II Met Waterstaatskerken bleef de vrede bewaard 10 ZEELAND EXPOSITIE PAUL MAHEKE IN VLEESHAL MIDDELBURG De tentoonstelling van Paul Maheke in de Vleeshal in Middelburg is zowel decor als verhaal. Zowel sfeer als beeld. Juist dat is de kracht van zijn werk. Monnikenwerk dend golven klanken je oren bin nen. Ze zetten de toon voor een beleving die nauwelijks in woor den is te vatten. Ik ben toeschou wer en acteur tegelijk in een sym bolisch universum. Als vaker speelt de Vleeshal zelf ook mee, als architectonisch kader, verbinding tussen aarde en hemel. Met aan de wand de door God gegeven machthebbers die toezien op hoe wij ons als stervelingen door ons leven bewegen. Dit is één van de vele lijnen die Paul Maheke door zijn werk heeft geweven. In een performance die twee keer per week wordt opge voerd, voegt hij een specifieke vi sie toe. Drie personages zetten ge concentreerd een associatief ver haal neer. Waarin aspecten van mens zijn en identiteit zichtbaar worden. Een vrouw, 'Party Girl', hedonistisch verslingerd aan het leven. Een man, jongen, androgyn, danst binnen zelf aangebrachte kaders, die hij wanhopig lijkt te willen verlaten. Het derde perso nage, een geest, verbindt zich let- terlijk met het oneindige zwart van het universum en spreekt na mens allen die ooit waren en nog zullen komen. Over gedoemd zijn en bevrijding, over eenzaamheid en gemeenschappelijkheid. De man gevangen in zijn eeuwige rondtollen, is iedereen. Eenzaam en tegelijkertijd deel van alles. Paul Maheke (1985, Birve-la- De man gevangen in zijn eeuwige rondtollen, is iedereen Gaillarde, Fr. woont en werkt in Londen. Maatschappij, kunst, we tenschap en spiritualiteit zijn sa menhangende inspiratiebronnen. Hij noemt zijn installatie: Afire cir cle for a public hearing. De cirkel van vuur als magisch kader. De hoorzitting als moment van sa menkomst. Om met elkaar te kij- ken waar we staan. Pauze in een reis met onbekende bestemming. Maheke maakte een rijpe en ge laagde installatie, waarin de balans tussen aanreiken en activeren uit stekend is neergezet. Dit is nu ty pisch een tentoonstelling, die je nergens anders vindt dan in de Vleeshal. Zwarte gordijnen delen de ruimte in. Aan de onderzijde ervan vlamt vuur. Soms her innert een fragiele lijn aan de grens van land en water. Water en vuur: scheppen en ver nietigen. Langs een deel van de wanden hangen witte gordijnen, met aan de onderkant sporen van koffie en thee. Herinneringen aan een koloniale geschiedenis. Op de vloer enkele metalen cirkels, opge bouwd uit ritmische patronen. Symbolen van kosmische kracht. Metalen bollen zweven door de ruimte. Planeten, in een vaste baan bewegend. Ook op de vloer liggen er enkele. De materialisatie van het universum, met de zwarte gor dijnen als het oneindige duister en de witte als sluiers van licht. Op één ervan hangt een scherm. Een man tolt in cirkels om zijn eigen as. Als een deeltje in oneindige be weging. Er is meer. Lang aanhou- Soms verdwaal ik of raak ik de weg kwijt. Zo reed ik laatst in Wolphaartsdijk vast bij een rondje Veerse Meer en vond een kerk. Een typische. Je ziet ze wel meer, maar dit was de eerste die ik in Zeeland zag. Ame rikaans zou je op het eerste gezicht zeggen. Wit op een groen gras veld. ,,Daar kan ik wat over schrij ven!", riep ik manlief toe, die al weer verder reed. Ik fotografeerde, scande een QR-code op het hek en las wat eerste informatie. Deze week kon ik niks daarvan terug vinden. Mijn geheugen liet me in de steek tot ik iets las over het Water schap en toeristenbelasting. ,,Het is een Waterstaatskerk", riep ik te gen mijn boeken. Zij trokken zich niets aan van deze gedachte- sprong, maar vertelden wel hun verhaal over Waterstaatskerken. Dat begint in 1795 toen Nederland geschiedenis schreef op het gebied van godsdienstvrijheid. Wie zich tot een andere dan de (her vormde) staatskerk rekende, moest tot die tijd zijn godsdienst ondergronds beoefenen. Met godsdienstvrijheid was veel ge wonnen, maar de ontvlechting van kerk en staat creëerde ook nieuwe problemen. Nu kreeg men bij politiek en bestuur niet alleen te maken met notabelen uit Ne derlands Hervormde kring, maar bijvoorbeeld ook met katholieken. Die hadden immers dezelfde rech ten gekregen. En katholieken wil den hun gebouwen terug, die de hervormden zich eerder hadden toegeëigend. Oké, zei de overheid, we kijken wie er in een plaats de meeste le- den heeft en die krijgt de kerk. In de praktijk leidde dat tot maat schappelijke onrust. Hervormden waren niet altijd bereid waarde volle kerk en goed terug te geven, terwijl krotten van kerken wel makkelijk van de hand werden ge daan. 'Om 's lands interne stabili teit te bewaren stelde Willem I in 1824 een subsidieregeling in wer king voor het herstel van oude en de bouw van nieuwe kerken', lees ik in een proefschrift van M.J. Mel- chers over kerkarchitectuur. 'Van wege hun provinciale aanwezig heid hielden beambten van het ministerie van Waterstaat tot 1868 wettelijk toezicht op de kerkbouw, dat wil zeggen dat zij goedkeuring moesten verlenen aan de bouw plannen. Om zekerheid te verkrij gen over de goedkeuring en subsi die kozen met name armlastige katholieke kerkbesturen voor een ontwerp van een bij het ministerie werkzame ingenieur.' Met staats steun werden zo'n 500 katholieke en 284 hervormde 'Waterstaats kerken' gebouwd en de vrede bleef bewaard. Laten we het erop houden dat het in de 19de eeuw mode was om kerken vorm te geven in een neo classicistische stijl. Zo verschenen er kerken met een versierde voor gevel met zuilen en een timpaan met daarboven een kleine, meestal houten, klokkentoren. Maar voor geen cent teveel! Het kerkje in Wolphaartsdijk heeft misschien wat stijlkenmerken van een Wa terstaatskerk, maar is niet onder deze regeling gebouwd. De Nieuwe Kerk in Zierikzee en de voormalig Nederlands Hervormde kerk in Heinkenszand wél. En na zoveel eeuwen zijn die in onder andere IJzendijke, Sluis, Goes en Middelburg verdwenen. Het is toch wat, al eeuwen gele den werd er subsidie gegeven om maatschappelijke conflicten te voorkomen. En ik vraag me af of we met de kennis van toen nu nog wat kunnen. Zou wie bang is voor bekostiging van moskeeën door buitenlandse partijen bijvoorbeeld een tijdelijke regeling voor de bouw van Waterstaatsmoskeeën kunnen bepleiten? zaterdag 23 februari 2019 Pauze in een reis met onbekende bestemming Nico Out Zwarte gordijnen in de Vlees hal. FOTO NICO OUT Still uit video van en met Paul Maheke. foto nico out T/m 17/3. Vleeshal, Markt, Middel burg. Wo. t/m vr. 13.00-17.00 uur. Za. 11.00-18.00 uur, zo. 11.00 17.00 uur. Performance: za. 17.00 en zo. 12.00 uur. Middelburg Performance in de expositie van Paul Maheke. foto gunnar meier José Baars José Baars schrijft wekelijks over religie en kerken in Zeeland. Kijk voor haar blog op pzc.nl/monnikenwerk

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 38