Minder windmolens,
maar meer energie
Gemeente beperkt
schade aan Sloebos
7
SPOORTUNNEL GOES WERKZAAMHEDEN
Over anderhalve
week breken 76
spannende uren
aan voor de mannen
en vrouwen die
werken aan de
spoortunnel in Goes.
'Het wordt haast een
militaire operatie.'
Woonwijk enige
alternatief voor
brandweer
Al ruim vijf maanden
wordt met man en
macht gewerkt aan de
spoortunnel (officieel
een spooronderdoorgang) bij de
Van Hertumweg, zodat auto's
vanaf begin 2020 onder het spoor
door kunnen rijden. Aan zowel de
noord- als de zuidkant van het
spoor zijn de tunnelbakken al
goed zichtbaar, wat ook meteen
duidelijk maakt hoe het verkeer
straks gaat rijden.
Voor de aanleg van de daadwer
kelijke tunnel onder het spoor
moet het treinverkeer een aantal
weekenden worden stilgelegd. Dat
gebeurt in het weekend van vrij
dag 8 tot en met zondag 10 maart
voor de tweede keer. ,,In 76 uur
moet dan een gigantische hoeveel
heid werk worden verzet'', zegt
gemeentelijk projectleider Victor
de Vries. Uitlopen is geen optie,
want maandagochtend moeten de
treinen hoe dan ook weer rijden.
,,We hebben een planning die tot
op het kwartier nauwkeurig is.''
De nodige druk
Bouwmanager Stan Sontrop van
ProRail legt uit dat treinvrije
weekenden twee tot drie jaar
vooraf moeten worden aange
vraagd. Op het laatste moment een
weekje verschuiven is er niet bij.
Dat zorgt voor de nodige druk. Al-
les moet gereed zijn om de ge
plande werkzaamheden in het al
jaren vaststaande weekend te kun
nen uitvoeren. ,,Tot nu toe is alles
zonder grote problemen verlopen''
zegt projectleider Reinier Bakker
van aannemer Gebroeders de Ko
ning. ,,We zijn er klaar voor om tij
dens het treinvrije weekend heel
veel werk te gaan verzetten. Liever
zien we de treinen natuurlijk twee
weken niet rijden, dan hoeven we
ook niet 's nachts te werken, maar
dat is uiteraard geen optie. We
gaan het in 76 uur doen.''
Onder het bestaande spoor wor
den in het weekend van 8 tot en
met 10 maart damwanden en 27
Liever zien we de
treinen twee weken
niet rijden, maar dat is
uiteraard geen optie
funderingspalen aangebracht. On
der meer door de palen te boren,
wordt geprobeerd zo weinig mo
gelijk overlast te veroorzaken.
,,Maar er gaat zeker geluidsoverlast
komen, ook in de nachtelijke
uren'', zegt De Vries eerlijk.
Om de werkzaamheden te kun
nen uitvoeren, wordt natuurlijk
eerst het spoor weggehaald om dat
aan het eind van het weekend
weer terug te plaatsen. ,,In feite
ziet het er maandag weer net zo
uit als op de vrijdag ervoor'', zegt
Sontrop. ,,Er wordt een weekend
keihard gewerkt, maar je zult er
nadien weinig van zien.''
Uitkijkplatform
Gedurende het weekend is er na
tuurlijk wel van alles te zien. Goe-
senaren die de werkzaamheden
willen aanschouwen, kunnen dat
doen vanaf een uitkijkplatform bij
de zuidelijke ingang van het be-
staande stationstunneltje.
,,Daar hebben mensen een
prima uitzicht'', belooft De Vries.
Het platform blijft daarna liggen.
In april komt er namelijk nog een
treinvrij weekend. Dan staat weer
een aanzienlijke klus op het pro
gramma, namelijk het inrijden van
de twee spoordekken (zeg maar de
plafonds van de spoortunnel, waar
de treinen straks overheen rijden).
Deze dekken, waarvan de zwaar
ste pakweg 1,2 miljoen kilo weegt,
worden momenteel op de bouw
locatie in Goes gemaakt. Ze zijn
veel te groot en te zwaar om van
elders naar Goes te worden ver
voerd.
HEINKENSZAND Er is geen al
ternatieve locatie voor de
nieuwe brandweerpost in Hein-
kenszand te vinden. Daarom
heeft het college van B en W
van de gemeente Borsele beslo
ten dat de post definitief in de
wijk Over de Dijk komt. Direct
omwonenden zijn tegen de ves
tiging van de post in hun straat.
Het college hoopt hun bezwaren
weg te nemen door ze te betrek
ken bij het ontwerp van de
nieuwe post. De brandweer van
Heinkenszand moet verhuizen,
omdat de Lidl op de huidige lo
catie gaat bouwen. De gemeen
teraad moet nog instemmen met
de nieuwe locatie.
BORSSELE Het Sloebos bij
Borssele is niet helemaal te
redden, maar de gevreesde
kaalslag wordt minder groot
dan in eerste instantie gedacht
werd. Op uitdrukkelijk ver
zoek van de gemeente Borsele
heeft netwerkbeheerder Ten-
neT nog eens naar het project
gekeken. Dat heeft opgeleverd
dat minder bomen het veld
moeten ruimen voor wegen en
stroomkabels.
TenneT moet voor de aanleg
van een nieuwe hoogspan
ningslijn richting Rilland een
tijdelijke leiding aanleggen.
Die lijn blijft ongeveer twee
jaar in gebruik en komt door
het Sloebos, de natuurlijke
buffer van groen tussen het in
dustriegebied en het dorp. Een
alternatief, over het land van
een plaatselijke boer, gaat niet
door, omdat de boer en Tennet
er financieel niet uitkomen.
Maar omdat TenneT en de ge
meente inmiddels beseffen dat
het dorp veel waarde hecht
aan de groene buffer, is ge
zocht naar een manier om zo
min mogelijk schade aan het
bos toe te brengen. Als de tij
delijke lijn wordt afgebroken,
worden nieuwe bomen en
struiken geplant.
KAPELLE Minder windmolens en
toch drie keer zoveel opbrengst. In
de Willem Annapolder in Kapelle
gaat dat mogelijk gebeuren. Over
het initiatief worden momenteel
gesprekken gevoerd.
,,De bedoeling is dat het aantal
wordt teruggebracht van twaalf
naar tien turbines. Maar dan wel
met een verdrievoudiging van ver
mogen'', verklaart de Kapelse wet
houder Jon Herselman. ,,In de Wil
lem Annapolder staan nu tien
windmolens. En richting Schore
staan er nog eens twee, die moeten
weg voor de dijkversterking.
Volgens de wethouder leveren de
huidige windturbines ten zuiden
van de A58 tien Megawatt aan pro-
ductie op. ,,Het is de bedoeling om
daar in de toekomst dertig Mega
watt van te maken. De ashoogte
willen de drie partijen tussen de 90
en 115 meter maken." Ter vergelij
king: de tien turbines die er nu
staan, zitten met hun as op 70 me
ter.
Pril stadium
Wanneer het plan uitgevoerd kan
worden is volgens Herselman nog
niet te zeggen. Het verkeert volgens
hem allemaal nog in een pril sta
dium. „Daarvoor moet eerst het be
stemmingsplan door de raad en
moeten onder meer de omwonen
den uitvoerig geïnformeerd wor
den."
woensdag 27 februari 2019
BE
'Keihard werken' in treinvrij weekend
Rob Paardekam
Goes
-Reinier Bakker, projectleider
4ij3
De tunnelbak (de ingang van de toekomstige tunnel) aan de zuidzijde van het spoor is al goed zichtbaar. foto johan van der heijden