'Net als Van Gogh blijft Hockney tot het eind experimenteren' mÉ, Jkfjn felle kleuren die zijn werk zo type ren. Hij keerde terug en viel toen voor de schoonheid van Yorkshire. De eenvoudige, onbedorven na tuur, niet geplaagd door toerisme." De bezoekers van de tentoonstel ling worden dan ook niet onderge dompeld in zijn iconische zwem baden, maar door Hockney (en Van Gogh) aan de hand genomen, de natuur in. Hun unieke waarneming daarvan, welteverstaan. ,,We rich ten ons op hun voorkeur voor land schappen", zegt Becker. „Daarbij putten we uit Hockney's monu mentale Yorkshire Landscapes, zoals The Arrival of Spring in Woldgate, East Yorkshire in 2011 (twenty eleven), dat we in bruikleen hebben van het Centre Pompidou in Parijs. Het doek meet bijna 10 bij 4 meter. In totaal zijn zestig werken van Hockney te zien. De verscheiden heid is enorm: schetsboekjes, aqua rellen, houtskooltekeningen, iPad- tekeningen en zijn werken waarbij film, fotografie en schilderkunst in elkaar grijpen. Becker: ,,Hockney heeft Vincent van Gogh altijd een grote inspira tiebron genoemd. Hij heeft over hem gezegd: 'Zijn schilderijen zijn vol beweging. Mensen houden zo van Van Goghs omdat je kunt zien hoe ze zijn gemaakt. Alle penseel streken zijn zichtbaar, je ziet pre cies hoe ze op het doek zijn aan gebracht'." Bezoekers kunnen Van Goghs Veld met irissen bij Arles en De Oogst (beide uit 1888), om er twee te noemen, vergelijken met Hock- ney's panoramische blik op de na tuur en zijn onvermoeibare spel met perspectief. Becker: ,,Tot op de dag van vandaag blijft Hockney experimenteren. Ook dat heeft hij met Van Gogh gemeen. Beiden ble ven en blijven zich vernieuwen.'' mm ■S--' Warme zomerzon ni - Hockney - Van Gogh: The Joy of Nature. 1 maart t/m 26 mei 2019, Van Gogh Museum Amsterdam. mHi i '''fff? i I ip Het Engelse licht op Hockney's Woldgate Vista, 27 July 2005 onder) is al net zo zomers als dat op Van Goghs De Oogst uit 1888. ZATERDAG 23 FEBRUARI 2019 31

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 119