©NDERNEMER VIN DA" D,HETABONNEMENT ECHT BIJ U PAST MET DE NIEUWE TE HUUR: VAN EEN KLEIN TRAUMA TOT THE BEST SOCIAL 'Een zegen voor het product, een vloek voor de natuur' deondernemer.nl De circulaire economie is een geliefd gespreksonderwerp, al is het nog niet erg tastbaar. Zodra je ondernemers concreet laat zien welke artikelen van hun afvalstroom te maken zijn, verandert dat snel, weet Casper van der Meer van Better Future Factory in Rotterdam. Het lineaire ontwerpproces zoals hem dat in de college banken was voorgeschoteld, stond Van der Meer al snel tegen. "Het idee dat een product uit eindelijk op de schroothoop belandt, wekte irritatie bij mij op", weet de medeoprichter van productontwerp bureau Better Future Factory nog goed. "We produceren zoveel afval." Voeg bij die irritatie zijn nieuwsgierigheid naar kunststof op en de ambitie om circulair te produceren, was geboren: "Kunststof is fantastisch materiaal met bijzondere eigenschappen. Dat het niet vergaat, is een zegen voor het product, maar een vloek voor de natuur. We kunnen niet meer zonder. Daarom moeten we er anders mee omgaan. Er is nog veel onwetendheid over de toepassingen van gerecycled plastic. De prijs van nieuw plastic 'klopt' niet: voor de koper lijkt het voordelig, maar de samenleving draait uiteindelijk op voor de afvalberg. Dit moest anders." In 2012 kreeg Van der Meer een kans het tij te keren. Met een zelfgebouwde recycle machine - een combinatie van shredder, extruder en 3D-printer - stond hij met zijn team op Lowlands, waar ze plastic bierbekers omzetten in sieraden voor de festival gangers. "3D-printen stond nog in de kinderschoenen en de extruder op maat die wij nodig hadden, bestond nog niet. Het leek op zwarte magie: we maakten van niets iets." Op dezelfde manier maakt Better Future Factory nu voor bedrijven inzichtelijk wat ze zoal met hun kunststofafval kunnen doen. Mislukte verpakkingen van een koffie- fabrikant zetten ze bijvoorbeeld om tot koffiekloppers en -treetjes. "Met tast bare producten laten we zien dat je duurzaamheid onderdeel kunt maken van je productieproces. Dat gebeurt nog te weinig." Onwetendheid, een slecht imago en goedkope nieuwe grondstof fen maken circulair ondernemen een behoorlijke opgave. "Het vergt koppig heid. Bereid je voor op kritiek, want je ligt onder de loep, net als de klimaat spijbelaars als die een hamburgertje eten. Bedenk dan: we doen ons best, maar zijn geen heiligen." Groene Groeiers Better Future Factory is één van de 237 'Groene Groeiers' in Nederland. De bedrijven die zijn aangesloten bij dit netwerk van werkgeversorganisatie VNO-NCW zetten zich in op het gebied van duurzaamheid. Via deze kring wisselen ze kennis uit, op papier en op bijeenkomsten, en doen ze makkelijk zaken. Veel mkb'ers komen zo in contact met multinationals. Een andere Groene Groeier, Houweling Groep, werd zo klant van Better Future Factory. 'Better Future Factory laat zien wat je met je kunststof afval kunt maken' Samsung Galaxy S9 5 GB Onbeperkt bellen 'stholding. Lees hoe The Best Social hét zoeklicht in de wereld van social media werd op deondernemer.nl/bestsocial Een miljoen unieke bezoekers per maand trekt The Best Social. Daarmee doet het bedrijf dat Diederik Broekhuizen in 2010 startte zijn naam eer aan. Toen online media nauwelijks een verdienmodel had en social media iets voor hobbyisten was. Precies in die tijd richtte Diederik Broekhuizen één van de eerste social media-bedrijven op en ontwikkelde hij zijn neus voor goede content. WEGKLIKKEN In het pand van The Best Social aan de Amster damse Prinsengracht zit iedereen op Facebook, Instagram, of Twitter. Dat is op zich niets vreemds. Wat wel nieuw voelt, is dat niemand Facebook wegklikt als de baas het kantoor inkijkt. Natuurlijk: social media is hier een van 9-tot-5- baan en dat betekent vooral heel veel op social kijken, zoeken en door feeds scrollen. Het is vanaf dit kantoor aan de gracht dat Broekhuizen en zijn medewerkers social media-kanalen beheren voor bedrijven, content cureren voor hun site en The Best Social Awards organiseren, de jaarlijkse awardshow van het bedrijf. Broekhuizen noemt zijn bedrijf dan ook wel een kenniscentrum voor social media. "Al klinkt dat ook wel een beetje megalomaan," voegt hij er snel aan toe. ''Het is wel zo dat we hier de hele dag door social media cureren. Dan krijg je vanzelf heel veel know-how.' TRAUMA Broekhuizens ondernemersverhaal begon met een tegenvaller in de wereld van online media. In 2010 werd hij ontslagen als redacteur bij de kindersites 7Days en Kidsweek, omdat online media in die tijd nauwelijks een verdien- model had. Toen een zoektocht naar een even inspirerende baan vervolgens niet slaagde (''ze zochten alleen maar redacteuren voor het Intra net'') besloot de ondernemer voor zichzelf te beginnen, met als eerste opdracht de social media voor Nickelodeon. Broekhuizen: ''Door die ervaring bij kindersites ben ik wel extra scherp geworden op verdiensten, het was wel een klein trauma.'' volg ons op nffloa Circulair ondernemen met Groene Groeiers Lees meer over circulaire bedrijfsmodellen op deondernemer.nl/groenegroeiers KPN winkel I kpn.com/zakelijkmobiel I 0800-0403 Casper van der Meer voor het bedrijfspand aan de Maas met verpakkingsmateriaal en de koffie- klopper die het bedrijf ervan maakt. Het magazijn is voorzien van nutsvoorzieningen en verwarming. De ruimte is groot 1650 m2, voorzien van 3 overheaddeuren en een doek shelter. De binnenwerkse hoogte is 6.50 mtr. magazijnruimte op industrieterrein Meilust te Bergen op Zoom, gelegen op een top locatie, 2 minuten van de A4. Het terrein is volledig omheind met hekwerk en goed bereikbaar voor zwaar verkeer. Tevens te huur op industrieterrein Meilust een afgesloten buitenterrein groot 440 m2. Dit terrein is gelegen binnen een afgesloten terrein en geschikt voor diverse buitenopslag. Dit is een wekelijkse uitgave van De Ondernemer De artikelen worden geschreven door de redactie van De Ondernemer, deels in samenwerking met betalende partners. Meer praktische tips en inspirerende verhalen? Ga naar deondernemer.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 19