wat kosten
Meer containers via de binnenvaart
Teller staat na het weekend op650euro
Altijd pan soep en genoeg bier in huis
ZEELAND 3
Bouwers
Vrijwilligers zijn in de maanden
voorafgaand aan het vastenavond
feest bezig met het bouwen van de
praalwagens. CV De Snotkokers
legt in Kloosterzande de laatste
hand aan de wagen. Het is te dan
ken aan de tegenvallende uienoogst
dat ze een leegstaande koelcel als
bouwplaats konden gebruiken.
Geld om een loods te huren is er
niet. Als er dit jaar veel uien zijn,
moeten De Snotkokers op zoek naar
een andere loods. Laurens de Rijk
schat dat er voor zo'n 10.000 euro
aan materialen in de wagen zit, zo
als polyester, verf en de constructie.
De 31 leden betalen 75 euro contri
butie per jaar, maar daar kun je geen
fatsoenlijke wagen van bouwen. De
Snotkokers doen, vaak met veel
succes, mee aan vijf optochten. Ze
ontvangen daarvoor start- en prij
zengeld, maar ook dat dekt de kos
ten niet. Sponsoring in geld en ma
terialen maken de bouw mogelijk.
Na de carnaval wordt de wagen ver
kocht.
Afzettingen, straten vegen. De ge
meente Hulst heeft geen apart post
'carnaval' op de begroting staan. De
gemeente stelt bijvoorbeeld drang
hekken beschikbaar, maar de orga
nisatoren moeten die zelf komen
ophalen. Bijkomende kosten zijn de
extra rondjes van de veegwagentjes.
Frank Balkenende
Terneuzen
Het Rotterdamse havenbedrijf is
blij met die ontwikkeling, meldt
het. Hoe meer containers en er via
rivieren en kanalen naar het achter
land kunnen worden vervoerd, des
te minder files door vrachtverkeer
in het Rotterdamse havengebied.
Voor 2016 was er geen vaste con-
tainerdienst tussen de vier havens
op de route Rotterdam en Gent.
Een groot deel van de containers
die nu per schip zuidwaarts gaan,
werd met vrachtwagens getrans-
Jaarlijks 15.000
containers per
binnenschip tussen
Rotterdam en Gent
porteerd. Het logistieke bedrijf
Danser Group zag drie jaar terug
brood in dienst tussen de vier ha
vens. Sindsdien vervoert het bedrijf
jaarlijks 15.000 containers per bin-
nenschip tussen Rotterdam en
Gent. Dat vermindert niet alleen fi
les in de Rotterdamse haven, maar
vermindert ook de uitstoot van het
broeikasgas CO2. Ook de aan
komsttijden zijn een zekerheidje.
Die combinatie maakt container
transport per binnenvaartschip
aantrekkelijk.
Volgens het Rotterdamse haven
bedrijf is de containerverbinding
een succes. De Danser Group voor
ziet ook groei in de komende jaren,
omdat er ook steeds meer contai
ners worden verscheept naar het
noorden van Frankrijk en het zui
den van België. Marco Zwaap, gene
ral manager operations bij de Dan
ser Group: ,,Sinds we deze verbin
ding hebben, varen er onder andere
kleinere schepen vanuit Wallonië
en Lille naar Gent. Daar worden ze
gelost en overgeplaatst op het bin
nenvaartschip naar Zeeland en
Rotterdam. Vice versa werkt dat ui
teraard ook. Vroeger ging doorvoer
naar die gebieden bijna altijd via de
weg."
Terminal
Marco Zwaap wijst daarbij ook op
de nieuwe Tri-Modal Container-
terminal Terneuzen die het contai
nervervoer in de binnenvaart op
stuwt. Het aantal afvaarten zal vol
gens hem daardoor verder toene
men. Volgens commercieel mana
ger Jean Ruinard van North Sea
Port is de binnenvaart op de route
Rotterdam-Gent inmiddels een
aantrekkelijk alternatief voor weg
transport. ,,Daarmee bieden we
klanten een extra vervoersmoge-
lijkheid."
De binnenvaart zit in de lift,
blijkt uit cijfers over 2018. De afhan
deling van goederen via binnen
vaartschepen in het 60 kilometer
Binnenvaart op de
route Rotterdam
Gent is aantrekkelijk
alternatief
lange havengebied van North Sea
Port nam in 2018 met 2,5 procent toe
tot in totaal 58 miljoen ton. De zee
overslag steeg naar een record van
70,3 miljoen ton.
vrijdag 1 maart 2019
Gemeente
ZUIDDORPE Het hele
jaar zet Maik Gauwe (19)
uit Zuiddorpe geld opzij
voor de carnaval. Want
een lang weekend bier
drinken, eten en lol
maken is een dure grap.
Maik is lid van bouw-
groep de Deurdouwers
in Sas van Gent. Hij
werkt met zijn vrienden
maandenlang aan een
wagen voor de optocht.
De contributie van de
club kost Maik 126 euro
per jaar. Hij schafte
twee truien en een sjaal
aan om te laten zien dat
hij bij de Deurdouwers
hoort: 45 euro. Op zater
dagavond draagt Maik
zijn carnavalskostuum.
Dit jaar gaat hij in
een Schotse kilt.
,,Daar heb ik 30
euro voor betaald."
Van donderdag
avond tot en met
dinsdagavond is
Maik in de kroeg te
vinden. ,,We leggen
elke avond per per
soon 50 euro in",
vertelt hij. ,,Maar je
komt zó veel be
kenden tegen: ik wil
ook nog wel eens
iemand een biertje
geven. Dat kost me
ook nog wel 10
euro per avond."
De leden van de Deur
douwers eten elke
avond samen: de ene
Maik Gauwe van de Deurdou
wers. foto's peter nicolai
avond een frietje, de vol
gende avond bij het Chi
nese restaurant in het
dorp, en dan weer
bij een eetcafé. Het
eten kost Maik in to
taal 50 euro. ,,En
elke avond haal ik bij
één van de kraam
pjes wel een broodje
hamburger of een
frietje." De teller
staat na het week
end op zo'n 650
euro. Dat geld krijgt
hij bij elkaar met zijn
werk bij de Katoen
Natie, een bijbaantje
bij verpakkingsbe
drijf Elopak en een
extraatje van 100
euro van zijn ouders.
,,Het is maar een paar
dagen per jaar. Carnaval
is gewoon heel gezellig."
'S-HEERENHOEK Op de
centen letten? Daar
doet Karin Voet (49) uit
's-Heerenhoek niet aan
tijdens carnaval. Ze viert
op vrijdagavond, zondag,
maandag en dinsdag
volop feest. De zaterdag
slaat ze over, maar niet
uit financiële overwegin
gen. ,,Als je op zondag
de optocht wilt lopen,
dan is het beter om op
zaterdag thuis te blij
ven." Elke dag geven
Karin en haar man
samen 75 euro uit aan
drankjes en hapjes in
het dorp. ,,Op maandag
gaan we met een vrien
dengroep uit eten in
Borssele. Daar geven
we nog zo'n 50
euro uit." Op zon
dag loopt Karin met
een vriendin de op
tocht. Hoe haar
outfit eruit ziet, wil
ze nog niet verklap
pen, maar de kle
ding en een karretje
kostten haar 80
euro. Voor de an
dere dagen kocht
ze een nieuw jasje
a 15 euro. Het hele
weekend lopen
mensen in en uit in
huize Voet. ,,Mijn zijn 'twï pronte wuuven'.
dochter is hofdame. foto marcelle davidse
Ik zorg dat er altijd
een pan soep klaar staat tend komen prins carna-
voor haar en haar val en de hofdames bij
vriend. Op zondagoch- ons ontbijten. En vooraf-
gaand aan de op
tocht lopen leden
van de bouwgroe-
pen in en uit. Dan
moet je zorgen dat
je genoeg bier en
Schrobbelèr in huis
hebt." Aan de extra
boodschappen is
Karin zeker 100 euro
kwijt. De financiële
schade: bijna 550
euro. ,,Daar sta ik
echt niet bij stil
hoor", zegt Karin.
,,Het gaat om de ge
zelligheid en om de
saamhorigheid in
het dorp. Als ik zie
dat alles weer opge
bouwd wordt, begint het
echt te kriebelen."
Binnenvaartschepen vervoeren
steeds meer containers tussen
de havens van Rotterdam en
North Sea Port. De Danser
Group die wekelijk de havens
Rotterdam, Vlissingen, Terneu-
zen en Gent aandoet, voorziet
verdere groei. Daardoor ver
schuift lading van de weg naar
de binnenvaart.