ECONOMIE 15 2-LmiUoen 380 - 16 hotels/resorts cruiseschepen 150 IR TUI Locaties TUI kope vluchten. Eigenlijk is er sprake van te veel aanbod, de verwachting is dan ook niet dat de prijzen snel zullen stijgen. Zo werkt markteconomie. In de tussentijd proberen we onze vloot te verduurzamen. Onze zes nieuwste toestellen (de Boeing 737 MAX, red.) verbruiken 15 procent minder brand stof, stoten veel minder CO2 uit en - ook niet onbelangrijk - maken 40 pro cent minder lawaai dan de voorgan gers. Dat biedt perspectief voor zowel het klimaat als omwonenden van luchthavens. We zijn al veel langer bezig met een duurzaam beleid, maar de laatste twee jaar gaat het hard, mede door de aanschaf van de nieuw ste vliegtuigen. Dat gebeurt ook op onze cruiseschepen. Je vindt op onze schepen en in onze RIU-hotels bijna geen plastic verpakkingen meer, zo hebben we onlangs de plastic rietjes verbannen. Maar ook op het gebied van brandstof kijken we vooruit. We hebben de eerste boten die op LNG varen inmiddels besteld. Bij LNG komt er minder CO2 vrij dan bij die sel. Punt is alleen dat het aantal LNG- stations nu nog beperkt is.'' Fritz Joussen gaat op het puntje van zijn stoel zitten. Hij is meteen scherp bij het aansnijden van dit onderwerp. ,,Een cruiseschip komt niet uit de lucht vallen. Daar bedoel ik mee dat steden waar we aanmeren, ver van te voren weten wanneer een schip aan legt, aangezien er vergunningen voor moeten worden verstrekt. Dat kun je als gemeente van zo'n plaats goed re guleren. Als je als gemeentebestuur vindt dat er maar een bepaald aantal schepen per jaar mag aanmeren, dan reguleer je dat. Aan de andere kant zijn de meeste steden juist erg blij met deze groep toeristen. Ze besteden behoorlijk wat geld. En zoveel cruisetoeristen zijn het overigens niet. In Venetië bestaat minder dan 8 pro cent van de bezoekers uit cruisereizi gers. Volgens mij hebben binnenste den meer last van Airbnb-adressen, dan van onze accommodaties. Wij hebben voornamelijk resorts die op heel andere locaties staan dan in stadscentra.'' ,,Je hebt zoveel variatie tegenwoordig. Ja, de klassieke cruise met veel eti quette bestaat zeker nog, maar we bie den bijvoorbeeld ook themacruises. Paar voorbeelden: heavy-metalcrui- ses, rainbowcruises voor de LGBT-ge- meenschap. En binnenkort vaart onze speciale carnavalscruise weer uit. Deze themacruises zijn binnen een paar uur volgeboekt. Mensen houden van het comfort op zo'n schip, je hebt alle voorzieningen bij de hand. Het is een megatrend waar we graag op in spelen.'' ,,Daar gebruiken we vooral heel intel ligente datatechnologie voor. Via onze digitale systemen kennen we de va kantievoorkeuren van onze klanten, dat zijn er wereldwijd inmiddels 27 miljoen. Ons digitale platform stelt ons in staat om de hele groep klanten een op maat gesneden aanbod te kun nen doen, de zogenaamde massa-in- dividualisering. Klinkt tegenstrijdig, maar de technologie is zo ver dat we iedereen een persoonlijk aanbod kun nen doen. We weten wat voor soort excursie of accommodatie mensen leuk vinden, dus dan kunnen we met een nieuw voorstel komen dat in het verlengde ligt van hun voorkeuren. ,,Wat we met die nieuwe technolo gie ook steeds beter kunnen, is de be zettingsgraad van accommodaties sturen. We hebben 360 eigen hotels en vele gegarandeerde kamers in an dere hotels. Door loop je ook een fi nancieel risico mee, want die moeten wel worden gevuld. Wij hebben dat proces om die optimaal te bezetten, gedigitaliseerd. Onze systemen ge bruiken daarvoor complexe algorit mes. „Ondertussen leiden we met onze TUI Care Foundation mensen op in een aantal landen waar onze resorts staan. Ook helpen we mee aan een be tere infrastructuur. Kaapverdië is een mooi voorbeeld om te noemen. Tien jaar geleden ging bijna niemand uit Europa naar deze eilandengroep. In middels is de bestemming ontzettend populair. Het toerisme heeft de econo mie een flinke impuls gegeven en voor werkgelegenheid gezorgd. Dat zie je nu op het eiland Zanzibar gebeuren, ook daar is de infrastructuur van de lucht haven eigenlijk nog niet voldoende om grotere vliegtuigen snel te kunnen af handelen. We willen daarbij helpen en investeren daar ook in. Zo krijgen onze klanten ook steeds meer bestemmin gen om uit te kiezen.'' ,,Ik kijk vooral naar onze klanten, ik denk dat het voor de reizigers heel erg meevalt. Want de Spanjaarden zullen echt geen vliegtuig vol Britse toeristen weren die vakantie komen houden. Als Europeaan treft het mij wel. Wat de ef fecten op de langere termijn zullen zijn, kunnen we nu gewoon nog niet zien. Het brengt vooral voor de inter nationale politiek veel onzekerheden met zich mee. Er zijn maar weinig pro blemen die op een nationaal niveau kunnen worden opgelost, daar is de wereld te groot voor.'' ,,Het Middellandse Zeegebied is mijn favoriet. Bijvoorbeeld de eilanden Kreta, Kos, maar ook Cyprus of Mal- lorca. Ik ben dol op het klimaat. 's Nachts lekker fris, overdag lekker warm. En citytrips met onze kinderen vind ik ook belangrijk. Dat ze wat leren over de lokale cultuur.'' zaterdag 23 februari 2019 GO Spanje, Griekenland en Turkije vormen in Nederland de Top 3-bestemmingen vliegtuigen Vlieglocaties TUI-hotels Het aantal cruises stijgt hard. Voor jullie is het een enorme groeimarkt. Aan de andere kant zie je dat veel steden en eilanden worden over spoeld met duizenden toeristen die op cruisevakantie zijn. Tot treurnis van lokale bewoners die vinden dat hun leefgenot wordt aangetast. Houden jullie rekening met de kri tiek van de lokale bevolking? Hoe verklaart u het succes van de cruise? Toerisme groeit wereldwijd. Zeker de bevolking in Azië begint de rest van de wereld te ontdekken. Dat biedt veel perspectief voor een be drijf als TUI. Hoe zorg je ervoor dat je die miljoenen toeristen in goede banen leidt? TUI trans formeerde de afgelopen jaren van tra ditionele reis- aanbieder die pakketreizen verkoopt, naar een be drijf dat vooral zelf hotels, cruiseschepen en vliegtuigen in bezit heeft. FOTO'S TUI, ANP, GUUS SCHOONEWILLE TUI had het laatste kwartaal wat mindere resultaten door vooral de hete zomer van 2018, lastminuterei- zen werden minder geboekt. Denkt u dat de brexit ook grote gevolgen zal hebben? Wat is eigenlijk uw favoriete reisbe- stemming?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 15