'Musicus zijn is een
eenzame weg'
m
5
SOKONINARU in Goes
The Busquito's
Marietta Petkova
De Mannen van Taal maken met
dit programma een eerste bescheiden
tour van circa 25 optredens. Volgend
seizoen wordt TALK dan pas weer
opgepakt. Dat komt ze ook goed uit,
want ze hebben alle drie nog meer te
doen.
,,Ik vind het leuk om met de jon
gens op pad te gaan. Dat is altijd heel
gezellig, veel lachen, maar ik moet er
niet aan denken om altijd maar on
tour te zijn. Ik vind het ook leuk om
ergens heel diep in te duiken als ik
bezig ben met een boek. Maar ook
om dingen nader uit te zoeken als ik
dat nodig heb voor een column. Dat
is juist fijn, die combinatie van ge
friemel op de vierkante millimeter
soms en aan de andere kant eropuit
gaan om met elkaar op te treden'',
zegt de schrijver.
Van Pamelen heeft zijn antennes
altijd wijd open staan om bij te hou
den wat er zoal gebeurt in stad en
land. Hij schrijft elke zaterdag een
column in het Brabants Dagblad en
verzorgt elke week in Hilversum een
taalcolumn op Radio 1. ,,Zeker bij co
lumns word je geacht een mening te
hebben, er iets van te vinden. Je
moet dus wel weten waar je het over
hebt. De ene keer gaat dat gemakke
lijker dan de andere. Af en toe is er
wel wat tijdsdruk, maar ik heb de er
varing dat er altijd wel weer inspira
tie op komt borrelen.''
Japanse punk
Comic jazz
De Bulgaarse woont en werkt al
meer dan een kwart eeuw in Ne
derland. Op haar tiende won ze
de Grand Prix van de National Pi
ano Competition in haar geboor
teland. Vele onderscheidingen
volgden, maar Petkova bleef haar
eigen weg volgen. ,,Het muziek-
wereldje daar houd ik me niet
echt mee bezig. Ik ben een bui
tenbeentje, business en de pr-
machine zijn niet aan mij be
steed. Ik wil op mijn eigen wijze
muziek overbrengen en mijn pu
bliek overtuigen. Toen ik in Ne
derland kwam, moest ik weer on-
Een uitvoerder moet
zorgen dat de muziek
van het genie Chopin
de mensen bereikt
deraan de ladder beginnen, alles
opnieuw opbouwen. Musicus zijn
is een eenzame weg, maar voor
mij is het de juiste weg. Mijn
ware rijkdom vind ik in mijn pu
bliek. Nog steeds komen mensen,
jong en oud, vanuit heel Neder
land naar mijn concerten. Echt
trouwe volgers. Blijkbaar heb ik
bij hen een gevoelige snaar ge
raakt.''
Petkova is niet uit op glamour
en ziet zichzelf niet als een vir
tuoze piano-reus. Zij stelt haar
programma's zorgvuldig samen
en volgt een eigen weg. Zo heeft
zij vele preludes van componis
ten uit verschillende Europese
landen vertolkt. Ze begon in
2000 met de werken van Rach-
maninov en kwam via de prelu
des van Chopin, Bach, Scriabin
en Schumann bij Debussy. ,,Bij
mij komt alles van binnenuit. De
vorm in het werk van Debussy is
zo interessant. Het zijn composi
ties waar ik mijn hele hart en ziel
in kan leggen. Ik wil het verhaal
in de muziek tot klinken bren
gen.''
Van Chopin speelde ze de ma
zurka's, walsen en polonaises,
waarin zijn mannelijke kant uit
komt en de poëtische preludes en
nocturnes (vrouwelijke, zachtere
kant). In Terneuzen speelt zij de
vier ballades. ,,Die ballades zijn
de symbiose tussen beide kanten
van Chopin. De vorm is verha
lend, niets is opgelegd, het is zui
vere muziek die woorden over
stijgt. Ik vertel het verhaal van
Chopin zo oprecht mogelijk, als
een trouwe ambassadeur van zijn
muziek, met een klein stukje van
mezelf erin. Een uitvoerder moet
zorgen dat de muziek van het ge
nie Chopin de mensen bereikt.
Tussen Debussy en Chopin speel
ik enkele kleine preludes van
Bach, als een soort bliksemaflei
der."
Bij Petkova draait het om veel
méér dan de noten. Haar tech
niek is overrompelend, maar haar
spel is bovendien doorvoeld en
expressief. Zij vertelt een verhaal
vol emotie
Rust
,,Ik wil zolang mogelijk pianiste
zijn, daar horen dus optredens
bij, maar ik ben een mens die
houdt van bergen, wandelen,
nieuwe dingen ontdekken en me
terugtrekken. Dat is mijn steeds
terugkerende verlangen naar
rust. Die rust wil ik als musicus
ook doorgeven. Ik klamp me niet
vast aan de piano maar via dit in
strument kan ik bij het publiek
iets teweegbrengen. Heel mijn
leven is de symbiose van het po
diumoptreden en het ondersteu
nen en helpen van jonge musici.
Via masterclasses. Een pittige
combinatie, maar zo dankbaar.
Zij geven dit weer door. Ik zie het
als mijn missie.''
donderdag 7 februari 2019
GO
Mannen
van Taal in
TALK, met
Jan J. Pie-
terse
(voor
grond) en
Johan
Schleipen
(links) en
Frank van
Pamelen
op de ach
tergrond.
FOTO ROBERT
THEUNISSEN
Mannen van Taal met TALK:
donderdag 14 februari,
Theater De Wegwijzer, Nieuw
en Sint Joosland, aanvang 20.30
uur.
De Japanse band
SOKONINARU is
voor het eerst in Eu
ropa en ze doen ook
't Beest in Goes aan.
In Japan en Taiwan
heeft de punkband
snel naam gemaakt.
Online werd hun hit
Te No Hira De Odoru
al miljoenen keren
bekeken. Tijd dus
om ook de Europea
nen bekender te
maken met hun mu
ziek. Tijdens hun op
treden in Goes wor
den ze ondersteund
door the Hearted,
een Rotterdamse
punkband. Alle in
grediënten zijn aan
wezig voor een
show die bol staat
van de energie.
Morgen, 't Beest
Goes, aanvang
21.00 uur.
Een klassiek/populair programma
met veel knipogen, dat verzorgt The
Busquito's. Zelf noemen ze het comic
jazz. The Busquito's spelen een zeer
gevarieerd repertoire. Van de roaring
twenties tot heden. Alles komt voorbij:
hot club, jazz, country, pop, klassiek en
rock-'n-roll. Herkenbare tunes van
Benny Hill of The Nanny. Maar ook
heerlijk in het gehoor liggende eigen
composities met komische teksten van
muzikanten op viool, saxofoon, gitaar
en contrabas.
Zaterdag,
Het Podium
Zaamslag,
aanvang
20.00 uur.
Als mens bescheiden, als musi
cus gepassioneerd en overtui
gend: Marietta Petkova (51). De
pianiste verzorgt zondag een
Open Haardconcert in Porgy en
Bess met werken van Debussy,
Bach en Chopin.
Jeanette Vergouwen
Marietta Petkova, pianiste
Marietta Petkova: zondag,
Porgy en Bess Terneuzen, aan
vang 15.00 uur.
Marietta Petkova: ,,Mijn ware rijkdom vind ik in mijn publiek."
FOTO MARTIJN BIJZITTER