ii II ECONOMIE 15 Colombia Er zijn natuurlijk klanten die echt bananen importeren uit Het is zoeken naar een speld in een hooiberg trekken vaak al als ze voorwerp van onderzoek worden. ,,Die zitten niet te wachten op lastige vragen.'' Behalve naar de klanten kijkt de bank ook naar de transacties. ,,Dat doen we al jaren'', zegt Wibout de Klijne, verantwoordelijk voor de transactiemonitoring bij de Rabo bank. Er lopen bij de bank zo'n 150 tot 200 programma's die verdachte transacties eruit filteren. ,,Dat een klant bijvoorbeeld veel contante stor tingen doet. Of dat er een ongebrui kelijk hoog bedrag wordt overge maakt naar een onbekende reke ning.'' Elk signaal van de computer wordt bekeken. Dat gebeurt bij de Rabo bank zo'n 250 keer per week. Vaak is er een eenvoudige verklaring voor een op het oog verdachte transactie. Belletje Als de bank er zelf niet uit komt, wordt de klant gebeld en gevraagd om uitleg te geven. Dat is een ingrij pende stap. De Klijne. ,,Klanten heb ben vaak iets van: daar heb je je niet mee te bemoeien. Ik kan me dat voorstellen. Vergelijk het met je tele foon. Hoe zou jij het vinden als je te- lecomprovider je belt met de vraag: 'Ik zie dat u met die en die heeft ge beld. Waar ging dat gesprek over?' Dat wil je toch niet?'' Bij de meeste gesprekken die de bank met klanten voert, is niets aan de hand. Bij de mogelijk verdachte transacties die ABN Amro onder zoekt, blijkt uiteindelijk 98,5 procent gewoon in orde te zijn. Bij de Rabo bank gaan per maand nog vier- tot vijfhonderd meldingen naar de Financial Intelligence Unit. Banken willen liefst meer samen werken. Nu kan een persoon die bij de ene bank geweigerd wordt, het ge woon bij de volgende bank proberen. De Nederlandse Vereniging van Ban ken pleitte daarom voor een bunde ling van deze activiteiten. Dan hoeven banken niet steeds ieder voor zich die controle te doen. De Klijne heeft niet de illusie dat het monitoringssysteem het witwas sen uitroeit. Als criminelen de zaak echt willen flessen, is dat moeilijk te achterhalen voor de bank. ,,Bij struc tureel witwassen wordt een heel in genieus systeem opgetuigd, compleet met nepbedrijven. Om zo'n netwerk goed te bestrijden moet je samen werken met de overheid. Bij de be strijding van terrorisme gebeurt dat veel meer.'' Betere samenwerking en informa tie-uitwisseling met onder andere de politie, Fiod en de Belastingdienst kan de bestrijding van witwassen veel effectiever maken. ,,Neem bij voorbeeld de enorme groei van het aantal kapperszaken. Als je zoiets constateert, kun je er gericht onder zoek naar doen. Worden die gebruikt om geld wit te wassen? We doen nu ook themaonderzoeken. Naar de me- taalhandel en vastgoed bijvoorbeeld. Dat zijn voorbeelden van branches met een verhoogd risico als het om witwassen gaat'', aldus De Klijne. omkoping en fraude. Ministers en Kamerleden, maar ook burgemees ters.'' Dat ook buitenlandse staats hoofden en hun familie een risico vormen, bleek uit de schikking die ING trof met het Openbaar Ministe rie. De dochter van de Oezbeekse president bleek miljoenen te hebben witgewassen via een bedrijf dat de betalingen via ING liet lopen. Door alle klantonderzoeken krijgt de bank een beter beeld van de soor ten klanten, waardoor verdachte klanten sneller gevonden worden. Als de bank onraad ruikt, doet ze verder onderzoek en stelt de klant vragen. Die is daar niet altijd van ge diend, merkt Werndlij in de praktijk. ,,Als de klant de vragen niet wil Op zich hoeft een veroordeling geen reden te zijn iemand als klant te wei geren of afscheid van hem te nemen. De kans is wel groot dat zo'n klant in een hogere risicocategorie valt, wat inhoudt dat de klant minimaal een keer in de drie jaar bekeken wordt. Een klant met een hoog risicoprofiel wordt elk jaar opnieuw beoordeeld. ,,Met de meeste klanten is niets aan de hand'', weet Werndlij. ,,Dat zijn klanten die een betaalrekening heb ben en misschien een hypotheek.'' Enkele tienduizenden klanten krij gen een zwaarder onderzoek. Een aantal groepen valt sowieso in een hoger risicoprofiel. Werndlij: ,,Dat zijn politicaly exposed persons. Die vor men een risico voor onder andere beantwoorden, nemen we afscheid.'' Verstraten heeft die ervaring ook. Een klant die grote bedragen opnam, weigerde antwoord te geven op vragen. Mails en aangetekende brie ven bleven onbeantwoord. ,,Uitein- delijk wordt zo'n klant besproken in het exit-comité. Dat heeft besloten afscheid te nemen van die klant.'' Al met al zijn er tienduizenden klanten met een hoger risico bij de Rabobank. De meeste van deze 'com plexe dossiers' worden bekeken door vierhonderd mensen in Zeist. Van een zeer klein percentage wordt uit eindelijk afscheid genomen. ,,Er zijn natuurlijk klanten die echt bananen importeren uit Colombia'', zegt Werndlij. Echt grote criminelen ver- zaterdag 9 februari 2019 GO witwassen bestrijden -Jeroen Werndlij, Rabobank -Helène Erftemeijer, ABN Amro Op verzoek van de betrokkene is de naam gewijzigd. ILLUSTRATIE RUBEN L. OPPENHEIMER

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 15