1 r 'Vroeger vond ik alles stom aan mezelf. Dat gevoel heb ik nu niet meer' SCHRIJVER LEEST Van Franca Treur (39) verschijnt binnenkort Regieaanwijzingen voor de liefde, een roman over het moderne leven. ,,Ik ben wel anders naar het verleden gaan kijken. Als 14-jarige was ik depressief. Ik stopte met school en leerde gedichten van Gerrit Achterberg uit mijn hoofd. Later werd ik arbeidsongeschikt verklaard en kreeg ik een uitkering. Destijds is het nooit als een depressie onderkend. Later besefte ik, toen ik in mijn volwassen leven depres sies kreeg, dat ik als puber ook een zware depressie heb gehad. Ik vond het onzin als mensen zeiden dat ze het geweldig vonden hoe ik als kind al mijn eigen pad koos. Zo ervoer ik dat niet - het was totale onmacht. Die depressie is levensbepalend geweest, want ik heb een deel van het leven gemist. Het is een van de weinige dingen waar ik nog steeds totaal niet om kan lachen. Vroeger vond ik alles stom aan mezelf en schaamde ik me dat ik zoveel dingen niet kon. Dat is niet meer zo. Ik heb Moord op de moestuin aan iedereen laten lezen die in het boek voorkomt. Het mooie is dat iedereen zegt: 'Die en die heb je raak getroffen, maar mijn personage is overdreven, ik ben heel anders'. Daardoor vroeg ik me af wat ik van mezelf vond. Ik kwam tot de conclusie dat ik Judith eigenlijk wel een leuk mens vind." ,,Het helpt wel. Mijn zelfwaardering liep sterk achter op de waardering van buitenaf. Ik durfde mijn boeken zelf niet meer terug te lezen. Als iemand riep dat schrijven altijd al mijn bestemming was, dacht ik: hou op, ik deed het vooral omdat ik al het andere niet kon. Nu zie ik dat ik toch wel een bij zonder kind was. Bovendien word je ouder en zie je dat iedereen maar wat aanrom melt. Ik ben eigenlijk wel een geluksvogel." ,,Onze relatie was al eerder verbroken. Deze rechtszaak speelde zich af op afstand, want het ging tussen mijn moeder en de uitgeve rij. Ik zat in Canada, met een slechte inter netverbinding. Toen ik thuiskwam, merkte ik hoe hevig het me beroerd had. Nog nooit heb ik zulke mooie recensies gehad als in dat jaar, maar toen iemand enthousiast riep: 'Wat een jaar!' zei ik: 'Ja, vreselijk.' We had den het over verschillende dingen." ,,Mijn grootste wil is schrijven. Mijn groot ste angst is dat anderen kwaad op me wor den - precies wat er met die rechtszaak is gebeurd. Ik ben gaan beseffen dat als je schrijft, zeker als je schrijft zoals ik, er altijd mensen kwaad zullen worden, woedend zelfs. Altijd maar bang blijven Ètuu is een laffe oplossing." In mijn jeugdjaren verslonden Ik lees nu 34 Lezen vaker terugkomt in uw werk. Helpt het schrijven om daarop een antwoord te vinden? Is die grotere zelfwaardering ook een gevolg van de uitstekende recensies van je vorige boeken? Vorig jaar spande uw moeder een rechtszaak aan omdat ze vond dat De porseleinkast haar in een kwaad daglicht stelde. Ze verloor. Komt zoiets nog goed? In de roman denkt Judith na over haar grootste wil en haar grootste angst. Wat zijn die van u? I -op/fe. Moord op de moestuin verschijnt dinsdag bij Nijgh Van Ditmar (€21). De goede zoon Rob van Essen ,,Een ontroerende roadtrip van een schrijver die wordt ontvoerd door een zelfrijdende en pratende auto. Ze hebben het vooral over zijn moeder die hij net begraven heeft. Heel knap hoe Van Essen het absurdistische vanzelfsprekend maakt en slimme en melancholi sche gedachten combineert met een bizar plot.'' Het hol op de hei G. van Essen „Tijdens het lezen van De goede zoon ontdekte ik dat Robs vader kinderboeken had geschreven die bijna uitsluitend bekend waren in reformatorische kring, zoals Het hol op de hei. Ik leende ze van de kerkbibliotheek bij ons in Melis- kerke. De meeste avonturen speel den zich af tijdens de Tweede Wereldoorlog in christelijke gezin nen. Die boeken verslond ik.'' TEKST PETER SIERKSMA

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 122