SCHRIJVER LEEST RECENSIE Een kind in een wereld van verval Mythos Kefah Allush (49) debuteert met de thriller De munt van Judea, gebaseerd op reizen door het Midden-Oosten. 'Ik blijf steken in Tolstoj. Hij verliest zich in de details' Het boek dat ik maar niet uit krijg In mijn jeugdjaren verslonden Gelachen om Nicolas en de verdwijning van de wereld (De Arbeiderspers, €20) is de derde roman van Anne Eekhout. Met Dogma en Op een nacht bewees ze niet bang te zijn af te dalen in de donkere krochten van de menselijke geest. Met Nicolas stapt de lezer opnieuw in een ijzingwek kende nachtmerrie: je weet dat de greep om je keel alleen maar strakker wordt, je wilt niet mee de afgrond in, maar je kunt het boek niet wegleggen. Na het nieuws dat een zwart gat de wereld binnen drie maanden zal verzwelgen, vol gen we de apocalyps door de ogen van de 8-jarige Nicolas. Hij registreert de toenemende wanhoop om zich heen zoals alleen een kind dat kan. Wat volgt is algeheel verval. De wereld verandert in een griezelvallei: supermarkten worden geplunderd, er komt geen water uit de kraan en geld verliest zijn waarde. Mensen bevriezen in nihilisme, dwalen radeloos rond, bidden voor hun leven. In no time is iedereen van het pad af, behalve de Chi nese mevrouw Sun. Zij blijft overeind, naar eigen zeggen zolang er nog thee is. Koeltjes schetst Eekhout een alledaagse wereld die steeds on herkenbaarder wordt. Nog scherper zet ze in dit gitzwarte decor de afhankelijkheid van een kind neer, en zijn onvoor waardelijke liefde voor zijn fa milie. Zo legt ze het spannings veld bloot tussen twee funda mentele emoties van de mens: liefde en angst. Nicolas blijft een bron van liefde. STEPHEN FRY Ik lees nu Het boek dat ik zelf had willen schrijven Oorlog en vrede Leo Tolstoj ,,Ook heel dik en degelijk, maar anders dan bij Frankopan blijf ik in Tolstoj steken. Ik denk dat het komt doordat het verhaal niet lekker doorloopt. De traagheid ervan wordt, nu ik erover nadenk, veroorzaakt door zijn uitvoerige aandacht voor detail, waardoor Tolstoj je steeds uit het verhaal trekt. Ik herken de grootsheid, maar mis de urgentie om dit boek uit te lezen.'' Geef me de ruimte! Thea Beekman ,,Het eerste deel van Beckmans trilogie over de Honderdjarige Oorlog kreeg ik op mijn 12de aangereikt door mijn lerares ge schiedenis. Ondanks het feit dat de hoofdpersoon een meisje is, werd ik meer door deze boeken gegrepen dan door Kruistocht in spijkerbroek, ook van Beckman. Geschiedenisverhalen helpen mij meer te begrijpen over mense lijke drijfveren en hoe de wereld in elkaar steekt. Dat spel van mensen, hun manier van hande len, hun omgang met het verle den: het fascineert me.'' Kapitein Corelli's mandoline Louis de Bernières ,,Ik weet nog dat ik bij het begin ontzettend heb moeten lachen. Dokter Iannis, de vader van Pela- gia om wie alles draait, onder zoekt het oor van iemand die doof is.'' ROMAN Anne Eekhout, Nicolas en de verdwijning van de wereld Julia Maria Keers ZATERDAG 23 FEBRUARI 2019 35 PETER SIERKSMA Mythos Stephen Fry „Stephen Fry heeft een eigenzin nige stijl, vol ironie en Britse humor. Ik vind dit boek tot nu toe aardig, maar toch raakt zijn her vertelling van de belangrijkste mythen uit de oudheid me niet. Misschien ben ik te vertrouwd met deze oude verhalen en voegt Fry er te weinig aan toe om me mee te slepen.'' De zijderoutes Peter Frankopan ,,Dit boek is zo compleet, dat ik al twee jaar tegen iedereen die het maar wil horen roep: lees dit! Dan begrijp je iets van de complexiteit van de geschiedenis. Frankopan laat zien dat het economische en geopolitieke centrum van onze geschiedenis op het kruispunt van het oude Perzië en Mesopo- tamië ligt. Daar komen alle lijnen en culturen bij elkaar. Eigenlijk is dat in de loop der eeuwen niet veranderd, zij het dat zijde is ver vangen door olie. Zijn onderzoek is zo volledig en doorwrocht, ik raak er niet over uitgepraat.''

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 123