NYNKEDEJONG te Frankrijk wil geen sporthoofddoek Gordels, extra rem en hooguit acht kinderen in een Stint 6 Analyse Column ^0 @nynke Het was een prachtige mid dag. De IJssel lag te schitte ren in haar uiterwaarden. De dunne bandjes van mijn race fiets zoefden over het fietspad, op naar Wijhe, of waar de wind me verder zou brengen. De zon brandde op de lange mouwen van mijn fietsjasje. Te warm gekleed van huis gegaan, terwijl het eind februari was. 'Vliegschaamte' is inmiddels een vrij bekende term. De schaamte die je voelt bij het boe ken van een vliegticket, omdat je je bedenkt hoe slecht vliegen is voor het milieu. Sommige mensen hebben daar last van. licht schuldgevoel in de tuin van de zon zat te genieten. De opwarming van de aarde is een reden om te protesteren, maar verrek, 17 graden en zon is óók heel fijn. Mag je daar dan niet van genieten? Ja natuurlijk wel. Pro beer ook maar eens niet te genie ten wanneer je dat wel doet. Daar is geen beginnen aan. En het klimaat verandert ook niet wan neer jij voor straf met de lamellen dicht op de bank gaat zitten mok ken dat dit geen temperaturen zijn voor februari. Ik geniet me dezer dagen hele maal suf. Maar op het fietspad naar Wijhe dacht ik ook: nu is het fijn. Maar 's zomers vier weken lang 40 graden is dat niet. Een paar onverwachte lentedagen zijn te gek, maar een Elfstedentocht is nog veel gaver. Met dit weer ben ik graag op de Wadden, maar ik wil ook graag dat de Wadden over honderd jaar nog bestaan, en niet zijn weggespoeld. Gebruik de mooie dagen om zoveel mogelijk buiten te zijn, om ons mooie landje in optima forma te bekijken. Zodat je weer ziet: dit landschap is de moeite waard om goed voor te zorgen. Bewust genieten. Meer kun je niet doen. Klimaat verandert niet als jij op de bank gaat zitten mokken Sportwinkelketen Decathlon zag de sporthoofddoek als hebbeding voor de joggende moslima. ,,Wij willen dat iedere vrouw kan rennen waar zij wil, onafhankelijk van haar cultuur'', liet het bedrijf gisteren weten. Maar dat was buiten de Franse politiek gerekend. ,,Dit ge tuigt van een visie op de vrouw die ik niet deel'', reageerde minister van Gezondheidszorg Agnès Buzyn. ,,Het lijkt me beter als de hoofddoek niet wordt aangemoe digd door een Frans merk.'' Ook de oppositie was tegen de sporthijab. De socialisten riepen op tot een boycot van Decathlon (dat ook winkels heeft in Nederland). De rechtse oppositiepartijLes Républicains (LR) zei dat de 'waar digheid en vrijheid van vrouwen' op het spel staat. ,,Een Frans bedrijf legt seksuele apartheid op: walge lijk'', twitterde Valérie Boyer. De rechts-radicale politicus Ni colas Dupont-Aignan steunde een boycot. ,,Ik wil niet dat mijn twee dochters opgroeien in een land waar de plaats van de vrouw straks net zo is als in Saoedi-Arabië.'' Dat werd Decathlon allemaal te veel. Terwijl het niet het eerste Westerse merk is dat met een (sport)hijab komt. Eerder deden bijvoorbeeld Nike, H&M en Uniqlo dat al. Maar Decathlon zou wel het W Decathlon zou eerste Franse merk zijn dat sporthijab opneemt in collectie eerste Franse merk worden dat de hoofddoek opneemt in de collectie. Aanvankelijk was deze alleen be doeld voor de Marokkaanse markt. Maar later werd besloten om het kledingstuk ook in Frankrijk - en elders - te gaan verkopen. In het vorige kabinet dreigde de Nederlandse luchtvaartmaat schappij ook al het onderspit te delven in de machtsstrijd met de Fransen. Maar het toenmalige kabinet weigerde nog het aande lenpakket in KLM uit te breiden. Maar er is iets veranderd. De coup van minister Wopke Hoekstra zal de Fransen rauw op hun dak vallen. Pas net voor de persconferentie waarin de minis ter van Financiën de aandelen- koop gisteravond bekendmaakte, werd de Franse president Macron gebeld. Maar liefst 680 miljoen euro heeft het kabinet ervoor over om zeggenschap te verwer ven in het bedrijf. Geld waarmee het de belangen van Nederland hoopt veilig te stellen. En het ka binet is bereid nog meer uit te ge ven, want het wil net zo veel aan delen verwerven als de Franse staat heeft in de holding. Het geeft aan dat het het kabi net menens is. Premier Mark Rutte heeft al eens eerder gezegd dat de teloorgang van ABN Amro iets is 'wat hij nooit meer wil meemaken'. De bank was een grote multinational, totdat het ten prooi viel aan buitenlandse spelers. Na het faillissement moesten we - ook toen - de Fran sen van ons af houden om in elk geval de Nederlandse inboedel terug te krijgen. Waar Nederland vaak met een beschuldigende vinger wees naar andere landen die hun eigen be drijven ondersteunden en voor- Schiphol is goed voor 113.000 banen. En dat staat los van alle werkgelegenheid doorde internationale bereikbaarheid trokken, daar is ons land de laat ste jaren tot inkeer gekomen. De politiek lijkt tot het inzicht geko men dat we niet kunnen achter blijven. Lang was het adagium dat 'de markt zijn werk moest doen'. Maar de markt kan er ook voor zorgen dat belangrijke bedrijven verdwijnen naar het buitenland. En dan sta je erbij en kijk je er naar. Dat gebeurde bijvoorbeeld bij Organon en dreigde een paar jaar geleden nog te gebeuren met PostNL. Nadat er een bod kwam uit België begon het kabinet zich er ineens tegenaan te bemoeien en de overname ging niet door. Nadat ook Akzo dreigde te ver dwijnen, werd snel gewerkt aan wetgeving om bedrijven beter te beschermen tegen vijandelijke overnames. En nu gaat het kabinet nog ver der door actief een belang te ne men in Air France KLM. Dat is ook logisch, want het gaat niet om een eenvoudige luchtvaart maatschappij. Het gaat om het belang van Schiphol, een van de peilers van onze economie. KLM voert veel internationale vluch ten uit vanaf Amsterdam. Vluch ten die dreigen te worden overge heveld naar Parijs omdat daar binnen de holding Air France- KLM al langer aan wordt getrok ken. En als dat gebeurt, wordt Ne derland minder interessant voor buitenlandse bedrijven om zich hier te vestigen. Volgens minister Cora van Nieuwenhuizen (Ver keer) is Schiphol goed voor 113.000 banen. ,,En dat staat nog los van alle werkgelegenheid die we krijgen door de internationale bereikbaarheid.'' Volgens het kabinet moet het Nederlands belang worden ver dedigd. Dat dat nodig is, bleek al uit de rel rond de herbenoeming van KLM-topman Pieter Elbers. De Fransen wilden van hem af omdat hij een sta-in-de-weg was en in de ogen van de holding te veel opkwam voor het Neder landse belang. Ook toen be moeide het kabinet zich ermee en de herbenoeming kwam er toch. Maar vertrouwen doet het kabinet de Fransen niet. We zijn wel goed, maar niet meer gek, zal het kabinet hebben gedacht. Bijzondere bromfietsen, waaron der de Stint valt, moeten voortaan een extra rem hebben, de zitplaat sen moeten veiligheidsgordels krijgen. Verkeersminister Cora van Nieuwenhuizen heeft dat geregeld. Voortaan mogen nog maximaal acht passagiers worden vervoerd. Nu passen tien kinderen in het karretje én een bestuurder. Ook ondergaan de Stints straks een jaarlijkse check en risicogerichte controles bij fabrikanten. Minister Van Nieuwenhuizen scherpt de regels mede aan van wege het ongeval met een Stint in Oss vorig jaar. Daarbij kwamen vier kinderen om het leven. De minister wil op korte termijn met de Tweede Kamer in gesprek over de nieuwe eisen. ,,Met deze eisen zetten we de veiligheid van bestuurders, passa giers en andere weggebruikers op de eerste plek'', aldus de minister. ,,De eisen aan fabrikanten zijn duidelijker en steviger, waarbij we nog steeds ruimte bieden voor innovatieve voertuigen.'' De verwachting is dat er volgend jaar een definitieve set eisen komt voor bijzondere bromfietsen. Dan wil de minister ook een rijbewijs verplichten voor bestuurders die personen vervoeren. ,,Ik ben blij dat de minister vol strekt logische eisen stelt'', zegt Gjalt Jellesma van BOinK (belan genvereniging voor ouders in de kinderopvang). ,,Maar die regel dat een Stint maximaal acht kinderen mag vervoeren, bevalt ons niet.'' De norm is groepjes van tien. ,,Dus moeten we vaker rijden op risicovolle trajecten, en dan boek je per saldo geen veiligheids winst.'' Alle Stints moeten nog worden aangepast volgens een door de RDW goedgekeurd mo del. De fabrikant van de karretjes heeft al laten weten dit vóór de start van het nieuwe schooljaar mogelijk te willen maken. Deze week leerde ik een nieuw fenomeen kennen: zonschaamte. Mensen die genoten van het vroege lenteweer, maar er schuld bewust achteraan riepen dat ze zich daar ook een beetje schuldig over voelden, want ja, dit is de kli maatverandering waar we zo te gen ageren. Columniste Linda Akker mans schreef in het Bra bants Dag blad dat ze met een woensdag 27 februari 2019 Een van de grootste sportwin- kelketens in Frankrijk heeft in allerijl de verkoop van een spor tieve hoofddoek afgelast. Franse politici buitelden over elkaar om de verkoop van een 'hijab' in het assortiment van Decathlon te veroordelen. Frank Renout Frankrijk Kabinet verdedigt Nederlands belang GO Protectionisme is geen vies woord meer in de Nederlandse politiek. Dat het kabinet een fors percentage aandelen in de holding Air France-KLM zou verwerven, was een paar jaar geleden nog ondenkbaar Hans van Soest -Cora van Nieuwenhuizen, minister De gereviseerde Stint moet aan strenge eisen voldoen, voordat de elektrische kar weer de weg op mag. Ook komt er stevig toezicht op alle modellen. Edwin van der Aa Den Haag Kijk op de site bij /video Dit zijn de nieuwe regels van de Stint.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 6