Provincie wil waar het kan doorgroeitegels langs Zeeuwse wegen
Samen in actie om
Duitsers te lokken
Wéér een
filmpremière
voor familie
Van de Ven
De 79-jarige '"ifrrA
Minicampings slaan
handen ineen met
promotiecampagne
Vlissings gezin geeft
zich bloot op het witte
Het kabinet heeft vorig jaar in het
regeerakkoord vastgelegd dat er 50
miljoen euro wordt gestoken in het
veiliger maken van N-wegen in Ne
derland. De helft gaat naar rijkswe
gen de andere helft naar provinciale
wegen. Dat budget is over de pro
vincies verdeeld.
Voor Zeeland is maximaal 1,6
miljoen euro beschikbaar. Voor 1
maart moest daarvoor een aan
vraag de deur uit. Zeeland vraagt
nu ruim 1,3 miljoen euro aan en wil
daar zelf een bedrag van ruim 4,1
miljoen euro bovenop doen. Dat
wordt uitgegeven aan maatregelen
om de bermen veiliger te maken.
Het doel is het aantal eenzijdige,
vaak fatale, bermongevallen terug
te dringen.
Grasbetontegels
Van der Maas noemt het aanbren
gen van grasbetontegels naast de
wegen als de belangrijkste maatre
gel. Voertuigen die uit de koers ra
ken, zakken daardoor niet meteen
weg in de berm. ,,In Zeeland vinden
relatief veel eenzijdige ongevallen
plaats", legt Van der Maas uit. ,,Als
een auto in de berm raakt, bijvoor
beeld door een gebrek aan concen
tratie, dan is een stuurcorrectie heel
moeilijk als de grond daar drassig is.
Waar het kan, gaan we nu door-
groeitegels aanbrengen. Dat kan
veel effect hebben voor iemand die
onverhoopt in de berm terecht
komt."
Botsvriendelijk
Op veel plekken worden ook gelei-
derails aangebracht. Die voorko
men dat auto's die van de weg ra
ken tegen bomen of wegwijzers
aanrijden. Verder worden waar mo
gelijk ook obstakels langs de weg
verwijderd. Het kan gaan om het
rooien van bomen of het verplaat
sen van wegwijzers of deze vervan-
gen door meer 'botsvriendelijke'
exemplaren. ,,Onze kantonniers
hebben geholpen met het selecte
ren van de locaties die we gaan aan-
In Zeeland zijn
relatief veel
eenzijdige ongevallen
pakken", verklaart Van der Maas.
,,Het gaat niet per se om de plekken
waar de meeste ongevallen hebben
plaatsgevonden, maar ook waar
zich bijna ongevallen hebben voor
gedaan, ofwaar j e met het blote oog
kunt zien dat ze veiliger kunnen
worden gemaakt. Vaak wordt ge
dacht aan grote maatregelen als
nieuwe wegen, een separaat fiets
pad of aparte landbouwroutes. Daar
blijven we naar kijken, maar dit zijn
een heleboel kleine maatregelen die
een groot effect hebben."
Het geld is er nog niet. Uiterlijk
op 1 juli neemt het Rijk een besluit
over de aanvraag van de provincie.
Het dagelijks provinciebestuur
komt nog met een voorstel aan de
Staten om de driekwart die Zeeland
betaalt op tafel te leggen. Daarover
kan in juni een besluit worden ge
nomen.
De maatregelen moeten uiterlijk
eind 2023 zijn gerealiseerd. De pro
vincie wil ze over vier jaar uitsme
ren.
Willem Murre uit Vlissingen
heeft een auto en een rijbewijs, maar
toch mag hij niet rijden. Hij moest herkeurd worden
vanwege zijn leeftijd. Maar het Centraal Bureau Rijvaardigheden
heeft zulke grote achterstanden, dat Murres rijbewijs inmiddels is verlopen.
Veel bestuurders, met name senioren en beroepschauffeurs zijn in de knel gekomen,
It
woensdag 27 februari 2019 pzc.nl e-mail: walcheren@pzc.nl
ZEELAND8
doek ZEELAND 10
Miljoenen voor veiligere berm
De Provincie en het Rijk trekken
5,5 miljoen euro uit om de ber
men langs Zeeuwse wegen de
komende vier jaar veiliger te ma
ken. Volgens gedeputeerde
Harry van der Maas (SGP, ver
keer) gaat het om een reeks aan
'kleine maatregelen die een groot
effect hebben'.
Ernst Jan Rozendaal
Middelburg
- Harry van der Maas,
gedeputeerde
FOTO DIRK-JAN GJELTEMA