'Het is tijd om kritisch te zijn over dingen die in mijn gemeenschap aan de hand zijn' Die kus, hoe moest dat nou? Hij ging trouwen en daar hoorde natuurlijk een kus bij. Dé kus. Op de lippen. In het volle aanzicht van familie en vrienden. Zijn ouders. Kon dat wel? Nasrdin Dchar: „Uiteraard heb ik Amy gekust tijdens onze bruiloft. Ik vond het heel lastig. Zoenen terwijl je vader en je moeder het kunnen zien, dat doe je niet. Dat hoort niet. Dat is not done. In Marokko is een kus op het voorhoofd al het toppunt van intimiteit. Zo ben ik opgevoed. Mijn ongemak was niet nodig. Na de kus begonnen mijn zussen en mijn moeder spontaan een traditioneel Marokkaans liedje te zingen dat altijd op bruiloften wordt gezongen, ter zegening van het hu welijk. Mijn vader zat met z'n trilkinnetje naar ons te kijken. Het was een heel mooi moment.'' Dchar is een acteur tussen twee culturen, zoals dat dan heet. Oflieverfusion, een versmelting daarvan. Geboren in Steen bergen, gevormd in Rotterdam. Beroemd geworden op het Nederlandse filmdoek, de Nederlandse televisie en in het Neder landse theater. Met een Nederlands Gou den Kalf in de kast, voor zijn rol in road- movie Rabat (2011). Maar zijn hart maakt nog steeds een rad slagje als hij landt in Oud ja. ,,Ik kom af en toe in Marokko; voor bruiloften of een be grafenis. Of voor werk, en voor filmfesti vals. Ik zeg altijd: Nederland is mijn thuis, in Marokko heb ik een huis. Wat er gaaf is? Op het moment dat de deur van het vlieg tuig opengaat, dat je Marokko inademt. De geuren, chaos, het onvoorspelbare, het prikkelende. Ook gaaf: de waarde van fami lie, voor mij heel belangrijk. Gastvrijheid. Bij Marokko heb ik altijd het beeld van die berad, zo'n Marokkaanse theepot, met alle maal glaasjes eromheen. Na het eten mop pen tappen en dan is er altijd wel iemand die een darboeka, een trommel, pakt. Dan wordt er gezongen. En gedanst.'' Het is deze warmte die hij vast wil hou den, aan zijn kinderen wil doorgeven. Als ze gaan slapen, fluistert hij ze een paar Ma rokkaanse woordjes toe. 'Enna ken moet alik', jij bent alles voor me. Zijn dochtertje van 4, Dina, zegt dat dan terug. ,,Ik merk dat ik er heel blij van word, ik vind het rijkdom. En hoe vet is het dat als we naar Marokko gaan, ze zich kunnen uiten in die taal. Maar het kan beter. Ik praat altijd Nederlands, mijn vrouw is Nederlands, mijn kinderen. Ik merk dat ik de taal langzaam aan het verge ten ben. De cultuur. Dat vind ik een pijn lijke gewaarwording.'' Niet iedereen is gecharmeerd van zijnfu- sion, bleek ook weer in december. Het is balanceren op het slappe koord. Postte hij een foto op Instagram van zichzelf in een djellaba naast de kerstboom thuis, vrede op aarde, brak online een shitstorm los. Honderden reacties, vooral vanuit 'zijn' gemeenschap, Marokkaanse Nederlanders. Dat hij een tata was, een Hollander, een afvallige, een house mocro, en dat hij met zijn kankerkop naar de hel zou gaan. Een paar weken later was het opnieuw raak, maar toen kwam de kritiek uit au- tochtonië. Hij tikte societyjournalist Evert Santegoeds op de vingers via Twitter toen die in Shownieuws de namen van twee Ma rokkaans-Nederlandse acteurs uit De Lui zenmoeder verhaspelde. ,,Het leek me een kwestie van fatsoen dat hij zou weten hoe je die uitspreekt. Het is zijn vak tenslotte.'' Had hij niet moeten doen. 'Kijk je toch naar een andere zender?' reageerde een 'pro Nederlander'. 'Ofbeter nog: terug naar huis en daar je tv aanzetten.' Ook weinig subtiel: 'Nasrdin Dchar kan ik ook niet uitspreken. Daarom noem ik je altijd lul.' Tegen zoveel venijn is geen kruid gewas sen. Of toch? Wie zijn levensloop een beetje volgt, weet dat juist Dchar zoekt naar verbinding, in zijn rugzak zit een flinke portie positivisme en zachtaardigheid. ,,Leef met een groot hart'', hield hij zijn toehoorders voor tijdens zijn 5-meilezing in 2017. Met zijn maatschappelijke bewe ging Ieder 1, die in 2016 in Amsterdam tien duizend man op de been bracht tijdens een mars voor verdraagzaamheid, probeert hij de oprukkende polarisatie een halt toe te roepen. Ook in zijn jongste theaterproduc tie draait het om hoop, geloof en vooral veel liefde. ,,We leven in een 'nee'-tijdperk, mensen staan met de ruggen naar elkaar'', zegt hij. ,,Er mag wel wat meer 'ja' in. Liefde is niet alleen een mooi onderwerp, het is in deze tijd zó belangrijk." Het resulteerde in JA, zijn vierde solo voorstelling, die op 14 februari in de Stads schouwburg in Amsterdam in première gaat; een persoonlijke vertelling over hem zelf en Amy, zijn Brabantse schone met een vleugje Indisch bloed. Een match made in heaven, maar voordat de relatie kon worden beklonken met een ring, moest er nog heel wat water door de Rijn stromen. De verkering met een Nederlands meisje, en hoe dat te vertellen aan papa. Seks voor het huwelijk. De Kus, al dan niet op de mond. Alcohol op de bruiloft. Een hoop hschouma, schaamte, afkeuring, dingen die niet horen in de Marokkaans-Nederlandse gemeenschap. Zelfs niet voor een jongen die in Steenbergen is geboren en getogen en verliefd wordt op een Steenbergs meisje. ,,Ik vond het heel spannend om het te verwerken in de voorstelling, omdat je als kijker kunt denken: dit is veel te privé, ik hoef dit niet te weten. Zijn die relatieperi kelen niet meer iets voor de psycholoog?" Lacht. ,,Daar zit onzekerheid. Dit verhaal is deels gedramatiseerd, geromantiseerd, 10

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 98