Wachttijd voor opvang kinderen stijgt explosief Verkopers schelden potentiële klanten uit NIEUWS 3 Bizar gesprek Essent vastgelegd op voicemail TONZON.NL ISTANBOEL INGESTORTE FLAT De zzp'er die haar voicemail on langs afluistert, begrijpt in eerste instantie niet wat ze hoort. Een boze stem, die scheldt omdat de telefoon begin januari niet is opge nomen. Dan een ander, die op grove wijze begint te praten. 'Die kankerlijer neemt niet op', klinkt het. De vrouw schrok: ,,Ik dacht dat ik twee jongens van de straat hoorde'', zegt ze. Maar als ze het nummer dat belde, googelt, blijkt dat haar voicemail een gesprek tussen ver kopers van energiemaatschappij Essent heeft vastgelegd. De verko pers schelden klanten uit en be spreken de verkooptactiek in niet mis te verstane termen. Blijkbaar weten de mannen niet dat de ver binding niet is verbroken. 'Die mensen zijn allemaal kan kerlijers. Daarom moet je ze ver neuken, er geld uithalen.' En: 'Zij verdienen dat geld niet, ze hebben geen recht op dat geld. Jij hebt wel recht op dat geld.' 'Simpel'. De vrouw hoorde de voicemail pas nadat ze was gebeld door een vriendin en wilde weten wat er was ingesproken. ,,Ik luister mijn voicemail vaak niet af. Nu schrok ik echt. Zo kan je niet met klanten omgaan.'' Ze nam contact op met Essent om de kwestie aan te kaar ten. ,,Ik heb gezegd dat ik een lei dinggevende wilde spreken. Dat kon niet.'' Haar klacht zou in be handeling worden genomen, maar opvallend genoeg werd niet naar de opname gevraagd. Ze heeft er niets meer van gehoord. We zijn geschokt. De manier waarop deze verkopers praten, is echt onacceptabel In het gesprek komt ook het aantal sales dat gemaakt moet worden aan bod. Verkopers van veel ener giemaatschappijen moeten een minimum aantal verkopen sluiten om in dienst te kunnen blijven. Daarnaast worden vaak bonussen uitbetaald die afhankelijk zijn van het aantal gemaakte deals. In deze krant trok eerder een verkoper van Nuon aan de bel, omdat het sys teem er volgens hem voor zorgt dat deur-aan-deurverkopers mis leidende informatie verstrekken. Klanten onderschrijven in dat soort trucs te zijn getrapt. In dit gesprek probeert de ene verkoper de andere gerust te stellen: hij kan zijn targets nog halen, wordt ge zegd. 'Pik, als jij je nu bewijst, als jij deze week drie sales maakt, dan zeggen ze echt wel: je hebt je be wezen.' Irritant Het nummer van Essent staat op internet al te boek als irritant. Er wordt onder meer geklaagd door mensen die zo vaak worden ge beld, dat ze er helemaal klaar mee zijn. Na de vragen die deze krant stelde, lukte het Essent de betrok ken verkopers te traceren. Ze ga ven in een gesprek toe de uitspra ken te hebben gedaan. Een woord voerder zegt: ,,We zijn geschokt door deze opname. De manier waarop deze twee verkopers pra ten, is echt onacceptabel en niet in lijn met ons wervingsbeleid. Dit mag nooit meer gebeuren. Daarom heeft het wervingsbureau in opdracht van Essent afscheid genomen van deze rotte appels.'' Ook wordt het meegenomen in 'structurele gesprekken' om het verkoopproces te verbeteren. Dat de klantenservice niet alerter heeft gereageerd, wordt ook be treurd. Gemiddeld is de wachttijd voor kinderopvang inmiddels één jaar. Dit jaar mag een leidster nog maar voor maximaal drie baby's tot 1 jaar zorgen, één baby minder dan voorheen. Door de nieuwe eisen, zo berekende Brancheorganisatie Kin deropvang, zijn er 2500 banen bij gekomen. Dat is een groot pro bleem, omdat de sector al kampte met forse personeelstekorten. Kin derdagverblijven hebben nu gere geld tijdelijke babystops omdat er niet genoeg personeel is. Gegroeid ,,Medio 2017 was de gemiddelde wachttijd een halfjaar. Dat is nu al een jaar'', zegt directeur Magda Heijtel. ,,De vraag naar opvang stijgt heel snel. In een jaar zijn we met 62.000 kinderen gegroeid naar 796.000 kinderen in de opvang.'' Door die groei en de babynorm zijn er nu 4620 vacatures in de kin deropvang. Op iedere 1000 banen bij de kinderdagverblijven zijn er 51 niet vervuld. Ter vergelijking: lan delijk, verdeeld over alle soorten banen, ligt dat cijfer op 31. Heijtel: ,,Het komt voor dat één baby er niet bij kan omdat er dan meteen ook één extra leidster nodig is.'' Hoe ouder de kinderen zijn, hoe Soms kan één baby er niet bij, omdat er dan meteen ook een extra leidster nodig is meer een pedagogisch medewerker er kan hebben. Van 1 tot 2 jaar is de norm: 1 leidster op 5 kinderen. Kinderopvangorganisatie Kin dergarten heeft voor 55 vestigingen continu 50 vacatures in een poging de opvang te waarborgen. ,,Het is gepuzzel beaamt directeur Nicole Krabbenborg. ,,Bij onze vestiging in Utrecht Leidsche Rijn is de wacht tijd twee tot drie jaar.'' De branche is vanuit pedagogisch oogpunt overigens blij met de nieuwe babynorm. Bezoek ons op de Bouwbeurs en de Gezondheidsbeurs in Utrecht, en zie wat TONZON daar nog aan kan doen. vrijdag 8 februari 2019 Het dodental door het instorten van een woongebouw met meerdere verdiepin gen in Istanboel is opgelopen tot zes. Dat maakte de gou verneur van de Turkse stad gisteren bekend. Er zijn der tien mensen gewond geraakt. Twaalf slachtoffers konden worden gered. Giste ren werd, achttien uur na de instorting, een meisje van 5 jaar oud levend onder het puin vandaag ge haald (kleine foto onder). De woonflat in de voorstad Kartal aan de Aziatische kant van de Turkse metropool stortte woensdagmiddag in. In het complex ston den 43 inwoners in geschreven verdeeld over veertien appar tementen. Hoeveel mensen thuis waren, blijft onduidelijk. Ook de oorzaak is nog niet bekend. FOTO'S REUTERS, EPA, AFP -->*• Op een voicemailbericht is te horen hoe verkopers van Es- sent écht over potentiële klan ten praten. Terwijl zij dachten dat de verbinding al was ver broken, werd geregistreerd hoe de verkopers grof schelden en zeggen dat klanten keihard ge plukt moeten worden. Carla van der Wal Rotterdam - woordvoerder Essent De wachtlijsten in de kinderop vang zijn nog verder opgelopen. Dat komt doordat er als gevolg van nieuwe kwaliteitseisen op de babygroepen ineens 2500 pedagogisch medewerkers extra nodig zijn. Die zijn er niet. Ton Voermans Zoetermeer Kijk op de site bij /video Essent-verkoper spreekt onbedoeld voicemail in Zaterdag in deze krant: energieverkopers vertellen alles over hun harde wereld.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 3