De droogte van 1911 8 ZEELAND Project Dare2Share koppelt onderwijs aan het Zeeuwse bedrijfsleven Streektaal Volgens programmamanager Rob Koppejan (foto linksonder) van Zeeland-Connect is Dare2Share hard nodig om met name het mid den- en kleinbedrijf in de transport en logistiek vooruit te helpen. ,,Mkb-bedrijven hebben het druk met de vracht van morgen. Het ont breekt ondernemers niet alleen aan tijd, maar vaak ook aan kennis en geld om met de tijd mee te gaan. Te gelijkertijd stapelen de uitdagingen zich op. Bedrijven moeten zich voorbereiden op ontwikkelingen als digitalisering, robotisering, the internet of things en zelfrijdend en duurzaam transport. Om nog maar te zwijgen van blockchain-techno- logie. In Zeeland krijg je dat alleen van de grond door de krachten te bundelen en kennis te delen.'' Het project Dare2Share loodst het onderwijs het Zeeuwse midden- en kleinbedrijf binnen. De dertig stu denten sterke Talent Innovations Pool buigt zich over ver- I schillende vraagstuk- ken. Groepjes van vier tot vijf studenten moe ten per bedrijf oplossingen voor een slimmere en duurza mere logistiek uitdokteren. Het gaat vooral om studenten logistiek en technische bedrijfskunde. Loopbaan Volgens Koppejan heeft de recht streekse koppeling van onderwijs en bedrijfsleven een tweede voor- sg» s» vvr>; deel. ,,Met name hbo'ers denken niet snel aan een loopbaan in het midden- en kleinbedrijf. Als ze er een tijd een op dracht doen, worden ze mogelijk enthousiast. Juist het mkb zit te springen om hbo'ers om innovaties in gang te zetten." Bij Transport Vooruit in Breskens, een vestiging van Kotra Logistics, gaan nu vier studenten zich de hersens pijnigen over de vraag hoe de aangevoerde vis en schaal- en schelpdieren effi ciënter en duurzamer kan worden afgehandeld. Als het zeebanket om vier uur binnenkomt, is het een chaos in de hal. Bij Kotra, gespecia liseerd in het vervoer van verse vis, vertrekken elke dag honderd vrachtwagens. Operationeel directeur Edwin Foudraine (foto rechtsonder): ,,Dat zeebanket wordt aangeleverd in tal van verpakkingen: kratjes, kistjes, dozen, netjes, zakjes, ga zo maar door. Dat betekent dat ver schillende karretjes en heftrucks door de hal rijden om de vracht wagens te beladen. Eigenlijk willen we dat hele proces auto matiseren. Maar hoe en welke leveranciers horen daar bij? En kunnen we zelfrijdende voertuigen inzet ten? Ja, dat moeten de studenten voor ons uitvissen. Ze doen op dit moment al vooronderzoek, onder meer door voorbeelden elders in de wereld te bestuderen." Digitale vrachtbrief Mocht uit het onderzoek een bril jante oplossing komen, dan is Kotra bereid die met andere Zeeuwse logistieke bedrijven te de len. „Het gaat erom dat we Zeeland als logis tieke regio versterken. Daarbij zitten alle transportonderne mingen in een ander segment, dus we ver zwakken onze concur rentiepositie niet als we kennis delen", zegt Foudraine. Kotra heeft trouwens al een andere vingeroefening gedaan. De logistieke papierwinkel is ver- vangen door een digitale vracht brief. In de geest van Dare2Share zal Foudraine donderdag, tijdens de start van het project in de hoofdves tiging van Kotra in Yerseke, zijn er varingen delen. Digitalisering en robotisering zijn bijna een must voor het mkb. De winstmarges zijn dun en elke fout kost tijd en geld en zorgt voor gefrustreerde klanten. Wie het slimmer (lees goedkoper) doet, ver sterkt zijn concurrentiepositie. Ge deputeerde Harry van der Maas juicht Dare2Share dan ook toe. ,,Ik vind de koppeling van studenten aan concrete vragen van bedrijven een goede ontwikkeling. En het zou mooi zijn als hierdoor met name hbo'ers ervoor kiezen in Zeeland te blijven wonen en werken." Bie het leegmaeken van m'n uus, kom je van aolles tegen. Diengen waè a je nie van wist a je ze bewaerd ao en soms ok nie waè a ze vandaen ekomme bin. Zó kom ik in een schuufje van een oud bureau een boekje tegen over de dróógte in de zummer van 1911. Het boekje eêt Iets over de droogte in den zomer van 1911. De schriever is D. Kor- stanje Sz. uut Kapelle. Daè staèt ok op dat het uut'ebrocht is ten voordeêle van de schriever en de pries is 'min stens tien cent'. Het geschrift begun mie een voorwoord van ds. J. D. Schmidt, de vaoder van Annie M.G. Die schrieft 'wie a noe op doadge- wone wieze zich wil laete herinnere, de oude vermaening: "Vergeet geen van Gods weldadigheden'', die mot het leze. En die deêlt ok nog de vol gende waerschuwing uut: mae wie a een fijnproever is op het gebied van literatuur, die mot het mae nie leze. Een kritische anbeveling dus van dien domenie. Nae het voorwoord volgt 'r een inleiding van het school hoofd van de openbaere schole. Die stelt de schriever van het gedicht voor: Ie is de zeune van een aerebeier, 31 jaer oud, blind en aerm. Dienge- man Korstanje bliekt in z'n jonge jae- ren gewoon te kunne zien mae omda z'n ógen slechter en slechter wiere en um nie mi op 't land kon werke, begon t'n een kleine negotie. Dat beteêkend'n dat 'n mie gaeren en band gieng leure. Mae z'n ógen wiere zó slecht a dat ok nie mi goeng. Van het aermbestuur kreeg 'n toen weke lijks een daèlder. Om'at 'n eêl graag wou biedraege an z'n eigen on- der'oud prakkiseerden die wat a t'n es zou kunne doe om de kost een bitje te verdienen. Omdat het uut- zonderlijk dróge was dat jaer verzon 'n toen een gedicht van 60 coupletten over de dróógte. Dat mó echt bar ewist Daè was gin regenbak of wel- lepit daè a nog waeter in zat. Waeter- leiding was 'r toen nog nie. Die dic- teerd'n de vèsjes an z'n broer die a ze op schrift steld'n. Tegen een vrien- denpries wiere ze edrukt deur Van der Peijl in Yense. Mien exemplaer is t'r eên van het derde duzendtal. Daè mag je uut concludere dat het ge schrift goed is verkocht. Het gedicht is in het Nederlands eschreve. Een paer vèzen toet besluut: 'Sedert achttienachtenzestig Was geen waterstand zo laag, Viel geen regen in dien zomer Dan slechts zelden maar een vlaag'. 'Reeds in 't vroege van den morgen Reed men naar de Poel of Moer. Met een ton gevuld met water Enk'len ook nog met wat voer'. 'En al verder moet men rijden, Tot zelfs, eindelijk, op het lest, Velen 't water moesten halen Uit de oude Goesche Vest'. 'Toen dan eind'lijk 't dorre aardrijk Met een regen werd verkwikt Rees een danktoon tot den Vader, Die toch alles wel beschikt'. Eind goed, aol goed. dinsdag 26 februari 2019 GO 'Samen staan bedrijven sterker' Studenten van de HZ en Scalda gaan Zeeuwse bedrijven in de logistiek helpen te vernieuwen. Komt er een geslaagde innova tie uit voort, dan moeten onder nemers dat met collega's in de branche delen. Dat is de insteek van Dare2Share, een project van het logistieke netwerk Zeeland- Connect dat donderdag in Yer seke wordt afgetrapt. In Zee- land-Connect werken onderne mers, scholen en overheden samen. Frank Balkenende Yerseke Vis en schaal- en schelpdieren arriveren bij Kotra Logistics in Yerseke in allerhande verpakkingen. Het bedrijf wil via het project Dare2Share de logistieke afhandeling van vis automatiseren. fotos johan van der heijden Engel Reinhoudt In deze rubriek belichten we wekelijks een Zeeuws dialect. Deze keer een verhaal van Engel Reinhoudt in het Bevelands. Beluister de ge sproken rubriek op pzc.nl/streektaal.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 40