:i\
Zieke essen
w--
[J
Kloosterboer steekt miljoenen in volautomatische distributie Chiquita-bananen
lOEP PETERS
gaan tegen
de vlakte
IV
Een dikke week geleden was het
nog een donker geheel, maar het
nieuwe hoofdkantoor van
Roompot Vakanties aan de
Nansenbaan in Goes verschiet nu
in rap tempo van kleur.
Werkmannen plaatsen momenteel
honderden witte gevelplaten die
het gebouw aan de A58 zijn
uiteindelijke kleur geven. Aan de
westzijde van het enorme pand
waren de platen gisteren voor het
grootste deel al aangebracht. Met
zijn achttien meter hoogte is het
nieuwe hoofdkwartier van
Roompot dé blikvanger op
bedrijventerrein De Poel. In het
gebouw werken vanaf medio 2019
zo'n vierhonderd mensen. De
kantoren in Kamperland en
Middelburg worden opgedoekt.
Frank Balkenende
Nieuwdorp
Ook kan deze investering de op
maat zijn voor een grotere contai-
nerterminal die dan wel verlenging
van de kade aan de Bijleveldhaven
vergt. Havenbedrijf North Sea Port
doet daar onderzoek naar.
Directeur Jack Kloosterboer
(foto) meldde dat gisteren tijdens
een evenement waarbij de aan
komst van het eerste Chiquita-
schip met koelcontainers werd ge-
vierd. Kloosterboer wist vier jaar
terug Chiquita van Antwerpen
naar Vlissingen te halen. Een jaar
geleden besloot Chiquita de aan
voer van bananen voor West- en
Noord-Europa te bundelen in de
haven van North Sea Port. De over
slag groeide daardoor van 400 naar
720 miljoen kilo per jaar. De Deense
rederij Unifeeder transporteert de
bananen in koelcontainers in twee
diensten naar Oslo, Helsingborg en
Helsinki. Samskip doet hetzelfde
voor de Britse markt.
Uiteraard vergt de
verlenging van de
kade onderzoek
Onlangs sloten Kloosterboer en
Chiquita een nieuwe, meerjarige
overeenkomst, waarmee Vlissin-
gen de draaischijf blijft voor distri
butie van Chiquita-bananen. Rode
draad daarin is dat Chiquita de ba
nanen niet meer in dozen op pallets
aanvoert, maar in koelcontainers.
Chiquita doet dat op al zijn lijn
diensten en is daarmee de eerste
bananengrootmacht die volledig
containeriseert. Het vaart nu met
vijf grotere schepen in plaats acht.
Elk schip kan 650 containers mee
nemen. Het voordeel van koelcon
tainers is dat de bananen niet meer
in een koelloods hoeven te worden
gezet. Ook behouden de bananen
beter hun kwaliteit. Bovendien is
het duurzamer, zegt Chiquita.
De keuze om alleen nog bananen
in containers aan te voeren, heeft
flinke gevolgen voor Kloosterboer.
Het bedrijf investeert nu tientallen
miljoenen euro's in een volautoma
tische terminal met twee lij
nen met zogeheten RTG-
kranen en 600 pluggen om
de koelinstallatie van de con
tainers van stroom te voor
zien. Containers kunnen er
automatisch mee gestapeld
worden. Personeel komt
er alleen nog op afstand
aan te pas. De terminal
is begin 2020 klaar. Als
het aan Kloosterboer
en havenbedrijf
North Sea Port ligt,
is de Chiquita-ter-
minal de aanzet
voor de bouw van
een veel grotere
containerterminal
op de kop van de
Bijleveldhaven en
Westhofhaven. Die
zou 300.000 contai-
ners per jaar moeten verwerken.
Volgens algemeen directeur
Daan Schalck van North Sea
Port moet het havenbedrijf
blijven investeren in kades aan
diep vaarwater. Bovendien
heeft Chiquita zich nu voor
langere tijd aan North
Sea Port verbonden.
Schalck: „We zullen
aan hun wensen
proberen te vol
doen. Uiteraard
vergt de verlen
ging van de kade
onderzoek. We
moeten onder
meer weten wat de
nautische gevolgen
zijn." Volgens
Schalck kan een gro
tere containertermi-
nal op zijn vroegst in
2022 in bedrijf gaan.
I dinsdag 19 februari 2019
I pzc.nl e-mail: walcheren@pzc.nl
FOTO JOHAN VAN DER HEIJDEN
Tv
o j
Mega-investering in terminal
Logistiek bedrijf Kloosterboer
investeert tientallen miljoenen
euro's in een volautomatische
terminal die koelcontainers met
Chiquita-bananen kan afhande
len. De terminal, die begin vol
gend jaar operationeel moet
zijn, kan per jaar 100.000 con
tainers verwerken.
-Daan Schalck, algemeen
directeur Nort Sea Port