Minder windmolens, maar meer energie Gemeente beperkt schade aan Sloebos 7 SPOORTUNNEL GOES WERKZAAMHEDEN Over anderhalve week breken 76 spannende uren aan voor de mannen en vrouwen die werken aan de spoortunnel in Goes. 'Het wordt haast een militaire operatie.' Woonwijk enige alternatief voor brandweer Al ruim vijf maanden wordt met man en macht gewerkt aan de spoortunnel (officieel een spooronderdoorgang) bij de Van Hertumweg, zodat auto's vanaf begin 2020 onder het spoor door kunnen rijden. Aan zowel de noord- als de zuidkant van het spoor zijn de tunnelbakken al goed zichtbaar, wat ook meteen duidelijk maakt hoe het verkeer straks gaat rijden. Voor de aanleg van de daadwer kelijke tunnel onder het spoor moet het treinverkeer een aantal weekenden worden stilgelegd. Dat gebeurt in het weekend van vrij dag 8 tot en met zondag 10 maart voor de tweede keer. ,,In 76 uur moet dan een gigantische hoeveel heid werk worden verzet'', zegt gemeentelijk projectleider Victor de Vries. Uitlopen is geen optie, want maandagochtend moeten de treinen hoe dan ook weer rijden. ,,We hebben een planning die tot op het kwartier nauwkeurig is.'' De nodige druk Bouwmanager Stan Sontrop van ProRail legt uit dat treinvrije weekenden twee tot drie jaar vooraf moeten worden aange vraagd. Op het laatste moment een weekje verschuiven is er niet bij. Dat zorgt voor de nodige druk. Al- les moet gereed zijn om de ge plande werkzaamheden in het al jaren vaststaande weekend te kun nen uitvoeren. ,,Tot nu toe is alles zonder grote problemen verlopen'' zegt projectleider Reinier Bakker van aannemer Gebroeders de Ko ning. ,,We zijn er klaar voor om tij dens het treinvrije weekend heel veel werk te gaan verzetten. Liever zien we de treinen natuurlijk twee weken niet rijden, dan hoeven we ook niet 's nachts te werken, maar dat is uiteraard geen optie. We gaan het in 76 uur doen.'' Onder het bestaande spoor wor den in het weekend van 8 tot en met 10 maart damwanden en 27 Liever zien we de treinen twee weken niet rijden, maar dat is uiteraard geen optie funderingspalen aangebracht. On der meer door de palen te boren, wordt geprobeerd zo weinig mo gelijk overlast te veroorzaken. ,,Maar er gaat zeker geluidsoverlast komen, ook in de nachtelijke uren'', zegt De Vries eerlijk. Om de werkzaamheden te kun nen uitvoeren, wordt natuurlijk eerst het spoor weggehaald om dat aan het eind van het weekend weer terug te plaatsen. ,,In feite ziet het er maandag weer net zo uit als op de vrijdag ervoor'', zegt Sontrop. ,,Er wordt een weekend keihard gewerkt, maar je zult er nadien weinig van zien.'' Uitkijkplatform Gedurende het weekend is er na tuurlijk wel van alles te zien. Goe- senaren die de werkzaamheden willen aanschouwen, kunnen dat doen vanaf een uitkijkplatform bij de zuidelijke ingang van het be- staande stationstunneltje. ,,Daar hebben mensen een prima uitzicht'', belooft De Vries. Het platform blijft daarna liggen. In april komt er namelijk nog een treinvrij weekend. Dan staat weer een aanzienlijke klus op het pro gramma, namelijk het inrijden van de twee spoordekken (zeg maar de plafonds van de spoortunnel, waar de treinen straks overheen rijden). Deze dekken, waarvan de zwaar ste pakweg 1,2 miljoen kilo weegt, worden momenteel op de bouw locatie in Goes gemaakt. Ze zijn veel te groot en te zwaar om van elders naar Goes te worden ver voerd. HEINKENSZAND Er is geen al ternatieve locatie voor de nieuwe brandweerpost in Hein- kenszand te vinden. Daarom heeft het college van B en W van de gemeente Borsele beslo ten dat de post definitief in de wijk Over de Dijk komt. Direct omwonenden zijn tegen de ves tiging van de post in hun straat. Het college hoopt hun bezwaren weg te nemen door ze te betrek ken bij het ontwerp van de nieuwe post. De brandweer van Heinkenszand moet verhuizen, omdat de Lidl op de huidige lo catie gaat bouwen. De gemeen teraad moet nog instemmen met de nieuwe locatie. BORSSELE Het Sloebos bij Borssele is niet helemaal te redden, maar de gevreesde kaalslag wordt minder groot dan in eerste instantie gedacht werd. Op uitdrukkelijk ver zoek van de gemeente Borsele heeft netwerkbeheerder Ten- neT nog eens naar het project gekeken. Dat heeft opgeleverd dat minder bomen het veld moeten ruimen voor wegen en stroomkabels. TenneT moet voor de aanleg van een nieuwe hoogspan ningslijn richting Rilland een tijdelijke leiding aanleggen. Die lijn blijft ongeveer twee jaar in gebruik en komt door het Sloebos, de natuurlijke buffer van groen tussen het in dustriegebied en het dorp. Een alternatief, over het land van een plaatselijke boer, gaat niet door, omdat de boer en Tennet er financieel niet uitkomen. Maar omdat TenneT en de ge meente inmiddels beseffen dat het dorp veel waarde hecht aan de groene buffer, is ge zocht naar een manier om zo min mogelijk schade aan het bos toe te brengen. Als de tij delijke lijn wordt afgebroken, worden nieuwe bomen en struiken geplant. KAPELLE Minder windmolens en toch drie keer zoveel opbrengst. In de Willem Annapolder in Kapelle gaat dat mogelijk gebeuren. Over het initiatief worden momenteel gesprekken gevoerd. ,,De bedoeling is dat het aantal wordt teruggebracht van twaalf naar tien turbines. Maar dan wel met een verdrievoudiging van ver mogen'', verklaart de Kapelse wet houder Jon Herselman. ,,In de Wil lem Annapolder staan nu tien windmolens. En richting Schore staan er nog eens twee, die moeten weg voor de dijkversterking. Volgens de wethouder leveren de huidige windturbines ten zuiden van de A58 tien Megawatt aan pro- ductie op. ,,Het is de bedoeling om daar in de toekomst dertig Mega watt van te maken. De ashoogte willen de drie partijen tussen de 90 en 115 meter maken." Ter vergelij king: de tien turbines die er nu staan, zitten met hun as op 70 me ter. Pril stadium Wanneer het plan uitgevoerd kan worden is volgens Herselman nog niet te zeggen. Het verkeert volgens hem allemaal nog in een pril sta dium. „Daarvoor moet eerst het be stemmingsplan door de raad en moeten onder meer de omwonen den uitvoerig geïnformeerd wor den." woensdag 27 februari 2019 BE 'Keihard werken' in treinvrij weekend Rob Paardekam Goes -Reinier Bakker, projectleider 4ij3 De tunnelbak (de ingang van de toekomstige tunnel) aan de zuidzijde van het spoor is al goed zichtbaar. foto johan van der heijden

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 52