Zogezien
Soms kan vooruitgang
gewoon in een banaan zitten
IS
Zeeland en een containerterminal. Het leken
onverenigbare werelden. Maar nu logistiek bedrijf
Kloosterboer een volautomatische terminal bouwt om
koelcontainers met Chiquita-bananen af te handelen,
lijkt een doorbraak op handen.
North Sea Port
moet wel inspelen
op het groeiende
containertransport
Ted Neeley terug in
Jesus Christ Superstar
11
TOT €15,- KORTING*
Nee, de conditie van de trappen is dusdanig,
dat we maar niet gaan klimmen. Verschraegen
is wel eens boven geweest. Dat moet in 1957
zijn geweest, toen hij als 12-jarige langs de bui
tenkant naar boven klom - een stunt die hij
niet aan zijn ouders heeft verteld. Hij heeft op
het platform gestaan waar vrijwilligers 24 uur
per dag naar vijandelijke vliegtuigen speurden.
Ze deden dat per tweetal in diensten van drie
uur. De luchtwachttorens van Nieuw-Namen
en Kloosterzande stonden op zestien kilometer
afstand van elkaar. Daar was over nagedacht:
een vliegtuig kon je op acht kilometer horen
aankomen. Een dekkend systeem dus.
Paraatheid
Verschraegen was als beroepsmilitair in 1995
en 2000 actief in Bosnië. In 2001 ging hij op 55-
jarige leeftijd met functioneel leeftijdsontslag.
Nu woont hij met zijn vrouw weer in zijn ge
boorteplaats Koewacht. Hij weet wat de Koude
Oorlog inhield. In 1968 was hij nog maar twee
weken als luitenant beëdigd van de Neder
landse brigade in het Duitse Seedorf, toen de
Russen Praag binnenvielen. „Luitenant, alarm
en het is geen oefenalarm - dat kreeg ik te ho
ren. De hele brigade, zo'n tienduizend man,
werd in staat van paraatheid gebracht. Ik reed
met iemand van de staf in een jeep naar Hitzac-
ker aan de Elbe. Daar heb ik in de uiterwaarden
gestaan, ik zag de Vopo's, de Volkspolizei in
bootjes patrouilleren. Het was net zo'n mo
ment als met de Cubacrisis in 1962, de Koude
Oorlog werd warm. Ik dacht serieus: dit over
leef ik niet."
Hij probeert subsidie binnen te halen voor de
toren in Koewacht. Er zijn gesprekken met
scholen en bouwbedrijven over leerlingplaat
sen. Nu de Russen opnieuw tot vijand zijn ver
klaard zal 'zijn' toren geen rol meer spelen.
Maar, weet hij zeker, een indrukwekkend ge
denkteken is het wel.
Met dank aan Chiquita. De bana-
nengrootmacht besloot vorig jaar
al zijn fruit voor Noordwest-Eu
ropa in de haven van Vlissingen
aan wal te zetten. Daardoor is de
overslag gegroeid van 400 naar 720
miljoen kilo bananen. Logistiek
dienstverlener Kloosterboer, die
vier jaar geleden Chiquita uit Ant
werpen weglokte, zorgt er voor de
verdere distributie. Nog belangrij
ker is de recente beslissing van
Chiquita bananen voortaan in
koelcontainers aan te voeren. Nu
de bananenreus zich voor langere
tijd aan Kloosterboer verbindt,
durft het bedrijf tientallen miljoe
nen euro's te investeren in een vol
automatische containerterminal.
Kades
De Kloosterboer-terminal kan in
de eerste fase 100.000 containers
per jaar verwerken, maar kan door
groeien naar 300.000 containers
per jaar. Dat begint ergens op te lij
ken. Daarvoor is het noodzakelijk
de kades op de punt van de Bijle-
veldhaven en de Westhofhaven te
verlengen. North Sea Port doet
daar onderzoek naar. Het havenbe
drijf ziet immers de potentie. De
enorme bananentrafiek kan weer
andere klanten aantrekken. Tege
lijkertijd is het een kostbare opera
tie. Verlenging van de kades kost
enkele tientallen miljoenen euro's.
Toch is het een kans om serieus
werk te maken van wat in vakter
men containerisatie heet. Steeds
meer goederen worden in
(koel)containers vervoerd. North
Sea Port ziet het in de aanvoercij-
fers. De zeeoverslag van containers
groeide in 2018 met een spectacu
laire 61 procent tot 1,7 miljoen ton.
Ouderwets
De containerschepen die Vlissin-
gen, Terneuzen en Gent aandoen,
worden nu op de ouderwetse ma
nier gelost. Een kraan tilt een con
tainer van boord, zet hem op een
transportwagen die de stalen
vrachtkist elders op het terrein
plaatst. Tijdrovend, arbeidsinten
sief en niet erg duurzaam. De ter-
minal van Kloosterboer die in
2020 in bedrijf gaat, telt twee lij
nen met zogeheten RTG-kranen
die de koelcontainers rechtstreeks
van boord halen en vervolgens au
tomatisch plaatsen en stapelen.
Zo'n volautomatische terminal,
ook al is het een bescheiden begin,
is voor North Sea Port een door
braak, want eindelijk verschijnt er
een moderne vorm van container
afhandeling in de havens. Dat is
iets waar met name Zeeland al de
cennia van droomt. Want wie in de
historie duikt, treft een tranendal.
De grote Westerschelde Contai
ner Terminal (WCT) waar provin
ciebestuurders sinds 1999 voor
ijveren, komt er niet. De markt
verandert snel, klanten dienen
zich niet aan. Pas in 2014 ontwa
ken de provincie en Zeeland Sea
ports uit hun natte droom. Ze zeg
gen de WCT vaarwel. Onderwijl
heeft de WCT wel het plan van lo
gistiek bedrijf Verbrugge voor een
kleinere containerterminal in
Vlissingen gesmoord.
In 2018 wagen de Kramer Groep
uit Rotterdam en zijn Zeeuwse
partners Verbrugge en Klooster
boer nog een poging om in Vlis-
singen een kleine containertermi-
nal te bouwen. Financieel krijgen
ze het niet rond, mede doordat
Kloosterboer zijn fruittrafiek wei
gert te verplaatsen. Kloosterboer
weet dan waarschijnlijk al dat er
Chiquita-goud gloort.
Klein Duimpje
Ondanks haar diepe vaarwater zal
de haven van Vlissingen nooit een
grote containerhaven worden.
North Sea Port koestert die ambi
tie ook niet. De havens zijn juist
sterk in niches zoals offshore
wind, bulk, stukgoed en voedsel.
Qua containeroverslag is en blijft
het Klein Duimpje. Ter vergelij
king: Rotterdam handelde vorig
jaar zo'n 8,3 miljoen containers
(151 miljoen ton) af. Toch moet ook
North Sea Port wel inspelen op het
rap groeiende internationale con
tainertransport. De investering
van Kloosterboer is een mooi be
gin. Soms kan vooruitgang ge
woon in een banaan zitten.
W N
TIM RICE
ANDREW LLOYD WEBBER
Bestel nu tickets op pzc.nl/jcs
PC ZATERDAG 23 FEBRUARI 2019
De trap in de luchtwachttoren is niet meer
te gebruiken.
FRANK BALKENENDE
In Nederland hebben sinds 2015 meer dan 170.000 enthousiaste bezoekers de
wereldberoemde rockopera gezien. Jesus Christ Superstar - een interpretatie van de
iconische film uit 1973 - komt terug en is in april te zien in Groningen, Amsterdam en
Den Haag. De shows zijn een vervolg op een tournee door onder meer Zwitserland en
Spanje. Overal ter wereld zorgt de show voor juichende reacties en uitverkochte zalen.
In april 2019 te zien in Groningen, Amsterdam en Den Haag.
*Prijzen zijn inclusief servicekosten en exclusief transactiekosten.