Hoe Sandd uitgroeide tot een bedrijf van 130 miljoen 14 Medewerkers postbedrijf in ongewisse over toekomst na overname Lunchpauze bij het hoofdkantoor van Sandd aan de IJsseldijk in Apel doorn. Medewerkers scheppen een luchtje in de voorjaarszon. Slechts een handvol vrachtwagens staat klaar om ingeladen te worden. Een logistiek teamleider die op het punt staat het Sandd-terrein te verlaten, wil best iets zeggen over PostNL, op één voorwaarde: zijn naam niet in de krant. Hij haalt zijn sigaret uit zijn mond en draait het raampje van zijn personenauto iets verder open. ,,Heel verrassend is het natuurlijk niet. Al een aantal jaren gaat het slecht.'' ,,Hoe we dat merken?'' herhaalt hij de vraag. ,,Al sinds 2001 werk ik voor Sandd. De eerste jaren groei den we enorm, de laatste jaren staan we stil. Sindsdien klinken de geluiden rond een overname steeds luider.'' Iets verderop rijdt Gijs van Hel- voirt het postterrein af met zijn scooter. Sinds oktober werkt hij in het sorteercentrum. „Vorige week ontkende de leiding nog stellig dat er een overname aan zat te komen door PostNL. Nu is het grote paniek daarbinnen'', wijst hij in de rich ting van het hoofdkantoor. Van Helvoirt reist dagelijks op z'n scoo ter vanuit zijn woonplaats Zutphen naar het sorteercentrum. „Iedereen wist dat het slecht ging met Sandd. Daarom heb ik ook nog geen con- De laatste jaren klinken de geluiden rond een overname steeds luider tractverlenging gekregen. Iedereen heeft het erover. Tegelijkertijd weet niemand wat er gaat gebeuren. Iets verderop zit een grote vestiging van PostNL. Wat gaat er nu met Sandd gebeuren?'' Niet veel later stormt een woord voerder van Sandd het parkeerter rein op. ,,Onze medewerkers gaan niets zeggen'', deelt ze streng mee. Als ze hoort dat enkelen dat al heb ben gedaan, reageert ze wat ont hutst. ,,Eh, nouIedereen heeft na tuurlijk vrijheid van meningsui ting.'' Op haar weg terug instrueert ze druk gebarend alle medewerkers die ze kan vinden op het terrein. Niemand wil vervolgens nog in ge sprek. ,,Ik ga daar geen uitlatingen over doen. Heel politiek correct, hè'', zegt een personeelslid glim lachend, terwijl hij zijn lunch- rondje voortzet. Verlaten Ook in Deventer reageren Sandd- medewerkers terughoudend op de overname. Een chauffeur die net terugkomt van een klus, stapt ge haast uit. ,,Ik weet niet wat er gaat gebeuren'', reageert hij. Al snel komt een locatiemanager melden dat de regel is om geen uitlatingen te doen over de overname. Bij de Sandd-vestiging in Zwolle ligt het magazijn er verlaten bij. Chauffeur Niels Koster weet niet zo goed wat hij van de overname moet vinden. ,,Het is het gesprek van de dag bij de koffieautomaat. Er is ook wel onrust onder het personeel, maar we weten nog heel weinig.'' Al twaalf jaar werkt hij voor het bedrijf. ,,De volumes post en pak ketten daalden de afgelopen jaren. Sinds deze week doen we ook al geen pakketten meer.'' Toch maakt Koster zich persoonlijk weinig zor gen. „Dagelijks rijd ik heen en weer naar Coevorden. PostNL heeft een groot sorteercentrum in Emmen, dus wie weet biedt de overname juist kansen. Mocht ik toch ontsla gen worden, dan heb ik altijd nog mijn Wajong-uitkering PROFIEL woensdag 27 februari 2019 Een medewerker verlaat het bedrijfsterrein van Sandd. FOTO STEFAN KEUKENKAMP Stefan Keukenkamp Apeldoorn -Anonieme medewerker Sandd PostNL betaalt 130 miljoen euro voor de overname van voormalig concurrent Sandd, die in 1999 de postmarkt betrad. Sandd groeide in twintig jaar tijd uit tot een miljoenenbedrijf. In 2018 bezorgde de post dienst in totaal 720 miljoen poststukken. Postbedrijf Sandd (afkorting voor Sort and Deliver) werd in 1999 opgericht door investeer- dersgroep Trimoteur, een aantal voormalige consultants van AT Kearney die eerder door PTT Post waren ingehuurd voor een 'vernieuwingsproject'. Ze hadden een jaar daarvoor PTT Post een nieuw bedrijfs model geadviseerd, maar dat werd niet opgevolgd. Overtuigd van hun eigen idee begonnen de consultants Sandd. Onder lei ding van toenmalig directeur Bart Stomphorst vestigde het bedrijf zich in Apeldoorn, met de overtuiging dat het mogelijk is om lagere tarieven dan PTT Post te gebruiken en toch winst te maken. De 'truc' was volgens Stomphorst, die gisteren niet in de gelegenheid was om te rea geren op de overname, een nieuwe manier van sorteren, waardoor grote en zeer kost- bare sorteermachines werden uitgespaard. Er werden twaalf regionale postbedrijfjes over genomen. Zo was er meteen een bijna landelijke dekking voor het bezorgen. Sandd begon in 1999 dus met een hoofdkantoor in Apeldoorn, 150 man personeel en een net werk van 3700 bezorgers. Over het algemeen waren deze bezor gers jonger, hadden ze meer vrije werktijden en verdienden ze minder dan bij PTT Post. Sandd groeide hard en in 2004 had het bedrijf met een omzet van 32 miljoen een marktaan deel van 5 procent. Sandd was daarmee het op één na grootste postbedrijf in Nederland. In 2005 nam het bedrijf in Apel doorn een sorteercentrum van tienduizend vierkante meter en een kantorencomplex in gebruik. In 2018 leverde Sandd 720 mil joen poststukken af en had het bedrijf een marktaandeel van 29 procent. Sandd beschikt anno 2019 over een netwerk van maar liefst 16.000 bezorgers.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 14