De droogte van 1911
8 ZEELAND
Project Dare2Share koppelt onderwijs aan het Zeeuwse bedrijfsleven
Streektaal
Volgens programmamanager Rob
Koppejan (foto linksonder) van
Zeeland-Connect is Dare2Share
hard nodig om met name het mid
den- en kleinbedrijf in de transport
en logistiek vooruit te helpen.
,,Mkb-bedrijven hebben het druk
met de vracht van morgen. Het ont
breekt ondernemers niet alleen aan
tijd, maar vaak ook aan kennis en
geld om met de tijd mee te gaan. Te
gelijkertijd stapelen de uitdagingen
zich op. Bedrijven moeten zich
voorbereiden op ontwikkelingen
als digitalisering, robotisering, the
internet of things en zelfrijdend en
duurzaam transport. Om nog maar
te zwijgen van blockchain-techno-
logie. In Zeeland krijg je dat alleen
van de grond door de krachten te
bundelen en kennis te delen.''
Het project Dare2Share loodst
het onderwijs het Zeeuwse
midden- en kleinbedrijf
binnen. De dertig stu
denten sterke Talent
Innovations Pool
buigt zich over ver- I
schillende vraagstuk-
ken. Groepjes van vier
tot vijf studenten moe
ten per bedrijf oplossingen
voor een slimmere en duurza
mere logistiek uitdokteren. Het
gaat vooral om studenten logistiek
en technische bedrijfskunde.
Loopbaan
Volgens Koppejan heeft de recht
streekse koppeling van onderwijs
en bedrijfsleven een tweede voor-
sg»
s» vvr>;
deel. ,,Met name hbo'ers denken
niet snel aan een loopbaan in het
midden- en kleinbedrijf.
Als ze er een tijd een op
dracht doen, worden ze
mogelijk enthousiast.
Juist het mkb zit te
springen om hbo'ers
om innovaties in gang
te zetten."
Bij Transport Vooruit
in Breskens, een vestiging
van Kotra Logistics, gaan nu vier
studenten zich de hersens pijnigen
over de vraag hoe de aangevoerde
vis en schaal- en schelpdieren effi
ciënter en duurzamer kan worden
afgehandeld. Als het zeebanket om
vier uur binnenkomt, is het een
chaos in de hal. Bij Kotra, gespecia
liseerd in het vervoer van verse vis,
vertrekken elke dag honderd
vrachtwagens.
Operationeel directeur Edwin
Foudraine (foto rechtsonder): ,,Dat
zeebanket wordt aangeleverd in tal
van verpakkingen: kratjes, kistjes,
dozen, netjes, zakjes, ga zo maar
door. Dat betekent dat ver
schillende karretjes en
heftrucks door de hal
rijden om de vracht
wagens te beladen.
Eigenlijk willen we
dat hele proces auto
matiseren. Maar hoe en
welke leveranciers horen
daar bij? En kunnen we
zelfrijdende voertuigen inzet
ten? Ja, dat moeten de studenten
voor ons uitvissen. Ze doen op dit
moment al vooronderzoek, onder
meer door voorbeelden elders in de
wereld te bestuderen."
Digitale vrachtbrief
Mocht uit het onderzoek een bril
jante oplossing komen, dan is Kotra
bereid die met andere Zeeuwse
logistieke bedrijven te de
len. „Het gaat erom dat
we Zeeland als logis
tieke regio versterken.
Daarbij zitten alle
transportonderne
mingen in een ander
segment, dus we ver
zwakken onze concur
rentiepositie niet als we
kennis delen", zegt
Foudraine. Kotra heeft trouwens al
een andere vingeroefening gedaan.
De logistieke papierwinkel is ver-
vangen door een digitale vracht
brief. In de geest van Dare2Share zal
Foudraine donderdag, tijdens de
start van het project in de hoofdves
tiging van Kotra in Yerseke, zijn er
varingen delen.
Digitalisering en robotisering
zijn bijna een must voor het mkb.
De winstmarges zijn dun en elke
fout kost tijd en geld en zorgt voor
gefrustreerde klanten. Wie het
slimmer (lees goedkoper) doet, ver
sterkt zijn concurrentiepositie. Ge
deputeerde Harry van der Maas
juicht Dare2Share dan ook toe. ,,Ik
vind de koppeling van studenten
aan concrete vragen van bedrijven
een goede ontwikkeling. En het zou
mooi zijn als hierdoor met name
hbo'ers ervoor kiezen in Zeeland te
blijven wonen en werken."
Bie het leegmaeken van m'n
uus, kom je van aolles tegen.
Diengen waè a je nie van wist
a je ze bewaerd ao en soms ok nie
waè a ze vandaen ekomme bin. Zó
kom ik in een schuufje van een oud
bureau een boekje tegen over de
dróógte in de zummer van 1911. Het
boekje eêt Iets over de droogte in den
zomer van 1911. De schriever is D. Kor-
stanje Sz. uut Kapelle. Daè staèt ok op
dat het uut'ebrocht is ten voordeêle
van de schriever en de pries is 'min
stens tien cent'. Het geschrift begun
mie een voorwoord van ds. J. D.
Schmidt, de vaoder van Annie M.G.
Die schrieft 'wie a noe op doadge-
wone wieze zich wil laete herinnere,
de oude vermaening: "Vergeet geen
van Gods weldadigheden'', die mot
het leze. En die deêlt ok nog de vol
gende waerschuwing uut: mae wie a
een fijnproever is op het gebied van
literatuur, die mot het mae nie leze.
Een kritische anbeveling dus van
dien domenie. Nae het voorwoord
volgt 'r een inleiding van het school
hoofd van de openbaere schole. Die
stelt de schriever van het gedicht
voor: Ie is de zeune van een aerebeier,
31 jaer oud, blind en aerm. Dienge-
man Korstanje bliekt in z'n jonge jae-
ren gewoon te kunne zien mae
omda z'n ógen slechter en slechter
wiere en um nie mi op 't land kon
werke, begon t'n een kleine negotie.
Dat beteêkend'n dat 'n mie gaeren en
band gieng leure. Mae z'n ógen wiere
zó slecht a dat ok nie mi goeng. Van
het aermbestuur kreeg 'n toen weke
lijks een daèlder. Om'at 'n eêl graag
wou biedraege an z'n eigen on-
der'oud prakkiseerden die wat a t'n
es zou kunne doe om de kost een
bitje te verdienen. Omdat het uut-
zonderlijk dróge was dat jaer verzon
'n toen een gedicht van 60 coupletten
over de dróógte. Dat mó echt bar
ewist Daè was gin regenbak of wel-
lepit daè a nog waeter in zat. Waeter-
leiding was 'r toen nog nie. Die dic-
teerd'n de vèsjes an z'n broer die a ze
op schrift steld'n. Tegen een vrien-
denpries wiere ze edrukt deur Van
der Peijl in Yense. Mien exemplaer is
t'r eên van het derde duzendtal. Daè
mag je uut concludere dat het ge
schrift goed is verkocht. Het gedicht
is in het Nederlands eschreve. Een
paer vèzen toet besluut:
'Sedert achttienachtenzestig
Was geen waterstand zo laag,
Viel geen regen in dien zomer
Dan slechts zelden maar een vlaag'.
'Reeds in 't vroege van den morgen
Reed men naar de Poel of Moer.
Met een ton gevuld met water
Enk'len ook nog met wat voer'.
'En al verder moet men rijden,
Tot zelfs, eindelijk, op het lest,
Velen 't water moesten halen
Uit de oude Goesche Vest'.
'Toen dan eind'lijk 't dorre aardrijk
Met een regen werd verkwikt
Rees een danktoon tot den Vader,
Die toch alles wel beschikt'.
Eind goed, aol goed.
dinsdag 26 februari 2019
GO
'Samen staan bedrijven sterker'
Studenten van de HZ en Scalda
gaan Zeeuwse bedrijven in de
logistiek helpen te vernieuwen.
Komt er een geslaagde innova
tie uit voort, dan moeten onder
nemers dat met collega's in de
branche delen. Dat is de insteek
van Dare2Share, een project van
het logistieke netwerk Zeeland-
Connect dat donderdag in Yer
seke wordt afgetrapt. In Zee-
land-Connect werken onderne
mers, scholen en overheden
samen.
Frank Balkenende
Yerseke
Vis en schaal- en schelpdieren arriveren bij Kotra Logistics in Yerseke in allerhande verpakkingen. Het bedrijf wil via het project
Dare2Share de logistieke afhandeling van vis automatiseren. fotos johan van der heijden
Engel Reinhoudt
In deze rubriek
belichten we
wekelijks een
Zeeuws dialect.
Deze keer een
verhaal van Engel
Reinhoudt in het
Bevelands.
Beluister de ge
sproken rubriek op
pzc.nl/streektaal.