ZEELAND GEBOEKT Lezing over werken op een Schots kasteel In het hoofd van Van Oldenbarnevelt Het bestaan zonder omwegen ZEELAND 21 In haar nieuwe boek Regieaanwijzingen voor de liefde legt Franca Treur het moderne leven onder de loep. En houdt ons meteen een spiegel voor. Wie wil er geen landkaart van de doolhof die liefde heet? Nergens is de mens zo onzeker als op deze rand tussen verleiding en veilig heid, tussen fantasie en realiteit, tussen de liefde in één blik en de sleur van honderd jaar. Wie zegt dat zij of hij niet dagelijks wankelt, liegt. De liefde is leven en het leven is liefde, en bijvoorbeeld voor mij, toch al achtenvijftig jaar, zijn liefde en leven nog steeds net zo'n onderneming als per kano de oceaan overste ken of met mijn Fiat Panda naar de maan. Hoeveel goeds er ook valt te zeggen over Franca Treurs Regieaanwijzingen voor de liefde, ze maakt de verwarring er alleen maar groter op. Ze signaleert, ze beschrijft in die onmis kenbare Treur-zinnen. Zinnen die tintelen, prikkelen en soms steken, zinnen als: 'Toch stelt hij deze vragen niet. Hij is te bang voor de antwoorden.' De ontnuchterende tekeningen van Olivia Ettema passen precies bij deze tek sten. Teksten die, als je er toch een boodschap uit wil destilleren, zoiets zeggen als: stel je niet zo aan, de liefde en het leven zijn een kwestie van geven en nemen. Dit is het derde boek dat Franca Treur sa men met Olivia Ettema maakte. Eerder waren er X en Y en Slapend rijk. Ze vormen een opval lend onderdeel van het oeuvre van de Zeeuwse schrijfster, te rangschikken onder een bijna vergeten genre, de zedenschets, be roemd geworden door Honoré de Balzac. Al leen kun je je in haar varianten op diens La co- médie humaine geen moment in 1845 wanen; het is volop 2019, alles draait om de huidige beleving van de liefde, het bestaan van van daag, de moderne samenleving. In de net geciteerde zin is het Loek die de vragen niet stelt en is het Hanna die de ant woorden niet geeft. Ze zijn een stel, niet hele maal vast, zoals het hedendaagse stellen be taamt, openlijk worden andere opties overwo gen. Voor Hanna is dat bijvoorbeeld Sjeng, 'de enige in Nederland geboren Marokkaan' met deze naam. Ze heeft bijna met hem getongd. Loek heeft onder meer Anne-Loes in reserve. Die heeft problemen met haar partner, maar Loek zorgde voor een sneltoets op haar tele- foon zodat hij onmiddellijk als reddende engel kan optreden. Een rol die hij maar al te graag speelt. Net als Hanna trouwens, die zich ont fermt over een zeer vervelende en zeer zieke buurman. De twee hoofdpersonen van deze onroman tische roman in vijftig scènes werken samen aan het script van een film waarin twee men sen elkaar moeten krijgen. Maar het project drijft de makers uit elkaar. Loek zegt zijn be trekking op zodat hij zijn artistieke ambities kan uitleven. Om uiteindelijk voor een veel lucratievere baan te kiezen. Alleenstaanden zijn op zoek naar de ene, 'die 's avonds tegen hen aan schurkt en om het dekbed vecht.' De stellen zijn juist ontevreden over die ene, zien slechts feilen en gebreken, en trekken zich te- rug in de logeerkamer. Is er een oplossing? Niet echt, al vindt Anne-Loes haar partner te rug omdat die 'zijn burgerlijkheid' heeft omarmd. Wie de liefde wil, verwacht een paradijs. Wie de liefde heeft gekregen, krijgt iets an ders, niet helemaal een hel, maar zeker geen hemel. Is Regieaanwijzingen voor de liefde ge schikt om voor Valentijnsdag aan je al dan niet geheime liefde te geven? In eerste instantie zeg ik: natuurlijk niet. Maar bij nader inzien: misschien toch, juist omdat in dit boek de liefde is als het labyrint van het leven. Josephine Rombouts geeft donderdag 14 februari een lezing in boekhandel De Drvkkery in Middelburg over haar boek Cliffrock Castle. Aan vang 19.00 uur, toegang is vrij, aanmelden gewenst. In haar boek vertelt Josephine Rombouts (1971) over haar 'droombaan': als ze met haar ge zin vijf jaar aan de Schotse west kust gaat wonen, grijpt ze de kans om housekeeper te worden op het plaatselijke kasteel met beide handen aan. Ze krijgt te maken met Engelse landeigena ren, Franse koks, Schotse onaf hankelijkheid, dakdekkers, spo ken, etiquette en tradities. Tafel- dekken met een meetlat, strenge regels voor het dragen van tweed: Downton Abbey in de 21ste eeuw. Ze studeerde kunstge schiedenis en Nederlands en woont nu in Vlissingen. Pas verschenen: De advocaat van Holland, de nieuwe historische roman van Ni- colaas Matsier. En deze week komt de schrijver al in Terneu- zen in Porgy en Bess over zijn boek vertellen: woensdag 13 fe bruari om 20.00 uur. Johan van Oldebarnevelt (1547 1619), landsadvocaat en raadpen sionaris van Holland, werd op 13 mei 1619 onthoofd. Matsier volgt hem tot op deze laatste dag in al zijn gedachten, herinneringen en overwegingen tijdens de een zame uren van opsluiting en de dagenlange, uitputtende verho ren. Nicolaas Matsier (1945) is de Matsier De Advocaat r VAN W Holland schrijversnaam van Tjit Reinsma. In 1976 debuteerde hij met de verhalenbundel Oud-Zuid. Zijn autobiografische roman Gesloten huis (1994) werd genomineerd voor de AKO Literatuurprijs. Zeeuwse schrijvers Waarmee kun je de beleve nissen vergelijken uit Fantoommerrie (64 pag./ €19,99/ Atlas Contact), het nieuwe boek van Marieke Lucas Rijneveld? Het klinkt een beetje banaal als je bedenkt dat de 27-jarige auteur al gemeen als een van onze grootste literaire talenten wordt beschouwd, maar toch waan ik me in de wereld van Boer zoekt Vrouw. Tussen alle hoogst ongemakke lijke en penibel intieme gesprek ken door storten we ons in het boerenleven. En dat is geen idylle, maar eindeloze 'uren tussen de koeien en het uitmesten'. Er is volop melk in dit werk en er zijn een heleboel konijnen. Zoals 'het konijn van de buren, voor je het weet zet je je vork erin'. Of het eigen 'grote konijn dat ik een veel kleiner liet dekken waarop van zelfsprekend de dood volgde'. Zo is deze literatuur: be angstigend direct, onbeschaamd autobiogra fisch, het bestaan zonder omwe gen. Proza of poëzie? Dat is niet al te duidelijk, maar de teksten woe len en kolken. Zij of hij? Marieke Lucas Rijneveld (let op de twee voornamen, de eerste gekregen, de tweede toegevoegd) weet het niet, maar vanwege alle heftigheid ze ker geen 'het'. Als meisje geboren, maar 'ze is de jongen', schrijft ze in vele varianten: 'Als ze zaad had zou ze het niet aan de eerste de be ste verspillen'. Schrijver én werkzaam op een melkveebedrijf, misschien ver klaart dat alles. De boerenbeeld- spraak in ieder geval: een hond heeft een tumor in de buik 'ter grootte van een pootaardappel'. Zeeland is op de voorgrond en de achtergrond aanwezig. Twintig jaar lang hadden Rijnevelds ou ders een stacaravan in Oostka- pelle, Kalfhoek, inmiddels geen camping meer. Een groot deel van de jeugd van de schrijver lag daar: 'De stacaravan moet plat. Boutje voor boutje wordt hij uit elkaar geschroefd'. Marieke Lucas Rijneveld kondigt ook een Oostkapelle-roman aan, spelend ten tijde van de waters nood. Waarover nu alvast een tekst wordt geleverd, Angsthazen wegen zwaarder. Wat een literatuur, wat een leven. Het wordt allemaal verenigd tot één wervelende sym fonie dan wel een bonte klompen dans, met zelfs de onmiskenbare geur van het leven, de geur van melk en mest. maandag 11 februari 2019 GO Wekelijkse rubriek met boeken over Zeeland en boeken van Zeeuwse schrijvers Liefde volgens Franca Treur Mario Molegraaf Illustratie Olivia Ettema in 'Regieaanwijzingen voor de liefde' van Franca Treur (onder). foto olivia ettema Franca Treur: Regieaanwijzingen voor de liefde. Tekeningen: Olivia Ettema - Uitgeve rij Prometheus, 208 pagina's, 19,99 euro. Cover van het boek. f/toman Cover van het boek. Mario Molegraaf Maneks Lucas Rijneveld FANTOOM MERRIE

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 21