voornamelijk voor witte mensen. Bezoe kers zeiden na afloop: ik heb nooit stilge staan bij dit verhaal. Heel fijn om te horen, maar ook pijnlijk. Want mijn ouders zijn hier al vijftig jaar. Kennelijk hebben veel mensen nooit nagedacht over de vraag hoe het die grote groep verging nadat ze naar Nederland kwamen. Dit migratieverhaal moet onderdeel worden van het Neder landse dna.'' En het kan, zegt hij, veranderen, je open stellen voor vernieuwing. Kijk naar zijn ouders. ,,Zij kwamen in een andere wereld terecht. Door hun kinderen en kleinkinde ren, die Nederlanders werden, moesten ze hun blik verruimen. Dat hebben ze ook gedaan. Ze kijken naar Nederland met een open blik, geen afkeurende blik.'' ,,Ik probeer me een beetje los te rukken van dat gevoel van loyaliteit, maar dat lukt me niet. Omdat ik me op bepaalde momenten heel Marokkaans voel. Als een politicus iets lelijks zegt over de Marokkaanse gemeen schap, dan zegt hij dat ook over mij. Ik ben me daar altijd erg bewust van. Ik heb in mijn opvoeding meegekregen dat ik anders was. Me moest gedragen. Ik heb altijd de behoefte gehad te laten zien dat ik een goeie ben. Waardoor ik altijd net wat netter was dan mijn Nederlandse vrienden.'' ,,Ja, en ik hoop echt dat dit voor mijn kin deren niet zo zal zijn. Het is ook pijnlijk, dat over één kam scheren. En er is veel aan de hand, hè. De grote baas, de premier, zegt gewoon dat nieuwkomers zich maar moe ten invechten. Thierry Baudet praat over de 'homeopatische verdunning' waardoor de Nederlandse cultuur verloren dreigt te gaan. Waarom doet de politiek daar zo aan mee, de tegenstellingen in stand houden? Het is in het belang van de partij, maar niet in dat van de burger die ze dienen. Ik ben vaak benaderd door politieke partijen. Maar ik heb geen zin in dat spel. Mensen zeggen vaak na een speech 'je moet de politiek in'. Hell no." ,,Ik merk dat ik me pessimistisch voel over de toekomst. Maar dan komt al snel een stemmetje: dat mag niet. Ik heb nota bene twee kinderen die voortkomen uitfusion. Dus ik moet in 'ja' blijven geloven, al is het maar voor hen. Ik wouergens wou ik dat ik net als veel andere Nederlanders gewoon een krantje kon openslaan en zien wat er allemaal mis is in de wereld en dan denken: oké, balen - en dan lekker doorgaan met dagelijkse dingen. Het grote verschil is: de meeste mensen hebben weinig te verliezen. Hun identiteit wordt niet aangevallen, bespot of gecriminaliseerd. Die van mij wel. Ik trek het me aan. En ik wil iets achterlaten, van betekenis zijn. Zo'n Ieder 1-verhaal, dat komt door dit gevoel. Dat ik in ieder geval kan vertel len als ik straks 80 ben: dat heeft opa ook gedaan, hè. Met tienduizend man zijn we de straat opgegaan voor gelijkwaardigheid. Voor liefde, voor hoe mooi deze samenle ving is. Er is héél veel wat beter kan, waar we aan moeten werken, maar in the end is dit gewoon eenfakking mooi land met geweldige mensen. Ik heb twee prachtige kinderen, Nederlands-Marokkaans-Indo nesisch. Dat is toch schitterend? Dat is rijk dom.'' Je lijkt je altijd verantwoordelijk te voe len voor de Nederlands-Marokkaanse gemeenschap. Je kunt ook zeggen: wat kan mij het schelen. Is dat overcompensatie? Door de polarisatie kom je snel tussen twee vuren te staan. Aan de ene kant radicalen uit 'eigen' kring, aan de an dere mensen die Marokkanen zien als geitenneukers, zelfmoordbommen, uit keringstrekkers, antisemieten, lover boys, zoals je opsomde in je 5-meilezing. ZATERDAG 9 FEBRUARI 2019 15

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 103