n II 4 De brexit is blauw met een disproportioneel groot hoofd en als je niet uitkijkt, gaat-ie zomaar op je bureau liggen. Althans, als we de nieuwste brexitcampagne van het kabinet moeten geloven. 'Geen uitvoer vee naar niet EU-land' CAMPAGNE ONDERNEMERS Het transport van Europees vee naar landen buiten de grenzen van de Europese Unie moet worden verboden als er geen garantie is dat de dieren daar fatsoenlijk worden behandeld. Een meerderheid van het Euro pees Parlement (411 tegen 43 leden) roept daartoe op. Diertransporten naar buiten de Europese Unie zijn gruwelijk, weet Europarlementariër Anja Hazekamp (Partij voor de Die ren). Het toezicht op dieren welzijn houdt volgens haar op buiten Europa. ,,Wat daar ge beurt is de reinste dierenmis handeling." Haar CDA-collega Annie Schreijer-Pierik vindt een ver bod op vervoer naar landen buiten de EU absurd. ,,Spring- paarden, biggen en fokdieren moeten ook in de toekomst gewoon naar landen buiten de Europese Unie kunnen worden vervoerd in goede omstandig heden. We gaan de Europese export toch niet op slot zet ten?" Het Europees Hof van Justitie heeft bepaald dat de EU ook verantwoordelijk blijft voor dieren als ze het grondgebied van de Europese Unie eenmaal hebben verlaten. Eigenlijk vind ik de schaamtekant van die boete veel groter dan het bedrag zelf Apotheek moet nog vaker 'nee' verkopen De helft van alle patiënten die met een recept bij de apotheek komen, krijgt het voorgeschre ven medicijn niet direct mee. Vijf jaar geleden gold dat nog voor een derde van de patiën ten. Dat meldt Patiënten Fede ratie Nederland op basis van onderzoek onder bijna 10.000 mensen. Patiënten die het middel niet meekrijgen moe ten later terugkomen, krijgen een ander medicijn met de zelfde werkzame stof of soms helemaal niets mee. Vijf jaar cel in misbruikzaak Bloedbank soepeler OM eist hulp voor vieze man Een monster mag het officieel niet heten. Een beest ook niet. Door de naam op het witte T- shirt om het harige lijf wordt duidelijk dat het 'Brexit' is. En minister Stef Blok van Buiten landse Zaken, de coördinerend brexitminister, treft het EU- blauwe wezen pontificaal op zijn bureau aan. Blok heft machteloos de armen ten hemel. De foto, getwitterd door Blok zelf, leidde direct tot grote hilari teit, vooral op sociale media. 'Brexitblauw past bij jou', valt er te lezen. Het is, vanwege de aai bare vacht, 'een zachte brexit'. Of is het de liefdesbaby van Grover of het Koekiemonster? De BBC typeert het brexitbeest als Muppet. Zorgminister Hugo de Jonge kon zijn nieuwsgierigheid niet bedwingen en vroeg via Twitter aan Blok wie er in het pak zit. Het communicatieteam van D66 ad viseerde Sigrid Kaag om 'guilty' (schuldig) te twitteren - alsof de minister voor Buitenlandse Han del en Ontwikkelingssamenwer king zich in het harige pak had gehesen. (Ze deed dat niet.) Het ministerie van Buiten landse Zaken doet er het zwijgen toe over wie er echt in het pak zit De geheimhouding is 'een be wuste keuze', want wie Brexit is, is 'niet relevant'. Het is juist de kracht dat niemand weet wie Brexit is. ,,Het is iedereen opge vallen'', zegt een woordvoerder. ,,De brexit is in your face.'' Be wust is als figurant voor Blok ge kozen. ,,Het dossier ligt vanaf het begin op zijn bureau. Nu ook let terlijk.'' Tevreden wordt gecon stateerd dat de foto viral is gegaan en trending was op Twitter. Pre- Het dossier ligt vanaf het begin op Bloks bureau. Nu ook letterlijk cies dat was de bedoeling. Dit krantenartikel eigenlijk ook. Het is namelijk een typisch voor beeld van 'earned media', de aan dacht die je gratis krijgt van de media en het publiek, zegt hoog leraar marketing Peeter Verlegh, verbonden aan de VU in Am sterdam. Voor 'paid media', aan dacht waar je voor betaalt, slui ten steeds meer mensen zich af. „Als het via andere kanalen tot je komt, wint het ook aan geloof waardigheid. Vooral nu de over heid - vroeger neutraal en betrouwbaar - meer wordt ge wantrouwd. Het is leuker als iemand anders dan wc-eend zegt dat wc-eend de beste is.'' Niet dat de campagne, bedacht door het Amsterdamse reclame bureau The Odd Shop - een toe passelijke Engelse naam - gratis is. Die kost, inclusief advertenties en radiospotjes, 550.000 euro. Al in januari werd aangekondigd dat er in februari 'een karakter' zou worden gelanceerd om 'letterlijk te laten zien' waar de brexit het bedrijfsleven mee confronteert. De leus die erbij hoort is: 'Zorg dat Brexit je niet in de weg zit'. De campagne is bedoeld om Nederlandse ondernemers erop te wijzen dat de brexit eraan komt en dat ze zich daarop moe ten voorbereiden. Bedrijven die exporteren naar het Verenigd Koninkrijk moeten zorgen dat ze douanenummers aanvragen, krijgen te maken met meer pa pierwerk en inspecties van hun goederen. En bedrijven die op het oog geen directe banden met Britse bedrijven hebben, doen er goed aan hun vrijdag 15 februari 2019 GO STRAATSBURG Topman Wiebe Draijer van de Rabobank over de boete van 1 miljoen euro, omdat de bank niet genoeg controleerde op witwassen. ROTTERDAM Twitter loopt over van de reacties uit binnen- en buitenland op het harige campagnebeest van minister Stef Blok. De BBC heeft de blauwe creatie getypeerd als Muppet, naar de poppenserie The Muppets. Hugo de Jonge ©hugodejonge Fellow v Pr Anna Watts Stef? Geef even een teken van leven zodat we zeker weten dat het goed is afgelopen! [wie van de collega's zit in dat pak eigenlijk?] Translate Tweet Omg this really is for real. A Brexit Muppet. Lordy I love the Dutch. Stef Blok 9 e Heb jij al gecheckt welke gevolgen Brexit voor jou of je bedrijf heeft? Doe de Brexit Impact Scan op brexitloket.nl of kijk op rijksovertieid.nl/ondenwerpenybr.... Zorg dat Brexit jou niet in de weg zit....of ligt. 12:06 AM -14 Feb 2019 20 Retweets 185 e: O 112 9:22 AM -Feb 14, 2019 O 89 people are talking about this O 19 tl O 185 0 'Brexitmuppet' GOEDEDOELENKAPPER De Britse prins William (l) vermaakt zich prima tijdens een gesprek met kapper Daniel Davies (r) en goededoelenman Tom Chapman. De zaak waar Davies werkt is aangesloten bij Lions Barber Collective, dat goede doelen steunt. foto ap LEEUWARDEN Vijf jaar celstraf heeft het gerechts hof in Leeuwarden opgelegd aan een 44-jarige man uit Emmeloord voor het jarenlange mis bruik van zijn drie jonge kinderen. Hij krijgt daarmee in hoger beroep een zwaardere straf op gelegd dan de vier jaar die de recht bank had gevon nist. Volgens het hof heeft de man de kinderen vijf jaar lang misbruikt. AMSTERDAM Bloedbank Sanquin kijkt naar mogelijk heden om in de toekomst soepeler om te gaan met bloeddonatie door homoseksuelen. Mogelijk wordt de wachttijd om bloed te geven, verkort naar vier maanden. AMSTERDAM De 42-jarige Gon- zalo B. moet zich van het Openbaar Ministerie laten be handelen bij een hulpinstantie omdat hij vijf vrouwen met poep zou hebben besmeurd in het Amsterdamse Von delpark. Doet hij dat niet, dan wil de aanklaagster dat hij zes maanden de cel in gaat. Ook eiste ze een werk straf van 240 uur tegen de ver dachte. Hanneke Keultjes Den Haag -Woordvoerder ministerie

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 4