Zogezien Soms kan vooruitgang gewoon in een banaan zitten IS Zeeland en een containerterminal. Het leken onverenigbare werelden. Maar nu logistiek bedrijf Kloosterboer een volautomatische terminal bouwt om koelcontainers met Chiquita-bananen af te handelen, lijkt een doorbraak op handen. North Sea Port moet wel inspelen op het groeiende containertransport Ted Neeley terug in Jesus Christ Superstar 11 TOT €15,- KORTING* Nee, de conditie van de trappen is dusdanig, dat we maar niet gaan klimmen. Verschraegen is wel eens boven geweest. Dat moet in 1957 zijn geweest, toen hij als 12-jarige langs de bui tenkant naar boven klom - een stunt die hij niet aan zijn ouders heeft verteld. Hij heeft op het platform gestaan waar vrijwilligers 24 uur per dag naar vijandelijke vliegtuigen speurden. Ze deden dat per tweetal in diensten van drie uur. De luchtwachttorens van Nieuw-Namen en Kloosterzande stonden op zestien kilometer afstand van elkaar. Daar was over nagedacht: een vliegtuig kon je op acht kilometer horen aankomen. Een dekkend systeem dus. Paraatheid Verschraegen was als beroepsmilitair in 1995 en 2000 actief in Bosnië. In 2001 ging hij op 55- jarige leeftijd met functioneel leeftijdsontslag. Nu woont hij met zijn vrouw weer in zijn ge boorteplaats Koewacht. Hij weet wat de Koude Oorlog inhield. In 1968 was hij nog maar twee weken als luitenant beëdigd van de Neder landse brigade in het Duitse Seedorf, toen de Russen Praag binnenvielen. „Luitenant, alarm en het is geen oefenalarm - dat kreeg ik te ho ren. De hele brigade, zo'n tienduizend man, werd in staat van paraatheid gebracht. Ik reed met iemand van de staf in een jeep naar Hitzac- ker aan de Elbe. Daar heb ik in de uiterwaarden gestaan, ik zag de Vopo's, de Volkspolizei in bootjes patrouilleren. Het was net zo'n mo ment als met de Cubacrisis in 1962, de Koude Oorlog werd warm. Ik dacht serieus: dit over leef ik niet." Hij probeert subsidie binnen te halen voor de toren in Koewacht. Er zijn gesprekken met scholen en bouwbedrijven over leerlingplaat sen. Nu de Russen opnieuw tot vijand zijn ver klaard zal 'zijn' toren geen rol meer spelen. Maar, weet hij zeker, een indrukwekkend ge denkteken is het wel. Met dank aan Chiquita. De bana- nengrootmacht besloot vorig jaar al zijn fruit voor Noordwest-Eu ropa in de haven van Vlissingen aan wal te zetten. Daardoor is de overslag gegroeid van 400 naar 720 miljoen kilo bananen. Logistiek dienstverlener Kloosterboer, die vier jaar geleden Chiquita uit Ant werpen weglokte, zorgt er voor de verdere distributie. Nog belangrij ker is de recente beslissing van Chiquita bananen voortaan in koelcontainers aan te voeren. Nu de bananenreus zich voor langere tijd aan Kloosterboer verbindt, durft het bedrijf tientallen miljoe nen euro's te investeren in een vol automatische containerterminal. Kades De Kloosterboer-terminal kan in de eerste fase 100.000 containers per jaar verwerken, maar kan door groeien naar 300.000 containers per jaar. Dat begint ergens op te lij ken. Daarvoor is het noodzakelijk de kades op de punt van de Bijle- veldhaven en de Westhofhaven te verlengen. North Sea Port doet daar onderzoek naar. Het havenbe drijf ziet immers de potentie. De enorme bananentrafiek kan weer andere klanten aantrekken. Tege lijkertijd is het een kostbare opera tie. Verlenging van de kades kost enkele tientallen miljoenen euro's. Toch is het een kans om serieus werk te maken van wat in vakter men containerisatie heet. Steeds meer goederen worden in (koel)containers vervoerd. North Sea Port ziet het in de aanvoercij- fers. De zeeoverslag van containers groeide in 2018 met een spectacu laire 61 procent tot 1,7 miljoen ton. Ouderwets De containerschepen die Vlissin- gen, Terneuzen en Gent aandoen, worden nu op de ouderwetse ma nier gelost. Een kraan tilt een con tainer van boord, zet hem op een transportwagen die de stalen vrachtkist elders op het terrein plaatst. Tijdrovend, arbeidsinten sief en niet erg duurzaam. De ter- minal van Kloosterboer die in 2020 in bedrijf gaat, telt twee lij nen met zogeheten RTG-kranen die de koelcontainers rechtstreeks van boord halen en vervolgens au tomatisch plaatsen en stapelen. Zo'n volautomatische terminal, ook al is het een bescheiden begin, is voor North Sea Port een door braak, want eindelijk verschijnt er een moderne vorm van container afhandeling in de havens. Dat is iets waar met name Zeeland al de cennia van droomt. Want wie in de historie duikt, treft een tranendal. De grote Westerschelde Contai ner Terminal (WCT) waar provin ciebestuurders sinds 1999 voor ijveren, komt er niet. De markt verandert snel, klanten dienen zich niet aan. Pas in 2014 ontwa ken de provincie en Zeeland Sea ports uit hun natte droom. Ze zeg gen de WCT vaarwel. Onderwijl heeft de WCT wel het plan van lo gistiek bedrijf Verbrugge voor een kleinere containerterminal in Vlissingen gesmoord. In 2018 wagen de Kramer Groep uit Rotterdam en zijn Zeeuwse partners Verbrugge en Klooster boer nog een poging om in Vlis- singen een kleine containertermi- nal te bouwen. Financieel krijgen ze het niet rond, mede doordat Kloosterboer zijn fruittrafiek wei gert te verplaatsen. Kloosterboer weet dan waarschijnlijk al dat er Chiquita-goud gloort. Klein Duimpje Ondanks haar diepe vaarwater zal de haven van Vlissingen nooit een grote containerhaven worden. North Sea Port koestert die ambi tie ook niet. De havens zijn juist sterk in niches zoals offshore wind, bulk, stukgoed en voedsel. Qua containeroverslag is en blijft het Klein Duimpje. Ter vergelij king: Rotterdam handelde vorig jaar zo'n 8,3 miljoen containers (151 miljoen ton) af. Toch moet ook North Sea Port wel inspelen op het rap groeiende internationale con tainertransport. De investering van Kloosterboer is een mooi be gin. Soms kan vooruitgang ge woon in een banaan zitten. W N TIM RICE ANDREW LLOYD WEBBER Bestel nu tickets op pzc.nl/jcs PC ZATERDAG 23 FEBRUARI 2019 De trap in de luchtwachttoren is niet meer te gebruiken. FRANK BALKENENDE In Nederland hebben sinds 2015 meer dan 170.000 enthousiaste bezoekers de wereldberoemde rockopera gezien. Jesus Christ Superstar - een interpretatie van de iconische film uit 1973 - komt terug en is in april te zien in Groningen, Amsterdam en Den Haag. De shows zijn een vervolg op een tournee door onder meer Zwitserland en Spanje. Overal ter wereld zorgt de show voor juichende reacties en uitverkochte zalen. In april 2019 te zien in Groningen, Amsterdam en Den Haag. *Prijzen zijn inclusief servicekosten en exclusief transactiekosten.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 59