Provincie wil waar het kan doorgroeitegels langs Zeeuwse wegen Samen in actie om Duitsers te lokken Wéér een filmpremière voor familie Van de Ven De 79-jarige '"ifrrA Minicampings slaan handen ineen met promotiecampagne Vlissings gezin geeft zich bloot op het witte Het kabinet heeft vorig jaar in het regeerakkoord vastgelegd dat er 50 miljoen euro wordt gestoken in het veiliger maken van N-wegen in Ne derland. De helft gaat naar rijkswe gen de andere helft naar provinciale wegen. Dat budget is over de pro vincies verdeeld. Voor Zeeland is maximaal 1,6 miljoen euro beschikbaar. Voor 1 maart moest daarvoor een aan vraag de deur uit. Zeeland vraagt nu ruim 1,3 miljoen euro aan en wil daar zelf een bedrag van ruim 4,1 miljoen euro bovenop doen. Dat wordt uitgegeven aan maatregelen om de bermen veiliger te maken. Het doel is het aantal eenzijdige, vaak fatale, bermongevallen terug te dringen. Grasbetontegels Van der Maas noemt het aanbren gen van grasbetontegels naast de wegen als de belangrijkste maatre gel. Voertuigen die uit de koers ra ken, zakken daardoor niet meteen weg in de berm. ,,In Zeeland vinden relatief veel eenzijdige ongevallen plaats", legt Van der Maas uit. ,,Als een auto in de berm raakt, bijvoor beeld door een gebrek aan concen tratie, dan is een stuurcorrectie heel moeilijk als de grond daar drassig is. Waar het kan, gaan we nu door- groeitegels aanbrengen. Dat kan veel effect hebben voor iemand die onverhoopt in de berm terecht komt." Botsvriendelijk Op veel plekken worden ook gelei- derails aangebracht. Die voorko men dat auto's die van de weg ra ken tegen bomen of wegwijzers aanrijden. Verder worden waar mo gelijk ook obstakels langs de weg verwijderd. Het kan gaan om het rooien van bomen of het verplaat sen van wegwijzers of deze vervan- gen door meer 'botsvriendelijke' exemplaren. ,,Onze kantonniers hebben geholpen met het selecte ren van de locaties die we gaan aan- In Zeeland zijn relatief veel eenzijdige ongevallen pakken", verklaart Van der Maas. ,,Het gaat niet per se om de plekken waar de meeste ongevallen hebben plaatsgevonden, maar ook waar zich bijna ongevallen hebben voor gedaan, ofwaar j e met het blote oog kunt zien dat ze veiliger kunnen worden gemaakt. Vaak wordt ge dacht aan grote maatregelen als nieuwe wegen, een separaat fiets pad of aparte landbouwroutes. Daar blijven we naar kijken, maar dit zijn een heleboel kleine maatregelen die een groot effect hebben." Het geld is er nog niet. Uiterlijk op 1 juli neemt het Rijk een besluit over de aanvraag van de provincie. Het dagelijks provinciebestuur komt nog met een voorstel aan de Staten om de driekwart die Zeeland betaalt op tafel te leggen. Daarover kan in juni een besluit worden ge nomen. De maatregelen moeten uiterlijk eind 2023 zijn gerealiseerd. De pro vincie wil ze over vier jaar uitsme ren. Willem Murre uit Vlissingen heeft een auto en een rijbewijs, maar toch mag hij niet rijden. Hij moest herkeurd worden vanwege zijn leeftijd. Maar het Centraal Bureau Rijvaardigheden heeft zulke grote achterstanden, dat Murres rijbewijs inmiddels is verlopen. Veel bestuurders, met name senioren en beroepschauffeurs zijn in de knel gekomen, It woensdag 27 februari 2019 pzc.nl e-mail: walcheren@pzc.nl ZEELAND8 doek ZEELAND 10 Miljoenen voor veiligere berm De Provincie en het Rijk trekken 5,5 miljoen euro uit om de ber men langs Zeeuwse wegen de komende vier jaar veiliger te ma ken. Volgens gedeputeerde Harry van der Maas (SGP, ver keer) gaat het om een reeks aan 'kleine maatregelen die een groot effect hebben'. Ernst Jan Rozendaal Middelburg - Harry van der Maas, gedeputeerde FOTO DIRK-JAN GJELTEMA

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 33