m 27 Fijnproevers genieten van nieuwe bolide Verstappen, nu nog de échte test Williams is de grote verliezer Het is de vraag die boven het Formule 1-circus hangt: wat kan Max Verstappen nu zijn Renault- motor is ingeruild voor een krachtbron van Honda? De eerste testdag in Barcelona bood alvast enig houvast, met veel rondjes en weinig problemen. Barcelona De Red Bull van Max Verstappen snerpt niet meer. Hij roffelt. Een significant verschil voor de fijnproevers. En dat allemaal dankzij die nieuwe Honda-motor die sinds dit jaar ach terin ligt. De echte fans hebben er op het Circuit de Catalunya nog geen ronde voor nodig om de nieuwe Max-sound te herkennen. ,,Zo'n diepe roffel is het nu. Echt zo'n lekker zwaar geluid'', vertelt oer-fan Patrick van Berkum uit Bergeijk, alsof hij het over een nieuw nummer van zijn favoriete gitaarband heeft. In de fanzone achter de hoofdtri bune knikt kameraad Frans Wijnen uit Yerseke instemmend. „Die Re nault, dat was dus een snerper", klinkt het uit de mond van deze Fi- connaisseur. „Die Honda, daar klinkt véél meer gevoel uit." Niet meer die hoge, benau wende Franse janktoon dus, maar emotie, passie. Nog veel belangrijker: produceert die Japanse motor naast gevoel ook het geluid van succes? Dat is de prangende vraag die boven deze testweek hangt in het zonnige Catalonië, waar de bolides in aanloop naar sei zoen 2019 voor het eerst weer over het asfalt jakkeren. Niet alleen Verstappen lijkt op zoek naar het antwoord. Het hele Formule 1-circus is benieuwd of de Nederlander in 2019 van incidentele winnaar tot titelkandidaat kan pro moveren, nu hij bevrijd is van de door hem zelf zo vaak verfoeide Re nault-motor. Stoot de popelende kroonprins na vier seizoenen door dankzij Honda? In de hospitalitytent van Red Bull Racing moeten twee persdames stoelen en tafels aan de kant schui ven om plaats te bieden aan de circa vijftig journalisten die allemaal naar de verwachtingen van teambaas Christian Horner komen luisteren. ,,Ik denk dat ik het nog nooit zo druk heb gezien bij een mediases- sie'', roept een van de twee, terwijl ze in allerijl een microfoon opschar relt om alle toehoorders maar van dienst te kunnen zijn. Heel de winter regende het pers berichten vol superlatieven over de nieuwe samenwerking tussen Red Bull en Honda. Marketing, natuur lijk. Een goednieuwsshow waar je geen waarde aan mag hechten en waarmee Horner nog even door gaat, in de paddock in Spanje. Zo noemt hij het prille huwelijk 'har monieus', vergelijkt hij de integratie van de nieuwe motor in het chassis met een Zwitsers uurwerk en spreekt hij de hoop uit op een con stant seizoen, dicht in het spoor van Mercedes en Ferrari. ,,Maar waar we nu staan ten opzichte van de con currentie? Goh, vraag me dat over een week nog eens'', zo verzucht hij. Passend antwoord En zelfs dan is het de vraag of er een passend antwoord te formuleren valt, zo weet Horner. „Het liefst zou ik hebben dat de auto's hier rond rijden zonder tijdsregistratie, want alle teams zijn hier toch vooral hun eigen ding aan het doen." Zo ook Verstappen, die deze eer ste testdag meteen 128 rondes rijdt op het circuit waarop hij in 2016 zijn eerste Grand Prix won. Bijna 600 kilometer dus. Horner: „Zoveel mogelijk op de teller krijgen, dat is hier ons voornaamste doel. Data verzamelen. Het com plexe huwelijk tussen chassis en motor leren begrijpen. Al les moet in harmonie zijn en vooralsnog loopt dat goed. De auto is betrouw baar, de coureur is blij." Verstappen dus, die op zo'n testdag als vandaag niet te zwaar tilt aan het feit dat Sebas- Niemand rijdt hier voluit, we zien straks in Melbourne wel wie de snelste is -Max Verstappen (21) AUTO NIET KLAAR tian Vettel in zijn Ferrari een dikke tel sneller is. ,,Niemand rijdt hier voluit, we zien straks in Melbourne wel wie de snelste is'', zo laat hij vluchtig optekenen door de wereld pers. ,,Een eerste dag is niet altijd makkelijk, maar dit was een goede dag, met veel rondjes. Alles voelde redelijk oké'', voegt hij er nog met een tevreden blik aan toe. Dat vertrouwen, het stemt fans Van Berkum en Wijnen tevreden. ,,En dat komt vooral door hoe Max over Honda praat. Je ziet het aan die kop van hem. Aan z'n ogen. Max heeft er vertrouwen in. Daar is ook ons goede gevoel op gebaseerd.'' De eerste Grand Prix is op zondag 17 maart, in Australië. Dan weten we pas echt meer. dinsdag 19 februari 2019 Max snerpt Arjan Schouten Max Verstappen tijdens zijn testrit in Barcelona. ,,Een eerste dag is niet altijd makke lijk, maar dit was een goede dag.'' FOTO'S SOENAR CHAMID, GETTY BARCELONA Rondetijden, die zeggen nu nog helemaal niets. Iedereen zal het be amen, bij de Formule 1- testdagen in Barce lona. Dat Ferrari giste ren de snelste was, gevolgd door gek genoeg McLa ren, Haas, Red Bull, Alfa Romeo, Toro Rosso, Racing Point (het voor malige Force India) en dan pas Mercedes? Iedereen met ook maar een beetje verstand van de sport weet dat dit niet de uitslag van de eerste GP gaat zijn in Australië op 17 maart. Waar het in Spanje vooral om gaat, is kilometers maken en data verzamelen. Wat dat betreft kende dag één geen uitge sproken winnaars, maar vooral één grote ver liezer: Williams. De l ploeterende Britten reden geen meter, omdat de bolide nog niet gereed is. En de angst bestaat dat het team van nieuw komers George Russel en Ro bert Kubica vandaag opnieuw binnen blijft. ,,Het ziet er meer en meer naar uit dat we woensdag voor het eerst gaan rijden'', aldus de 'ex treem teleurgestelde' team baas Claire Williams (foto) van de voormalige grootmacht.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 27