JOL Martijn Krabbé Uit Thuis Vandaag bij deze krant Medewerkers ingelijfd salesbedrijf zouden controle omzeilen Walcheren is verteller bij The Passion Een concert van Bl0f op de vroege ochtend. Dat viel in de smaak bij koningin Maxima. Ze zong de hits luidkeels mee, en Joop van den Ende stond haar bij. Bl0f trad gisteren in Vlissingen op bij de ondertekening van het convenant meer muziekonderwijs. Maxima was daarbij aanwezig als erevoorzitter van de stichting Méér Muziek in de Klas. Pijnlijk: Essent schafte het salesbe drijf onlangs voor miljoenen aan, om greep te krijgen op zijn ver koopapparaat. Bij het salesbedrijf werd vorig jaar al ingegrepen wegens kwali teitsproblemen: tientallen verko- pers werd in één maand tijd de deur gewezen. Deze maand werd het be drijf zelfs helemaal stilgelegd, nadat deze krant een schokkend voice- mailbericht naar buiten bracht. Het was onbedoeld volgepraat door ver kopers van Essent. Vastgelegd werd hoe ze klanten grof uitscholden. Een van hen zei dat verkopers 'recht hebben' op het geld van klanten, dat alleen maar hoeft te worden af gepakt. Nu blijken de verkopers deel uit te maken van salesbedrijf Improvers, dat in januari 2018 voor miljoenen euro's werd aangeschaft door Essent. Na het uitlekken van de voice- mail dook vrijwel direct een twee- We stellen juist prijs op trouwe klanten die tevreden zijn met onze producten de exemplaar op met een minstens zo bedenkelijke inhoud. Een verko per doet uit de doeken hoe hij een aantal gesprekken met potentiële klanten eerlijk laat verlopen, om vervolgens een sale oneerlijk te ma ken. Dat lijkt inzicht te geven in een manier om kwaliteitscontroles te omzeilen. Gesprekken van verko pers worden steekproefsgewijs be luisterd. De kans gesnapt te worden bij het gebruiken van malafide ver kooptechnieken, is minder groot als een meerderheid van de gesprek ken volgens de regels van Essent wordt gevoerd. Pijnlijk, want met de miljoenen aankoop van salesbedrijf Improvers hoopte Essent de telefonische ver koop juist beter te kunnen contro leren en de kwaliteit te kunnen ver hogen. Een aantal salesbureaus in de energiewereld is omstreden we gens lage betalingen, slechte ar beidsomstandigheden en kwaliteit. Nu lijkt het erop dat ook Essent dat laatste niet buiten de deur heeft kunnen houden, ondanks eerder ingrijpen toen metingen lieten zien dat de kwaliteit van de verkoop achteruitging. Het onderzoek dat nu volgt, wordt uitgevoerd door ad viesbureau Deloitte, omdat Essent en Improvers 'nieuwe incidenten willen voorkomen'. Improvers werd eerder al stilgelegd, het on derzoek is gestart om er 'zeker van te zijn dat de voicemails ongeluk kige incidenten zijn'. De bedrijven omschrijven ze als 'afschuwelijk'. ,,Als energiebedrijf stellen we juist prijs op trouwe klanten die tevre den zijn met onze energieproduc ten.'' P4 donderdag 21 februari 2019 11°C Nieuwsmedia Geen krant ontvangen? Bel 088-0561510 Zeer overtuigende :uipschuit Oei- uitgaan, lezen, luisteren en kiiken Uitgelicht Uittips Celtic folk Strips Televisie FOTO LEX DE MEESTER Essent test zuiverheid verkopers Energiebedrijf Essent laat haar eigen telefonische verkoopbe- drijf doorlichten op integriteit. Dat gebeurt na het uitlekken van gesprekken van die verkopers, die hun boekje ver te buiten gin gen. Carla van der Wal 's-Hertogenbosch —Essent en Improvers Stralend vooruitzicht pzc.nl Ook voor het laatste regionale nieuws Jaargang 261 De PZC is onderdeel van: Prijs €2,60 7 11688 5 5 5 530"

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 1