0)
\^m
16 ECONOMIE
Nog nooit telden we in Nederland zoveel geld neer
voor onze fietsen als in 2018: meer dan een miljard euro.
We willen luxer, mooier en vooral elektrisch fietsen. ,,Als jij een
keer op een e-bike rijdt, wil je er ook een."
Kort
Record aan werk op de plank
bij bouwer VolkerWessels
VolkerWessels heeft naar eigen zeggen een
recordbedrag aan werk op de plank liggen.
Het bouwbedrijf zei bij de presentatie van
de jaarcijfers dat het orderboek voor 8,9 mil
jard euro was gevuld. Dat bedrag is ruim een
tiende hoger dan in 2018. Het sluisproject
OpenIJ bij IJmuiden, waaraan VolkerWes
sels ook in 2018 miljoenen extra kwijt was,
drukte duidelijk op de jaarresultaten. Vol-
kerWessels sloot het jaar af met een omzet
van 5,9 miljard euro, tegen 5,7 miljard euro
een jaar eerder. VolkerWessels had eerder al
bekendgemaakt dat het tientallen miljoe
nen moest afschrijven op het sluizenproject.
VodafoneZiggo draait goed
VodafoneZiggo kende een prima vierde
kwartaal. Het kabel- en telecomconcern
profiteerde vooral van de populariteit van
familiebundels. Het totale mobiele klanten
bestand steeg met zestigduizend tot bijna
vijf miljoen. VodafoneZiggo slaagde er daar
bij in om meer klanten te bewegen om zo
wel kabel en internet bij Ziggo als mobiele
telefonie bij Vodafone af te nemen. Dit doen
nu meer dan één miljoen klanten.
Hoger loon ING-personeel
Medewerkers van ING krijgen er de ko
mende twee jaar meer loon bij. Daarnaast
gaan uitzendkrachten erop vooruit en zijn
nieuwe afspraken gemaakt over zorgverlof.
De nieuwe cao geldt voor gewoon personeel,
zoals medewerkers van lokale kantoren en
contactcentra. Deze circa veertienduizend
werknemers krijgen in twee stappen een
structurele loonsverhoging van 6 procent en
een eenmalige uitkering van 0,75 procent
van het jaarloon. Uitzendkrachten die min
stens een jaar in dienst zijn, krijgen eenma
lig 500 euro en een hoger opleidingsbudget.
Cijfers FrieslandCampina
Zuivelbedrijf FrieslandCampina heeft het
afgelopen jaar afgesloten met een lagere
winst. De zuivelcoöperatie was 100 miljoen
euro extra kwijt om aangesloten boeren te
compenseren voor de lage melkprijs. De
winst van FrieslandCampina kwam vorig
jaar uit op 203 miljoen euro, tegen 227 mil
joen euro een jaar eerder.
Altice
Europe
GrandVision
AMG
Air France
KLM
Er worden sinds vorig jaar voor het
eerst meer e-bikes dan stadsfietsen
verkocht. De fietshandel beleeft
gouden tijden. Schijfremmen, hy
draulische remmen, vering, veel
versnellingen, ledverlichting in het
frame, accu's geïntegreerd in het
frame, aluminium frames, fietsen
die koppelen met je smartphone,
het kan niet op in de fietsenwinkel.
Gemiddeld betaalde men in 2018
2.011 euro voor een elektrische fiets.
,,Het is net de huizenmarkt. Geld
speelt geen rol meer bij de fietsko-
pers", zegt verkoper Jimmy Macco
van rijwielhandel Peter Macco in
Utrecht. ,,Fietsers willen luxer en
een goede kwaliteit, dan is de prijs
niet belangrijk. Met name de aan
drijving moet goed zijn, dus moto
ren van Bosch of Shimano Steps.''
En dan is the sky the limit, wie wil
kan meer dan 4000 euro spenderen
aan een nieuwe elektrische fiets.
Koopgekte
Fietsen zijn niet alleen duurder ge
worden, er worden er ook steeds
meer verkocht. Vorig jaar meer dan
één miljoen, 5,7 procent meer dan in
2017. Dat blijkt uit de jaarcijfers van
brancheverenigingen RAI Vereni
ging en Bovag. Die koopgekte is vol
gens de verenigingen het gevolg van
de gunstige economie en de lange,
prachtige zomer van 2018. Het was
perfect fietsweer.
En dat fietsplezier mag wat kos
ten. De gemiddelde verkoopprijs
van alle nieuwe fietsen was 1.207
euro, een kleine 200 euro meer dan
in 2017. Ter vergelijking: in 2011 lag
Het is net de
huizenmarkt. Geld
speelt geen rol meer
bij de f ietskopers
de gemiddelde verkoopprijs van
een nieuwe fiets nog op 734 euro.
Die scherpe prijsstijging is nage
noeg geheel te wijten aan de e-bike.
Zowel de omzet uit e-bikes als het
aantal verkochte exemplaren steeg
in 2018 met zo'n 40 procent.
409.400 nieuwe elektrische fietsen
verlieten de showrooms, tegen
294.000 in 2017. De accufiets is nu
het meest verkochte type fiets van
het land. Zelfs de aloude stadsfiets
(34 procent marktaandeel) is voor
het eerst 'verslagen'. Fietsenbouwer
Gazelle denkt dat de stadsfiets ech
ter nooit helemaal zal verdwijnen.
,,Het aandeel e-bikes zal blijven
groeien, maar de stadsfiets zal blij
ven bestaan voor specifieke doel
groepen. Denk aan de Swapfiets
voor studenten", zegt een woord
voerder van Gazelle.
,,Over een paar jaar heeft nie
mand het nog over een e-bike, en is
een motor in je fiets het nieuwe
normaal", voorspelt Wouter Jager,
directeur van de Accell Group van
onder andere Batavus en Sparta.
Het is elektrisch, elektrisch en elek
trisch in de fabriek in Heerenveen.
E-bikes
Fietsen zonder trapondersteuning
worden een niche, denken ze bij de
RAI Vereniging, zoals je nu ook
mensen hebt die graag op een ou
derwetse racefiets uit de jaren 70
rijden. ,,Een deel van de race- en
kinderfietsen voor de allerkleinsten
zullen zonder motor blijven, anders
worden ze te zwaar. Maar kinder
fietsen vanaf een wielmaat van 24
inch voor kinderen vanaf 8 jaar krij
gen ook trapondersteuning", voor
spelt Jager.
NEDERLAND FIETSLAND
GOED GEVULD ORDERBOEK
FAMILIEBUNDELS ZIJN POPULAIR
NIEUWE CAO AFGESLOTEN
LAGE MELKPRIJS GECOMPENSEERD
o
vrijdag 1 maart 2019
Het Franse ka
belbedrijf ein
digde net als
woensdag bo
venaan in de
hoofdindex.
De optiekketen,
die woensdag
met cijfers kwam,
voerde de index
met middelgrote
fondsen aan.
Analisten waren
niet onder de in
druk van de cij
fers van de spe
cialistische me-
talenproducent.
De luchtvaart
maatschappij
was wederom de
grootste achter
blijver in de Mid-
Kap.
o
GO
Ton Voermans
Heerenveen
-Jimmy Macco, fietsverkoper
Gouden
fietshandel