DE WEEK VAN PHLIPPEN
14
Fritz Joussen (55) doet wat zijn bedrijf
verkoopt: reizen. De Duitse ceo van TUI, de
grootste reisorganisatie ter wereld, bezoekt
elk land waar zijn bedrijf actief is, zeker één
keer per jaar. Deze week was hij in Nederland.
-
Ik wil even terugkomen op mijn
column van vorige week zater
dag. Die heeft nogal wat stof
doen opwaaien. Een aantal lezers
heeft teleurgestelde en soms boze
reacties geschreven. Dat gaat me
aan het hart. Het maakt duidelijk
dat lezers mijn woorden hebben
opgevat als kil en zakelijk, zonder
sociale context. En dat was niet
mijn bedoeling. Vaste lezers van
mijn columns weten hopelijk dat
die sociale context mij juist enorm
bezighoudt.
Waar ging het ook al weer om?
Uit cijfers blijkt dat mensen met
een praktische opleiding, waaron
der veel mensen met zware beroe
pen, gemiddeld op dezelfde leef
tijd uit het arbeidsproces treden
als hoogopgeleiden. Hoogopgelei
den hebben eerder de financiële
middelen om te stoppen, terwijl
praktisch opgeleiden relatief vaak
in de WIA of de WW belanden.
Deze twee situaties verschillen
uiteraard enorm in termen van le
venskwaliteit. Wie al ver voor de
AOW arbeidsongeschikt raakt,
kan geen dag in goede gezondheid
van zijn of haar pensioen genieten.
Dat verschil heb ik geenszins wil
len bagatelliseren.
En dan schuift de pensioenleef
tijd ook steeds verder op. Het is
ontzettend zwaar voor mensen
om almaar het bericht uit de poli
tiek te krijgen dat de welverdiende
rust van het pensioen weer verder
weg komt te liggen. ,,Alsof je aan
het koekhappen bent, terwijl die
koek bij elke mishap nog hoger
komt te hangen'', noemde ik dit.
Wat daarbij niet helpt, is dat we
wel snel ouder worden, maar dat
onze gezondheid dat vaak niet bij
houdt. ,,Waarom koppelen we de
AOW niet aan de gezonde levens
verwachting?'', was mijn pleidooi
in een column vorig jaar.
Vorige week redeneerde ik dat
iemand met een WIA-uitkering in
veel gevallen financieel beter af is
als de AOW-leeftijd omhoog gaat.
Een WIA-uitkering is in veel ge
vallen hoger dan een AOW-uitke-
ring, en dus was de rekensom dat
hoe langer je recht hebt op de ho
gere (WIA) uitkering, voordat die
naar beneden wordt bijgesteld tot
een AOW uitkering, hoe beter het
voor de arbeidsongeschikte in fi
nancieel opzicht is.
Dat dit door sommige lezers is
opgevat als een betoog voor een
langdurige WIA-uitkering alsof
dat een positieve omstandigheid is
(vergelijkbaar met gepensioneerd
zijn), betreur ik.
Het was niet mijn
bedoeling om
daarmee iemand
te kwetsen
mij zeer bewust van de kwets
baarheid van mensen die van een
uitkering leven. Als econoom richt
ik mij daarbij vooral op de finan
ciële kwetsbaarheid. Zo schrijf ik
vaak over de zorgelijke ontwikke
ling dat een uitkering en zelfs een
baan voor steeds meer mensen on
voldoende is om de armoede te
ontvluchten.
In mijn columns kijk ik naar de
maatschappij door mijn econo
mische bril. De pensioendiscussie
gaat altijd ook over mensen, maar
kan alleen goed worden gevoerd
door ook naar de cijfers te kijken.
In een poging dit duidelijk te
maken vorige week, heb ik me
mogelijk te eenzijdig op de cijfers
gericht. Het was niet mijn bedoe
ling om daarmee iemand te kwet
sen. Cijfers en sociale context gaan
niet zonder elkaar, zoveel is duide
lijk.
ASMI
DSM
Unilever
Alfen
INTERVIEW FRITZ JOUSSEN
Joussen heeft toch nog een gaatje ge
vonden in zijn overvolle agenda, die is
volgestopt met gesprekken met zijn
Nederlandse medewerkers. ,,Zo blijf
ik het beste op de hoogte van wat er in
elk land speelt'', zegt hij in het TUI-
kantoor in Rijswijk. „Nederland en
België zijn onze belangrijkste mark
ten, dus het liefste kom ik hier twee
keer per jaar. Vanuit mijn woonplaats
Düsseldorf is Rijswijk prima aan te
rijden. Alhoewel het Neder
landse wegennet even iets an
ders is dan de Autobahn. Ver
keersboetes zijn voor mij geen
onbekend verschijnsel."
Joussen staat sinds 2013 aan
het roer bij TUI. Onder zijn be
wind transformeerde
TUI zich van traditio
nele reisaanbieder
die pakketreizen
verkoopt, naar een
bedrijf dat vooral
zelf hotels,
cruiseschepen en
vliegtuigen heeft. Dat
is ook wat TUI onder
scheidt van andere aan
bieders. Zo bood TUI
tegenwicht aan de
sterke opkomst van di
gitale reisplatforms als
Booking.com.
,,Onze Nederlandse afdeling heeft het
vorig jaar erg goed gedaan, qua omzet
en winst een van de beste jaren ooit.
Natuurlijk heeft elk land zijn eigen
uitdagingen, dat geldt ook voor Ne
derland. Vooral Schiphol baart ons
zorgen. Het is lastig om voor onze
vliegtuigen voldoende slots (tijdspe
riode waarbinnen een vliegtuig mag
vertrekken of aankomen op een lucht
haven, red.) te krijgen. De groei op
Schiphol is erg beperkt, dat raakt ons
ook. We vliegen ook vanaf Eindho
ven, Rotterdam en Groningen,
maar Schiphol is toch onze be
langrijkste uitvalsbasis. We wil
len daar graag blijven."
„Als we daar kunnen
groeien, biedt het moge
lijkheden. Maar daar zijn
de omstandigheden nu
nog niet naar. Onder
tussen moeten we
ervoor zorgen dat
we onze zaakjes
goed hebben gere
geld op de huidige
luchthavens."
„De concurrentie in deze
tak van sport is groot, je hebt
een enorm aanbod aan goed-
^0 @sandraphlippen
UJ
Nog even over
de column van
vorige week...
Thuis in de WIA zitten is fysiek
en emotioneel slopend. Ik ben
Sandra Phlippen is hoofd Neder
land bij het Economisch Bureau
van ABN Amro en docent aan de
Erasmus School of Economics.
O
12%
De leverancier
aan de chipin
dustrie had een
recordomzet en
verhoogde het
dividend.
zaterdag 23 februari 2019
GO
De vitamine
specialist
behoorde tot de
koplopers bij de
hoofdfondsen.
Het levensmid
delenconcern
kreeg een tik
mee van het
verlies van
Kraft Heinz.
Analisten van
ABN Amro
verlaagden het
advies voor de
laadpalen-
fabrikant.
TUI blijft
groeien,
te land,
ter zee en
in de lucht
a>
E
o
c
O
O
UI
Sanne Schelfaut
►Fritz Joussen, ceo
van TUI.
Rijswijk
Bent u tevreden over de Neder
landse tak van TUI?
Hoogste tijd dat Lelystad Airport
wordt geopend?
Is vliegen niet te goed
koop geworden? Zeker
op het gebied van CO2-
uitstoot is vliegen alles
behalve klimaatvrien-
delijk.