AUTO
Aan Volkswagen Golf of Polo val je
z
sa
16
VRAAG ANTWOORD
Wie nu een auto koopt, nieuw of tweedehands, wil ook
graag weten wat-ie over drie jaar nog opbrengt. Bestaat
er een tactiek voor een zo laag mogelijke afschrijving?
Zijn moderne
autoaccu's
kwetsbaarder?
Slijt de koppeling
door het 'kruipen'
van een automaat?
■pimm
i
pr,
Helpt trommeltje
nou wel of niet
tegen autodieven?
n de ideale wereld bestaan er lijst
jes voor elk merk, type en uitvoe
ring, waarbij je kunt zien wat die
auto bij 'normaal gebruik' over drie
of vier jaar waard is. Of welk per
centage van de nieuwprijs je nog
krijgt. Maar die ideale wereld bestaat
niet, weet ook Tom Corduwener,
directeur van XRAY. Zijn bedrijf
biedt een taxatiesysteem om de
marktwaarde van gebruikte auto's
vast te stellen: de handelsinkoop-
waarde. XRAY werkt voor dealers,
grote leasemaatschappijen en de
overheid.
Hoewel XRAY niet voor particulie
ren werkt, is Corduwener wel een vat
vol kennis voor wie een goede aan
koop wil doen. En die kennis gaat
heel wat verder dan het algemene
advies 'reken op 12 tot 14 procent
waardeverlies per jaar' dat nogal eens
'Bij auto's die
nu populair
zijn en dus
duur als
occasion, zie
je over vijf
jaar een dip'
in de automarkt gebruikt wordt. ,,De
handelswaarde is altijd een moment
opname'', zegt Corduwener. ,,Maar
wij zien duidelijke trends in vraag en
aanbod. En nee, wij hebben geen
lijstje waarop je in één oogopslag
kunt zien: deze auto biedt over drie
jaar procentueel de hoogste dag
waarde. Maar in z'n algemeenheid
geldt: bij auto's die nu erg populair
en düs duur zijn als occasion, zie je
over vijf jaar een dip in de handels
waarde.''
Disbalans
Daarbij verwijst Corduwener naar de
plug-inhybrides: die waren de afgelo
pen jaren erg gewild. Maar nu het
fiscale voordeel voor dat type auto in
Nederland is weggevallen, komen ze
massaal op de occasionmarkt. Met
snel dalende prijzen als gevolg. ,,Ook
de populaire 14 procent-diesels die
in 2015 en 2016 massaal zijn ingezet,
vrijdag 1 maart 2019
GO
Autospecialist Niek Schenk beantwoordt
lezersvragen. Mail naar auto@persgroep.nl
Ik las dat de meeste pech-
gevallen tegenwoordig
veroorzaakt worden door
accuproblemen. Zijn accu's
kwetsbaarder geworden?
—N. Salomon
Nee hoor, dat heeft andere
oorzaken. Moderne auto's zijn
van betere kwaliteit dan
vroeger en kunnen daardoor
langer mee. Een accu heeft
een kortere levensduur. Als
automobilisten niet tijdig hun
accu vervangen, komen ze
stil te staan. Ook hebben
moderne auto's meer elektro
nica aan boord en dat vraagt
meer van de accu. Niet voor
niets worden steeds meer
auto's voorzien van een extra
boordspanning van 48 volt,
naast de vertrouwde 12 volt.
Die extra spanning is voor de
grootverbruikers aan boord,
maar ook handig voor elektri
sche ondersteuning van de
verbrandingsmotor, waardoor
een zogeheten mild-hybrid
ontstaat.
Ik wil een hybride Toyota
Yaris kopen. Die heeft een
automaat en als je stilstaat,
rijdt de auto langzaam voor
uit en moet je de rem intrap
pen. Volgens mij slijt de
koppeling dan, maar volgens
de verkoper is dat geen
probleem. Toch heb ik een
onbehaaglijk gevoel. Is dit
werkelijk zo slijtvast als
de verkoper beweert?
—Dré Jansen
Dit fenomeen wordt bij
conventionele automaten ook
wel het kruipeffect genoemd.
De aandrijflijn is daarop
gebouwd en ik zou mij echt
geen zorgen maken over de
duurzaamheid. Overigens
bestaat dit effect bij sommige
elektrische auto's met auto
maat niet meer. Die blijven
toch gewoon stilstaan als je
het gaspedaal loslaat.
it 1
1
Restwaarde
kan flink
schommelen
In een reclamespot op tv
raadt een bekende verzeke
ringsmaatschappij ons aan
om de autosleutels thuis in
een ijzeren blikje te bewa
ren. Dit voorkomt dat crimi
nelen met 'fishing' de codes
van de autosleutels kunnen
achterhalen. Om de veilig
heid te testen, ben ik met
mijn ijzeren
trommeltje
naar onze
key-less
auto ge
gaan. Tot
mijn verbazing
gingen de autosloten ge
woon open. Biedt dat trom
meltje nou wel of geen
veiligheid?
—Peter Hendrix
Dit trommeltje blijkbaar niet,
maar het kan wel. Het tegen
houden van de radiogolven is
afhankelijk van het materiaal,
de wanddikte en natuurlijk
ook van hoe goed het blikje
afsluit. Het is trouwens heel
verstandig dat u
de vermeende
beveiliging
eerst in de
praktijk test.
Dat kan ik
iedereen aan
raden.
LEO VAN MARREWIJK
-TOM
CORDUWENER
VflMSHVg^J