In het jubileumnummer is er aandacht voor de kledinglijn van Maxima wkh wjim I 'fv zag je in Nederland veel zelf gemaakte mode. Op middelbare scholen liepen jongens en mei den in zelfgebreide truien. Ik zat zelfs te breien achter in de klas. Ik vermoed dat de komst van H&M in 1989 het zelf ma ken een stuk verminderde. Plotseling was er veel sneller betaalbare en modieuze kle ding voorhanden. Ik begon met kleertjes voor mijn poppen en daarna ging ik voor mezelf aan de slag. Niet al leen Knip kwam in die tijd met patronen. Ook Viva had ze, één keer in de zoveel tijd zelfs een echt ontwerpersstuk zoals een pak van Nico Verhey, in 1984. Ik maakte van alles: een winterjas, colberts, pakjes van lakplastic waarmee ik achter de bar van club Roxy stond, en catsuits. Je moest ook wel, wilde je iets bijzonders hebben als je weinig geld had. Kleding was ronduit duur. Ik weet nog dat ik een jas van Mac Maggie kocht voor zo'n 300 gulden. Dat was een enorme uitgave. Omdat het destijds veel makkelijker was om voor weinig geld goede stof fen te vinden, loonde het zelf aan de slag te gaan.'' In de hoogtijdagen kende Knip - begin jaren 90 gefuseerd met concurrent Marion - een oplage. Die is door ontnaaiing en ont- lezing geslonken tot 40.000, en het blad moet de strijd aanbin den met vertalingen van het Amerikaanse Simplicity Patterns en het Franse La Maison Victor. Tijdens het tv-programma Door het oog van de naald in 2015 was er even een opleving in aantal len. Er is inmiddels wel een Knip- website die meer dan duizend patronen aanbiedt voor 4,95 per stuk. De meest recente: een ori- gami-jurk met Japanse strik- techniek, vintage couture, een polkadotcombinatie van satijn katoen en een wikkelrok met Afrikaanse print. Wie vastloopt tijdens de uit voering, kan op het spreekuur van de Knip-coupeuse terecht voor eerste hulp, aldus hoofd redacteur Maureen Belderink. ,,We zijn er nu vooral voor mensen die het leuk vinden om zelf kleding te maken, dus ook voor mannen. Maar in de prak tijk blijken het toch nog steeds vooral vrouwen. Die zien het als hobby. Je doet het niet om te bezuinigen: de grote ketens verkopen hele garderobes voor een appel en een ei. Waar je vroeger moest naaien om echt modieus te zijn, geldt nu: van daag op de catwalk, morgen de knock off in de winkel. Ein- 'i 1 m 26

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 114