>-+*44 f Bijna iedere Nederlandse 45-plusser heeft ervan gepro fiteerd of eronder geleden: de zelfmaakcreaties van het maandblad Knip Mode, opge richt als Madeleine in 1969 en in de volksmond nog altijd Knip genoemd. Vraag ernaar en de verhalen komen los als een therapeuti sche ontlading. Over die vorm loze broek met oldtimermotief met opzetzakken (ikzelf). Of die wel erg uitbundige band- plooien die bepaald niet af- kleedden (modewatcher Milou van Rossum). En over gebreide bikini's en zwembroeken die na één badbeurt ter hoogte van knieën en navel bungelden (hele hordes in de jaren 60). Ook het maken zelf blijkt tot op de dag van vandaag voor veel generaties een onuitputtelijke bron van nostalgische en her kenbare anekdotes. Van het gepeuter met nietjes om het naaipapier te bemachtigen tot het gepuzzel met de wirwar van patroonlijnen. Om nog maar te zwijgen van de gek makende hoofdpijn die de kop opstak wanneer die raglan- mouw na uren gestress op de halsopening bleek gemonteerd. Iedereen had vlieseline en bias- band in de kast liggen en be heerste technieken als pikeren, paspoilleren en dubbel door stikken. In de afgelopen vijf decennia werd het straatbeeld gesierd door respectievelijk zelf gemaakte overhemdjurken en cirkelrokken (jaren 60), gebloemde overgooiers, debar- deurs en beruchte polyester zweettruitjes (jaren 70), pon cho's met strikceintuur, over- sizede vrouwencolberts met schoudervulling (jaren 80) en strandtunieken met dubbele spaghettibandjes. Producten die bloed, zweet, tranen en rauwe vingertoppen oplever den van het stikken. Soms met trots gedragen, dan weer ge showd alsof de walk of shame de catwalk wasKo rto m: Kn ip - en in het kielzog Knippie, de kin derversie - is een fenomeen. Marie Bartels (60), gepensio neerd kostumeerder, deelt op haar bomvolle blog De Geluk kige Naaister tips voor diverse nuttige steken, schrijft over het juiste haakgerei en recenseert de Husqvarna Diamond de Luxe, de Rolls-Royce onder het naaigereedschap. Bartels, die ook jaren naailes gaf: ,,Bijna iedere Nederlander - zowel mannen als vrouwen - heeft wel in een kledingstuk gelopen dat afkomstig was uit het blad. Zeker omdat in de beginjaren van Knip het maken van de eigen garderobe voor de meeste mensen financieel ge zien bittere noodzaak was. Je had geen Primark of Zara of andere ketens waar je broeken en shirts voor een habbekrats kon kopen. Kleding was duur. En daarom kocht moeder, want daar kwam het toch echt in de meeste gevallen op neer, stof op de markt of in een betaalbare zaak, om daarna met krijt en voering aan de slag te gaan.'' Knip bleek voor de doorsnee- doe-het-zelver de ideale patro nen in huis te hebben, zegt Bar tels. Want hoewel sommigen klagen dat de pasvorm om te huilen was en vooral ontwor pen voor groot en struis, roemt ze die andere oer-Hollandse ei genschappen: degelijk, rechttoe rechtaan, en dus voor de mees ten maakbaar. ,,Je had destijds ook Marion, maar dat blad had een kleiner aanbod en minder variatie. Het Duitse Burda was frivoler en stijlvoller, maar daardoor ook ingewikkelder, eerder gedateerd en duurder.'' NRC-modejournalist Milou van Rossum (53), auteur van De Nederlandse mode in 100 kle dingstukken: ,,Tot in de jaren 80 ZATERDAG 23 FEBRUARI 2019 25

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 113