1
A'*\
12 NIEUWS
INTERVIEW PETER JOCHEMS
Peter Jochems juicht
de extra aandacht dit
jaar voor Rembrandt,
toe. Want hoe meer
aandacht voor hem
en andere
kunstschilders uit de
Gouden Eeuw, hoe
beter.
De Sprundelse kunstenaar
maakte in 2003 een re
constructie van een gro
tendeels verloren ge-
gane Rembrandt. Een
project van een jaar of vijf dat leidde
tot een doek van zo'n twee bij drie
meter dat enkele weken in de kerk
van Etten-Leur hing.
Nu schildert hij vooral vrouwen,
ingetogen vrouwen. Peter heeft daar
bij drie voorbeelden: de Mona Lisa
van Leonardo da Vinci, Het meisje
met de parel van Johannes Vermeer
en het borstbeeld van Nefertite uit
het oude Egypte.
,,Wat zij honderden jaren geleden
konden maken, is erg hoogstaand.
Iemand als Rembrandt was zo ver
schrikkelijk goed, dat je per definitie
faalt, als je dat wilt benaderen. Maar
het gaat mij om de gedachte.
Daarom vind ik dat tv-programma
Project Rembrandt rond zijn 350-ja-
rige sterfdag, wel aardig. Een klas
sieke schilder op frisse manier voor
het voetlicht brengen. Dat is altijd
goed."
,,Nee, dat vind ik niet. De nadruk ligt
over het algemeen op hedendaagse
kunst. Het zou mooi zijn als er op de
kunstopleidingen meer aandacht
komt voor de technieken van de oude
meesters. Achteraf gezien kwam ik er
achter dat ik te weinig geleerd heb
over de technieken van de oude mees
ters. Dat vond ik jammer."
,,Het onderzoek naar hoe ze in de ze
ventiende eeuw schilderden, loopt
als een rode draad door mijn leven en
werk. Ik heb heel veel gelezen in
oude boeken over kleuren mengen,
lichtval, compositie. Ik wilde als
Rembrandt schilderen, maar dat had
ik niet geleerd op de academie. Het
idee om een reconstructie te maken,
leek op zeker moment interessant en
m
daar kwam langdurig onderzoek uit
voort."
,,Ja, in 1656 zat Rembrandt financieel in
de knel en nam hij een opdracht aan
een anatomische les te schilderen. Die
van dr. Deyman. Daar is vanwege een
brand in 1723 alleen een fragment van
over. Dat hangt in het Amsterdams
Historisch Museum. De vraag is hoe
het er in zijn geheel uitzag. Ik ging elk
lijntje bestuderen en interpreteren en
vormde me zo een beeld, alles uitge
werkt op millimeter papier."
Een monnikenwerk?
,,Ja. Ik werk sowieso niet snel. Met zo'n
fijnzinnige werkwijze is het na een
aantal uren moeilijk je nog optimaal te
concentreren. Mijn productie is klein,
misschien tweehonderd werken. En
zo'n groot doek, daar ben ik later nooit
meer aan begonnen. Meestal schilder
ik aan de keukentafel, nooit langer dan
een paar uur, vooral kleine schilde
rijen op schilderskarton, dat vind ik
prettiger werken dan opgespannen
canvas."
,,Ja, dat vind ik wel een mooi onder-
PASPOORTJE
Ik wil in ieder geval
schilderijen maken
waar mensen van
kunnen genieten
werp. Ik heb altijd drie vrouwen in
gedachten, de Mona Lisa, Het meisje
met de parel en Nefertite."
Zijn zij uw modellen?
,,Nee, via Instagram of Facebook doe ik
een oproep en dan maak ik een af
spraak voor een fotoshoot. Er staat veel
werk van mij op YouTube, dus ze kun
nen zien dat ik een serieuze kunste
naar ben. De laatste keer was ik bij
voorbeeld bij de Dom in Utrecht. Daar
maakte ik honderden foto's in allerlei
settings, in overleg met het model. Ik
kies de beste uit, die vormen de basis
voor het schilderij dat ik maak. Hier
aan de keukentafel, ja."
,,Ja, maar die kunnen ook verstild zijn,
zoals mijn drie voorbeelden. Als je ze
laat lachen, wordt het vaak zo ver
krampt. Ik wil dat mijn werk een mo
derne uitstraling heeft, gevoed door
technieken van de oude meesters, bij
voorbeeld qua lichtval. Tegenwoordig
wil ik vrouwen laten zien in relatie tot
hun omgeving, niet geïsoleerd en het
liefst in een stedelijke omgeving."
,,Ik heb nooit de behoefte gehad naar
de grote stad te gaan. Ik vind het pret
tig hier. We - mijn vader en ik - wonen
in een rustige straat, maar toch overal
vlakbij."
,,Ja. Ik ben niet bekend en niet verbon
den aan een galerie. Af en toe doe ik
mee aan een wedstrijd. Ik overweeg
nu mee te doen aan de online wed
strijd rond het Rembrandtjaar. Als ik
naar de toekomst kijk, wil ik me meer
concentreren op het schilderen. Het is
moeilijk van de kunst te leven, maar ik
wil werkstukken maken die ertoe
doen. In ieder geval schilderijen ma
ken waar mensen van kunnen genie
ten."
woensdag 27 februari 2019
VL
Wie Rembrandt wil
benaderen, faalt per definitie
Florence Imandt
Sprundel
Waar komt uw fascinatie voor de
oude meesters vandaan?
Geven kunstopleidingen genoeg
aandacht aan de zeventiende
eeuw?
Hoe belangrijk is Rembrandt voor
u?
U ging een schilderij van Rem
brandt reconstrueren?
U schildert vooral vrouwen...
Peter Jochems, kun
stenaar uit Sprundel is
gefascineerd door de
oude meesters. foto
EDWIN WIEKENS/PIX4PROFS
Peter Jochems
Geboren april 1972 in Sprundel
Opleiding: Mariabasisschool, Mavo
Rucphen en havo op de KSE in Etten-
Leur, Academie voor Beeldende Vor
ming Tilburg
Werkzaam als zelfstandig kunste
naar
Burgerlijke staat: vrijgezel
-Peter Jochems
Het zijn moderne vrouwen.
U bent altijd in uw geboortedorp
Sprundel gebleven.
Maakt dat exposeren niet lastig?