Hoe Sandd uitgroeide tot
een bedrijf van 130 miljoen
14
Medewerkers postbedrijf in ongewisse over toekomst na overname
Lunchpauze bij het hoofdkantoor
van Sandd aan de IJsseldijk in Apel
doorn. Medewerkers scheppen een
luchtje in de voorjaarszon. Slechts
een handvol vrachtwagens staat
klaar om ingeladen te worden.
Een logistiek teamleider die op
het punt staat het Sandd-terrein te
verlaten, wil best iets zeggen over
PostNL, op één voorwaarde: zijn
naam niet in de krant. Hij haalt zijn
sigaret uit zijn mond en draait het
raampje van zijn personenauto iets
verder open. ,,Heel verrassend is het
natuurlijk niet. Al een aantal jaren
gaat het slecht.''
,,Hoe we dat merken?'' herhaalt
hij de vraag. ,,Al sinds 2001 werk ik
voor Sandd. De eerste jaren groei
den we enorm, de laatste jaren
staan we stil. Sindsdien klinken
de geluiden rond een overname
steeds luider.''
Iets verderop rijdt Gijs van Hel-
voirt het postterrein af met zijn
scooter. Sinds oktober werkt hij in
het sorteercentrum. „Vorige week
ontkende de leiding nog stellig dat
er een overname aan zat te komen
door PostNL. Nu is het grote paniek
daarbinnen'', wijst hij in de rich
ting van het hoofdkantoor. Van
Helvoirt reist dagelijks op z'n scoo
ter vanuit zijn woonplaats Zutphen
naar het sorteercentrum. „Iedereen
wist dat het slecht ging met Sandd.
Daarom heb ik ook nog geen con-
De laatste jaren
klinken de geluiden
rond een overname
steeds luider
tractverlenging gekregen. Iedereen
heeft het erover. Tegelijkertijd weet
niemand wat er gaat gebeuren. Iets
verderop zit een grote vestiging van
PostNL. Wat gaat er nu met Sandd
gebeuren?''
Niet veel later stormt een woord
voerder van Sandd het parkeerter
rein op. ,,Onze medewerkers gaan
niets zeggen'', deelt ze streng mee.
Als ze hoort dat enkelen dat al heb
ben gedaan, reageert ze wat ont
hutst. ,,Eh, nouIedereen heeft na
tuurlijk vrijheid van meningsui
ting.'' Op haar weg terug instrueert
ze druk gebarend alle medewerkers
die ze kan vinden op het terrein.
Niemand wil vervolgens nog in ge
sprek. ,,Ik ga daar geen uitlatingen
over doen. Heel politiek correct,
hè'', zegt een personeelslid glim
lachend, terwijl hij zijn lunch-
rondje voortzet.
Verlaten
Ook in Deventer reageren Sandd-
medewerkers terughoudend op de
overname. Een chauffeur die net
terugkomt van een klus, stapt ge
haast uit. ,,Ik weet niet wat er gaat
gebeuren'', reageert hij. Al snel
komt een locatiemanager melden
dat de regel is om geen uitlatingen
te doen over de overname.
Bij de Sandd-vestiging in Zwolle
ligt het magazijn er verlaten bij.
Chauffeur Niels Koster weet niet zo
goed wat hij van de overname moet
vinden. ,,Het is het gesprek van de
dag bij de koffieautomaat. Er is ook
wel onrust onder het personeel,
maar we weten nog heel weinig.''
Al twaalf jaar werkt hij voor het
bedrijf. ,,De volumes post en pak
ketten daalden de afgelopen jaren.
Sinds deze week doen we ook al
geen pakketten meer.'' Toch maakt
Koster zich persoonlijk weinig zor
gen. „Dagelijks rijd ik heen en weer
naar Coevorden. PostNL heeft een
groot sorteercentrum in Emmen,
dus wie weet biedt de overname
juist kansen. Mocht ik toch ontsla
gen worden, dan heb ik altijd nog
mijn Wajong-uitkering
PROFIEL
woensdag 27 februari 2019
Een medewerker verlaat het
bedrijfsterrein van Sandd.
FOTO STEFAN KEUKENKAMP
Stefan Keukenkamp
Apeldoorn
-Anonieme medewerker Sandd
PostNL betaalt 130 miljoen euro
voor de overname van voormalig
concurrent Sandd, die in 1999 de
postmarkt betrad.
Sandd groeide in twintig jaar
tijd uit tot een miljoenenbedrijf.
In 2018 bezorgde de post
dienst in totaal 720 miljoen
poststukken.
Postbedrijf Sandd (afkorting
voor Sort and Deliver) werd in
1999 opgericht door investeer-
dersgroep Trimoteur, een aantal
voormalige consultants van
AT Kearney die eerder door
PTT Post waren ingehuurd voor
een 'vernieuwingsproject'.
Ze hadden een jaar daarvoor
PTT Post een nieuw bedrijfs
model geadviseerd, maar dat
werd niet opgevolgd. Overtuigd
van hun eigen idee begonnen de
consultants Sandd. Onder lei
ding van toenmalig directeur
Bart Stomphorst vestigde het
bedrijf zich in Apeldoorn, met de
overtuiging dat het mogelijk is
om lagere tarieven dan PTT
Post te gebruiken en toch winst
te maken. De 'truc' was volgens
Stomphorst, die gisteren niet in
de gelegenheid was om te rea
geren op de overname, een
nieuwe manier van sorteren,
waardoor grote en zeer kost-
bare sorteermachines werden
uitgespaard. Er werden twaalf
regionale postbedrijfjes over
genomen. Zo was er meteen
een bijna landelijke dekking voor
het bezorgen.
Sandd begon in 1999 dus met
een hoofdkantoor in Apeldoorn,
150 man personeel en een net
werk van 3700 bezorgers. Over
het algemeen waren deze bezor
gers jonger, hadden ze meer
vrije werktijden en verdienden ze
minder dan bij PTT Post.
Sandd groeide hard en in 2004
had het bedrijf met een omzet
van 32 miljoen een marktaan
deel van 5 procent. Sandd was
daarmee het op één na grootste
postbedrijf in Nederland.
In 2005 nam het bedrijf in Apel
doorn een sorteercentrum van
tienduizend vierkante meter en
een kantorencomplex in gebruik.
In 2018 leverde Sandd 720 mil
joen poststukken af en had het
bedrijf een marktaandeel van
29 procent.
Sandd beschikt anno 2019 over
een netwerk van maar liefst
16.000 bezorgers.