'Net als Van Gogh blijft Hockney
tot het eind experimenteren'
mÉ, Jkfjn
felle kleuren die zijn werk zo type
ren. Hij keerde terug en viel toen
voor de schoonheid van Yorkshire.
De eenvoudige, onbedorven na
tuur, niet geplaagd door toerisme."
De bezoekers van de tentoonstel
ling worden dan ook niet onderge
dompeld in zijn iconische zwem
baden, maar door Hockney (en Van
Gogh) aan de hand genomen, de
natuur in. Hun unieke waarneming
daarvan, welteverstaan. ,,We rich
ten ons op hun voorkeur voor land
schappen", zegt Becker. „Daarbij
putten we uit Hockney's monu
mentale Yorkshire Landscapes, zoals
The Arrival of Spring in Woldgate,
East Yorkshire in 2011 (twenty eleven),
dat we in bruikleen hebben van het
Centre Pompidou in Parijs. Het
doek meet bijna 10 bij 4 meter.
In totaal zijn zestig werken van
Hockney te zien. De verscheiden
heid is enorm: schetsboekjes, aqua
rellen, houtskooltekeningen, iPad-
tekeningen en zijn werken waarbij
film, fotografie en schilderkunst in
elkaar grijpen.
Becker: ,,Hockney heeft Vincent
van Gogh altijd een grote inspira
tiebron genoemd. Hij heeft over
hem gezegd: 'Zijn schilderijen zijn
vol beweging. Mensen houden zo
van Van Goghs omdat je kunt zien
hoe ze zijn gemaakt. Alle penseel
streken zijn zichtbaar, je ziet pre
cies hoe ze op het doek zijn aan
gebracht'."
Bezoekers kunnen Van Goghs
Veld met irissen bij Arles en De Oogst
(beide uit 1888), om er twee te
noemen, vergelijken met Hock-
ney's panoramische blik op de na
tuur en zijn onvermoeibare spel
met perspectief. Becker: ,,Tot op
de dag van vandaag blijft Hockney
experimenteren. Ook dat heeft hij
met Van Gogh gemeen. Beiden ble
ven en blijven zich vernieuwen.''
mm
■S--'
Warme
zomerzon
ni -
Hockney - Van Gogh: The Joy of
Nature. 1 maart t/m 26 mei 2019,
Van Gogh Museum Amsterdam.
mHi
i '''fff? i I ip
Het Engelse licht op
Hockney's Woldgate
Vista, 27 July 2005
onder) is al net zo
zomers als dat op Van
Goghs De Oogst uit
1888.
ZATERDAG 23 FEBRUARI 2019 31