12 NIEUWS
Apex Legends experts zien vechtgame als goed voor de ontwikkeling
Online spelhit Apex Legends biedt jonge
pubers naast gameplezier communicatie met
leeftijdgenoten, helpt ze zichzelf te ontwikkelen en
geeft gelegenheid tot gezond verzet tegen ouders.
leeftijdsadvies van 16 jaar - tegen 12
voor Fortnite - omdat het 'aanhou
dend dood of verwonding van mens
achtige karakters' in beeld brengt
en er sprake is van 'enig bloedgespet-
ter'.
Dat advies staat er volgens hoogle
raar Nikken niet voor niets. „Niet alle
kinderen zullen door de blootstelling
aan gamegeweld gaan pesten, vech
ten of vervelend worden. Dat hangt
ook af van hun opvoeding en of ze al
fysiek georiënteerd waren, maar het
risico is er.''
,,Deze games kunnen absoluut ook
negatieve invloed hebben'', vindt
Delver, die ook jongeren met game-
verslaving begeleidt. ,,Gamen is in
tensiever en uitdagender dan het da
gelijks leven. Dat kan afhankelijkheid
in de hand werken, alhoewel we daar
niet hysterisch over moeten doen.
Slechts een heel klein deel van de ga
mers raakt echt verslaafd.''
Hij adviseert ouders voortdurend
voor concurrentie te zorgen. „Stimu
leer sporten en andere hobby's, zorg
ervoor dat er vrienden over de vloer
blijven komen. Wij hebben thuis
hondjes genomen waarvoor gezorgd
móest worden.''
Begin daar vroeg mee, adviseert hij.
,,Laat zien dat je nieuwsgierig bent
naar hun belevingswereld. Snap wat
je kind doet en wat de game voor
hem betekent, maar probeer niet in
die belevingswereld in te breken
door mee te spelen of er ongevraagd
bij te gaan zitten. Spéél desnoods en
thousiasme. Dan wordt ook eerder
geaccepteerd dat je grenzen stelt.''
Het helpt daarbij niet dat spelma
kers het bewaken van de grenzen van
ouder naar kind verleggen. Vroeger
hadden kinderen volwassenen nodig
om vertier te kopen, nu kunnen ze
dat zelf 'gratis' als app of bestand
downloaden. ,,De verantwoordelijk
heid komt daardoor bij kinderen te
liggen'', zegt Nikken, ''zonder tus
senkomst van die lastige ouders.''
Doordat de spelmakers stapsgewijs
aankopen in het spel aanbieden - zo
kost een cosmetische upgrade in
Apex Legends 18 euro - worden kin
deren langzaam in de richting van de
commercie gezogen. Nikken, ook lec
tor jeugd en media aan Hogeschool
Windesheim, vindt aankopen bin
nen een spel niet per definitie slecht.
,,Zo leren ze met geld om te gaan. Af
en toe iets kopen, is geen probleem.
Dan merken ze vanzelf wel dat hun
zakgeld opgaat. Het vraagt meer ei
gen verantwoordelijkheid van kinde
ren. Daar hebben ze wel begeleiding
van ouders bij nodig, want het is las
tig: er zit voor hen emotionele waar
de aan die spelaccessoires.''
In Apex Legends neemt de speler
het met twee online vrienden op te
gen negentien andere teams. Op een
snel krimpend slagveld is het zoeken
naar wapens, bescherming en muni
tie. Teams schakelen elkaar uit tot de
winnaar overblijft.
,,Als je in het echt een schichtige
13-jarige puber bent maar online een
stoere gespierde held'', zegt jonge-
rencoach Bamber Delver, ,,dan heeft
een spel als Apex Legends een mag
netische aantrekkingskracht. In het
spel heb je een belangrijke rol, je
wordt gewaardeerd als individu, je
kan eruitzien zoals je wilt en je kunt
je noemen zoals je wilt. Je bezit on
line een macht die je in de echte we
reld niet kunt bereiken.''
Als een tsunami overspoelt het
'gratis' Apex Legends pc's en spel
computers. Nog geen twee weken
na de onverwachte introductie is het
al meer dan 25 miljoen keer gedown-
load.
Net als het verwante Fortnite is
Apex Legends vooral populair bij
12- tot 16-jarigen. ,,In het ontwikke
len en opgroeien van kinderen heb
ben zulke culturele uitingen een be
langrijke betekenis'', zegt hoogleraar
mediaopvoeding Peter Nikken, onder
meer verbonden aan de Erasmus
Universiteit. ,,Ze kunnen er met el
kaar over praten, er hun smaakbele-
ving aan toetsen en hun eigen krach
ten meten met anderen. Voor jonge
adolescenten zijn dat belangrijke ele
menten.''
Binnen het spel hebben deelne
mers een alternatief sociaal netwerk.
Daarnaast bestaan er specifieke chat-
diensten voor gamers zoals Discord.
Het streamen en maken van spel-
video's op YouTube of Twitch is ook
belangrijk voor de status van de
jonge gamers. ,,Met Facebook of
Instagram hoefje echt niet meer aan
te komen.''
De vriendschappen die online
worden aangegaan zijn vergelijkbaar
met kameraadschap in de echte we
reld. ,,Mijn zoon heeft zijn beste
vrienden zo ontmoet'', zegt Delver.
,,Je moet daar als ouders niet over
heen walsen. Ik heb die fout ook ge
maakt, dat is hetzelfde als zeggen dat
je hun vrienden niet mag.''
Tegelijkertijd zijn zulke games ook
een breekijzer voor jongeren om zich
verder los te maken van ouders en
een eigen identiteit te ontdekken.
,,Nu zijn het games'', aldus Nikken,
,,vroeger was het popmuziek. Dat be
grepen ouders ook niet. Hoe meer
verzet, hoe groter de kans dat ze het
juist fantastisch vinden.''
Delver: ,,Veel ouders laten duidelijk
blijken dat ze dit soort spellen stom
en nutteloos vinden. Dat pikt je kind
echt wel op. Maar ze afdoen als sim
pel spelletje, is onderschatting. Ga-
men is voor hen vooral een gezonde
manier om met leeftijdsgenoten om
te gaan.''
,,Deze games zijn heel belangrijk
voor het ontwikkelen van hun per
soonlijkheid. Kinderen kunnen zo
oefenen hoe ze zich kunnen gedra
gen en hoe ze eruitzien. Met posi
tieve gevolgen voor hun ontwikke
ling en houding in de echte wereld.
Dat is belangrijk om sociale vaardig
heden snel te ontwikkelen.''
Apex Legends heeft in Europa een
Nu zijn het
games.
Vroeger was
het pop
muziek. Dat
begrepen je
ouders ook
niet
woensdag 20 februari 2019
Online gamen, dan
leer je je vrienden kennen
Herman Stil
Amsterdam
—Peter Nikken,
hoogleraar
mediaopvoeding
Kies een karakter
en bepaalde eigen
schappen, dan be
gint de strijd. foto ea