m
Slag om KLM loopt
uit op openlijke
ruzie met Frankrijk
NIEUWS 15
Analyse
lang. Sinds 2017 neemt de animo
mondjesmaat toe. Al staat niet iedere
Hollander te springen om dan ook
meteen de Pianista trail te doen. „So
wieso was mijn moeder er niet heel
enthousiast over. Maar om eerlijk te
zijn: ik heb hier ook niet zo veel tijd'',
vertelt Genevieve Arends (24). Ze lo
geert in Bambuda Castle. ,,Tot nu toe
vind ik Panama prachtig, maar Co
lombia is wel de hoofdbestemming
van mijn reis.''
Ze begon de trip alleen en ont
moet haar vriend over een week in
Panama-stad om samen de populaire
vaartocht via de San Blas eilanden
naar Colombia te maken. ,,Ik ben wel
blij dat ik deze reis nu maak. Ik denk
dat het straks alleen maar drukker
wordt met Nederlanders als Wie is de
Mol? is afgelopen.''
Het is koud en winderig op de top
van de berg in Panama. Van het uit
zicht, dat te zien was op een van de in
2014 door Kris en Lisanne genomen
foto's, zie je niets. Maar het gedenk-
monument dat er staat, met daarop
felle kunstbloemen, is niet te missen.
,,Dit is indrukwekkend. Het maakt
me wel even stil'', zegt backpacker
Thomas. Op een kruis staat, naast de
geboortedata van Kris en Lisanne ook
hun overlijdensdatum: 1 april 2014.
Ilse: ,,Toch bizar dat we niet precies
weten wat hun sterfdatum is.'' Tho
mas bekent dat zijn ouders ook niet
heel happig waren toen hij vertelde
dat hij deze trail ging lopen. ,,Maar ik
ben blij dat ik het heb gedaan. Ik
voelde dat ik Boquete niet kon verla
ten zonder hier te hebben gewan
deld.''
Air France-KLM voelt zich over
vallen door de verwerving door
Nederland van een groot minder
heidsbelang. In een verklaring
kwam het luchtvaartconcern met
een nauwelijks verholen dreige
ment: 'De groep stond op het punt
om toe te geven aan de Neder
landse eisen over het versterken
van de positie van Schiphol als een
Europese hub en de steun aan de
ontwikkeling bij KLM.'
De verleden tijd in de verklaring
is veelzeggend. Ja, Nederland heeft
een serie afspraken over KLM en
Schiphol op papier staan, maar
daar kunnen de Fransen elk mo
ment - met een opzegtermijn van
negen maanden - van af.
Alle registers gaan open. Vol
gens de Franse krant Les Echos zou
aandeelhouder Frankrijk nu zelfs
overwegen eind mei op de aan
deelhoudersvergadering tegen de
herbenoeming van Pieter Elbers
bij KLM te stemmen.
Heimelijke manier
Vooral de heimelijke manier
waarop minister Wopke Hoekstra
van Financiën zijn verrassingsaan
val uitvoerde, steekt de Fransen.
President Emmanuel Macron en
de Franse minister van Financiën,
Bruno Le Maire, hoorden het
nieuws pas een uur voordat het
dinsdagavond openbaar werd.
Volgens Hoekstra kon dat niet an
ders, vanwege beursregels over
koersgevoelige informatie. Die
moet altijd gelijktijdig aan alle
aandeelhouders worden bekend
gemaakt.
Het lijkt een slechte diploma
tieke zet om de Franse regering te
verwijten dat ze niet met koersge-
voelige informatie om kan gaan,
zeker omdat Nederland de Fran
sen verwijt nooit in overleg te tre
den over aandelenzaken, zoals het
verkoopplan voor het Franse be
lang vorig jaar.
Nederland blijft tot nu toe onge
voelig voor de Franse protesten.
De eerste politieke reacties uit Pa
rijs - 'onbegrijpelijk en onnodig' -
konden niet voorkomen dat het
kabinet het belang inmiddels uit
breidde van ruim 12 tot 14 procent.
In totaal is 744 miljoen euro be
taald. Volgens de Fransen speelt
Nederland met de financiële sta
biliteit van Air France-KLM. On
der invloed van de Nederlandse
aandelenjacht werd het concern
woensdag op de beurs bijna 12
procent minder waard; gisteroch
tend daalde het aandeel nog eens 2
procent.
Op het matje
De Nederlandse stap loopt nu uit
op een openlijke Frans-Neder
landse ruzie. President Macron
eist opheldering. ,,De Franse over
heid is niet op de hoogte gebracht
van dit besluit en de uitvoering er
van. Het is nu aan de Nederlandse
regering om haar intenties te ver
duidelijken.'' Minister Le Maire
noemde de deal onbegrijpelijk.
Zijn Nederlandse collega moet
vanmorgen in Parijs op het matje
komen, maar de vraag is of Hoek
stra nog van voldoende kaliber is,
of dat premier Rutte moet worden
ingevlogen.
Nederland lijkt de Franse ophef
te hebben onderschat. Hoekstra
meldde de Tweede Kamer woens
dagavond nog dat hij denkt met
Air France-KLM en Frankrijk te
kunnen blijven overleggen over
'staatsgaranties, governance en de
strategie van de onderneming'.
Het concern denkt daar anders
over. ,,De raad van bestuur zal de
consequenties van deze participa
tie voor de werknemers, bestuurs
structuur en marktwaarde nauw
keurig in de gaten houden en zich
ervan verzekeren dat dit initiatief
de nieuwe werkafspraken binnen
de groep en haar dochters niet ne-
gatiefbeïnvloedt.''
vrijdag 1 maart 2019
GO
bij elke tocht
<B IQ
■iZL^v. -v.'kv"
Thomas Loos (r)
loopt met een groepje
over het wandelpad
waar zich vijf jaar ge
leden een tragedie
voltrok. Een monu
ment op de route voor
Lisanne en Kris herin
nert daaraan. fotos
MAAIKE POLDER
De Fransen dreigen negatief over Schiphol te stemmen. foto anp
De verrassingsaanval op Frankrijk
keert zich tegen Nederland. Air
France-KLM lijkt de afspraken die
het met Nederland wilde maken
over de positie van Schiphol en
KLM, te willen doorkruisen.
Herman Stil
Amsterdam/Parijs