTO SHUTTERSTOCK
GO
Het is lastig in te schat
ten hoe waardevast een
-MENNO NEETESON
Welke accessoires en
uitvoeringen zijn
geliefd bij kopers van
tweedehandsauto's?
En welke juist niet?
1. Vijfdeursoccasions
zijn populairder dan
driedeursauto's.
2. Airco, climate control
en ingebouwde naviga
tie zijn waardevaste
accessoires.
3. Kleine auto's zijn
relatief waardevaster
dan grote exemplaren.
4. Afwijkende kleuren
als bruin of paars doen
het relatief slecht.
Zwarte auto's zijn als
occasion duurder dan
rode, groene of blauwe
exemplaren. Metallic
lak maakt een occasion
gemiddeld twee procent
duurder.
5. Basisuitvoeringen
doen het per definitie
slecht. Auto's met opti
sche sportieve pakket
ten zijn gewild, denk
aan Audi S line, BMW M
Sport en VW R-Line.
Leuk voor in het terrein, maar de snelweg is
niet het domein van de Jimny. foto's bart hoogveld
De Suzuki Jimny
maakt hebberig omdat
hij er zo schattig uit
ziet. Maar laat je niet
misleiden door het mo
dieuze retro-uiterlijk.
Prettig hoge
zitpositie. Zeer
goede terreineigen
schappen.
h Duur voor zo'n
kleine auto.
Stoterig veerkarakter.
Minder geschikt voor
de snelweg.
De Suzuki Jimny kan
buiten het asfalt met
de beste terreinauto's
meekomen, maar
scoort als alledaagse
metgezel ondermaats.
Het rijcomfort lijdt
onder de korte wielba
sis en het springerige
onderstel. Gebrek aan
bagageruimte maakt
hem onpraktisch. En
de motor maakt gauw
te veel toeren.
—Erik Kouwenhoven
Kijk op de site bij
/auto voor extra
testnotities