ECONOMIE 15
2-LmiUoen 380 -
16 hotels/resorts
cruiseschepen
150 IR TUI
Locaties TUI
kope vluchten. Eigenlijk is er sprake
van te veel aanbod, de verwachting is
dan ook niet dat de prijzen snel zullen
stijgen. Zo werkt markteconomie. In
de tussentijd proberen we onze vloot
te verduurzamen. Onze zes nieuwste
toestellen (de Boeing 737 MAX, red.)
verbruiken 15 procent minder brand
stof, stoten veel minder CO2 uit en -
ook niet onbelangrijk - maken 40 pro
cent minder lawaai dan de voorgan
gers. Dat biedt perspectief voor zowel
het klimaat als omwonenden van
luchthavens. We zijn al veel langer
bezig met een duurzaam beleid, maar
de laatste twee jaar gaat het hard,
mede door de aanschaf van de nieuw
ste vliegtuigen. Dat gebeurt ook op
onze cruiseschepen. Je vindt op onze
schepen en in onze RIU-hotels bijna
geen plastic verpakkingen meer, zo
hebben we onlangs de plastic rietjes
verbannen. Maar ook op het gebied
van brandstof kijken we vooruit. We
hebben de eerste boten die op LNG
varen inmiddels besteld. Bij LNG
komt er minder CO2 vrij dan bij die
sel. Punt is alleen dat het aantal LNG-
stations nu nog beperkt is.''
Fritz Joussen gaat op het puntje van
zijn stoel zitten. Hij is meteen scherp
bij het aansnijden van dit onderwerp.
,,Een cruiseschip komt niet uit de
lucht vallen. Daar bedoel ik mee dat
steden waar we aanmeren, ver van te
voren weten wanneer een schip aan
legt, aangezien er vergunningen voor
moeten worden verstrekt. Dat kun je
als gemeente van zo'n plaats goed re
guleren. Als je als gemeentebestuur
vindt dat er maar een bepaald aantal
schepen per jaar mag aanmeren, dan
reguleer je dat. Aan de andere kant
zijn de meeste steden juist erg blij
met deze groep toeristen. Ze besteden
behoorlijk wat geld. En zoveel
cruisetoeristen zijn het overigens niet.
In Venetië bestaat minder dan 8 pro
cent van de bezoekers uit cruisereizi
gers. Volgens mij hebben binnenste
den meer last van Airbnb-adressen,
dan van onze accommodaties. Wij
hebben voornamelijk resorts die op
heel andere locaties staan dan in
stadscentra.''
,,Je hebt zoveel variatie tegenwoordig.
Ja, de klassieke cruise met veel eti
quette bestaat zeker nog, maar we bie
den bijvoorbeeld ook themacruises.
Paar voorbeelden: heavy-metalcrui-
ses, rainbowcruises voor de LGBT-ge-
meenschap. En binnenkort vaart onze
speciale carnavalscruise weer uit.
Deze themacruises zijn binnen een
paar uur volgeboekt. Mensen houden
van het comfort op zo'n schip, je hebt
alle voorzieningen bij de hand. Het is
een megatrend waar we graag op in
spelen.''
,,Daar gebruiken we vooral heel intel
ligente datatechnologie voor. Via onze
digitale systemen kennen we de va
kantievoorkeuren van onze klanten,
dat zijn er wereldwijd inmiddels
27 miljoen. Ons digitale platform stelt
ons in staat om de hele groep klanten
een op maat gesneden aanbod te kun
nen doen, de zogenaamde massa-in-
dividualisering. Klinkt tegenstrijdig,
maar de technologie is zo ver dat we
iedereen een persoonlijk aanbod kun
nen doen. We weten wat voor soort
excursie of accommodatie mensen
leuk vinden, dus dan kunnen we met
een nieuw voorstel komen dat in het
verlengde ligt van hun voorkeuren.
,,Wat we met die nieuwe technolo
gie ook steeds beter kunnen, is de be
zettingsgraad van accommodaties
sturen. We hebben 360 eigen hotels
en vele gegarandeerde kamers in an
dere hotels. Door loop je ook een fi
nancieel risico mee, want die moeten
wel worden gevuld. Wij hebben dat
proces om die optimaal te bezetten,
gedigitaliseerd. Onze systemen ge
bruiken daarvoor complexe algorit
mes.
„Ondertussen leiden we met onze
TUI Care Foundation mensen op in
een aantal landen waar onze resorts
staan. Ook helpen we mee aan een be
tere infrastructuur. Kaapverdië is een
mooi voorbeeld om te noemen. Tien
jaar geleden ging bijna niemand uit
Europa naar deze eilandengroep. In
middels is de bestemming ontzettend
populair. Het toerisme heeft de econo
mie een flinke impuls gegeven en voor
werkgelegenheid gezorgd. Dat zie je nu
op het eiland Zanzibar gebeuren, ook
daar is de infrastructuur van de lucht
haven eigenlijk nog niet voldoende om
grotere vliegtuigen snel te kunnen af
handelen. We willen daarbij helpen en
investeren daar ook in. Zo krijgen onze
klanten ook steeds meer bestemmin
gen om uit te kiezen.''
,,Ik kijk vooral naar onze klanten, ik
denk dat het voor de reizigers heel erg
meevalt. Want de Spanjaarden zullen
echt geen vliegtuig vol Britse toeristen
weren die vakantie komen houden. Als
Europeaan treft het mij wel. Wat de ef
fecten op de langere termijn zullen
zijn, kunnen we nu gewoon nog niet
zien. Het brengt vooral voor de inter
nationale politiek veel onzekerheden
met zich mee. Er zijn maar weinig pro
blemen die op een nationaal niveau
kunnen worden opgelost, daar is de
wereld te groot voor.''
,,Het Middellandse Zeegebied is mijn
favoriet. Bijvoorbeeld de eilanden
Kreta, Kos, maar ook Cyprus of Mal-
lorca. Ik ben dol op het klimaat. 's
Nachts lekker fris, overdag lekker
warm. En citytrips met onze kinderen
vind ik ook belangrijk. Dat ze wat leren
over de lokale cultuur.''
zaterdag 23 februari 2019
GO
Spanje, Griekenland en Turkije vormen in Nederland de Top 3-bestemmingen
vliegtuigen
Vlieglocaties
TUI-hotels
Het aantal cruises stijgt hard. Voor
jullie is het een enorme groeimarkt.
Aan de andere kant zie je dat veel
steden en eilanden worden over
spoeld met duizenden toeristen die
op cruisevakantie zijn. Tot treurnis
van lokale bewoners die vinden dat
hun leefgenot wordt aangetast.
Houden jullie rekening met de kri
tiek van de lokale bevolking?
Hoe verklaart u het succes van de
cruise?
Toerisme groeit wereldwijd. Zeker
de bevolking in Azië begint de rest
van de wereld te ontdekken. Dat
biedt veel perspectief voor een be
drijf als TUI. Hoe zorg je ervoor dat
je die miljoenen toeristen in goede
banen leidt?
TUI trans
formeerde de
afgelopen
jaren van tra
ditionele reis-
aanbieder die
pakketreizen
verkoopt,
naar een be
drijf dat vooral
zelf hotels,
cruiseschepen
en vliegtuigen
in bezit heeft.
FOTO'S TUI, ANP,
GUUS SCHOONEWILLE
TUI had het laatste kwartaal wat
mindere resultaten door vooral de
hete zomer van 2018, lastminuterei-
zen werden minder geboekt. Denkt u
dat de brexit ook grote gevolgen zal
hebben?
Wat is eigenlijk uw favoriete reisbe-
stemming?