Saskia Noort Het foutste van het allerfoutste doen Zo doen zij dat België viert carnaval in stijl, niet als losgeslagen bende '•W3 p VEEL GEDEELD •*-S -„v De witte monniken slaan met varkensblazen toeschouwers om de oren 14 Paardenkracht in plaats van zwaartekracht Zijn dronken oude kop kwam zo dichtbij dat ik vreesde dat hij zijn tong in mijn oor zou duwen Saskia Noort schrijft op deze plek wekelijks over nieuws dat haar raakt. Ik kende hem echt niet. 'Weet je wat jij moet doen', begon hij en zijn dronken oude kop kwam zo dichtbij dat ik vreesde dat hij zijn tong in mijn oor zou duwen. Gelukkig niet. Hij zei dat ik echt een keer naar Burning Man moet. Hij was al toe aan zijn zesde 'burn' en het was echt life-changing. 'En wat heeft het dan precies gechanged in jouw leven?' vroeg ik, mijn schouder schuddend om van de hand af te komen. 'Alles. Ik ben een totaal ander mens. Jij moet daarheen. Ik ken je. Heb al je boeken gelezen. Doe het nou.' Ik had een Metoo, mansplaining en toxic masculinity ineen. 'Nee dank je', zei ik. 'Ik heb zo mijn eigen variant van Burning Men.' En nu baal ik dus dat mijn zoon hier niet bij was, dan hoefde ik het niet meer steeds uit te leggen. Wel eens van Binche gehoord? Of van de Blancs-Moussis? Cwarmê? Vast niet. Als de Belgen carnaval vieren (en dat doen ze massaal en in het hele land) gaat dat volgens eeuwenoude tradities en strak georganiseerde verkleedpartijen. MARK VAN ASSEN BRUSSEL Het carnaval van Aalst, dat kennen we misschien nog wel van de mega-optocht en van de Voil Jeanetten (para derende mannen in vrou wenkleren, vaak in een bontjas en met een lampen kap op hun hoofd). Maar wie kent Binche? In dat stadje, diep in Wallonië, er gens tussen Mons en Char leroi, wordt het beroemdste carnaval van het land ge vierd, gedrenkt in een eeu wenoude traditie. Op de dinsdag trekken er zo'n duizend verklede figu ren door de stad, de Gilles, met hun wassen maskers, hoeden met struisvogelve ren en mandjes met sinaas appels. Die laatste gooien ze, soms net iets te hard, het publiek in of richting voor gevels van huizen. Leuk? De tienduizenden bezoekers vinden van wel. En de Unesco ook. Het carnaval van Binche is opgenomen in, let op, de Lijst van Mees- terwerken van het Orale en Immateriële Erfgoed van de Mensheid. Verderop in Wallonië, in Stavelot, dwalen er witte monniken door de straten. Deze Blancs-Moussis, met een akelige, lange rode neus, gooien met confetti en slaan toeschouwers met varkens blazen om de oren. Dan doen ze een raar dansje en hangen overal posters op waarop ze lokale bewoners voor gek zetten. Leuk? Ja, ook hier zijn weer tiendui zenden mensen op de been. Minder leuk is het voor de schoonmakers, want die moeten de tonnen (echt waar) confetti opruimen. Nog meer verderop in Wal lonië, in Malmedy, vieren ze geen carnaval, maar cwarmê. Dit schijnt een verbastering te zijn van het Latijnse woord quadragesima, dat 'veertig' betekent en ver wijst naar het aantal dagen tussen Aswoensdag en Pa sen. Maar het echt bijzon dere hier is de cuisine. De cwarmê staat bekend om zijn huzarensalade met rode biet, haring, aardappelen en wat er verder nog voorhan den is. Lekker? Mmja, maar alleen als je een kater van de juiste omvang hebt. En al tijd lekkerder dan de an- douille, die ze vroeger aten (alhoewel ook nu nog ver krijgbaar). Dat is van ouds her een armeluisworst, ge vuld met dunne darm (of alle darmen) van varkens. Schijnt bij het koken te rui ken naar uitwerpselen. Smakelijk alvast. Teams van skiër en paard denderen door de sneeuw in het Zwitserse St. Moritz. Zoals een waterskiër zich laat voorttrekken door een speedboot, laten beoefenaars van skijoring zich op een vlak parcours meeslepen door een paard. In vroeger tijden was dit een manier om te reizen; nu is het een spectaculaire sport. foto afp Afgelopen week deed ik allemaal dingen die écht niet meer kunnen. Ik ging skiën met mijn kin deren, rijden in mijn auto, schnitzels eten, halve liters bier drinken en hossen op liederen als Ik wil seks met die kale en Hé wir wollen die Eisbaren sehen. Je weet wel, dat wat de VVD graag beschermd ziet als ons cultureel erfgoed, althans, zolang dit in Brabant en Limburg gebeurt. Maar goed, ik gaf me dus over aan alles wat fout was, om vervolgens tijdens het verorberen van gigantische worsten van mijn kinderen te horen te krijgen dat mijn footprint schandalig groot is, om daarna te belanden in woedende discussies over de Gillette-commercial en toxic masculinity. Mijn zoon voelde zich persoonlijk aangevallen door de scheermessenmaffia en verliet woedend het restaurant Der Schwarzer Adler, uitroepend dat er ook zoiets bestaat als toxic feminisme. We eindigden in het donker op een sneeuw berg, in de verte kwamen de piste-bully's al aan. Mijn dochter en ik veranderden terug in hulpeloze meisjes in plaats van woedende deuggleuven en mijn zoon kon zich weer geliefd en er kend voelen door de leiding te nemen. En zo kwamen we toch nog veilig thuis, de schlagers nog nabeukend in onze oren, de Jagerbommen gistend tegen onze maag wand. Dit weerhield ons er niet van de avond erna weer te belanden in de après-skibar, alwaar ik na het nodige springen en samen zingen besloot het foutste van het allerfoutste te gaan doen, namelijk een sigaret roken. Buiten natuurlijk, in een rustige hoek, mijn zonden overdenkend met uitzicht op een honderdtal stom dronken Nederlandse min derjarigen. Alles wat bij ons niet meer mag, kan hier nog onbekommerd, dacht ik net, toen een man van begin zes tig een arm om mijn schou ders legde en 'Hé Sas' zei. Ik durfde niet meteen te zeg gen dat ik hem niet kende, want wie weet was ik verge ten dat ik hem kende, en dat zou een gênante situatie opleveren. De man in kwestie maalde niet in het geringst om gênantheid. Zijn hand bleef op mijn schouder liggen en hij noemde me weer Sas, waarna hij een dikke wolk sigarenrook in mijn gezicht uit wasemde. ZATERDAG 23 FEBRUARI 2019 GO -OTO EPA

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 62