PASPOORT Nicolien Mizee duidelijk kader, en daarmee ook een be paalde lichtheid tijdens het schrijven. De personages zijn gebaseerd op mijn zus en mijzelf en onze twee beste vriendinnen. We kennen elkaar al uit de wieg, want onze moeders waren bevriend. Ook heb ik een volkstuin en zijn alle personages gebaseerd op mensen die ik ken. Ik had de poppenkast en de poppen dus al, en ik kon er allerlei verhalen in kwijt die ik altijd nog eens wilde gebruiken. Ik vind het een optimis- tisch boek geworden. Mijn man Rob denkt daar heel anders over. Hij vindt het juist pessimistisch, met al die mensen die in de zon in hun idyllische tuintjes staan te rom melen en een loodzware geschiedenis met zich meetorsen waaraan ze niet kunnen ontsnappen." ,,Misschien is dat interpretatieverschil een man-vrouwkwestie? Vrouwen denken toch al snel: kom op, we maken het gezellig, wil je nog een kopje thee? Ken je het gedicht De wurm van Annie M.G. Schmidt, dat begint met 'Er zit een wurm in onze jutte- peer'? Het gedicht eindigt met: 'Ik eet er wel omheen'. Dat doen wij in het boek ook alle maal: we gaan allemaal door." Geboren 8 januari 1965 in Haarlem. Loopbaan Debuteert in 2000 met de roman Voor God en de Sociale Dienst. Daarna volgen Toen kwam moeder met een mes (2004, genomi neerd voor de Libris Literatuur Prijs), En knielde voor hem neer (2006) en De halfbroer (2015). Haar columns over haar schrijflessen aan de Schrijversvak school zijn gebundeld in Schrijfles (2009), en haar bijna dagelijkse, onbeantwoorde faxen aan haar docent scenarioschrijven Ger Beukenkamp werden gepubliceerd in De kennismaking (2017) en De porseleinkast (2018). Over dat laatste boek spande haar moeder een rechts zaak aan, die ze verloor. Hoe komt dat? Ik vond het ook een monter boek. De vraag of je je kunt losmaken van je achtergrond of 'lot' is wel een vraag die ZATERDAG 9 FEBRUARI 2019 33

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 121