op alle fronten
Succesnummer
laat steken vallen
6,8
17
De V60 Cross Country is in de
basis voorwielaangedreven, wat
brandstofverbruik scheelt. Op de
besneeuwde wegen is het onderstel
soepel, maar niet zweverig of afstan
delijk. Dat blijkt ook wanneer we op
het ijs een zogenaamde elandtest
doen. Bij deze abrupte uitwijk
manoeuvre reageert de auto snel en
stabiel. Andere pluspunten zijn de
geweldige stoelen en de afwerking
van het interieur, die de vergelijking
aan kan met het beste uit Duitsland.
Qua binnenmaten heb je niet per
se groter nodig en ook de veiligheids
voorzieningen zijn top, met stan
daard zaken als automatisch nood
remsysteem, rijstrookbewaking,
dode hoekbewaking, parkeersen-
soren en een 360-gradencamera.
Het infotainmentsysteem met het
Liefst hadden we voor
de belangrijkste functies
een paar druk- en draai-
knoppen gezien
grote scherm lijkt subliem, maar voor
veertigplussers is het opgeruimde
dashboard wellicht iets te klinisch,
om niet te zeggen onhandig. Liefst
hadden we voor de belangrijkste
functies een paar druk- en draai-
knoppen gezien. In de Cross Country
moet bijna alles via het verticale
touchscreen. En dan vaak ook nog via
een extra tikje voordat je bent waar je
moet zijn. Wel goed is dat Apple Car
en Android Auto onder een apart
menu zitten en dus niet standaard
het hele besturingssysteem over
nemen.
De debuterende Intro Edition van
deze Volvo (59.995 euro) kan alleen
als 190 pk sterke D4 diesel worden
besteld. Daarmee is het geen koopje,
maar de verwachting is dat de regu
liere Momentum versie onder de
55.000 euro uitkomt. Later volgt een
D3 met 150 pk uit dezelfde 2,0 liter
dieselmotor.
Benzinefans worden niet vergeten,
want nog voor de zomer gaan de or
derboeken open voor de 250 pk sterke
T5. Een achttraps automaat is altijd
standaard.
6000 toeren voorbij. Voor we het
weten valt de duisternis in en begint
het te sneeuwen. De spijkerbanden
klauwen naar grip op het ijs, sneeuw-
fonteinen spatten op van alle vier
de wielen en de temperatuur daalt
naar min 14. Binnen snort de kachel
geruisloos en hemelse muziek klinkt
uit de speakers. We gaan nog niet
naar huis.
Offroad-modus
Op een geïmproviseerd offroad-
baantje overtuigt de auto opnieuw, al
helpt de enorme grip van de speciale
banden daar ook aan mee. De Cross
Country maakt gebruik van het
zelfde systeem voor vierwielaandrij-
ving (AWD) als de standaard V60 T6,
dat het vermogen 50/50 kan verdelen
over de voor- en achteras. Het enige
verschil is dat de Cross Country een
offroad-modus aan zijn AWD-sys-
teem toevoegt, waarmee ook hill des
cent control tot de mogelijkheden
behoort. Dat wil zeggen: na een druk
op de knop kun je bij het afdalen op
een heuvel rem en gas loslaten. De
auto regelt zelf een optimale afdaling.
Suzuki Vitara 1.4 (140 pk), vanaf €27.499
Tegenwoordig moet
de Vitara alle zeilen bij
zetten om overeind te
blijven te midden van
het enorme aanbod van
compacte SUV's. De
huidige generatie stamt
alweer uit 2015 en om
jong te blijven gunde
Suzuki hem onlangs een
ingrijpende facelift. Die
staat hem goed. Naast
onder andere een
nieuwe grille is ook de
komst van de nieuwe
rijhulpen en een nieuwe
driecilinder turbo-ben
zinemotor belangrijk
nieuws. Als vanouds is
deze Suzuki ook met
vierwielaandrijving
leverbaar.
Ook binnenin toont
de Vitara zich een auto
van deze tijd. Het dash
board is origineel en fraai
afgewerkt met zilver
kleurige accenten. In de
geteste versie is ook de
stoelbekleding bijzon
der: de stof daarvan oogt
gecapitonneerd. Met de
rijhulpen is de Vitara
helemaal bij de tijd. Ook
het infotainment met 7
inch scherm laat weinig
te wensen over, maar is
soms wat traag.
De zitruimte achterin
is maar net voldoende.
De ver naar achter ge
plaatste tunnelconsole
beperkt de beenruimte
in het midden en leidt
ertoe dat eigenlijk slechts
twee mensen fatsoenlijk
achterin kunnen zitten.
De bagageruimte is met
375 liter voor deze klasse
voldoende. Als je de bank
omklapt, krijg je helaas
geen volledig vlakke
laadvloer.
De geteste versie heeft
de bekende viercilinder
1,4 liter turbo-motor die
met zijn 140 pk meer pit
heeft dan de nieuwe
driecilinder. Deze
krachtbron levert prima
prestaties, heeft een test-
verbruik van 1 op 13,5 en
werkt goed samen met
de handgeschakelde zes
versnellingsbak. Op de
snelweg blijkt de Vitara
niet een van de stilste en
ook in het rijgedrag is
deze Suzuki een mid
denmoter. Er zijn con
currenten die een com
fortabeler onderstel heb
ben of net wat fijner stu
ren. —Niek Schenk
vrijdag 15 februari 2019
GO
De Vitara is al sinds
1988 een succesnum
mer van Suzuki. Lang
voordat het grote pu
bliek de SUV omarmde
had hij al een trouwe
schare fans.
Prima motor. Alle
moderne rijhul-
pen paraat. Originele
afwerking interieur.
Ook met 4x4 leverbaar.
h Beperkte zitruimte
achterin. Niet altijd
een vlakke laadvloer.
Rijcomfort kan beter.
Niet alleen om te
zien, ook met zijn
techniek is de Vitara
na de laatste vernieu
wing weer helemaal
bij de tijd. Maar als ge
zinsauto laat hij vooral
op de achterbank ste
ken vallen. De 1,4 liter
benzinemotor pres
teert goed, in het rij
gedrag is deze Suzuki
een middenmoter.
Kijk op de site bij
f J /auto voor extra
s testnotities
De Vitara oogt eigentijds. Achterin is het krap
en de laadvloer is niet geheel vlak. fotos b. hoogveld