Rijkswaterstaat zoekt oplossingen voor overschrijding geluidsnormen City of Dance verhuist en vernieuwt VLISSINGEN Zeeland genoot dit weekend van een vroege lente. Bij het weerstation in Westdorpe werd het gistermiddag zelfs 15,3 graden. Daarmee was het veruit de warmste 17 februari die daar tot nu toe is gemeten. Het record stond sinds 2007 op 12,8 graden. In Vlissingen kwam de temperatuur gisteren ook tot 12,8 graden. Dat was net niet voldoende voor een lokaal dagrecord. Dat is sinds 1950 12,9 graden. Het mooie weer trok veel mensen naar buiten, onder meer naar de boulevard in Vlissingen. Onder hen de familie Lenters uit Vlissingen, die samen met zoontje Ciro op het Badstrand profiteerde van de prille voorjaarszon. Er worden jaarlijks berekeningen gemaakt om te voorkomen dat om wonenden te veel last hebben van het verkeer op de snelwegen. Dat gebeurt landelijk op ruim 60.000 plekken, aan weerszijden van alle rijkswegen. Elk punt heeft een maximum (het 'geluidproductie- plafond'). Aan de hand van de beschikbare gegevens, zoals het aantal auto's dat dagelijks passeert, wordt berekend of het geluid boven de norm zit. Dat was in 2017 op bijna 4 procent van alle plekken, blijkt uit een rapport dat minister Cora van Nieuwen- huizen naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Bij nog eens ruim 12 procent dreigen de grenswaarden te worden overschreden. Rotonde Ook in Zeeland is er werk aan de winkel. De A58 overschrijdt ter hoogte van Middelburg de geluids normen en zit er op diverse plaat sen bij Goes tegenaan. Op de N57 bijBurgh-Haamstede, bij de ro tonde met de Serooskerkseweg, is het lawaai op twee punten erger dan is toegestaan. Dat komt door groei van het vrachtverkeer. Op de Oosterscheldekering en op Walcheren ter hoogte van Seroos- kerke dreigt de norm te worden overschreden. Op de N57 tussen Middelburg en Serooskerke ging het geluid de afgelopen jaren over een lengte van 4,5 kilometer de grens te boven of bijna te boven, door de forse toename van het ver keer. De minister heeft in 2017 een verhoging van het plafond met maximaal 3,5 decibel toegestaan, omdat uit onderzoek van Rijkswa terstaat bleek dat geluidbeperkende maatregelen daar niet haalbaar zijn. Op de A58 tussen Heinkenszand en Goes is een knelpunt opgelost door nieuw asfalt (tweelaags zeer open asfaltbeton) te leggen. Akoestisch onderzoek Binnen afzienbare termijn moet duidelijk worden wat er met de an dere Zeeuwse probleempunten gaat gebeuren. ,,We hebben een akoes tisch onderzoek opgestart op die lo caties, om te kijken welke maatrege len doelmatig zijn'', zegt een woordvoerster van Rijkswaterstaat Weegt de investering op tegen de winst die ermee wordt geboekt? Zee en Delta. ,,Dat onderzoek loopt nog. De resultaten worden in de loop van dit jaar bekend. Vervolgens kunnen we een planning maken om eventuele maatregelen ook te realiseren." Mogelijke maatregelen zijn stiller asfalt, het plaatsen van geluids schermen of het aanbrengen van gevelisolatie bij woningen dicht langs de weg. ,,Het kan nog alle kanten op. Het is vooral een kwestie van financiële doelmatigheid. Met andere woorden: weegt de investe ring op tegen de winst die ermee wordt geboekt?" Oosterscheldekering Mochten maatregelen niet mogelijk zijn of te kostbaar worden, dan kan Rijkswaterstaat de normen probe ren te verhogen. ,,Daar is voorlopig nog geen sprake van. Wel is het denkbaar dat we op termijn voor de Oosterscheldekering een verhoging van het plafond aanvragen, omdat daar weinig mensen last hebben van het verkeersgeluid." maandag 18 februari 2019 pzc.nl e-mail: walcheren@pzc.nl »P20 A58 en N57 maken te veel lawaai De Zeeuwse rijkswegen A58 en N57 maken op diverse plaatsen te veel lawaai en op andere plek ken dreigt dat te gebeuren. Rijkswaterstaat onderzoekt hoe dat kan worden opgelost. Rolf Bosboom Middelburg - Woordvoerster Rijkswaterstaat

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 15