25 WK BAANWIELRENNEN INTERVIEW JAN- WILLEM VAN SCHIP Weinig wielrenners zijn zo bezeten van details als Jan-Willem van Schip (24). De komende dagen wil hij het op het WK baan nog beter doen dan vorig jaar (twee keer zilver). Maar wel op zijn eigen manier. Het vakantiepark is nagenoeg uitgestor ven. De slagboom dicht, de parkeer plaatsen leeg. Huisje 222 heeft wel bezoe kers: twee wielrenners die op trai ningskamp zijn in Egmond aan Zee. De vaat staat in de gootsteen, hun was hangt te drogen op een rekje. Eén van de twee fietsen in de gang ziet er nogal raar uit. Een joekel van een ding, maar met een stuur zo smal als dat van een kinderfiets. De eige naar, Jan-Willem van Schip, zit een kamer verderop aan een bak biologi sche havermout. Op zijn gemak. Want daarom zitten ze hier, in dit huisje, en niet in een hotel. ,,Daar word je bij het buffet van je sokken gereden door bejaarden." ,,Best wel oké, best wel oké.'' ,,Iets ingewikkelds, blijkbaar. Het is de manier hoe ik fietsen benader. Ik maak een plan, schrijf alles puntsge wijs op en na afloop evalueer ik het.'' ,,Ja. Ik moest een vette naam hebben. Maar ik ga niet precies vertellen waar-ie vandaan komt. Ik kan wel een hintje geven: het heeft iets te maken met een betonnen baan en de GP Prostejov.'' ,,Ik heb net een heel interessant boek gelezen: The Talent Code. Daar stond een tip in: houd je doelen voor jezelf. Het boek heeft als uitgangspunt: ta lent is niet aangeboren. De mensen die een goed plan hebben en er hard voor werken, zijn de echte talenten. Hard fietsen kun je aanleren. Tuur- lijk, ik heb heus wel eens getwijfeld of ik wel hard genoeg kan trappen. Maar ik ben me er altijd bewust van geweest dat ik hard moet werken. Mijn plezier zit erin om iets uit te vinden en te ontwikkelen.'' ,,Omdat het vet geniaal is. Wielren nen draait om twee dingen. Vermo gen leveren en vermogen sparen. Je kunt vermogen sparen door je positie op de fiets te veranderen. Door aero- dynamischer te worden. Als je winst op dat vlak wilt pakken, dan moet je tijd, energie en geld stoppen in de manier waarop je op je fiets zit. Za dels, sturen, de positie van je handen en je ellebogen - dat maakt allemaal uit voor de luchtweerstand.'' ,,Heb je het weleens geprobeerd?" ,,Ik weet het niet man! Ik vind het echt sukkels. Er is nog niemand ge weest die naar me toe is gekomen om te vragen hoe het nou precies zit. Tot mijn grote verbazing. Maar het ge beurt zo vaak in het wielrennen. In de rest van het leven ook. Er zijn zo veel conservatieve mensen die zeg gen 'dat doen we al jaren zo'. Nou en? Ik doe het anders. Ik neem geen ge noegen met B omdat anderen zeggen dat B het beste is. Ik probeer ook A en C. En als het even kan ook D tot en met Z. Er zijn zoveel dingen die beter kunnen. Tijdens testen kwam ik er achter dat ik mijn ellebogen naar bui ten doe als ik zit af te zien. Dat is niet aerodynamisch. Dus nu zie ik af met mijn ellebogen naar binnen.'' ,,Mijn auto is schraal ja. Ooit was-ie rood, maar de deuren zijn een soort van wit omdat de verf ervan af is ge vallen. Hij kostte 550 euro, inclusief een halfvolle tank en vijf ijskrabbers. Maar ik zit liever vet aero op de fiets dan dat ik in een nieuwe BMW rijd.'' ,,Ze wisten niet wat ze meemaakten. In Parijs-Tours kwam Boasson Ha gen naar me toe. Hij zei: 'Just put on normal fucking handlebars'. Ik vind het wel geestig. Ik heb nul valpartijen veroorzaakt en ik heb met dat stuurtje de Slag om Norg gewonnen - een koers met offroadstukken. Dat helpt wel, winnen. In het wielrennen Ik neem geen genoegen met B omdat anderen zeggen dat B het beste is ben je niet gelijkwaardig aan elkaar. Je sociale status wordt bepaald door je uitslagen. Bij mijn ploeg Roompot vonden ze het in het begin ook wel lastig, maar nu laten ze me er vrij in.'' Waarom rijd jij bij Roompot, een ploeg uit de tweede divisie van het profwielrennen, waar ze bij de op richting zeiden dat ze het op een 'no nonsense-manier' gingen aan pakken? Waarom niet in de World- Tour, bij een ploeg waar ze meer tijd en geld investeren in details? Ben je te eigenwijs, te moeilijk? ,,Zou goed kunnen. Ik ben geen typi sche wielrenner, maar een rare gozer van 1 meter 94. Tuurlijk, ik baal er soms van dat ik niet in de WorldTour rijd. Maar ik ben blij dat ik bij Room pot mag fietsen. Tachtig procent van mijn wedstrijdprogramma bestaat uit Vlaamse eendagskoersen, en dat zijn toch de wedstrijden waar ik het van moet hebben.'' ,,Ik dacht er laatst nog over na. Ik was vroeger nooit het grote talent. Ik heb altijd in lagere divisies gereden. Nu, na heel veel kleine stapjes, zit ik ineens in de zone dat ik wereldkam pioen wil worden. Een raar gegeven.'' ,,Dat prikkelt me wel ja. Dan komt er weer een lijst met punten. Wat is de beste tactiek? Hoe ga ik daarvoor trai nen? Hoe ga ik daarvoor eten? En hoe ga ik daarvoor op de fiets zitten?" woensdag 27 februari 2019 GO 'Liever vet aero op de fiets dan in een nieuwe BMW' Hidde van Warmerdam Thijs Zonneveld Egmond Hoe gaat het met Project Kondi churi? Vorig jaar, na een van de twee zil veren medailles op het WK baan- wielrennen, liet je die term achte loos vallen in een interview. Maar wat is Project Kondichuri eigen lijk? Maar die naam heb je gewoon uit je duim gezogen toch? Ja, daar schieten we wat mee op. Zoals dat ieniemieniestuurtje op je fiets. Kun je uitleggen waarom je daarmee rijdt? Maar zo'n smal stuurtje stuurt toch voor geen meter? Ehhh... Oké, oké: een smaller stuur betekent een minder groot fron taal oppervlak - en dus minder luchtweerstand. Waarom doen an deren het dan ook niet? Je rijdt in een auto zo oud dat je erin cassettebandjes kan afspelen, maar je geeft wel duizenden euro's uit aan aerodynamicatesten. Word je uitgelachen in het peloton, met dat stuur? Jan-Willem van Schip vorige week in Alkmaar tijdens de training. foto pim ras -Jan-Willem van Schip Deze week is het WK baanwielren- nen. Vorig jaar won je verrassend twee keer zilver, dus nu doe je in Polen mee om de wereldtitel. Wat is de volgende halte in Project Kondichuri? Parijs-Roubaix?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 25