25
WK BAANWIELRENNEN INTERVIEW JAN- WILLEM VAN SCHIP
Weinig wielrenners zijn zo bezeten van
details als Jan-Willem van Schip (24).
De komende dagen wil hij het op het WK
baan nog beter doen dan vorig jaar (twee
keer zilver). Maar wel op zijn eigen manier.
Het vakantiepark is
nagenoeg uitgestor
ven. De slagboom
dicht, de parkeer
plaatsen leeg. Huisje
222 heeft wel bezoe
kers: twee wielrenners die op trai
ningskamp zijn in Egmond aan Zee.
De vaat staat in de gootsteen, hun
was hangt te drogen op een rekje.
Eén van de twee fietsen in de gang
ziet er nogal raar uit. Een joekel van
een ding, maar met een stuur zo smal
als dat van een kinderfiets. De eige
naar, Jan-Willem van Schip, zit een
kamer verderop aan een bak biologi
sche havermout. Op zijn gemak.
Want daarom zitten ze hier, in dit
huisje, en niet in een hotel. ,,Daar
word je bij het buffet van je sokken
gereden door bejaarden."
,,Best wel oké, best wel oké.''
,,Iets ingewikkelds, blijkbaar. Het is
de manier hoe ik fietsen benader. Ik
maak een plan, schrijf alles puntsge
wijs op en na afloop evalueer ik het.''
,,Ja. Ik moest een vette naam hebben.
Maar ik ga niet precies vertellen
waar-ie vandaan komt. Ik kan wel
een hintje geven: het heeft iets te
maken met een betonnen baan en de
GP Prostejov.''
,,Ik heb net een heel interessant boek
gelezen: The Talent Code. Daar stond
een tip in: houd je doelen voor jezelf.
Het boek heeft als uitgangspunt: ta
lent is niet aangeboren. De mensen
die een goed plan hebben en er hard
voor werken, zijn de echte talenten.
Hard fietsen kun je aanleren. Tuur-
lijk, ik heb heus wel eens getwijfeld
of ik wel hard genoeg kan trappen.
Maar ik ben me er altijd bewust van
geweest dat ik hard moet werken.
Mijn plezier zit erin om iets uit te
vinden en te ontwikkelen.''
,,Omdat het vet geniaal is. Wielren
nen draait om twee dingen. Vermo
gen leveren en vermogen sparen. Je
kunt vermogen sparen door je positie
op de fiets te veranderen. Door aero-
dynamischer te worden. Als je winst
op dat vlak wilt pakken, dan moet je
tijd, energie en geld stoppen in de
manier waarop je op je fiets zit. Za
dels, sturen, de positie van je handen
en je ellebogen - dat maakt allemaal
uit voor de luchtweerstand.''
,,Heb je het weleens geprobeerd?"
,,Ik weet het niet man! Ik vind het
echt sukkels. Er is nog niemand ge
weest die naar me toe is gekomen om
te vragen hoe het nou precies zit. Tot
mijn grote verbazing. Maar het ge
beurt zo vaak in het wielrennen. In
de rest van het leven ook. Er zijn zo
veel conservatieve mensen die zeg
gen 'dat doen we al jaren zo'. Nou en?
Ik doe het anders. Ik neem geen ge
noegen met B omdat anderen zeggen
dat B het beste is. Ik probeer ook A en
C. En als het even kan ook D tot en
met Z. Er zijn zoveel dingen die beter
kunnen. Tijdens testen kwam ik er
achter dat ik mijn ellebogen naar bui
ten doe als ik zit af te zien. Dat is niet
aerodynamisch. Dus nu zie ik af met
mijn ellebogen naar binnen.''
,,Mijn auto is schraal ja. Ooit was-ie
rood, maar de deuren zijn een soort
van wit omdat de verf ervan af is ge
vallen. Hij kostte 550 euro, inclusief
een halfvolle tank en vijf ijskrabbers.
Maar ik zit liever vet aero op de fiets
dan dat ik in een nieuwe BMW rijd.''
,,Ze wisten niet wat ze meemaakten.
In Parijs-Tours kwam Boasson Ha
gen naar me toe. Hij zei: 'Just put on
normal fucking handlebars'. Ik vind
het wel geestig. Ik heb nul valpartijen
veroorzaakt en ik heb met dat
stuurtje de Slag om Norg gewonnen
- een koers met offroadstukken. Dat
helpt wel, winnen. In het wielrennen
Ik neem geen
genoegen met B
omdat anderen
zeggen dat B
het beste is
ben je niet gelijkwaardig aan elkaar.
Je sociale status wordt bepaald door
je uitslagen. Bij mijn ploeg Roompot
vonden ze het in het begin ook wel
lastig, maar nu laten ze me er vrij in.''
Waarom rijd jij bij Roompot, een
ploeg uit de tweede divisie van het
profwielrennen, waar ze bij de op
richting zeiden dat ze het op een
'no nonsense-manier' gingen aan
pakken? Waarom niet in de World-
Tour, bij een ploeg waar ze meer
tijd en geld investeren in details?
Ben je te eigenwijs, te moeilijk?
,,Zou goed kunnen. Ik ben geen typi
sche wielrenner, maar een rare gozer
van 1 meter 94. Tuurlijk, ik baal er
soms van dat ik niet in de WorldTour
rijd. Maar ik ben blij dat ik bij Room
pot mag fietsen. Tachtig procent van
mijn wedstrijdprogramma bestaat
uit Vlaamse eendagskoersen, en dat
zijn toch de wedstrijden waar ik het
van moet hebben.''
,,Ik dacht er laatst nog over na. Ik was
vroeger nooit het grote talent. Ik heb
altijd in lagere divisies gereden. Nu,
na heel veel kleine stapjes, zit ik
ineens in de zone dat ik wereldkam
pioen wil worden. Een raar gegeven.''
,,Dat prikkelt me wel ja. Dan komt er
weer een lijst met punten. Wat is de
beste tactiek? Hoe ga ik daarvoor trai
nen? Hoe ga ik daarvoor eten? En hoe
ga ik daarvoor op de fiets zitten?"
woensdag 27 februari 2019
GO
'Liever vet aero op de fiets
dan in een nieuwe BMW'
Hidde van Warmerdam
Thijs Zonneveld
Egmond
Hoe gaat het met Project Kondi
churi?
Vorig jaar, na een van de twee zil
veren medailles op het WK baan-
wielrennen, liet je die term achte
loos vallen in een interview. Maar
wat is Project Kondichuri eigen
lijk?
Maar die naam heb je gewoon uit
je duim gezogen toch?
Ja, daar schieten we wat mee op.
Zoals dat ieniemieniestuurtje op je
fiets. Kun je uitleggen waarom je
daarmee rijdt?
Maar zo'n smal stuurtje stuurt toch
voor geen meter?
Ehhh... Oké, oké: een smaller stuur
betekent een minder groot fron
taal oppervlak - en dus minder
luchtweerstand. Waarom doen an
deren het dan ook niet?
Je rijdt in een auto zo oud dat je
erin cassettebandjes kan afspelen,
maar je geeft wel duizenden euro's
uit aan aerodynamicatesten.
Word je uitgelachen in het peloton,
met dat stuur?
Jan-Willem van
Schip vorige week in
Alkmaar tijdens de
training. foto pim ras
-Jan-Willem van Schip
Deze week is het WK baanwielren-
nen. Vorig jaar won je verrassend
twee keer zilver, dus nu doe je in
Polen mee om de wereldtitel.
Wat is de volgende halte in Project
Kondichuri? Parijs-Roubaix?