II
II
Kiik het Super voetbalweekend
met Real Madrid - Barcelona en meer
21
Kenners vinden testrijden in Formule 1 truttig geworden door strengere regels
Nog niet zo lang
geleden kon een
Formule 1-team
eindeloos testen.
Nu zijn de regels
streng: acht dagen
in Barcelona, dat is
het. En vol gas gaat
het ook niet meer.
ZIGGO
SPORT
2-3 maart live op Ziggo Sport. Kijk voor alle duels op z.ggosportnl
vrijdag 1 maart 2019
Rik Spekenbrink
Barcelona
Nee, vroeger was niet alles beter.
Hier staan geen 'grumpy old men',
benadrukken Allard Kalff en Kees
van de Grint. Maar van sommige
veranderingen is de Formule 1 niet
beter geworden. Terwijl achter hen
coureurs weinigzeggende tijden
klokken, leggen autosportcom
mentator Kalff (56) en voormalig
bandenexpert Van de Grint (67) in
Barcelona uit waarom het testen in
de Formule 1 nu zo veel anders gaat
dan een jaar of vijftien geleden.
„Voorheen was het simpel: de
dinsdag voor een grand prix werd
er op dat circuit getest. Er kwam een
vrachtwagen met een raceauto, ie
mand smeerde broodjes voor tus
sen de middag en rijden maar'', zegt
Kalff. Van de Grint, lang bij Bridge-
stone en vertrouwensman van Mi
chael Schumacher, kwam met de
Duitser wel aan tachtig tot honderd
testdagen per jaar. ,,En dat hoort er
ook bij'', vindt Kalff. ,,Je moet kun
nen rijden zo veel als je wilt.''
Dat veranderde in 2007, toen de
FIA bepaalde dat een team maar
30.000 kilometer mocht testen. Een
jaar later werd dat gehalveerd. Nu
Pierre Gasly, de teammaat van
Max Verstappen bij Red Bull,
vloog gisteren bij het testen van
de baan. foto bsr agency
Waar het voorheen
ging om pure snel
heid, kijken ze nu of
alles heel blijft over
300 kilometer
- Kees van de Grint (67)
zijn er acht testdagen in februari en
vier later in het seizoen. De auto
sportfederatie drukt de kosten om
kleine teams tegemoet te komen.
Budgetten
,,Is het nu goedkoper?'', vraagt Van
de Grint. ,,Nee. De budgetten zijn
verschoven naar computers en
windtunnels. Je kunt niet alles ver
anderen. Ajax vindt dat Chelsea te
veel geld heeft, Emmen klaagt dat
Ajax te rijk is. Zo is de maatschap
pij.'' Kalff: ,,De rijkste teams hebben
nu dure IT-systemen die kleintjes
niet kunnen betalen. Vroeger werd
tijdens het testen nog van alles ver
wisseld. Je had de tijd, kon nog eens
iets geks proberen. Werkte het niet,
hup, in de prullenbak. Nu rekent de
computersimulator in de winter al
les uit en kijk je in februari of dat
Ach, het is niet erg.
Deze generatie weet
inmiddels niet beter
en vindt dit ook
machtig mooi
- Kees van de Grint (67)
klopt. 'Out of the box' denken ge
beurt amper nog.''
Motoren
De strengere regels hebben de sport
veranderd. ,,Drie verschillende mo
toren per weekend is niet meer van
deze tijd'', begrijpt Kalff ook wel.
,,Maar drie motoren voor een heel
jaar is ook overdreven.''
Ook bij het testen is voorzichtig
heid troef. Een beetje truttig, vindt
Van de Grint. ,,Waar het voorheen
ging om pure snelheid, kijken ze nu
of alles heel blijft over 300 kilome
ter. Ach, het is niet erg. Deze gene
ratie weet niet beter en vindt dit
ook machtig mooi.''
'Vroeger kon je bij testrijden
nog iets geks proberen'