'Mensen als ik een speech heb gehouden dat ik de politiek in moet. Hell Toen ik net een relatie kreeg met Amy zat ik bij haar thuis televisie te kijken met haar ouders erbij. Werd er gezoend of was er seks, dan had ik de neiging de afstands bediening te pakken. Dan dacht ik: Amy, hoe kun je met je ouders hiernaar kijken?! Een ander voorbeeld: toen ik in 2011 een Gouden Kalf won, sprong ik het podium op en kuste ik spontaan Thekla Reuten, die de prijs zou uitreiken. Mijn ouders zaten in de zaal. Heel veel mensen beschouwden dat moment als hschouma. Het zijn ongeschre ven regels die heel diep verankerd zijn in de Marokkaanse cultuur. Ze worden te pas en te onpas gebruikt. En het belemmert ook. Daarom vind ik het belangrijk het aan te kaarten in de voorstelling." ,,Nee, soms is het nuttig, want het gaat ook over respect hebben, en fatsoen. Normaal met elkaar omgaan. Maar soms vind ik het heel lastig. Een gescheiden bruiloft bijvoor beeld. Ik snap de gedachte dat vrouwen uit hun dak willen gaan zonder dat ze worden bekeken door mannen. Maar dan denk je meteen al negatief, en daar ga ik slecht op. Het idee dat ik als man lekker loop te loeren. Terwijl ondertussen foto's van die feesten massaal voorbijkomen op sociale media. Ik heb ooit meegemaakt dat er tijdens een ge scheiden bruiloft werd gefilmd en op grote schermen gewoon te zien was hoe iedereen uit zijn dak ging. Dat was voor mij echt het toppunt van...'' Hypocrisie? ,,Ja. Daar klopt helemaal niks van. Ik weet niet beter dan dat ik bij sommige familie gelegenheden altijd bij de mannen zit. En de vrouwen apart. Laat me dan gewoon meefeesten.'' ,,Nee, totaal niet. Ook nooit gehad. Ik ben een acteur. Ik heb wel mijn regels, ik wil bijvoorbeeld niet helemaal naakt in beeld. Maar ik speelde laatst een seksscène in In Limbo, met Charlie Dagelet. Dat is tech nisch en dan geeft de regisseur precies aan wijzingen hoe hij het wil hebben. Dan ben je bezig met een creatief proces. Wat ik wel heb, is dat ik denk: deze film hoef ik niet samen met mijn ouders te zien. Mijn moe der heeft In Limbo wel gezien, ze vond 'm supermooi, maar over zo'n scène wordt niet gepraat. Mijn ouders weten: als ik niks zeg over een film, dan weten ze hoe laat het is.'' ,,Heel spannend. Zij vindt dat mensen niet alles hoeven te weten. Een van de eerste dingen die ze tegen mij zei toen ik met het idee kwam, was: moet dat echt? Het is maar theater, zei ik. En ze vertrouwt me. Maar ze houdt het in de gaten.'' Glimlach. Lange stilte. Voorzichtig: ,,Ik merk dat het tijd is om op mijn manier kritisch te zijn over bepaalde dingen die in 'mijn eigen gemeenschap' aan de hand zijn.'' ,,Nou kijk... ik wil niet in discussie gaan. Ik maak een voorstelling. Ik hoop wel dat die iets triggert. Zoals gebeurde rond die kerst boom. Er is na mijn foto in de Marokkaans Nederlandse gemeenschap een discussie losgebarsten of dat nu wel of niet moet kunnen. Vrienden uit België zeiden: 'We hebben allemaal het gesprek gevoerd of er wel of niet een boom moest komen'. Wauw.'' ,,Ik weet 100 procent zeker dat veel mensen worden belemmerd. Het gevoel dat je din gen het liefst anders wilt doen, maar dat dat niet kan omdat er ogen op je zijn ge richt. En je hebt niet veel nodig om het te bont te maken. Die boom bijvoorbeeld. Voor mij had die niks met religie te maken, maar alles met gezelligheid, warmte. Ik zag de shit echt niet aankomen. Ik kreeg dui zenden lieve reacties, ook van imams die zeiden dat ik niks verkeerds had gedaan. Maar ook honderden woedende. Waar ik me zorgen om maakte, was dat negen van de tien kwamen van jonge mensen. Ze maakten zich druk over iets waarvan ik zou denken dat ze er helemaal schijt aan zouden hebben. Ga naar Indonesië, het grootste islamitische land, daar zie je de mooiste kerstbomen. En dan de hypocrisie. De profeet Mohammed heeft gezegd dat als je iemand ergens op wilt wijzen, dan doe je dat onder vier ogen. En gebruik lief devolle woorden. Zodra je met de lelijk heid komt, als je mij voor kafir uitmaakt, doe je eigenlijk precies wat God ons leert om niet te doen.'' De voorstellingen zijn Dchars antwoord op het geschreeuw. Persoonlijke verhalen, of dit nu in films is of in het theater, brengen mensen dichter bij elkaar. ,,Door verhalen worden we allemaal mens. Ik merkte dat bij mijn vorige solovoorstellingen, Oumi en DAD, over mijn vader die als gastarbeider naar Noord-Brabant kwam, en mijn moe der die hem vijf jaar later volgde. Ik speelde uit te leggen, het zit in heel veel. Van inti miteit tot te weinig eten in huis hebben voor gasten. Lelijke woorden gebruiken: hschouma. Met je linkerhand eten. Disres pect naar je ouders toe is heel hschouma. Het is niet alleen maar negatief. Voel je hschouma als je in een film een intieme scène moet spelen? Hoe is het voor jouw vrouw om jullie privéleven terug te zien op het toneel? In JA merk je op dat de voorstelling mis schien niet goed valt in de Marokkaans Nederlandse gemeenschap. Vanwege het doorbreken van conventies. Wat dan? Waar zou je een discussie over willen hebben? Minder sociale controle? ZATERDAG 9 FEBRUARI 2019 13

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 101