m
27
Fijnproevers genieten van nieuwe bolide Verstappen, nu nog de échte test
Williams is de grote verliezer
Het is de vraag die boven het Formule 1-circus
hangt: wat kan Max Verstappen nu zijn Renault-
motor is ingeruild voor een krachtbron van Honda?
De eerste testdag in Barcelona bood alvast enig
houvast, met veel rondjes en weinig problemen.
Barcelona
De Red Bull van Max
Verstappen snerpt niet
meer. Hij roffelt. Een
significant verschil
voor de fijnproevers.
En dat allemaal dankzij die nieuwe
Honda-motor die sinds dit jaar ach
terin ligt. De echte fans hebben er
op het Circuit de Catalunya nog
geen ronde voor nodig om de
nieuwe Max-sound te herkennen.
,,Zo'n diepe roffel is het nu. Echt
zo'n lekker zwaar geluid'', vertelt
oer-fan Patrick van Berkum uit
Bergeijk, alsof hij het over een
nieuw nummer van zijn favoriete
gitaarband heeft.
In de fanzone achter de hoofdtri
bune knikt kameraad Frans Wijnen
uit Yerseke instemmend. „Die Re
nault, dat was dus een snerper",
klinkt het uit de mond van deze Fi-
connaisseur. „Die Honda, daar
klinkt véél meer gevoel uit."
Niet meer die hoge, benau
wende Franse janktoon dus,
maar emotie, passie. Nog veel
belangrijker: produceert die
Japanse motor naast gevoel
ook het geluid van succes?
Dat is de prangende
vraag die boven deze
testweek hangt in het
zonnige Catalonië, waar
de bolides in aanloop naar sei
zoen 2019 voor het eerst weer over
het asfalt jakkeren.
Niet alleen Verstappen lijkt op
zoek naar het antwoord. Het hele
Formule 1-circus is benieuwd of de
Nederlander in 2019 van incidentele
winnaar tot titelkandidaat kan pro
moveren, nu hij bevrijd is van de
door hem zelf zo vaak verfoeide Re
nault-motor. Stoot de popelende
kroonprins na vier seizoenen door
dankzij Honda?
In de hospitalitytent van Red Bull
Racing moeten twee persdames
stoelen en tafels aan de kant schui
ven om plaats te bieden aan de circa
vijftig journalisten die allemaal naar
de verwachtingen van teambaas
Christian Horner komen luisteren.
,,Ik denk dat ik het nog nooit zo
druk heb gezien bij een mediases-
sie'', roept een van de twee, terwijl
ze in allerijl een microfoon opschar
relt om alle toehoorders maar van
dienst te kunnen zijn.
Heel de winter regende het pers
berichten vol superlatieven over de
nieuwe samenwerking tussen Red
Bull en Honda. Marketing, natuur
lijk. Een goednieuwsshow waar je
geen waarde aan mag hechten en
waarmee Horner nog even door
gaat, in de paddock in Spanje. Zo
noemt hij het prille huwelijk 'har
monieus', vergelijkt hij de integratie
van de nieuwe motor in het chassis
met een Zwitsers uurwerk en
spreekt hij de hoop uit op een con
stant seizoen, dicht in het spoor van
Mercedes en Ferrari. ,,Maar waar we
nu staan ten opzichte van de con
currentie? Goh, vraag me dat over
een week nog eens'', zo verzucht hij.
Passend antwoord
En zelfs dan is het de vraag of er een
passend antwoord te formuleren
valt, zo weet Horner. „Het liefst zou
ik hebben dat de auto's hier rond
rijden zonder tijdsregistratie, want
alle teams zijn hier toch vooral hun
eigen ding aan het doen."
Zo ook Verstappen, die deze eer
ste testdag meteen 128 rondes rijdt
op het circuit waarop hij in 2016 zijn
eerste Grand Prix won. Bijna 600
kilometer dus. Horner: „Zoveel
mogelijk op de teller krijgen, dat
is hier ons voornaamste doel.
Data verzamelen. Het com
plexe huwelijk tussen chassis
en motor leren begrijpen. Al
les moet in harmonie zijn
en vooralsnog loopt dat
goed. De auto is betrouw
baar, de coureur is blij."
Verstappen dus, die op
zo'n testdag als vandaag niet
te zwaar tilt aan het feit dat Sebas-
Niemand rijdt
hier voluit, we
zien straks in
Melbourne wel
wie de snelste is
-Max Verstappen (21)
AUTO NIET KLAAR
tian Vettel in zijn Ferrari een dikke
tel sneller is. ,,Niemand rijdt hier
voluit, we zien straks in Melbourne
wel wie de snelste is'', zo laat hij
vluchtig optekenen door de wereld
pers. ,,Een eerste dag is niet altijd
makkelijk, maar dit was een goede
dag, met veel rondjes. Alles voelde
redelijk oké'', voegt hij er nog met
een tevreden blik aan toe.
Dat vertrouwen, het stemt fans
Van Berkum en Wijnen tevreden.
,,En dat komt vooral door hoe Max
over Honda praat. Je ziet het aan die
kop van hem. Aan z'n ogen. Max
heeft er vertrouwen in. Daar is ook
ons goede gevoel op gebaseerd.''
De eerste Grand Prix is op zondag
17 maart, in Australië. Dan weten
we pas echt meer.
dinsdag 19 februari 2019
Max snerpt
Arjan Schouten
Max Verstappen
tijdens zijn testrit in
Barcelona. ,,Een eerste
dag is niet altijd makke
lijk, maar dit was een
goede dag.''
FOTO'S SOENAR CHAMID, GETTY
BARCELONA Rondetijden,
die zeggen nu nog helemaal
niets. Iedereen zal het be
amen, bij de Formule 1-
testdagen in Barce
lona.
Dat Ferrari giste
ren de snelste
was, gevolgd door
gek genoeg McLa
ren, Haas, Red Bull,
Alfa Romeo, Toro
Rosso, Racing Point (het voor
malige Force India) en dan
pas Mercedes?
Iedereen met ook maar een
beetje verstand van de sport
weet dat dit niet de uitslag
van de eerste GP gaat zijn in
Australië op 17 maart. Waar
het in Spanje vooral om gaat,
is kilometers maken en data
verzamelen. Wat dat betreft
kende dag één geen uitge
sproken winnaars, maar
vooral één grote ver
liezer: Williams. De
l ploeterende Britten
reden geen meter,
omdat de bolide
nog niet gereed is.
En de angst bestaat
dat het team van nieuw
komers George Russel en Ro
bert Kubica vandaag opnieuw
binnen blijft. ,,Het ziet er meer
en meer naar uit dat we
woensdag voor het eerst
gaan rijden'', aldus de 'ex
treem teleurgestelde' team
baas Claire Williams (foto) van
de voormalige grootmacht.