wat kosten Meer containers via de binnenvaart Teller staat na het weekend op650euro Altijd pan soep en genoeg bier in huis ZEELAND 3 Bouwers Vrijwilligers zijn in de maanden voorafgaand aan het vastenavond feest bezig met het bouwen van de praalwagens. CV De Snotkokers legt in Kloosterzande de laatste hand aan de wagen. Het is te dan ken aan de tegenvallende uienoogst dat ze een leegstaande koelcel als bouwplaats konden gebruiken. Geld om een loods te huren is er niet. Als er dit jaar veel uien zijn, moeten De Snotkokers op zoek naar een andere loods. Laurens de Rijk schat dat er voor zo'n 10.000 euro aan materialen in de wagen zit, zo als polyester, verf en de constructie. De 31 leden betalen 75 euro contri butie per jaar, maar daar kun je geen fatsoenlijke wagen van bouwen. De Snotkokers doen, vaak met veel succes, mee aan vijf optochten. Ze ontvangen daarvoor start- en prij zengeld, maar ook dat dekt de kos ten niet. Sponsoring in geld en ma terialen maken de bouw mogelijk. Na de carnaval wordt de wagen ver kocht. Afzettingen, straten vegen. De ge meente Hulst heeft geen apart post 'carnaval' op de begroting staan. De gemeente stelt bijvoorbeeld drang hekken beschikbaar, maar de orga nisatoren moeten die zelf komen ophalen. Bijkomende kosten zijn de extra rondjes van de veegwagentjes. Frank Balkenende Terneuzen Het Rotterdamse havenbedrijf is blij met die ontwikkeling, meldt het. Hoe meer containers en er via rivieren en kanalen naar het achter land kunnen worden vervoerd, des te minder files door vrachtverkeer in het Rotterdamse havengebied. Voor 2016 was er geen vaste con- tainerdienst tussen de vier havens op de route Rotterdam en Gent. Een groot deel van de containers die nu per schip zuidwaarts gaan, werd met vrachtwagens getrans- Jaarlijks 15.000 containers per binnenschip tussen Rotterdam en Gent porteerd. Het logistieke bedrijf Danser Group zag drie jaar terug brood in dienst tussen de vier ha vens. Sindsdien vervoert het bedrijf jaarlijks 15.000 containers per bin- nenschip tussen Rotterdam en Gent. Dat vermindert niet alleen fi les in de Rotterdamse haven, maar vermindert ook de uitstoot van het broeikasgas CO2. Ook de aan komsttijden zijn een zekerheidje. Die combinatie maakt container transport per binnenvaartschip aantrekkelijk. Volgens het Rotterdamse haven bedrijf is de containerverbinding een succes. De Danser Group voor ziet ook groei in de komende jaren, omdat er ook steeds meer contai ners worden verscheept naar het noorden van Frankrijk en het zui den van België. Marco Zwaap, gene ral manager operations bij de Dan ser Group: ,,Sinds we deze verbin ding hebben, varen er onder andere kleinere schepen vanuit Wallonië en Lille naar Gent. Daar worden ze gelost en overgeplaatst op het bin nenvaartschip naar Zeeland en Rotterdam. Vice versa werkt dat ui teraard ook. Vroeger ging doorvoer naar die gebieden bijna altijd via de weg." Terminal Marco Zwaap wijst daarbij ook op de nieuwe Tri-Modal Container- terminal Terneuzen die het contai nervervoer in de binnenvaart op stuwt. Het aantal afvaarten zal vol gens hem daardoor verder toene men. Volgens commercieel mana ger Jean Ruinard van North Sea Port is de binnenvaart op de route Rotterdam-Gent inmiddels een aantrekkelijk alternatief voor weg transport. ,,Daarmee bieden we klanten een extra vervoersmoge- lijkheid." De binnenvaart zit in de lift, blijkt uit cijfers over 2018. De afhan deling van goederen via binnen vaartschepen in het 60 kilometer Binnenvaart op de route Rotterdam Gent is aantrekkelijk alternatief lange havengebied van North Sea Port nam in 2018 met 2,5 procent toe tot in totaal 58 miljoen ton. De zee overslag steeg naar een record van 70,3 miljoen ton. vrijdag 1 maart 2019 Gemeente ZUIDDORPE Het hele jaar zet Maik Gauwe (19) uit Zuiddorpe geld opzij voor de carnaval. Want een lang weekend bier drinken, eten en lol maken is een dure grap. Maik is lid van bouw- groep de Deurdouwers in Sas van Gent. Hij werkt met zijn vrienden maandenlang aan een wagen voor de optocht. De contributie van de club kost Maik 126 euro per jaar. Hij schafte twee truien en een sjaal aan om te laten zien dat hij bij de Deurdouwers hoort: 45 euro. Op zater dagavond draagt Maik zijn carnavalskostuum. Dit jaar gaat hij in een Schotse kilt. ,,Daar heb ik 30 euro voor betaald." Van donderdag avond tot en met dinsdagavond is Maik in de kroeg te vinden. ,,We leggen elke avond per per soon 50 euro in", vertelt hij. ,,Maar je komt zó veel be kenden tegen: ik wil ook nog wel eens iemand een biertje geven. Dat kost me ook nog wel 10 euro per avond." De leden van de Deur douwers eten elke avond samen: de ene Maik Gauwe van de Deurdou wers. foto's peter nicolai avond een frietje, de vol gende avond bij het Chi nese restaurant in het dorp, en dan weer bij een eetcafé. Het eten kost Maik in to taal 50 euro. ,,En elke avond haal ik bij één van de kraam pjes wel een broodje hamburger of een frietje." De teller staat na het week end op zo'n 650 euro. Dat geld krijgt hij bij elkaar met zijn werk bij de Katoen Natie, een bijbaantje bij verpakkingsbe drijf Elopak en een extraatje van 100 euro van zijn ouders. ,,Het is maar een paar dagen per jaar. Carnaval is gewoon heel gezellig." 'S-HEERENHOEK Op de centen letten? Daar doet Karin Voet (49) uit 's-Heerenhoek niet aan tijdens carnaval. Ze viert op vrijdagavond, zondag, maandag en dinsdag volop feest. De zaterdag slaat ze over, maar niet uit financiële overwegin gen. ,,Als je op zondag de optocht wilt lopen, dan is het beter om op zaterdag thuis te blij ven." Elke dag geven Karin en haar man samen 75 euro uit aan drankjes en hapjes in het dorp. ,,Op maandag gaan we met een vrien dengroep uit eten in Borssele. Daar geven we nog zo'n 50 euro uit." Op zon dag loopt Karin met een vriendin de op tocht. Hoe haar outfit eruit ziet, wil ze nog niet verklap pen, maar de kle ding en een karretje kostten haar 80 euro. Voor de an dere dagen kocht ze een nieuw jasje a 15 euro. Het hele weekend lopen mensen in en uit in huize Voet. ,,Mijn zijn 'twï pronte wuuven'. dochter is hofdame. foto marcelle davidse Ik zorg dat er altijd een pan soep klaar staat tend komen prins carna- voor haar en haar val en de hofdames bij vriend. Op zondagoch- ons ontbijten. En vooraf- gaand aan de op tocht lopen leden van de bouwgroe- pen in en uit. Dan moet je zorgen dat je genoeg bier en Schrobbelèr in huis hebt." Aan de extra boodschappen is Karin zeker 100 euro kwijt. De financiële schade: bijna 550 euro. ,,Daar sta ik echt niet bij stil hoor", zegt Karin. ,,Het gaat om de ge zelligheid en om de saamhorigheid in het dorp. Als ik zie dat alles weer opge bouwd wordt, begint het echt te kriebelen." Binnenvaartschepen vervoeren steeds meer containers tussen de havens van Rotterdam en North Sea Port. De Danser Group die wekelijk de havens Rotterdam, Vlissingen, Terneu- zen en Gent aandoet, voorziet verdere groei. Daardoor ver schuift lading van de weg naar de binnenvaart.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 31