je nooit een buil Nieuwe Jimny is spring-in-'t-veld 6,4 17 Test Suzuki Jimny AllGrip Pro 1.5 (102 pk), vanaf €26.999 komen nu in groten getale terug. Het aanbod overtreft sterk de vraag. Zo'n disbalans in vraag en aanbod zorgt nu voor dramatische restwaardes." De 'wetmatigheid' van de vijfjaars cyclus geldt niet voor elke auto, ziet Corduwener. ,,De Volkswagen Golf en Polo behouden altijd hun waarde. Dat geldt inmiddels voor een lange periode, daar kun je je gewoon nooit een buil aan vallen. Ook nu nog zijn de Golf en Polo de nummers 1 en 2 van meest geïmporteerde auto's uit Duitsland. Tegelijkertijd zie je dat kleinere SUV's als de Renault Captur, Volks wagen Tiguan, Nissan Qashqai, Kia Sportage en Mazda CX5 populair zijn. Die hebben als tweedehandsauto dus nu een relatief hoge aanschafprijs, maar het zou zomaar kunnen dat dat over vijfjaar anders is.'' De ANWB publiceerde jarenlang een lijst met meest waardevaste occasions. In september 2016 ver scheen voor de laatste keer een top 10. Bovenaan prijkte de Mazda CX-5, met na vier jaar nog 66 procent van de nieuwprijs. Dat is minder dan 10 procent waardeverlies per jaar. Daarna volgden de Volkswagen up! en de Subaru BRZ. Omslaan De ANWB is bewust gestopt met zo'n hitparade. Behalve dat het onderzoek en het samenstellen van de lijst gruwelijk veel werk was, bleek de voorspellende waarde toch te gering, zegt Menno Neeteson, expert van de ANWB. „Lijstjes zijn leuk, maar onze leden moeten er wel wat aan hebben als ze een auto wil len aanschaffen.'' Die meerwaarde was er niet in voldoende mate. ,,We zien in de praktijk dat de populariteit van sommige auto's zomaar kan omslaan.'' Wel zijn er trends, ziet ook de ANWB. Zo is het credo 'hoge instap lage afschrijving', dat lange tijd gold, inmiddels achterhaald: de MPV- modellen die vijf jaar geleden ontzet tend populair waren, zijn dat niet meer. Wel geldt dat motto nog voor de zeer gewilde SUV-achtige modellen. Neeteson: ,,We zien ook dat auto's die zowel nieuw als tweedehands erg populair waren, zoals de Renault Captur en de Peugot 2008, opeens een knauw kunnen krijgen. Er ko men modernere concurrenten op de markt, zoals de VW T-Roc en de T- 'Ook de handel heeft meer vertrouwen in elektrisch rijden' Cross, en dan staan er opeens enorme aantallen te koop. Dus kel dert de prijs.'' Volgens de ANWB kan het met de vijfjaarscyclus die Corduwener noemt, weleens snel afgelopen zijn. Neeteson: ,,De afgelopen jaren zijn er, door fiscale stimuleringsmaatre gelen, héél veel dezelfde auto's verkocht.'' Die komen op een gege ven moment op de occasionmarkt, met dalende prijzen tot gevolg. ,,Maar met het schrappen van bijna alle TIPS verlaagde bijtelling-tarieven zien we meer verscheidenheid in nieuw gekochte auto's. Dan is een wetma tigheid van een vijfjaarscyclus voor populaire autotypes niet vol te houden, denken wij.'' Elektrisch Over bijtelling gesproken: nu vallen alleen volledig elektrische en water stofauto's nog onder het gunstige fis cale tarief. Hoe waardevast blijven die? Neeteson: ,,Momenteel doet de eerste generatie volledig elektrische auto's het beter dan verwacht op de occasionmarkt. Mogelijk speelt de vraag uit het buitenland, gekoppeld aan stimuleringsmaatregelen daar, een rol. We zien dat veel consumen ten interesse hebben in elektrisch rijden, en ook de handel heeft er meer vertrouwen in gekregen.'' Snel een Tesla of andere elektrische auto met een flinke actieradius kopen dan maar? Corduwener van XRAY maakt een voorbehoud: ,,De omslag naar elektrische auto's lijkt me onontkoombaar. Maar voor een gewone consument zijn de meeste elektrische auto's praktisch onbetaal baar, ze zijn door de fiscale voordelen vooral populair in de leasemarkt. Maar ook dat is weer een momentop name.'' De nieuwe Jimny is met zijn retrostyling een lust voor het oog. Dit lijkt een te heet ge wassen Hummer of Land Rover, maar het is geen katje om zonder handschoenen aan te pakken. Door de korte wielbasis en harde achtervering springt de auto alle kanten op als je op normale snelheid een verkeersdrempel neemt. In de bochten helt de auto snel over en de besturing is vrij indirect. Nog minder fijn is de vaagheid rond de middenstand. Wie een beetje wil meekomen met de rest van het verkeer, moet de motor flink aan het werk zetten. De rem men voelen wat zompig aan en de versnellings bak is hakerig. Insturen doet de auto wel goed. Ook is de draaicirkel extreem klein, is het zicht rondom prima en zijn de remmen top. Door de hoge zitpositie is in- en uitstappen gemakkelijk. Op de snel weg heeft de Jimny even wel niets te zoeken. Bij 120 km/u draait de motor bijna 4000 toeren, ter wijl de bak vrolijk jankt. Dat wordt gauw ver moeiend. Een zesde versnelling was welkom geweest. Al met al blijkt de Jimny met zijn ladder- chassis meer een onver valste 4x4 dan een eigen tijdse 'bluf-SUV'. In het terrein staat deze Suzuki met zijn lichte gewicht echt wel zijn mannetje, maar hij zou beter toege rust moeten zijn voor de 'urban jungle'. Toegege ven: ondanks het stoere en ietwat rudimentaire voorkomen blijkt het infotainment modern, met ondersteuning van Apple Carplay en Android Auto. Ook waarschuwt hij voor het onbedoeld overschrijden van de belijning op het wegdek en toont hij de actuele snelheidslimiet in het instrumentarium. De vraag is echter of dat genoeg is om zijn nade len te compenseren, ook al omdat deze auto niet echt goedkoop is. vrijdag 1 maart 2019 FOTO SHUTTERSTOCK GO Het is lastig in te schat ten hoe waardevast een -MENNO NEETESON Welke accessoires en uitvoeringen zijn geliefd bij kopers van tweedehandsauto's? En welke juist niet? 1. Vijfdeursoccasions zijn populairder dan driedeursauto's. 2. Airco, climate control en ingebouwde naviga tie zijn waardevaste accessoires. 3. Kleine auto's zijn relatief waardevaster dan grote exemplaren. 4. Afwijkende kleuren als bruin of paars doen het relatief slecht. Zwarte auto's zijn als occasion duurder dan rode, groene of blauwe exemplaren. Metallic lak maakt een occasion gemiddeld twee procent duurder. 5. Basisuitvoeringen doen het per definitie slecht. Auto's met opti sche sportieve pakket ten zijn gewild, denk aan Audi S line, BMW M Sport en VW R-Line. Leuk voor in het terrein, maar de snelweg is niet het domein van de Jimny. foto's bart hoogveld De Suzuki Jimny maakt hebberig omdat hij er zo schattig uit ziet. Maar laat je niet misleiden door het mo dieuze retro-uiterlijk. Prettig hoge zitpositie. Zeer goede terreineigen schappen. h Duur voor zo'n kleine auto. Stoterig veerkarakter. Minder geschikt voor de snelweg. De Suzuki Jimny kan buiten het asfalt met de beste terreinauto's meekomen, maar scoort als alledaagse metgezel ondermaats. Het rijcomfort lijdt onder de korte wielba sis en het springerige onderstel. Gebrek aan bagageruimte maakt hem onpraktisch. En de motor maakt gauw te veel toeren. —Erik Kouwenhoven Kijk op de site bij /auto voor extra testnotities

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 45