Grofstoffelijk EGBERT JAN Na een reclame voor bretels ziet Egbert Jan op Facebook een vriendschapsvoorstel langskomen van een voormalige geliefde. Mijn lief, wil met jou verder. Kan niet wachten tot de 14de #khouvanje!! Christel: „Jammer genoeg kunnen we daar niet meer werken. Te oud." Annebeth: ,,Te duur dus. Tot ons 19de mochten we blijven. Ik krijg nu wel 400 euro stagevergoeding." Christel: ,,En gratis lunches. Annebeth zal eerder een baan hebben dan ik en gaat in de toekomst vast beter verdie nen." Annebeth: ,,Mijn vakgebied is terro risme en cybercrime, daar is veel werk in." Christel: „Kleding bestellen we meestal online, liefst zoeken we naar kleren met kortingen van 50 tot 70 procent." Annebeth: „Bezorgkosten omzeilen we door meerdere kledingstukken tegelijk te bestellen en soms een deel terug te sturen. Wie niet rijk is moet slim zijn. Van het spaargeld gaan we soms uit eten. We kijken via Socialdeal waar het goedkoop is. Daarin zijn we best gierig." Christel: ,,Een driegangenmenu voor 15 euro bijvoorbeeld." Annebeth: ,,Of we delen een grote pizza. Dan ben je samen voor 15 euro klaar, inclusief drankjes." Christel: ,,We gaan nooit uit. Wat drin ken in een café vind ik het geld niet waard." Annebeth: ,,Een festival of concert vind ik wel leuk. Een kaartje kost dan tussen de 35 en de 45 euro." Christel: ,,Dat doen we twee of drie keer per jaar." Annebeth: ,,Ik zoek de concerten uit. De vakanties regelt Christel. We waren in oktober in Jamaica. Wat kostte dat?" Christel: ,,550 euro per persoon, inclu sief ticket en overnachtingen." Annebeth: ,,Eten is daar goedkoop, een uitstapje naar een waterval kostte juist weer 100 dollar. En we zijn twee weken naar Boedapest geweest. Die vlieg tickets kostten maar 35 euro. We heb ben daar zo goedkoop mogelijk vakantie gevierd." Christel: ,,Ik wil vrijwilligerswerk doen in rampgebieden. Nu is onze huur te hoog om voor meerdere maanden samen weg te gaan." Annebeth: ,,Als het financieel kan, moet je zeker gaan. Maar wel maximaal twee maanden, anders mis ik je te veel." ,,Dat komt door het algorit me'', zegt m'n dochter. Ooooo, het algoritme. Tuurlijk. Vanochtend rond half 8 heb ik achter de koffie twee seconden lang stilletjes overwogen bretels aan te schaffen. Nu, in de middag, krijg ik op Facebook een reclame voor bretelswinkel.nl gepresen teerd. Toverformule van deze tijd: het algoritme. 'Ze beïnvloeden ons en we we ten niet hoe. Het gebeurt onge merkt. Algoritmes zetten de bijl aan de democratie.' Dat zei Tom de Ket van het maatschappijkriti sche theatergezelschap De Verlei ders onlangs bij DWDD. Te dra matisch aangezet, Tom is acteur - maar toch. En opeens, zonder dat ik in tij den één gedachte aan haar heb gewijd, komt er een 'vriend- schapsvoorstel' binnen: Anna. Ik heb al eens geprobeerd dat erger lijke fenomeen 'vriendschaps- voorstel', niet te verwarren met 'vriendschapsverzoek', uit te schakelen. Gaat niet. Maar hoe heeft Mark Zucker- berg mij weten te koppelen aan uitgerekend Anna? Ze runt in Zuid-Europa een handel in landbouwmachines en leeft met een veel oudere man. Gerrit. Ik bekijk haar foto: hon derden haardunne lijntjes lopen stervormig naar toegeknepen ogen. Er schemert iets van, wat is het... vertwijfeling. Anna, 60 jaar. Geen kinderen, valt op te maken uit de begeleidende tekst. Op een andere foto is haar rechterhand in beeld. Kolen schoppen had ze. 'Grofstoffelijke poten' zei haar vader. Dan denk ik aan lijn 13. We schrijven 5 januari 1980. Ik kijk hem na, de loodgrijze Amsterdamse tram die traag wegglijdt van de vluchtheuvel bij de Nieuwezijds Kolk. Haar grofstoffelijke handpalm houdt Anna, staande in de tram, tegen het raam, dezelfde kolen schop die 39 jaar later haar pagina siert. Langzaam vervaagt de af druk tot een wittige vlek en tege lijk opent zich een afgrond van verdriet. Dag Anna. We hebben allemaal een paar grote liefdes, maar er is er maar een de eerste. Anna was wild, bot en luidruchtig, een ongepolijste versie van haar vader, die weinig subtiel uit de hoek kon komen. Op de vluchtheuvel namen we afscheid na vier stormachtige ja ren. In 1977 groeide er een kind in haar buik, dat niet gebo ren mocht worden. We waren het eens, op die vluchtheuvel, het was over. Maar op die plek dacht ze, terwijl haar ogen zich vulden, aan het kind. Ik ook. En nu weer. Dankzij het algo ritme. Ook meedoen? Stuur een mail naar geldengeluk@persgroep.nl Egbert Jan Riethof (65) is journalist. Hij heeft een dochter (26) en een zoon (24). Egbert Jan woont in z'n eentje in een huis met drie verdiepingen. ZATERDAG 9 FEBRUARI 2019

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 95