:i\ Zieke essen w-- [J Kloosterboer steekt miljoenen in volautomatische distributie Chiquita-bananen lOEP PETERS gaan tegen de vlakte IV Een dikke week geleden was het nog een donker geheel, maar het nieuwe hoofdkantoor van Roompot Vakanties aan de Nansenbaan in Goes verschiet nu in rap tempo van kleur. Werkmannen plaatsen momenteel honderden witte gevelplaten die het gebouw aan de A58 zijn uiteindelijke kleur geven. Aan de westzijde van het enorme pand waren de platen gisteren voor het grootste deel al aangebracht. Met zijn achttien meter hoogte is het nieuwe hoofdkwartier van Roompot dé blikvanger op bedrijventerrein De Poel. In het gebouw werken vanaf medio 2019 zo'n vierhonderd mensen. De kantoren in Kamperland en Middelburg worden opgedoekt. Frank Balkenende Nieuwdorp Ook kan deze investering de op maat zijn voor een grotere contai- nerterminal die dan wel verlenging van de kade aan de Bijleveldhaven vergt. Havenbedrijf North Sea Port doet daar onderzoek naar. Directeur Jack Kloosterboer (foto) meldde dat gisteren tijdens een evenement waarbij de aan komst van het eerste Chiquita- schip met koelcontainers werd ge- vierd. Kloosterboer wist vier jaar terug Chiquita van Antwerpen naar Vlissingen te halen. Een jaar geleden besloot Chiquita de aan voer van bananen voor West- en Noord-Europa te bundelen in de haven van North Sea Port. De over slag groeide daardoor van 400 naar 720 miljoen kilo per jaar. De Deense rederij Unifeeder transporteert de bananen in koelcontainers in twee diensten naar Oslo, Helsingborg en Helsinki. Samskip doet hetzelfde voor de Britse markt. Uiteraard vergt de verlenging van de kade onderzoek Onlangs sloten Kloosterboer en Chiquita een nieuwe, meerjarige overeenkomst, waarmee Vlissin- gen de draaischijf blijft voor distri butie van Chiquita-bananen. Rode draad daarin is dat Chiquita de ba nanen niet meer in dozen op pallets aanvoert, maar in koelcontainers. Chiquita doet dat op al zijn lijn diensten en is daarmee de eerste bananengrootmacht die volledig containeriseert. Het vaart nu met vijf grotere schepen in plaats acht. Elk schip kan 650 containers mee nemen. Het voordeel van koelcon tainers is dat de bananen niet meer in een koelloods hoeven te worden gezet. Ook behouden de bananen beter hun kwaliteit. Bovendien is het duurzamer, zegt Chiquita. De keuze om alleen nog bananen in containers aan te voeren, heeft flinke gevolgen voor Kloosterboer. Het bedrijf investeert nu tientallen miljoenen euro's in een volautoma tische terminal met twee lij nen met zogeheten RTG- kranen en 600 pluggen om de koelinstallatie van de con tainers van stroom te voor zien. Containers kunnen er automatisch mee gestapeld worden. Personeel komt er alleen nog op afstand aan te pas. De terminal is begin 2020 klaar. Als het aan Kloosterboer en havenbedrijf North Sea Port ligt, is de Chiquita-ter- minal de aanzet voor de bouw van een veel grotere containerterminal op de kop van de Bijleveldhaven en Westhofhaven. Die zou 300.000 contai- ners per jaar moeten verwerken. Volgens algemeen directeur Daan Schalck van North Sea Port moet het havenbedrijf blijven investeren in kades aan diep vaarwater. Bovendien heeft Chiquita zich nu voor langere tijd aan North Sea Port verbonden. Schalck: „We zullen aan hun wensen proberen te vol doen. Uiteraard vergt de verlen ging van de kade onderzoek. We moeten onder meer weten wat de nautische gevolgen zijn." Volgens Schalck kan een gro tere containertermi- nal op zijn vroegst in 2022 in bedrijf gaan. I dinsdag 19 februari 2019 I pzc.nl e-mail: walcheren@pzc.nl FOTO JOHAN VAN DER HEIJDEN Tv o j Mega-investering in terminal Logistiek bedrijf Kloosterboer investeert tientallen miljoenen euro's in een volautomatische terminal die koelcontainers met Chiquita-bananen kan afhande len. De terminal, die begin vol gend jaar operationeel moet zijn, kan per jaar 100.000 con tainers verwerken. -Daan Schalck, algemeen directeur Nort Sea Port

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 33