m Slag om KLM loopt uit op openlijke ruzie met Frankrijk NIEUWS 15 Analyse lang. Sinds 2017 neemt de animo mondjesmaat toe. Al staat niet iedere Hollander te springen om dan ook meteen de Pianista trail te doen. „So wieso was mijn moeder er niet heel enthousiast over. Maar om eerlijk te zijn: ik heb hier ook niet zo veel tijd'', vertelt Genevieve Arends (24). Ze lo geert in Bambuda Castle. ,,Tot nu toe vind ik Panama prachtig, maar Co lombia is wel de hoofdbestemming van mijn reis.'' Ze begon de trip alleen en ont moet haar vriend over een week in Panama-stad om samen de populaire vaartocht via de San Blas eilanden naar Colombia te maken. ,,Ik ben wel blij dat ik deze reis nu maak. Ik denk dat het straks alleen maar drukker wordt met Nederlanders als Wie is de Mol? is afgelopen.'' Het is koud en winderig op de top van de berg in Panama. Van het uit zicht, dat te zien was op een van de in 2014 door Kris en Lisanne genomen foto's, zie je niets. Maar het gedenk- monument dat er staat, met daarop felle kunstbloemen, is niet te missen. ,,Dit is indrukwekkend. Het maakt me wel even stil'', zegt backpacker Thomas. Op een kruis staat, naast de geboortedata van Kris en Lisanne ook hun overlijdensdatum: 1 april 2014. Ilse: ,,Toch bizar dat we niet precies weten wat hun sterfdatum is.'' Tho mas bekent dat zijn ouders ook niet heel happig waren toen hij vertelde dat hij deze trail ging lopen. ,,Maar ik ben blij dat ik het heb gedaan. Ik voelde dat ik Boquete niet kon verla ten zonder hier te hebben gewan deld.'' Air France-KLM voelt zich over vallen door de verwerving door Nederland van een groot minder heidsbelang. In een verklaring kwam het luchtvaartconcern met een nauwelijks verholen dreige ment: 'De groep stond op het punt om toe te geven aan de Neder landse eisen over het versterken van de positie van Schiphol als een Europese hub en de steun aan de ontwikkeling bij KLM.' De verleden tijd in de verklaring is veelzeggend. Ja, Nederland heeft een serie afspraken over KLM en Schiphol op papier staan, maar daar kunnen de Fransen elk mo ment - met een opzegtermijn van negen maanden - van af. Alle registers gaan open. Vol gens de Franse krant Les Echos zou aandeelhouder Frankrijk nu zelfs overwegen eind mei op de aan deelhoudersvergadering tegen de herbenoeming van Pieter Elbers bij KLM te stemmen. Heimelijke manier Vooral de heimelijke manier waarop minister Wopke Hoekstra van Financiën zijn verrassingsaan val uitvoerde, steekt de Fransen. President Emmanuel Macron en de Franse minister van Financiën, Bruno Le Maire, hoorden het nieuws pas een uur voordat het dinsdagavond openbaar werd. Volgens Hoekstra kon dat niet an ders, vanwege beursregels over koersgevoelige informatie. Die moet altijd gelijktijdig aan alle aandeelhouders worden bekend gemaakt. Het lijkt een slechte diploma tieke zet om de Franse regering te verwijten dat ze niet met koersge- voelige informatie om kan gaan, zeker omdat Nederland de Fran sen verwijt nooit in overleg te tre den over aandelenzaken, zoals het verkoopplan voor het Franse be lang vorig jaar. Nederland blijft tot nu toe onge voelig voor de Franse protesten. De eerste politieke reacties uit Pa rijs - 'onbegrijpelijk en onnodig' - konden niet voorkomen dat het kabinet het belang inmiddels uit breidde van ruim 12 tot 14 procent. In totaal is 744 miljoen euro be taald. Volgens de Fransen speelt Nederland met de financiële sta biliteit van Air France-KLM. On der invloed van de Nederlandse aandelenjacht werd het concern woensdag op de beurs bijna 12 procent minder waard; gisteroch tend daalde het aandeel nog eens 2 procent. Op het matje De Nederlandse stap loopt nu uit op een openlijke Frans-Neder landse ruzie. President Macron eist opheldering. ,,De Franse over heid is niet op de hoogte gebracht van dit besluit en de uitvoering er van. Het is nu aan de Nederlandse regering om haar intenties te ver duidelijken.'' Minister Le Maire noemde de deal onbegrijpelijk. Zijn Nederlandse collega moet vanmorgen in Parijs op het matje komen, maar de vraag is of Hoek stra nog van voldoende kaliber is, of dat premier Rutte moet worden ingevlogen. Nederland lijkt de Franse ophef te hebben onderschat. Hoekstra meldde de Tweede Kamer woens dagavond nog dat hij denkt met Air France-KLM en Frankrijk te kunnen blijven overleggen over 'staatsgaranties, governance en de strategie van de onderneming'. Het concern denkt daar anders over. ,,De raad van bestuur zal de consequenties van deze participa tie voor de werknemers, bestuurs structuur en marktwaarde nauw keurig in de gaten houden en zich ervan verzekeren dat dit initiatief de nieuwe werkafspraken binnen de groep en haar dochters niet ne- gatiefbeïnvloedt.'' vrijdag 1 maart 2019 GO bij elke tocht <B IQ ■iZL^v. -v.'kv" Thomas Loos (r) loopt met een groepje over het wandelpad waar zich vijf jaar ge leden een tragedie voltrok. Een monu ment op de route voor Lisanne en Kris herin nert daaraan. fotos MAAIKE POLDER De Fransen dreigen negatief over Schiphol te stemmen. foto anp De verrassingsaanval op Frankrijk keert zich tegen Nederland. Air France-KLM lijkt de afspraken die het met Nederland wilde maken over de positie van Schiphol en KLM, te willen doorkruisen. Herman Stil Amsterdam/Parijs

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 15