'Ik ben van jongs af aan geïnteresseerd in zwarte cultuur, ik ben ermee opgevoed' RECENSIE Leesvoer voor twijfelende pubers reldoorlog, geschreven door twee Neder landse schrijvers, Marion Pauw en Roxane van Iperen. Het zou niet in me opkomen om te zeggen: daar mag jij niet over schrij ven, dat leed is niet van jou. Ik ben blij dat ze het doen. Waarover zij schrijven, is een verhaal van heel Nederland." ,,Ik voel die binding omdat ik al jaren sa menwoon met een zwarte vrouw en mijn kind zwart is. Ik ben van jongs af aan geïn teresseerd in zwarte cultuur, ik ben ermee opgevoed. Mijn ouders hebben Malcolm X zien spreken. Ze waren bij de Mars naar Washington in 1963, waar Martin Luther King zijn beroemde toespraak hield." ,,Als minderheid heb je een vergelijkbare positie. Anders, maar vergelijkbaar. Je moet je verhouden tot de meerderheid. Maar ik wist al vroeg: de verbondenheid die ik hun kant op voel, komt niet automatisch bij mij terug." ,,Toen mijn ouders vertelden dat ze in Har lem geïnteresseerd naar Malcolm X ston den te luisteren en iemand opeens riep: 'Hé, wat doen die twee witten hier?' In de beleving van sommige Surinaamse Neder landers zijn Joden slavenhouders. Ook al waren dat sefardische Joden en ben ik, met mijn familie uit Oost-Europa, van asjkena- zische komaf." ,,Zo ging dat in mijn vaders familie. Je moet je voorstellen: als we bij elkaar waren, ging het binnen vijf minuten over de oorlog. Er zat een hiërarchie van leed in. Dan vertelde er een hoe hij midden in de oorlog op zoek moest naar een andere onderduikplek. Van die ellende en angst kun je je geen voorstel ling maken, maar er was ook een broer die Auschwitz had overleefd. Als die aan schoof, kon de rest inpakken. Gelukkig kan ik daar nu op een relativerende manier naar kijken." ,,Natuurlijk, maar er is een verschil. Toen ik werd geboren, was de Tweede Wereld oorlog pas 25 jaar voorbij. Op school wist elk kind welke winkeliers in de straat fout waren geweest. Mijn kinderen zitten nu op dezelfde school, maar geen kind dat nog weet wat de term 'fout in de oorlog' bete kent." ,,Ja." ,,Het lijkt me niet verkeerd. Het is prettiger leven als je niet met zoiets wordt opgezadeld. Mijn kinde ren hoeven de oorlog niet met zich mee te slepen." Het is een modern boek, Zij en ik van de Amerikaanse Nic Stone (Van Goor, 15+, €20). Ook erg vol, met twee homovaders van gemengde afkomst, een lesbi sche puberette (Jupiter oftewel Jupe, ook zij heeft een kleurtje), haar (half)zwarte buurjongen en soulmate Courtney 'Coop' Cooper, een half-Chinees meisje (Rae, 'de nieuwe op school'), een weggelopen moe der, worstelingen met (seksu ele) identiteit en uiteraard ont luikende liefde. Alsof dit allemaal niet genoeg is, lezen we ook nog over een zoektocht naar een verdwenen, ooit populaire wetenschapspro fessor van tv. Hoofdrolspelers Coop, Rae en Jupe vertellen elk hun verhaal, met hun eigen stem. Coop is hopeloos verliefd op Jupe, die weer hoteldebotel is van Rae, die op haar beurt niet weet wie van de twee ze leuker vindt. Hun verhalen worden niet syn chroon, maar opeenvolgend verteld. Allereerst: de drie verhalen lezen heerlijk weg. D e Afro- Amerikaanse, biseksuele Stone weet de lezer mee te slepen in de zielenroerselen van de pu bers. Wel is het jammer dat je door de gekozen vorm delen van het verhaal mist en de ove rige personages zo plat als een dubbeltje blijven. De speurtocht naar de spoor loze tv-professor wordt amper uitgewerkt en alles loopt wel heel gunstig af. Maar dat hin dert niet: de drie inkijkjes heb ben genoeg te bieden voor twij felende pubers, en voor hen die denken wél alles zeker te we ten. —Annet de Groot 34 Lezen In hoeverre voelt u als Jood binding met de zwarte gemeenschap? Ik bedoel: speelt het feit dat je Joods bent een rol in die verbondenheid? Wanneer kwam u daarachter? In uw boek kibbelt de familie over de vraag wie het grootste slachtoffer is. Praat u met uw kinderen over uw fami liegeschiedenis? Het slijt? Is dat erg? Salomons oordeel is verschenen bij Lebowski (€22). Salomons JEUGDROMAN Nic Stone, Zij en ik

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 122