12 NIEUWS Apex Legends experts zien vechtgame als goed voor de ontwikkeling Online spelhit Apex Legends biedt jonge pubers naast gameplezier communicatie met leeftijdgenoten, helpt ze zichzelf te ontwikkelen en geeft gelegenheid tot gezond verzet tegen ouders. leeftijdsadvies van 16 jaar - tegen 12 voor Fortnite - omdat het 'aanhou dend dood of verwonding van mens achtige karakters' in beeld brengt en er sprake is van 'enig bloedgespet- ter'. Dat advies staat er volgens hoogle raar Nikken niet voor niets. „Niet alle kinderen zullen door de blootstelling aan gamegeweld gaan pesten, vech ten of vervelend worden. Dat hangt ook af van hun opvoeding en of ze al fysiek georiënteerd waren, maar het risico is er.'' ,,Deze games kunnen absoluut ook negatieve invloed hebben'', vindt Delver, die ook jongeren met game- verslaving begeleidt. ,,Gamen is in tensiever en uitdagender dan het da gelijks leven. Dat kan afhankelijkheid in de hand werken, alhoewel we daar niet hysterisch over moeten doen. Slechts een heel klein deel van de ga mers raakt echt verslaafd.'' Hij adviseert ouders voortdurend voor concurrentie te zorgen. „Stimu leer sporten en andere hobby's, zorg ervoor dat er vrienden over de vloer blijven komen. Wij hebben thuis hondjes genomen waarvoor gezorgd móest worden.'' Begin daar vroeg mee, adviseert hij. ,,Laat zien dat je nieuwsgierig bent naar hun belevingswereld. Snap wat je kind doet en wat de game voor hem betekent, maar probeer niet in die belevingswereld in te breken door mee te spelen of er ongevraagd bij te gaan zitten. Spéél desnoods en thousiasme. Dan wordt ook eerder geaccepteerd dat je grenzen stelt.'' Het helpt daarbij niet dat spelma kers het bewaken van de grenzen van ouder naar kind verleggen. Vroeger hadden kinderen volwassenen nodig om vertier te kopen, nu kunnen ze dat zelf 'gratis' als app of bestand downloaden. ,,De verantwoordelijk heid komt daardoor bij kinderen te liggen'', zegt Nikken, ''zonder tus senkomst van die lastige ouders.'' Doordat de spelmakers stapsgewijs aankopen in het spel aanbieden - zo kost een cosmetische upgrade in Apex Legends 18 euro - worden kin deren langzaam in de richting van de commercie gezogen. Nikken, ook lec tor jeugd en media aan Hogeschool Windesheim, vindt aankopen bin nen een spel niet per definitie slecht. ,,Zo leren ze met geld om te gaan. Af en toe iets kopen, is geen probleem. Dan merken ze vanzelf wel dat hun zakgeld opgaat. Het vraagt meer ei gen verantwoordelijkheid van kinde ren. Daar hebben ze wel begeleiding van ouders bij nodig, want het is las tig: er zit voor hen emotionele waar de aan die spelaccessoires.'' In Apex Legends neemt de speler het met twee online vrienden op te gen negentien andere teams. Op een snel krimpend slagveld is het zoeken naar wapens, bescherming en muni tie. Teams schakelen elkaar uit tot de winnaar overblijft. ,,Als je in het echt een schichtige 13-jarige puber bent maar online een stoere gespierde held'', zegt jonge- rencoach Bamber Delver, ,,dan heeft een spel als Apex Legends een mag netische aantrekkingskracht. In het spel heb je een belangrijke rol, je wordt gewaardeerd als individu, je kan eruitzien zoals je wilt en je kunt je noemen zoals je wilt. Je bezit on line een macht die je in de echte we reld niet kunt bereiken.'' Als een tsunami overspoelt het 'gratis' Apex Legends pc's en spel computers. Nog geen twee weken na de onverwachte introductie is het al meer dan 25 miljoen keer gedown- load. Net als het verwante Fortnite is Apex Legends vooral populair bij 12- tot 16-jarigen. ,,In het ontwikke len en opgroeien van kinderen heb ben zulke culturele uitingen een be langrijke betekenis'', zegt hoogleraar mediaopvoeding Peter Nikken, onder meer verbonden aan de Erasmus Universiteit. ,,Ze kunnen er met el kaar over praten, er hun smaakbele- ving aan toetsen en hun eigen krach ten meten met anderen. Voor jonge adolescenten zijn dat belangrijke ele menten.'' Binnen het spel hebben deelne mers een alternatief sociaal netwerk. Daarnaast bestaan er specifieke chat- diensten voor gamers zoals Discord. Het streamen en maken van spel- video's op YouTube of Twitch is ook belangrijk voor de status van de jonge gamers. ,,Met Facebook of Instagram hoefje echt niet meer aan te komen.'' De vriendschappen die online worden aangegaan zijn vergelijkbaar met kameraadschap in de echte we reld. ,,Mijn zoon heeft zijn beste vrienden zo ontmoet'', zegt Delver. ,,Je moet daar als ouders niet over heen walsen. Ik heb die fout ook ge maakt, dat is hetzelfde als zeggen dat je hun vrienden niet mag.'' Tegelijkertijd zijn zulke games ook een breekijzer voor jongeren om zich verder los te maken van ouders en een eigen identiteit te ontdekken. ,,Nu zijn het games'', aldus Nikken, ,,vroeger was het popmuziek. Dat be grepen ouders ook niet. Hoe meer verzet, hoe groter de kans dat ze het juist fantastisch vinden.'' Delver: ,,Veel ouders laten duidelijk blijken dat ze dit soort spellen stom en nutteloos vinden. Dat pikt je kind echt wel op. Maar ze afdoen als sim pel spelletje, is onderschatting. Ga- men is voor hen vooral een gezonde manier om met leeftijdsgenoten om te gaan.'' ,,Deze games zijn heel belangrijk voor het ontwikkelen van hun per soonlijkheid. Kinderen kunnen zo oefenen hoe ze zich kunnen gedra gen en hoe ze eruitzien. Met posi tieve gevolgen voor hun ontwikke ling en houding in de echte wereld. Dat is belangrijk om sociale vaardig heden snel te ontwikkelen.'' Apex Legends heeft in Europa een Nu zijn het games. Vroeger was het pop muziek. Dat begrepen je ouders ook niet woensdag 20 februari 2019 Online gamen, dan leer je je vrienden kennen Herman Stil Amsterdam —Peter Nikken, hoogleraar mediaopvoeding Kies een karakter en bepaalde eigen schappen, dan be gint de strijd. foto ea

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 12