1 A'*\ 12 NIEUWS INTERVIEW PETER JOCHEMS Peter Jochems juicht de extra aandacht dit jaar voor Rembrandt, toe. Want hoe meer aandacht voor hem en andere kunstschilders uit de Gouden Eeuw, hoe beter. De Sprundelse kunstenaar maakte in 2003 een re constructie van een gro tendeels verloren ge- gane Rembrandt. Een project van een jaar of vijf dat leidde tot een doek van zo'n twee bij drie meter dat enkele weken in de kerk van Etten-Leur hing. Nu schildert hij vooral vrouwen, ingetogen vrouwen. Peter heeft daar bij drie voorbeelden: de Mona Lisa van Leonardo da Vinci, Het meisje met de parel van Johannes Vermeer en het borstbeeld van Nefertite uit het oude Egypte. ,,Wat zij honderden jaren geleden konden maken, is erg hoogstaand. Iemand als Rembrandt was zo ver schrikkelijk goed, dat je per definitie faalt, als je dat wilt benaderen. Maar het gaat mij om de gedachte. Daarom vind ik dat tv-programma Project Rembrandt rond zijn 350-ja- rige sterfdag, wel aardig. Een klas sieke schilder op frisse manier voor het voetlicht brengen. Dat is altijd goed." ,,Nee, dat vind ik niet. De nadruk ligt over het algemeen op hedendaagse kunst. Het zou mooi zijn als er op de kunstopleidingen meer aandacht komt voor de technieken van de oude meesters. Achteraf gezien kwam ik er achter dat ik te weinig geleerd heb over de technieken van de oude mees ters. Dat vond ik jammer." ,,Het onderzoek naar hoe ze in de ze ventiende eeuw schilderden, loopt als een rode draad door mijn leven en werk. Ik heb heel veel gelezen in oude boeken over kleuren mengen, lichtval, compositie. Ik wilde als Rembrandt schilderen, maar dat had ik niet geleerd op de academie. Het idee om een reconstructie te maken, leek op zeker moment interessant en m daar kwam langdurig onderzoek uit voort." ,,Ja, in 1656 zat Rembrandt financieel in de knel en nam hij een opdracht aan een anatomische les te schilderen. Die van dr. Deyman. Daar is vanwege een brand in 1723 alleen een fragment van over. Dat hangt in het Amsterdams Historisch Museum. De vraag is hoe het er in zijn geheel uitzag. Ik ging elk lijntje bestuderen en interpreteren en vormde me zo een beeld, alles uitge werkt op millimeter papier." Een monnikenwerk? ,,Ja. Ik werk sowieso niet snel. Met zo'n fijnzinnige werkwijze is het na een aantal uren moeilijk je nog optimaal te concentreren. Mijn productie is klein, misschien tweehonderd werken. En zo'n groot doek, daar ben ik later nooit meer aan begonnen. Meestal schilder ik aan de keukentafel, nooit langer dan een paar uur, vooral kleine schilde rijen op schilderskarton, dat vind ik prettiger werken dan opgespannen canvas." ,,Ja, dat vind ik wel een mooi onder- PASPOORTJE Ik wil in ieder geval schilderijen maken waar mensen van kunnen genieten werp. Ik heb altijd drie vrouwen in gedachten, de Mona Lisa, Het meisje met de parel en Nefertite." Zijn zij uw modellen? ,,Nee, via Instagram of Facebook doe ik een oproep en dan maak ik een af spraak voor een fotoshoot. Er staat veel werk van mij op YouTube, dus ze kun nen zien dat ik een serieuze kunste naar ben. De laatste keer was ik bij voorbeeld bij de Dom in Utrecht. Daar maakte ik honderden foto's in allerlei settings, in overleg met het model. Ik kies de beste uit, die vormen de basis voor het schilderij dat ik maak. Hier aan de keukentafel, ja." ,,Ja, maar die kunnen ook verstild zijn, zoals mijn drie voorbeelden. Als je ze laat lachen, wordt het vaak zo ver krampt. Ik wil dat mijn werk een mo derne uitstraling heeft, gevoed door technieken van de oude meesters, bij voorbeeld qua lichtval. Tegenwoordig wil ik vrouwen laten zien in relatie tot hun omgeving, niet geïsoleerd en het liefst in een stedelijke omgeving." ,,Ik heb nooit de behoefte gehad naar de grote stad te gaan. Ik vind het pret tig hier. We - mijn vader en ik - wonen in een rustige straat, maar toch overal vlakbij." ,,Ja. Ik ben niet bekend en niet verbon den aan een galerie. Af en toe doe ik mee aan een wedstrijd. Ik overweeg nu mee te doen aan de online wed strijd rond het Rembrandtjaar. Als ik naar de toekomst kijk, wil ik me meer concentreren op het schilderen. Het is moeilijk van de kunst te leven, maar ik wil werkstukken maken die ertoe doen. In ieder geval schilderijen ma ken waar mensen van kunnen genie ten." woensdag 27 februari 2019 VL Wie Rembrandt wil benaderen, faalt per definitie Florence Imandt Sprundel Waar komt uw fascinatie voor de oude meesters vandaan? Geven kunstopleidingen genoeg aandacht aan de zeventiende eeuw? Hoe belangrijk is Rembrandt voor u? U ging een schilderij van Rem brandt reconstrueren? U schildert vooral vrouwen... Peter Jochems, kun stenaar uit Sprundel is gefascineerd door de oude meesters. foto EDWIN WIEKENS/PIX4PROFS Peter Jochems Geboren april 1972 in Sprundel Opleiding: Mariabasisschool, Mavo Rucphen en havo op de KSE in Etten- Leur, Academie voor Beeldende Vor ming Tilburg Werkzaam als zelfstandig kunste naar Burgerlijke staat: vrijgezel -Peter Jochems Het zijn moderne vrouwen. U bent altijd in uw geboortedorp Sprundel gebleven. Maakt dat exposeren niet lastig?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 55