NYNKEDEJONG
te
Frankrijk wil geen
sporthoofddoek
Gordels, extra rem en hooguit
acht kinderen in een Stint
6
Analyse
Column
^0 @nynke
Het was een prachtige mid
dag. De IJssel lag te schitte
ren in haar uiterwaarden.
De dunne bandjes van mijn race
fiets zoefden over het fietspad, op
naar Wijhe, of waar de wind me
verder zou brengen. De zon
brandde op de lange mouwen van
mijn fietsjasje. Te warm gekleed
van huis gegaan, terwijl het eind
februari was.
'Vliegschaamte' is inmiddels
een vrij bekende term. De
schaamte die je voelt bij het boe
ken van een vliegticket, omdat je
je bedenkt hoe slecht vliegen is
voor het milieu. Sommige mensen
hebben daar last van.
licht schuldgevoel in de tuin van
de zon zat te genieten.
De opwarming van de aarde is
een reden om te protesteren, maar
verrek, 17 graden en zon is óók
heel fijn. Mag je daar dan niet van
genieten? Ja natuurlijk wel. Pro
beer ook maar eens niet te genie
ten wanneer je dat wel doet. Daar
is geen beginnen aan. En het
klimaat verandert ook niet wan
neer jij voor straf met de lamellen
dicht op de bank gaat zitten mok
ken dat dit geen temperaturen zijn
voor februari.
Ik geniet me dezer dagen hele
maal suf. Maar op het fietspad
naar Wijhe dacht ik ook: nu is het
fijn. Maar 's zomers vier weken
lang 40 graden is dat niet. Een paar
onverwachte lentedagen zijn te
gek, maar een Elfstedentocht is
nog veel gaver. Met dit weer ben ik
graag op de Wadden, maar ik wil
ook graag dat de Wadden over
honderd jaar nog bestaan, en niet
zijn weggespoeld.
Gebruik de mooie dagen om
zoveel mogelijk buiten te zijn,
om ons mooie landje in optima
forma te bekijken. Zodat je weer
ziet: dit landschap is de moeite
waard om goed voor te zorgen.
Bewust genieten. Meer kun je niet
doen.
Klimaat verandert
niet als jij op de bank
gaat zitten mokken
Sportwinkelketen Decathlon zag
de sporthoofddoek als hebbeding
voor de joggende moslima. ,,Wij
willen dat iedere vrouw kan rennen
waar zij wil, onafhankelijk van haar
cultuur'', liet het bedrijf gisteren
weten. Maar dat was buiten de
Franse politiek gerekend. ,,Dit ge
tuigt van een visie op de vrouw die
ik niet deel'', reageerde minister
van Gezondheidszorg Agnès
Buzyn. ,,Het lijkt me beter als de
hoofddoek niet wordt aangemoe
digd door een Frans merk.''
Ook de oppositie was tegen de
sporthijab. De socialisten riepen op
tot een boycot van Decathlon (dat
ook winkels heeft in Nederland).
De rechtse oppositiepartijLes
Républicains (LR) zei dat de 'waar
digheid en vrijheid van vrouwen'
op het spel staat. ,,Een Frans bedrijf
legt seksuele apartheid op: walge
lijk'', twitterde Valérie Boyer.
De rechts-radicale politicus Ni
colas Dupont-Aignan steunde een
boycot. ,,Ik wil niet dat mijn twee
dochters opgroeien in een land
waar de plaats van de vrouw straks
net zo is als in Saoedi-Arabië.''
Dat werd Decathlon allemaal te
veel. Terwijl het niet het eerste
Westerse merk is dat met een
(sport)hijab komt. Eerder deden
bijvoorbeeld Nike, H&M en Uniqlo
dat al. Maar Decathlon zou wel het
W Decathlon zou
eerste Franse merk
zijn dat sporthijab
opneemt in collectie
eerste Franse merk worden dat de
hoofddoek opneemt in de collectie.
Aanvankelijk was deze alleen be
doeld voor de Marokkaanse markt.
Maar later werd besloten om het
kledingstuk ook in Frankrijk - en
elders - te gaan verkopen.
In het vorige kabinet dreigde de
Nederlandse luchtvaartmaat
schappij ook al het onderspit
te delven in de machtsstrijd met
de Fransen. Maar het toenmalige
kabinet weigerde nog het aande
lenpakket in KLM uit te breiden.
Maar er is iets veranderd.
De coup van minister Wopke
Hoekstra zal de Fransen rauw op
hun dak vallen. Pas net voor de
persconferentie waarin de minis
ter van Financiën de aandelen-
koop gisteravond bekendmaakte,
werd de Franse president Macron
gebeld. Maar liefst 680 miljoen
euro heeft het kabinet ervoor
over om zeggenschap te verwer
ven in het bedrijf. Geld waarmee
het de belangen van Nederland
hoopt veilig te stellen. En het ka
binet is bereid nog meer uit te ge
ven, want het wil net zo veel aan
delen verwerven als de Franse
staat heeft in de holding.
Het geeft aan dat het het kabi
net menens is. Premier Mark
Rutte heeft al eens eerder gezegd
dat de teloorgang van ABN Amro
iets is 'wat hij nooit meer wil
meemaken'. De bank was een
grote multinational, totdat het
ten prooi viel aan buitenlandse
spelers. Na het faillissement
moesten we - ook toen - de Fran
sen van ons af houden om in elk
geval de Nederlandse inboedel
terug te krijgen.
Waar Nederland vaak met een
beschuldigende vinger wees naar
andere landen die hun eigen be
drijven ondersteunden en voor-
Schiphol is goed
voor 113.000
banen. En dat
staat los van alle
werkgelegenheid
doorde
internationale
bereikbaarheid
trokken, daar is ons land de laat
ste jaren tot inkeer gekomen. De
politiek lijkt tot het inzicht geko
men dat we niet kunnen achter
blijven.
Lang was het adagium dat 'de
markt zijn werk moest doen'.
Maar de markt kan er ook voor
zorgen dat belangrijke bedrijven
verdwijnen naar het buitenland.
En dan sta je erbij en kijk je er
naar. Dat gebeurde bijvoorbeeld
bij Organon en dreigde een paar
jaar geleden nog te gebeuren met
PostNL. Nadat er een bod kwam
uit België begon het kabinet zich
er ineens tegenaan te bemoeien
en de overname ging niet door.
Nadat ook Akzo dreigde te ver
dwijnen, werd snel gewerkt aan
wetgeving om bedrijven beter te
beschermen tegen vijandelijke
overnames.
En nu gaat het kabinet nog ver
der door actief een belang te ne
men in Air France KLM. Dat is
ook logisch, want het gaat niet
om een eenvoudige luchtvaart
maatschappij. Het gaat om het
belang van Schiphol, een van de
peilers van onze economie. KLM
voert veel internationale vluch
ten uit vanaf Amsterdam. Vluch
ten die dreigen te worden overge
heveld naar Parijs omdat daar
binnen de holding Air France-
KLM al langer aan wordt getrok
ken.
En als dat gebeurt, wordt Ne
derland minder interessant voor
buitenlandse bedrijven om zich
hier te vestigen. Volgens minister
Cora van Nieuwenhuizen (Ver
keer) is Schiphol goed voor
113.000 banen. ,,En dat staat nog
los van alle werkgelegenheid die
we krijgen door de internationale
bereikbaarheid.''
Volgens het kabinet moet het
Nederlands belang worden ver
dedigd. Dat dat nodig is, bleek al
uit de rel rond de herbenoeming
van KLM-topman Pieter Elbers.
De Fransen wilden van hem af
omdat hij een sta-in-de-weg was
en in de ogen van de holding te
veel opkwam voor het Neder
landse belang. Ook toen be
moeide het kabinet zich ermee
en de herbenoeming kwam er
toch. Maar vertrouwen doet het
kabinet de Fransen niet. We zijn
wel goed, maar niet meer gek, zal
het kabinet hebben gedacht.
Bijzondere bromfietsen, waaron
der de Stint valt, moeten voortaan
een extra rem hebben, de zitplaat
sen moeten veiligheidsgordels
krijgen. Verkeersminister Cora van
Nieuwenhuizen heeft dat geregeld.
Voortaan mogen nog maximaal
acht passagiers worden vervoerd.
Nu passen tien kinderen in het
karretje én een bestuurder. Ook
ondergaan de Stints straks een
jaarlijkse check en risicogerichte
controles bij fabrikanten.
Minister Van Nieuwenhuizen
scherpt de regels mede aan van
wege het ongeval met een Stint in
Oss vorig jaar. Daarbij kwamen
vier kinderen om het leven. De
minister wil op korte termijn met
de Tweede Kamer in gesprek over
de nieuwe eisen.
,,Met deze eisen zetten we de
veiligheid van bestuurders, passa
giers en andere weggebruikers op
de eerste plek'', aldus de minister.
,,De eisen aan fabrikanten zijn
duidelijker en steviger, waarbij we
nog steeds ruimte bieden voor
innovatieve voertuigen.''
De verwachting is dat er volgend
jaar een definitieve set eisen komt
voor bijzondere bromfietsen. Dan
wil de minister ook een rijbewijs
verplichten voor bestuurders die
personen vervoeren.
,,Ik ben blij dat de minister vol
strekt logische eisen stelt'', zegt
Gjalt Jellesma van BOinK (belan
genvereniging voor ouders in de
kinderopvang). ,,Maar die regel dat
een Stint maximaal acht kinderen
mag vervoeren, bevalt ons niet.''
De norm is groepjes van tien.
,,Dus moeten we vaker rijden op
risicovolle trajecten, en dan boek
je per saldo geen veiligheids
winst.'' Alle Stints moeten nog
worden aangepast volgens een
door de RDW goedgekeurd mo
del. De fabrikant van de karretjes
heeft al laten weten dit vóór de
start van het nieuwe schooljaar
mogelijk te willen maken.
Deze week leerde ik een nieuw
fenomeen kennen: zonschaamte.
Mensen die genoten van het
vroege lenteweer, maar er schuld
bewust achteraan riepen dat ze
zich daar ook een beetje schuldig
over voelden, want ja, dit is de kli
maatverandering waar we zo te
gen ageren.
Columniste
Linda Akker
mans schreef
in het Bra
bants Dag
blad dat ze
met
een
woensdag 27 februari 2019
Een van de grootste sportwin-
kelketens in Frankrijk heeft in
allerijl de verkoop van een spor
tieve hoofddoek afgelast.
Franse politici buitelden over
elkaar om de verkoop van een
'hijab' in het assortiment van
Decathlon te veroordelen.
Frank Renout
Frankrijk
Kabinet verdedigt
Nederlands belang
GO
Protectionisme is geen vies
woord meer in de Nederlandse
politiek. Dat het kabinet een
fors percentage aandelen in de
holding Air France-KLM zou
verwerven, was een paar jaar
geleden nog ondenkbaar
Hans van Soest
-Cora van Nieuwenhuizen,
minister
De gereviseerde Stint moet aan
strenge eisen voldoen, voordat
de elektrische kar weer de weg
op mag. Ook komt er stevig
toezicht op alle modellen.
Edwin van der Aa
Den Haag
Kijk op de site bij /video
Dit zijn de nieuwe regels
van de Stint.