'Musicus zijn is een eenzame weg' m 5 SOKONINARU in Goes The Busquito's Marietta Petkova De Mannen van Taal maken met dit programma een eerste bescheiden tour van circa 25 optredens. Volgend seizoen wordt TALK dan pas weer opgepakt. Dat komt ze ook goed uit, want ze hebben alle drie nog meer te doen. ,,Ik vind het leuk om met de jon gens op pad te gaan. Dat is altijd heel gezellig, veel lachen, maar ik moet er niet aan denken om altijd maar on tour te zijn. Ik vind het ook leuk om ergens heel diep in te duiken als ik bezig ben met een boek. Maar ook om dingen nader uit te zoeken als ik dat nodig heb voor een column. Dat is juist fijn, die combinatie van ge friemel op de vierkante millimeter soms en aan de andere kant eropuit gaan om met elkaar op te treden'', zegt de schrijver. Van Pamelen heeft zijn antennes altijd wijd open staan om bij te hou den wat er zoal gebeurt in stad en land. Hij schrijft elke zaterdag een column in het Brabants Dagblad en verzorgt elke week in Hilversum een taalcolumn op Radio 1. ,,Zeker bij co lumns word je geacht een mening te hebben, er iets van te vinden. Je moet dus wel weten waar je het over hebt. De ene keer gaat dat gemakke lijker dan de andere. Af en toe is er wel wat tijdsdruk, maar ik heb de er varing dat er altijd wel weer inspira tie op komt borrelen.'' Japanse punk Comic jazz De Bulgaarse woont en werkt al meer dan een kwart eeuw in Ne derland. Op haar tiende won ze de Grand Prix van de National Pi ano Competition in haar geboor teland. Vele onderscheidingen volgden, maar Petkova bleef haar eigen weg volgen. ,,Het muziek- wereldje daar houd ik me niet echt mee bezig. Ik ben een bui tenbeentje, business en de pr- machine zijn niet aan mij be steed. Ik wil op mijn eigen wijze muziek overbrengen en mijn pu bliek overtuigen. Toen ik in Ne derland kwam, moest ik weer on- Een uitvoerder moet zorgen dat de muziek van het genie Chopin de mensen bereikt deraan de ladder beginnen, alles opnieuw opbouwen. Musicus zijn is een eenzame weg, maar voor mij is het de juiste weg. Mijn ware rijkdom vind ik in mijn pu bliek. Nog steeds komen mensen, jong en oud, vanuit heel Neder land naar mijn concerten. Echt trouwe volgers. Blijkbaar heb ik bij hen een gevoelige snaar ge raakt.'' Petkova is niet uit op glamour en ziet zichzelf niet als een vir tuoze piano-reus. Zij stelt haar programma's zorgvuldig samen en volgt een eigen weg. Zo heeft zij vele preludes van componis ten uit verschillende Europese landen vertolkt. Ze begon in 2000 met de werken van Rach- maninov en kwam via de prelu des van Chopin, Bach, Scriabin en Schumann bij Debussy. ,,Bij mij komt alles van binnenuit. De vorm in het werk van Debussy is zo interessant. Het zijn composi ties waar ik mijn hele hart en ziel in kan leggen. Ik wil het verhaal in de muziek tot klinken bren gen.'' Van Chopin speelde ze de ma zurka's, walsen en polonaises, waarin zijn mannelijke kant uit komt en de poëtische preludes en nocturnes (vrouwelijke, zachtere kant). In Terneuzen speelt zij de vier ballades. ,,Die ballades zijn de symbiose tussen beide kanten van Chopin. De vorm is verha lend, niets is opgelegd, het is zui vere muziek die woorden over stijgt. Ik vertel het verhaal van Chopin zo oprecht mogelijk, als een trouwe ambassadeur van zijn muziek, met een klein stukje van mezelf erin. Een uitvoerder moet zorgen dat de muziek van het ge nie Chopin de mensen bereikt. Tussen Debussy en Chopin speel ik enkele kleine preludes van Bach, als een soort bliksemaflei der." Bij Petkova draait het om veel méér dan de noten. Haar tech niek is overrompelend, maar haar spel is bovendien doorvoeld en expressief. Zij vertelt een verhaal vol emotie Rust ,,Ik wil zolang mogelijk pianiste zijn, daar horen dus optredens bij, maar ik ben een mens die houdt van bergen, wandelen, nieuwe dingen ontdekken en me terugtrekken. Dat is mijn steeds terugkerende verlangen naar rust. Die rust wil ik als musicus ook doorgeven. Ik klamp me niet vast aan de piano maar via dit in strument kan ik bij het publiek iets teweegbrengen. Heel mijn leven is de symbiose van het po diumoptreden en het ondersteu nen en helpen van jonge musici. Via masterclasses. Een pittige combinatie, maar zo dankbaar. Zij geven dit weer door. Ik zie het als mijn missie.'' donderdag 7 februari 2019 GO Mannen van Taal in TALK, met Jan J. Pie- terse (voor grond) en Johan Schleipen (links) en Frank van Pamelen op de ach tergrond. FOTO ROBERT THEUNISSEN Mannen van Taal met TALK: donderdag 14 februari, Theater De Wegwijzer, Nieuw en Sint Joosland, aanvang 20.30 uur. De Japanse band SOKONINARU is voor het eerst in Eu ropa en ze doen ook 't Beest in Goes aan. In Japan en Taiwan heeft de punkband snel naam gemaakt. Online werd hun hit Te No Hira De Odoru al miljoenen keren bekeken. Tijd dus om ook de Europea nen bekender te maken met hun mu ziek. Tijdens hun op treden in Goes wor den ze ondersteund door the Hearted, een Rotterdamse punkband. Alle in grediënten zijn aan wezig voor een show die bol staat van de energie. Morgen, 't Beest Goes, aanvang 21.00 uur. Een klassiek/populair programma met veel knipogen, dat verzorgt The Busquito's. Zelf noemen ze het comic jazz. The Busquito's spelen een zeer gevarieerd repertoire. Van de roaring twenties tot heden. Alles komt voorbij: hot club, jazz, country, pop, klassiek en rock-'n-roll. Herkenbare tunes van Benny Hill of The Nanny. Maar ook heerlijk in het gehoor liggende eigen composities met komische teksten van muzikanten op viool, saxofoon, gitaar en contrabas. Zaterdag, Het Podium Zaamslag, aanvang 20.00 uur. Als mens bescheiden, als musi cus gepassioneerd en overtui gend: Marietta Petkova (51). De pianiste verzorgt zondag een Open Haardconcert in Porgy en Bess met werken van Debussy, Bach en Chopin. Jeanette Vergouwen Marietta Petkova, pianiste Marietta Petkova: zondag, Porgy en Bess Terneuzen, aan vang 15.00 uur. Marietta Petkova: ,,Mijn ware rijkdom vind ik in mijn publiek." FOTO MARTIJN BIJZITTER

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 49