op alle fronten Succesnummer laat steken vallen 6,8 17 De V60 Cross Country is in de basis voorwielaangedreven, wat brandstofverbruik scheelt. Op de besneeuwde wegen is het onderstel soepel, maar niet zweverig of afstan delijk. Dat blijkt ook wanneer we op het ijs een zogenaamde elandtest doen. Bij deze abrupte uitwijk manoeuvre reageert de auto snel en stabiel. Andere pluspunten zijn de geweldige stoelen en de afwerking van het interieur, die de vergelijking aan kan met het beste uit Duitsland. Qua binnenmaten heb je niet per se groter nodig en ook de veiligheids voorzieningen zijn top, met stan daard zaken als automatisch nood remsysteem, rijstrookbewaking, dode hoekbewaking, parkeersen- soren en een 360-gradencamera. Het infotainmentsysteem met het Liefst hadden we voor de belangrijkste functies een paar druk- en draai- knoppen gezien grote scherm lijkt subliem, maar voor veertigplussers is het opgeruimde dashboard wellicht iets te klinisch, om niet te zeggen onhandig. Liefst hadden we voor de belangrijkste functies een paar druk- en draai- knoppen gezien. In de Cross Country moet bijna alles via het verticale touchscreen. En dan vaak ook nog via een extra tikje voordat je bent waar je moet zijn. Wel goed is dat Apple Car en Android Auto onder een apart menu zitten en dus niet standaard het hele besturingssysteem over nemen. De debuterende Intro Edition van deze Volvo (59.995 euro) kan alleen als 190 pk sterke D4 diesel worden besteld. Daarmee is het geen koopje, maar de verwachting is dat de regu liere Momentum versie onder de 55.000 euro uitkomt. Later volgt een D3 met 150 pk uit dezelfde 2,0 liter dieselmotor. Benzinefans worden niet vergeten, want nog voor de zomer gaan de or derboeken open voor de 250 pk sterke T5. Een achttraps automaat is altijd standaard. 6000 toeren voorbij. Voor we het weten valt de duisternis in en begint het te sneeuwen. De spijkerbanden klauwen naar grip op het ijs, sneeuw- fonteinen spatten op van alle vier de wielen en de temperatuur daalt naar min 14. Binnen snort de kachel geruisloos en hemelse muziek klinkt uit de speakers. We gaan nog niet naar huis. Offroad-modus Op een geïmproviseerd offroad- baantje overtuigt de auto opnieuw, al helpt de enorme grip van de speciale banden daar ook aan mee. De Cross Country maakt gebruik van het zelfde systeem voor vierwielaandrij- ving (AWD) als de standaard V60 T6, dat het vermogen 50/50 kan verdelen over de voor- en achteras. Het enige verschil is dat de Cross Country een offroad-modus aan zijn AWD-sys- teem toevoegt, waarmee ook hill des cent control tot de mogelijkheden behoort. Dat wil zeggen: na een druk op de knop kun je bij het afdalen op een heuvel rem en gas loslaten. De auto regelt zelf een optimale afdaling. Suzuki Vitara 1.4 (140 pk), vanaf €27.499 Tegenwoordig moet de Vitara alle zeilen bij zetten om overeind te blijven te midden van het enorme aanbod van compacte SUV's. De huidige generatie stamt alweer uit 2015 en om jong te blijven gunde Suzuki hem onlangs een ingrijpende facelift. Die staat hem goed. Naast onder andere een nieuwe grille is ook de komst van de nieuwe rijhulpen en een nieuwe driecilinder turbo-ben zinemotor belangrijk nieuws. Als vanouds is deze Suzuki ook met vierwielaandrijving leverbaar. Ook binnenin toont de Vitara zich een auto van deze tijd. Het dash board is origineel en fraai afgewerkt met zilver kleurige accenten. In de geteste versie is ook de stoelbekleding bijzon der: de stof daarvan oogt gecapitonneerd. Met de rijhulpen is de Vitara helemaal bij de tijd. Ook het infotainment met 7 inch scherm laat weinig te wensen over, maar is soms wat traag. De zitruimte achterin is maar net voldoende. De ver naar achter ge plaatste tunnelconsole beperkt de beenruimte in het midden en leidt ertoe dat eigenlijk slechts twee mensen fatsoenlijk achterin kunnen zitten. De bagageruimte is met 375 liter voor deze klasse voldoende. Als je de bank omklapt, krijg je helaas geen volledig vlakke laadvloer. De geteste versie heeft de bekende viercilinder 1,4 liter turbo-motor die met zijn 140 pk meer pit heeft dan de nieuwe driecilinder. Deze krachtbron levert prima prestaties, heeft een test- verbruik van 1 op 13,5 en werkt goed samen met de handgeschakelde zes versnellingsbak. Op de snelweg blijkt de Vitara niet een van de stilste en ook in het rijgedrag is deze Suzuki een mid denmoter. Er zijn con currenten die een com fortabeler onderstel heb ben of net wat fijner stu ren. —Niek Schenk vrijdag 15 februari 2019 GO De Vitara is al sinds 1988 een succesnum mer van Suzuki. Lang voordat het grote pu bliek de SUV omarmde had hij al een trouwe schare fans. Prima motor. Alle moderne rijhul- pen paraat. Originele afwerking interieur. Ook met 4x4 leverbaar. h Beperkte zitruimte achterin. Niet altijd een vlakke laadvloer. Rijcomfort kan beter. Niet alleen om te zien, ook met zijn techniek is de Vitara na de laatste vernieu wing weer helemaal bij de tijd. Maar als ge zinsauto laat hij vooral op de achterbank ste ken vallen. De 1,4 liter benzinemotor pres teert goed, in het rij gedrag is deze Suzuki een middenmoter. Kijk op de site bij f J /auto voor extra s testnotities De Vitara oogt eigentijds. Achterin is het krap en de laadvloer is niet geheel vlak. fotos b. hoogveld

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 45