AUTO Aan Volkswagen Golf of Polo val je z sa 16 VRAAG ANTWOORD Wie nu een auto koopt, nieuw of tweedehands, wil ook graag weten wat-ie over drie jaar nog opbrengt. Bestaat er een tactiek voor een zo laag mogelijke afschrijving? Zijn moderne autoaccu's kwetsbaarder? Slijt de koppeling door het 'kruipen' van een automaat? ■pimm i pr, Helpt trommeltje nou wel of niet tegen autodieven? n de ideale wereld bestaan er lijst jes voor elk merk, type en uitvoe ring, waarbij je kunt zien wat die auto bij 'normaal gebruik' over drie of vier jaar waard is. Of welk per centage van de nieuwprijs je nog krijgt. Maar die ideale wereld bestaat niet, weet ook Tom Corduwener, directeur van XRAY. Zijn bedrijf biedt een taxatiesysteem om de marktwaarde van gebruikte auto's vast te stellen: de handelsinkoop- waarde. XRAY werkt voor dealers, grote leasemaatschappijen en de overheid. Hoewel XRAY niet voor particulie ren werkt, is Corduwener wel een vat vol kennis voor wie een goede aan koop wil doen. En die kennis gaat heel wat verder dan het algemene advies 'reken op 12 tot 14 procent waardeverlies per jaar' dat nogal eens 'Bij auto's die nu populair zijn en dus duur als occasion, zie je over vijf jaar een dip' in de automarkt gebruikt wordt. ,,De handelswaarde is altijd een moment opname'', zegt Corduwener. ,,Maar wij zien duidelijke trends in vraag en aanbod. En nee, wij hebben geen lijstje waarop je in één oogopslag kunt zien: deze auto biedt over drie jaar procentueel de hoogste dag waarde. Maar in z'n algemeenheid geldt: bij auto's die nu erg populair en düs duur zijn als occasion, zie je over vijf jaar een dip in de handels waarde.'' Disbalans Daarbij verwijst Corduwener naar de plug-inhybrides: die waren de afgelo pen jaren erg gewild. Maar nu het fiscale voordeel voor dat type auto in Nederland is weggevallen, komen ze massaal op de occasionmarkt. Met snel dalende prijzen als gevolg. ,,Ook de populaire 14 procent-diesels die in 2015 en 2016 massaal zijn ingezet, vrijdag 1 maart 2019 GO Autospecialist Niek Schenk beantwoordt lezersvragen. Mail naar auto@persgroep.nl Ik las dat de meeste pech- gevallen tegenwoordig veroorzaakt worden door accuproblemen. Zijn accu's kwetsbaarder geworden? —N. Salomon Nee hoor, dat heeft andere oorzaken. Moderne auto's zijn van betere kwaliteit dan vroeger en kunnen daardoor langer mee. Een accu heeft een kortere levensduur. Als automobilisten niet tijdig hun accu vervangen, komen ze stil te staan. Ook hebben moderne auto's meer elektro nica aan boord en dat vraagt meer van de accu. Niet voor niets worden steeds meer auto's voorzien van een extra boordspanning van 48 volt, naast de vertrouwde 12 volt. Die extra spanning is voor de grootverbruikers aan boord, maar ook handig voor elektri sche ondersteuning van de verbrandingsmotor, waardoor een zogeheten mild-hybrid ontstaat. Ik wil een hybride Toyota Yaris kopen. Die heeft een automaat en als je stilstaat, rijdt de auto langzaam voor uit en moet je de rem intrap pen. Volgens mij slijt de koppeling dan, maar volgens de verkoper is dat geen probleem. Toch heb ik een onbehaaglijk gevoel. Is dit werkelijk zo slijtvast als de verkoper beweert? —Dré Jansen Dit fenomeen wordt bij conventionele automaten ook wel het kruipeffect genoemd. De aandrijflijn is daarop gebouwd en ik zou mij echt geen zorgen maken over de duurzaamheid. Overigens bestaat dit effect bij sommige elektrische auto's met auto maat niet meer. Die blijven toch gewoon stilstaan als je het gaspedaal loslaat. it 1 1 Restwaarde kan flink schommelen In een reclamespot op tv raadt een bekende verzeke ringsmaatschappij ons aan om de autosleutels thuis in een ijzeren blikje te bewa ren. Dit voorkomt dat crimi nelen met 'fishing' de codes van de autosleutels kunnen achterhalen. Om de veilig heid te testen, ben ik met mijn ijzeren trommeltje naar onze key-less auto ge gaan. Tot mijn verbazing gingen de autosloten ge woon open. Biedt dat trom meltje nou wel of geen veiligheid? —Peter Hendrix Dit trommeltje blijkbaar niet, maar het kan wel. Het tegen houden van de radiogolven is afhankelijk van het materiaal, de wanddikte en natuurlijk ook van hoe goed het blikje afsluit. Het is trouwens heel verstandig dat u de vermeende beveiliging eerst in de praktijk test. Dat kan ik iedereen aan raden. LEO VAN MARREWIJK -TOM CORDUWENER VflMSHVg^J

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 44