Rijkswaterstaat zoekt oplossingen voor overschrijding geluidsnormen
City of Dance
verhuist en
vernieuwt
VLISSINGEN Zeeland
genoot dit weekend van
een vroege lente. Bij het
weerstation in
Westdorpe werd het
gistermiddag zelfs 15,3
graden. Daarmee was het
veruit de warmste 17
februari die daar tot nu
toe is gemeten.
Het record stond sinds
2007 op 12,8 graden. In
Vlissingen kwam de
temperatuur gisteren ook
tot 12,8 graden. Dat was
net niet voldoende voor
een lokaal dagrecord. Dat
is sinds 1950 12,9 graden.
Het mooie weer trok veel
mensen naar buiten,
onder meer naar de
boulevard in Vlissingen.
Onder hen de familie
Lenters uit Vlissingen, die
samen met zoontje Ciro
op het Badstrand
profiteerde van de prille
voorjaarszon.
Er worden jaarlijks berekeningen
gemaakt om te voorkomen dat om
wonenden te veel last hebben van
het verkeer op de snelwegen. Dat
gebeurt landelijk op ruim 60.000
plekken, aan weerszijden van alle
rijkswegen. Elk punt heeft een
maximum (het 'geluidproductie-
plafond').
Aan de hand van de beschikbare
gegevens, zoals het aantal auto's dat
dagelijks passeert, wordt berekend
of het geluid boven de norm zit. Dat
was in 2017 op bijna 4 procent van
alle plekken, blijkt uit een rapport
dat minister Cora van Nieuwen-
huizen naar de Tweede Kamer
heeft gestuurd. Bij nog eens ruim 12
procent dreigen de grenswaarden
te worden overschreden.
Rotonde
Ook in Zeeland is er werk aan de
winkel. De A58 overschrijdt ter
hoogte van Middelburg de geluids
normen en zit er op diverse plaat
sen bij Goes tegenaan. Op de N57
bijBurgh-Haamstede, bij de ro
tonde met de Serooskerkseweg, is
het lawaai op twee punten erger
dan is toegestaan. Dat komt door
groei van het vrachtverkeer.
Op de Oosterscheldekering en op
Walcheren ter hoogte van Seroos-
kerke dreigt de norm te worden
overschreden. Op de N57 tussen
Middelburg en Serooskerke ging
het geluid de afgelopen jaren over
een lengte van 4,5 kilometer de
grens te boven of bijna te boven,
door de forse toename van het ver
keer. De minister heeft in 2017 een
verhoging van het plafond met
maximaal 3,5 decibel toegestaan,
omdat uit onderzoek van Rijkswa
terstaat bleek dat geluidbeperkende
maatregelen daar niet haalbaar zijn.
Op de A58 tussen Heinkenszand en
Goes is een knelpunt opgelost door
nieuw asfalt (tweelaags zeer open
asfaltbeton) te leggen.
Akoestisch onderzoek
Binnen afzienbare termijn moet
duidelijk worden wat er met de an
dere Zeeuwse probleempunten gaat
gebeuren. ,,We hebben een akoes
tisch onderzoek opgestart op die lo
caties, om te kijken welke maatrege
len doelmatig zijn'', zegt een
woordvoerster van Rijkswaterstaat
Weegt de investering
op tegen de winst
die ermee wordt
geboekt?
Zee en Delta. ,,Dat onderzoek loopt
nog. De resultaten worden in de
loop van dit jaar bekend. Vervolgens
kunnen we een planning maken
om eventuele maatregelen ook te
realiseren."
Mogelijke maatregelen zijn stiller
asfalt, het plaatsen van geluids
schermen of het aanbrengen van
gevelisolatie bij woningen dicht
langs de weg. ,,Het kan nog alle
kanten op. Het is vooral een kwestie
van financiële doelmatigheid. Met
andere woorden: weegt de investe
ring op tegen de winst die ermee
wordt geboekt?"
Oosterscheldekering
Mochten maatregelen niet mogelijk
zijn of te kostbaar worden, dan kan
Rijkswaterstaat de normen probe
ren te verhogen. ,,Daar is voorlopig
nog geen sprake van. Wel is het
denkbaar dat we op termijn voor de
Oosterscheldekering een verhoging
van het plafond aanvragen, omdat
daar weinig mensen last hebben
van het verkeersgeluid."
maandag 18 februari 2019 pzc.nl e-mail: walcheren@pzc.nl
»P20
A58 en N57 maken te veel lawaai
De Zeeuwse rijkswegen A58 en
N57 maken op diverse plaatsen
te veel lawaai en op andere plek
ken dreigt dat te gebeuren.
Rijkswaterstaat onderzoekt hoe
dat kan worden opgelost.
Rolf Bosboom
Middelburg
- Woordvoerster Rijkswaterstaat